Beginnersongeluk?


Gebruikersavatar
Thijs Tweebeeke
Berichten: 216
Lid geworden op: 01-08-2002 02:00

10-04-2006 16:57

ga veel lezen lezen en lezen! over karper....

Lees de boeken van rini groothuis bijvoorbeeld eens...daar leer je enorm van!


p.s. Als je nog geen onthaamat hebt zou ik die zsm aanschaffen...Een echte karpervisser gaat voorzichtig om met deze mooie beesten...

succes!

ps2: Voer eens een kilootje duivenvoer en een halve kilo boilies, 3 dagen lang en ga daar dan op vissen met je rig.
Gebruikersavatar
Peter Alter
Berichten: 161
Lid geworden op: 15-03-2006 17:19

10-04-2006 16:58

Het Grote Karperboek van Rini is zeker geen slecht boek, maar misschien moet je ineens kijken voor de "serieuzere" boeken --> De dunne lijn van Luc de Baets...
Ruben Ritzerfeld
Berichten: 62
Lid geworden op: 04-04-2006 19:49
Contacteer:

10-04-2006 17:00

Ja, ik heb al 2 weken geleden boeken gehuurd in de bieb: De dunne lijn van luc de baets. En ik heb ook al 2 edities van het jeugdblad karper. En avn dat kamp, ik denk dat ik daar een beetje voor schut sta met mijn gestuntel. En sowieso pas en mams hebben niet zoveel geld :( :oops: .En ik al helemaal niet :oops: , dus ik denk dat zo'n kamp iets te duur is.
Gebruikersavatar
Peter Alter
Berichten: 161
Lid geworden op: 15-03-2006 17:19

10-04-2006 17:05

Zeg Ruben, ik denk dat er niemand reden zou hebben om te lachen met je "gestuntel". Iedereen is zo begonnen. Misschien stom gezegd, maar je leert maar door te weten hoe het NIET moet...
Karpervissen komt niet uit de lucht gevallen, je zal er hard moet voor werken, wil je regelmatig je vis vangen.
Weet ook niet of zo'n kamp de ideale plaats is om alles te leren, vrees er een beetje voor dat men daar z'n eigen wil zal doordrukken. Het zou veel beter zijn moest je een (oudere) vismakker vinden, die je beetje bij beetje zou leren hoe het wel moet.
Heb zelf ook leren vissen van iemand de 7 jaar ouder is, en vis nog altijd met hem. Heb veel van hem geleerd, maar hij heeft me altijd m'n eigen ding laten doen. En dat heeft ook al z'n nut bewezen, bv. bij boilies...
Nog een goede raad: niet opgeven door een foutje, er komen er nog (veel) meer...

Groeten,
Pieter
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

10-04-2006 17:06

25 euro te veel voor een weekje hengelen?
Gestuntel? We stuntelen allemaal. Vind het nog leuk ook! :-)

Als je woonplaats dichter hier lag, ging ik graag een keertje met je mee.

Groet, Frank
Gebruikersavatar
Peter Alter
Berichten: 161
Lid geworden op: 15-03-2006 17:19

10-04-2006 17:09

Op zo'n kampen wil met gewoon leren aan die jonge gasten hoe het "volgens hen" moet. Ze gaan er wel een paar keer opzitten, maar ik vind nog altijd dat je karpervissen niet zo of zo is, anders zouden we tenslotte nooit meer blanken...
Gewoon op je eigen tempo, je eigen ding doen (en soms een klein beetje bijgestuurd worden) gaat na verloop van tijd nog altijd het meeste opbrengen.
Vind die kampen mooi initiatief, maar heb er m'n eigen gedacht over...
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

10-04-2006 17:12

Pieter,

Interessante gedachte.
Hoe het volgens hun moet, staat ook voorop. Er is namelijk geen 1 goede methode om karpers te vangen.

