Opnieuw karpervissen na een aantal jaren


Plaats reactie
Henk de Kwater
Berichten: 24
Lid geworden op: 24-03-2006 21:51

25-03-2006 11:16

Hallo allen,

6 jaar geleden ben ik voor het laatst gaan vissen op karper. Ben er mee gestopt omdat me vismaat verhuiste. Nu echter begint het echt weer te kriebelen en heb ik me voorgenomen om toch weer te gaan karperen. Alleen nu wil ik alles anders gaan aanpakken want toen ving ik zelden karp( Ik had mezelf alles "aangeleerd" want toen was internet nog niet zo populair) De onderlijnen en loodmontages sloegen echt werkelijk nergens op, maargoed:)

Ik ben de laatste paar dagen een beetje aan het orienteren dmv internet en karperdvds. IK snap er echt echt helemaal niks meer van. Wat een mogelijkheden zeg, en al die moeilijke termen:) Maargoed ik zal ff mijn vragen stellen anders duurt het 5 uur om deze wartaal door te lezen.
Ik zag op een dvd(korda) een mooi ogende montage maar vroeg me af wat jullie mening erover is. Ik snap dat er 1000andere factoren van belang zijn zoals hairlengte enz, maar vroeg me af of de "basis" goed/veelgebruikt is.

http://img132.imagevenue.com/img.php?loc=loc75&image=81185_vlcsnap_41291.jpg
http://img45.imagevenue.com/img.php?loc=loc214&image=81180_vlcsnap_47086.jpg


Ook vraag ik me af wat nou het beste is kwa aanslaan. Ik heb een normale molen met een handmatige slip die je moet draaien. Wat ik eerst altijd deed zodra de pieper ging was, ik nam de hengel uit de standaard draaide de slip zwaar en zodra de vis niet meer wegzwemde sloeg ik aan. Maar ik lees veel over dat mensen de hand op de spoel leggen en meteen aanslaan. Is dat niet ontzettend slecht voor de vis en de lijn? die krijgen beide toch een ongeloofelijke klap als je aanslaat terwijl de vis wegzwemt in andere richting?

Sorry voor al deze vragen en ik hoop dat jullie zin hebben om mij om weg tehelpen:)
PS ik heb al veel gevonden in de zoekfuntie maar ik wil toch ff graag een beetje duidelijkheid:)
Gegroet,

Henkske
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

25-03-2006 19:40

Op het eerste plaatje wat je laat zien is een loodclip, veelvuldig gebruikt en "visvriendelijk". Het tweede plaatje een stiff-rig met een afgeschermde haakpunt met een longshank haak. Deze rig zou ik niet overal inzetten. Als je bv. tegen een obstakel vist moet je nooit een longshank gebruiken. Ze hebben een goed prik vermogen, maar houden minder goed, en kunnen veel schade aan de karperbek veroorzaken. Ook is een stiff-rig niet overal inzetbaar. Als je bv. in een modderbodem vist, wil je onderlijn nog welleens omhoog gaan staan. In zo'n geval kun je beter een soepele langere onderlijn gebruiken. Dat stukje krimpkous dient ervoor om de haak naar de onderkant van de bek te richten zodat je in het hardste gedeelte van de bek de vis haakt. Ook verbeterd het het indraaivermogen van de haak, dit zit altijd op mijn rigs. Als basis zou ik een onderlijn materiaal nemen met een coating, hiermee kun je veel verschillende rigs maken. Zelf gebruik ik bijna nooit stifrigs, ik vind ze niet natuurlijk overkomen. Over het aanslaan, als ik een run krijg houd ik de spoel met 2 vingers tegen en sla dan aan. dan draai je de slip dicht. Misschien moet je eens wat oude rotary's doorspitten. Hierin staat veel nuttige informatie.
Carpe Diem...!
Henk de Kwater
Berichten: 24
Lid geworden op: 24-03-2006 21:51

25-03-2006 19:47

Ok bedankt dat is al stukken duidelijker:)
BTw als coating bedoel je zoiets?: Kryston snake bite gold 20 m 25 lb

En dan kun je er bijv een stuk afhalen en een stuk laten zitten? kwa laag dan
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

25-03-2006 22:05

Met gecoate onderlijnen bedoel ik green hornet(PB), snake bite(kryston) jelly wire(PB) er zijn nog meer verschillende soorten te krijgen. Persoonlijk vind ik jelly wire en GH het beste. GH gebruik ik in 25lb en jellywire 15LB. Je kunt inderdaad een gedeelte strippen, om je hair te maken. Zo heb je een gedeelte soepel en een gedeelte stiff. Het soepele gedeelte heeft als voordeel dat het natuurlijker beweegt, en het voordeel van het stiff gedeelte is het anti tangle effect. Je kunt het praktisch niet in de war gooien.
Carpe Diem...!
Henk de Kwater
Berichten: 24
Lid geworden op: 24-03-2006 21:51

26-03-2006 11:58

Ok bedankt:)
Gebruikersavatar
Peter Alter
Berichten: 161
Lid geworden op: 15-03-2006 17:19

11-04-2006 15:53

Om nog eens terug te komen op dat aanslaan:

Gewoon de hengel opnemen uit de steun/rodpod en de hand op je molen houden, om te voorkomen dat de vis blijft 'runnen'. Aanslaan is meestal niet meer nodig, de vis heeft zichzelf al gehaakt...
Wanneer de hengel verticaal is, de slip onderaan/bovenaan de molen dichtdraaien tot hij goed staat...

Niet moeilijk toch?

Groeten,
Pieter
Plaats reactie