Kanaal vissen


Plaats reactie
Mike Deswijzen
Berichten: 9
Lid geworden op: 03-01-2006 17:13

03-01-2006 17:37

Beste collega karpervisser,

Ik wil dit jaar voor het eerst op het kanaal gaan vissen. Ik weet hier eigenlijk nog helemaal niets over. Wie wil mij wat info geven om me een beetje op weg te helpen?

Gr Mike
luuk houtgraaf
Berichten: 616
Lid geworden op: 15-10-2005 18:11
Locatie: zaanstad
Contacteer:

03-01-2006 19:23

zoek eens op google of anders:
- http://www.jeugdkarpersite.nl/kanaalvissen.htm
-
plassen zijn perfeckte viswateren,
Gebruikersavatar
dennis van selst
Berichten: 227
Lid geworden op: 15-10-2005 19:38
Locatie: veldhoven

04-01-2006 15:31

toen ik voor het eerst na het kanaal ging toen had ik best vaak piepjes en ik dacht dat het de vis was maar dat zijn de sluizen .als de sluizen open gaan komt er stroming in en je lood verplaatst zich wat. enkel tips:

#gebruik een zwaar lood van 150 gram ofzo omdat kanaalkarpers een
hardere lip hebben dan vissen op een putje, zodat de haak er niet
meer uitschiet

#gebruik nooit nylon of fleurcarbon onderlijnen omdat er scherpe stenen en mosselbanken zijn, dan krijg je een run en dan schuurt de karper een keer tegen een mosselbank en klaar ben je!!! gebruik gevlochten onderlijn en het liefst een voorslag of gewoon een leadcore van een meter

#als je gaat binnenhalen dan moet je je hengel hard aanslaan, net of je een run hebt want er liggen veel opstakels en als je aanslaat dan trek je je lood van de bodem af en haal de lijn dan snel op zodat je onderlijn nergens aan blijft haken.

je zult verstelt staan hoeveel rotzooi je soms kan tegenkomen!

mvg, dennis van selst
nie lulle maor bewaarzakke vulleh
jeffrey jochems
Berichten: 280
Lid geworden op: 04-01-2006 09:32
Locatie: in me oval
Contacteer:

08-01-2006 21:46

zijn er mischien nog meer tips want ik wil me eigen ook meer op t kanaal vissen gaan storten
tijs van zijl
Berichten: 25
Lid geworden op: 10-01-2005 00:36
Locatie: tilburg

09-01-2006 00:42

zorg dat je weet waar de karpers zich begeven, aangezien het kanaal vrij groot is. je ziet vaak dat karper op het kanaal in groepjes rondtrekken, zie je dus ergens karperactiviteit, dan weet je dat je in de buurt van die stek een goede kans maakt.
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

09-01-2006 14:50

Observeren,zoeken,pijlen.


Mvg Rick
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
Nick Verhagen
Berichten: 391
Lid geworden op: 18-12-2004 16:06
Locatie: Schijndel

09-01-2006 16:46

Dennis, over die gevlochte onderlijn ben ik het niet helemaal met je eens..
De nylon die ik gebruik om mijn onderlijnen te knopen, is verreweg beter tegen de mossels bestand als de gevlochtelijn. Alhoewel ik moet zeggen de ''Quicksilver'' van ''Kryston'' ook wel tegen een aardig stootje kan. :)

Mvg..
Wie het kleinen niet eerd, die is het groten niet weerd.
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

09-01-2006 17:53

Nick ,

Klopt helemaal , nolyn is een stuk schuurvaster dan de meeste gevlochte lijnen vanwege zijn dikkere diameter dan gevlochte lijn .
Maar als er éénmaal een scheurtje in je nylon zit gaat het op den duur wel verder doorscheuren door de druk en omdat 't uit één geheel bestaat en dat heb je niet met gevlochte lijnen omdat die uit heeel veel kleine draadjes bestaat (zou niet weten hoeveel) en dan kan dat scheurtje dus niet doorwerken op de rest van de lijn.
Aan de andere heb gevlochte lijn wel een hogere trekkracht en is hij een stuk sterker op de knopen .
Ieder voordeel heb ze nadeel :lol:
Correct me if im wrong ;)
Ik zal verder niet ingaan op 't onderwerp kanaalvissen want daar heb ik te weinig ervaring mee.

gr....
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

09-01-2006 19:22

Een hele goede tip: Hou de rotaryletter van April in de gaten. Die gaat over kanaalvissen. Kan misschien net voordat het seizoen losbarst :D
Vissie kump zo!
Gebruikersavatar
Nick Verhagen
Berichten: 391
Lid geworden op: 18-12-2004 16:06
Locatie: Schijndel

09-01-2006 20:39

Hoi Wouter.