Zelf met de workshopjes rigs, laten we zien, hoe WIJ ze knopen. En daar halen wij, als begeleiding, ook genoeg weer uit.
Mennekes zijn heerlijk bijdehand en stellen super vragen.
Zou hou je de boel beetje scherp he.

Groet,
Frank
Ruben Ritzerfeld
Berichten: 62
Lid geworden op: 04-04-2006 19:49
Contacteer:

10-04-2006 17:17

laat die kampen maar. Ik doe het wel lekker op mijn eigen manier :D .
Gebruikersavatar
Peter Alter
Berichten: 161
Lid geworden op: 15-03-2006 17:19

10-04-2006 17:19

Vind gewoon dat er een beetje gemist wordt...
Neem nu bijvoorbeeld rigs, de gastjes worden bijvoorbeeld de standaard rig en de combirig aangeleerd. Is het niet beter dat je begint met maar één rig aan te leren? Zo kan je de vangsten interpreteren, je rig een klein beetje aanpassen (lengte, haak, hair). Op zo'n kamp is er gewoon geen tijd om te interpreteren omdat het vaak veel te kort is (en er te weinig karper gevangen wordt).
Die gastjes gaan dan naar huis en proberen daar hun nieuwe rigs uit. Alles loopt goed, maar achter een maand of twee lukt het opeens niet meer... Wat is de logische reactie van hen? Het ligt aan de rig, we proberen een andere (en in de boekjes staan er genoeg). Zo krijgen ze nooti 100% vertrouwen in iets dat misschien wel van oorsprong goed is. Moesten ze dat meemaken op het kamp, kunnen jullie dan voorstellen om er iets aan te veranderen, maar zij kunnen dat toch niet uit zichzelf weten?

Denk gewoon dat het veel meer loont om altijd met dezelfde persoon te gaan vissen, en alles op een trager tempo te leren kennen, dan op zo'n kamp in 2 (?) weken stof voor 2 jaar over je te krijgen. Ook wil ik nogmaals benadrukken op het belang van een goede vismaat. Met twee weet je meer dan met alleen, je vult elkaar aan, en BELANGRIJK, als je wilt experimenteren, heb je 2x zoveel hengels...

Graag reactie...

Groeten,
Pieter
Ruben Ritzerfeld
Berichten: 62
Lid geworden op: 04-04-2006 19:49
Contacteer:

10-04-2006 17:28

Ik hou het lekker bij mijn standaard boilie rig :D . Werkt tot nu toe goed hier op de vijver. En als er dressuur is gebruik ik mijn stifrig, alhoewel ik die erg kort vind als je gebruikt maakt van zo; n lead clip...
Gebruikersavatar
Peter Alter
Berichten: 161
Lid geworden op: 15-03-2006 17:19

10-04-2006 17:30

Je moet het inderdaad op veel waters niet te moeilijk maken.
Ik vis nu met een leadcore van 1 m (veel obstakels), korda lijnclip, 70 gram lood, en nylon standaard onderlijn...
Werkt zeer goed, alleen hair niet te kort nemen...
Back to basics zoals ze dat noemen... (als het maar vis vangt)
Ruben Ritzerfeld
Berichten: 62
Lid geworden op: 04-04-2006 19:49
Contacteer:

10-04-2006 17:32

Ik vis met gewoon nylon hoofdlijn 30/100 of 45/00. Een F4E lood clip en 85 gram fox werploop.En gewoon een standaard boilie rig van de PB products. :lol:
Gebruikersavatar
Peter Alter
Berichten: 161
Lid geworden op: 15-03-2006 17:19

10-04-2006 17:33

Liggen er veel obstakels op het water? Vind het nogal een serieuze hoofdlijn...
Op standaard waters ga ik maar tot 28% (wel aan stok van 2,25 lb)
Ruben Ritzerfeld
Berichten: 62
Lid geworden op: 04-04-2006 19:49
Contacteer:

