Fishfinder


Plaats reactie
coen kuipers
Berichten: 85
Lid geworden op: 14-10-2004 21:33
Locatie: Rhenen(prov.Utrecht)

26-01-2006 12:59

Wellicht een simpele te beantwoorden vraag; Hoe werkt een fishfinder en werkt deze alleen op boten of ook te gebruiken vanaf de oever?
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

26-01-2006 13:36

Normalen fishfinders werken alleen vanaf de boot. Je hangt een transducer aan de boot (of aan een plankje wat er achteraan sleept), die stuurt sonarsignalen naar de bodem en vangt ze na terugkaatsing weer op.
In de praktijk komt het er dus op neer dat je met een goede fisfinder niet alleen de diepte kan zien, maar ook eventuele vissen (al kan je niet zien wat voor vissen, meestal zet ik die optie dan ook uit), een stukje bodemgesteldheid en eventuele obstakels.
Als je zo'n ding vanaf de kant nodig hebt zijn er de smartcast fishfinders. Hiermee hang je een soort bootje aan je hengel, je gooit dat uit en de signalen worden draadloos doorgesstuurd naar je kastje op de kant. Het berijk is zeer beperkt en je hebt veel minder functies dan met een normale fishfinder. Wat mij betreft is in zo'n situatie een peilhengel een beter idee.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
raymond van ommeren
Berichten: 453
Lid geworden op: 12-01-2004 20:13
Locatie: Vijfhuizen

26-01-2006 22:39

Ik heb zo'n draadloze fishfinder, zo'n ding is meer voor de lol dan voor echt serieus gebruik. misschien als ze beter ontwikkeld worden dat ze meer functioneel worden.
Ik hou van het geluid van een pieper in de vroege ochtend...
paul bijma
Berichten: 137
Lid geworden op: 28-02-2006 09:41
Locatie: spijkenisse
Contacteer:

06-03-2006 11:43

fish finders zijn geweldige dingen maar ik raad je toch aan om eerst te leren peilen met lood een een peil dobber deze ervaring zal je zeker goed doen bij het gebruik van de fishfinder verder is het een erg handig ding dat je zowel kan misleiden als leiden het is een extraatje een luxe maar ik heb toch nog altijd me peilstok bij me hoor

greetz paul
vis zwemt
Toine van de Meulenhof
Berichten: 376
Lid geworden op: 06-05-2003 02:00
Locatie: Melick
Contacteer:

06-03-2006 12:24

ik werk veelvuldig met een fishfinder.
Eigenlijk is dat een foute benaming, het is een dieptemeter die ok aangeeft of er vis zwemt, welke vis zal dat ding nooit kunnen vertellen.

Waar gebruik ik hem voor.
Het zoeken van taluds, richels, obstakels, bodemverloop, harde bodem zachte bodem. hoe dik is de modderlaag.
Als ik dit heb gedaan en ik heb een stek gevonden zal ik altijd nog een keer met mijn hengel het lood over de bodem trekken om te zien of ik op de juiste plek lig.

Het is een zeer handig hulpmiddel wat je vangsten aanzienlijk kan vergroten. Op kleine wateren is dit natuurlijk niet zo nodig, maar op de grote maasplassen en franse wateren gebruik ik hem eigenlijk altijd en heb er nog steeds profijt van gehad.
Robin van der Slot
Berichten: 25
Lid geworden op: 28-02-2006 15:59

06-03-2006 19:53

Ik gebruik mijn fishfinder vaak in combinatie met een peilhengel zodat ik bijna alles kan ontmaskeren! Deze combo zal je cker helpen naar het zoeken naar een stek


Greetz Robin
Plaats reactie