Je hebt wel gelijk, maar ik spreek uit mijn ervaring en mijn mening..
Ik vind nylon handiger, en zeker op het kanaal. En nylon heeft op het kanaal nog een voordeel; als er een boot langs komt raakt hij niet zo snel in de war omdat het zo stug is. Dus dan vervang ik mijn onderlijn liever als hij een beetje beschadigd is. Dan kun je ook wel weer zeggen van: ''pak dan gevlochten onderlijn materiaal met coating'' kan ook..
En het is net wat jij zeg; ''Ieder voordeel, heeft zijn nadeel''.

Mvg..
Wie het kleinen niet eerd, die is het groten niet weerd.
luuk houtgraaf
Berichten: 616
Lid geworden op: 15-10-2005 18:11
Locatie: zaanstad
Contacteer:

09-01-2006 21:31

Nick Verhagen schreef:Hoi Wouter.

Je hebt wel gelijk, maar ik spreek uit mijn ervaring en mijn mening..
Ik vind nylon handiger, en zeker op het kanaal. En nylon heeft op het kanaal nog een voordeel; als er een boot langs komt raakt hij niet zo snel in de war omdat het zo stug is. Dus dan vervang ik mijn onderlijn liever als hij een beetje beschadigd is. Dan kun je ook wel weer zeggen van: ''pak dan gevlochten onderlijn materiaal met coating'' kan ook..
En het is net wat jij zeg; ''Ieder voordeel, heeft zijn nadeel''.

Mvg..


ik zou ook voor de coating lijn gaan
en een goed evoercampange starten 8) :D
mvg luuk
plassen zijn perfeckte viswateren,
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

09-01-2006 21:56

Ik zou ook zeker gaan voor nylon als je het van die kant bekijkt :wink:
Gecoate onderlijnen zijn ook een stuk duurder dan nylon.
Ik zou wel gaan voor een dikkere diameter van zo tussen de 35/100 en 45/100 zodat je nog wel genoeg dikte heb op de knoop , en je kan wat meer druk op de vis uitoefenen.
Ik ben zelf ook zeer tevreden over nylononderlijnen , door de meeste mensen wordt dit toch vaak onderschat .
Kan er nog wel meer over schrijven maar ik hou 't hier maar bij :D

Gr ...
luuk houtgraaf
Berichten: 616
Lid geworden op: 15-10-2005 18:11
Locatie: zaanstad
Contacteer:

10-01-2006 17:17

wouter de roos schreef:Ik zou ook zeker gaan voor nylon als je het van die kant bekijkt :wink:
Gecoate onderlijnen zijn ook een stuk duurder dan nylon.
Ik zou wel gaan voor een dikkere diameter van zo tussen de 35/100 en 45/100 zodat je nog wel genoeg dikte heb op de knoop , en je kan wat meer druk op de vis uitoefenen.
Ik ben zelf ook zeer tevreden over nylononderlijnen , door de meeste mensen wordt dit toch vaak onderschat .
Kan er nog wel meer over schrijven maar ik hou 't hier maar bij :D

Gr ...

nylon onderlijn is niet soepel dus de karper kan dit opmerken.
wouter waarom prefereer jij de nylon onderlijn?
plassen zijn perfeckte viswateren,
Gebruikersavatar
stefan schoonen
Berichten: 238
Lid geworden op: 11-12-2005 16:38
Locatie: hoeven

10-01-2006 19:20

Zoek een kanaal dicht in de buurt en voer eerst een dag of drie voor. Gebruik een leadcore van een 70 cm. En een onderlijn van een 30cm. Lood eraan van een gram of 90 is volgens mij genoeg! Ga een nacht of twee vissen en zie of er wat gebeurt! Bij mij werkt dit altijd wel! greetz stefan :D
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