10-04-2006 17:37

Ik heb ook 2 stokken van 2,25 lb.Er liggen hengels en fietsen enz op de bodem. En de bodem is nogal modderig. Ook vis ik veel bij riet en een beetje dikke onderlijnk kan nooit kwaad toch? :roll:
Ruben Ritzerfeld
Berichten: 62
Lid geworden op: 04-04-2006 19:49
Contacteer:

10-04-2006 17:40

Ik bedoel een beetje dikke lijn.
Ruben Ritzerfeld
Berichten: 62
Lid geworden op: 04-04-2006 19:49
Contacteer:

10-04-2006 19:33

Owja, ik kan een FOX A RODPOD krijgen voor € 30,-. Ik vind het wel een mooi ding. Ik doe mijn oude weg omdat deze te zwaar is. Hij is namelijk te zwaar en als je dan op je fietsje moet of soms lopen... Kun je je voorstellen dat dat een beetje zwaar is. Volgensmij is de fox A pod van aluminium of hard plastic, dus veel lichter dan mijn oude rvs. En ik vond hem er heel stabiel uitzien. Wat vinden jullie hiervan? Misschien iemand ervaring met dit dingetje?

groeten,

Ruben
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

10-04-2006 19:58

Beste Pieter,

Toen ik pas begon met karpervissen ging het mij ook telkens mis. Ik kon die beesten maar niet aan de schubben komen. Ik ving de eerste 3 jaar dat ik op karper viste hooguit 15 karpers per jaar.
Ik had vrijwel geen kennis over karpervissen en aangezien ik geen vismaat had (en nog steeds niet heb) klooide ik erg lang voordat ik het een beetje door begon te krijgen.

Het is mijn voorliefde voor natuur, rust en die onvangbare karper dat ik door ben gegaan. Ik praatte vaker over die eekhoorn wanneer ik thuis kwam, dan dat ik weer moest vertellen dat het niets was. Het lag vast aan het weer, wist ik veel.

Tot ik dingen begon te lezen, ervaringen van anderen te horen kreeg, toen pas kreeg ik nieuwe inzichten en kon ik dingen die ik tijdens mijn gestuntel had gezien, pas verklaren. Beetje bij beetje begon ik het te snappen, hoe en waarom. Zelfs toen ik vrij veel kennis had bleef ik doorstuntelen, uit alle informatie die je krijgt, moet je zelf nog een weg banen. Puzzelstukjes die langzaam op z'n plaats vallen.

Een viskamp is een erg goede manier om je kennis te vergroten. Zien is leren, lezen is interpreteren. Op een kamp krijg je vrij veel nieuwe informatie, maar dat lijkt me logisch met zoveel karpervisser(tjes) bij elkaar die tezamen best wel veel kennis hebben. Maar de begeleiders proberen beginners niet met teveel diepgaande theoriën te overstelpen hoor.
Iemand die totaal geen kennis van rigs heeft, wordt eerst uitgelegd hoe een simpele rig in elkaar steekt, en dan vooral waarom die rig zo in elkaar zit. Want als er vraag is die overal torenhoog boven uit komt in den beginne, dan is het: Waarom?

Je bent bang voor een te grote berg informatie, maar uit eigen gestuntel ervaring weet ik dat je lang niet alle informatie meteen kan opslaan. Dit is gewoon een proces. Nog steeds kom ik in situaties die ik nu pas kan verklaren, terwijl anderen het me al jaren geleden hebben verteld.

Uiteindelijk is het nog steeds heel erg belangrijk om te vangen, want als dit alsmaar uitblijft, dan gaat de lol er vanaf.

met vriendelijke groet,

Koen
Ruben Ritzerfeld
Berichten: 62
Lid geworden op: 04-04-2006 19:49
Contacteer:

10-04-2006 20:48

Hey koen, bedankt voor de info behalve dan dat ik pieter heet :P . Maar zo'n kamp wil ik toch wel even uit stellen. En 15 karpers per jaar, ik ben al blij als ik een blik van dat beestje ofja beest krijg :D . Laat staan je eigen gevangen zelf vasthouden...
Ruben Ritzerfeld
Berichten: 62
Lid geworden op: 04-04-2006 19:49
Contacteer:

11-04-2006 17:02

Hallo, ik heb vanmiddag wat hennepzaad gekocht bij de lokale viswinkel voor € 2,30 voor 1 kilo. Ik heb ze gedaan in een emmer met heel heet water. Maar ik weet niet hoelang ik ze moet laten weken... Ik gooi deze op mijn stek langs de kant bij wat riet en op de hair doe ik een gele fluo pop-up. Zal dit werken?

alvast bedankt,
Ruben
Leon van Grol
Berichten: 63
Lid geworden op: 05-02-2006 20:37
Locatie: Zoetermeer

11-04-2006 18:01

Je moet ze weken totdat ze gaan kiemen. Dus totdat er wiite puntjes zichtbaar zijn .
Daarna nog even koken en je bent klaar.
De karper vind hennep wel lekker dus ik denk dat het wel werkt.

http://www.partikels.nl
staat bij producten vaak ook hoelang je ze moet koken en weken
Ruben Ritzerfeld
Berichten: 62
Lid geworden op: 04-04-2006 19:49
Contacteer:

11-04-2006 18:37

Bedankt voor de site, maar daar staat dat je het hennepzaad eerst moet koken dan 12 weken, dan weer koken en dan nog eens 12 weken... ik laat het nu eerst 12 uur weken, en dan kook ik het en dan is het klaar :o.
Dat stond op een andere site...
Help even a.u.b.

Met vriendelijke groeten,

Ruben
Leon van Grol
Berichten: 63
Lid geworden op: 05-02-2006 20:37
Locatie: Zoetermeer

11-04-2006 21:38

wat ik zelf altijd doe is een dag laten weken.
Dan kijk of t al een beetje gekiemt is. als dat zo is kook ik het een paar minuten.
Dan laat ik t nog een nachtje staan in en is vis klaar.

ik hoop dat het nu duidelijk is.

op de site die ik gaf staat trouwens dat je eerst moet weken dan koken en nog meer laten weken.

leon
Gebruikersavatar
Wim hanegraaf
Berichten: 855
Lid geworden op: 18-05-2003 02:00

11-04-2006 21:53

beste Ruben,

mijn zwager die woont in geulen, is vlak bij jullie. Er ligt daar best een leuke karpervijver hij is ook net begonnen met karpervissen net zoals jij. Ik ga er waarschijnlijk met de hemelvaart of een ander weekend naar toe om daar een paar dagen te vissen, en hem wat bij te schaven, er is wel veel wat je zelf moet doen, en uitvinden, dit is ook het leukst. Maar ik kan je wel goed op weghelpen ik vis alweer bijna 15 jaar op karper en vis al vanaf mijn zesde. Mischien vind je het wel leuk om dan eens een dag langs te komen. ik vind het wel leuk om het een en ander uit te leggen, ik ben dan toch bezig.

gr wim
To The Boat!
Daniel Hummel
Berichten: 38
Lid geworden op: 12-01-2005 16:07
Locatie: Thuis

11-04-2006 22:04

Hoi Ruben,

Ik las dat je uit Heerlen komt. Daar kom ik ook vandaan. Stuur me eens een pb-tje als je weer eens gaat. Dan zal ik eens langs komen (als ik kan). Kan ik je misschien nog ergens mee helpen.
jan van kranenburg

12-04-2006 02:16

In een recent artikel in het A.D. over vliegvissen, werd gesteld dat die catagorie-vissers elkaar altijd helpt, bijstaat en adviezen geeft.

Dit in tegenstelling tot Karpervissers, die kennis voor zich houden.

Dit Topic bewijst het tegendeel.