10-01-2006 21:21

Dat "zoek een kanaal" kan ik nog volgen maar die onderlijn van 30 cm is reikelijk lang! Als je een harde bodem kunt vinden zou ik hierop gaan vissen en dan zeker niet met lange onderlijnen.
beetje bij beetje
tijs van zijl
Berichten: 25
Lid geworden op: 10-01-2005 00:36
Locatie: tilburg

10-01-2006 23:08

ik vis op het kanaal altijd met een hele korte onderlijn. 5 tot 10 cm zelfs
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

11-01-2006 16:29

wouter de roos schreef:
Ik zou ook zeker gaan voor nylon als je het van die kant bekijkt
Gecoate onderlijnen zijn ook een stuk duurder dan nylon.
Ik zou wel gaan voor een dikkere diameter van zo tussen de 35/100 en 45/100 zodat je nog wel genoeg dikte heb op de knoop , en je kan wat meer druk op de vis uitoefenen.
Ik ben zelf ook zeer tevreden over nylononderlijnen , door de meeste mensen wordt dit toch vaak onderschat .
Kan er nog wel meer over schrijven maar ik hou 't hier maar bij

Gr ...

nylon onderlijn is niet soepel dus de karper kan dit opmerken.
wouter waarom prefereer jij de nylon onderlijn?


Ik prefereer een nylon onderlijn omdat ik nylon de perfecte middenweg vind tussen een stiffrig en een soepele onderlijn.
Tevens is 't ook nog slecht zichtbaar voor de karper en 't is ook nog is lekker goedkoop :lol: .
Ik vis trouwens niet echt vaak meer met nylon onderlijnen , ben de laatste tijd meer bezig met combi rigs en soepele onderlijnen.



Stefan,

waarom neem je lood van maar 90 gram ?
Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen in zwaarder lood tenzij je een verre afstand moet overbruggen. Ik zelf vis op kanalen altijd met lood van boven de 120 gram (ik ga niet zwaarder dan 180).



Tijs,

waarom vis jij met een onderlijn van 5 tot 10 cm ? Waarom zou je niet met een langere onderlijn vissen ?
Je hebt op kanalen toch vaak met vissen temaken die maar heel weinig tot geen dressuur kennen en vaak voer je verspreid dus is een langere onderlijn toch vaak mijn keuze ,omdat de vissen tog vaak doorzwemmen na 't opnemen van het aas (volgens mij heb je dit op kanalen ergens als op plassen en vijvers) en is dus een korte onderlijn niet nodig.

Gr Wouter ...
tijs van zijl
Berichten: 25
Lid geworden op: 10-01-2005 00:36
Locatie: tilburg

11-01-2006 22:49

ik gebruik vaak een korte onderlijn, omdat ik altijd bang ben dat als ik een langere onderlijn gebruik, die dan in de war komt door de stroming als er een boot langskomt. en voor mijzelf en mijn gevoel vind ik een korte onderlijn fijner :)
wimke vd sanden
Berichten: 109
Lid geworden op: 13-03-2004 16:14
Locatie: boxtel

12-01-2006 23:42

ik heb de laatste jaren op het kk gevist en dan wel met de oude onderlijn zoals hij in de dunne lijn beschreven staat(met het bled haakje van owner).heb al die tijd met nylon en 2 meter leadecore voorslag.als systeem gewoon een safetyclip van korda en 250 gram lood(vis altijd onder het eigen kantje)omdat kk best wel een stukje rijden is voor mij viste ik er altijd instant.omdat kanaal vissen vaak in groepen zwemmen en trekken voerde ik meestal vrij veel bij(1 tot 1,5 kg) versprijdt over een redelijk stuk kanaal om zo de vissen ff vast te houden op mijn stukje kanaal.langs de kanten liggen vaak grote stenen en daar viste ik altijd net overheen of 1 hengel net iets verder.voerde mn bollies wel versprijdt tot aan de overkant zodat de karper de bollies wel overal tegen komt zodat hij met de rest van de groep flink kan gaan asen.

http://www.haka-tackle.nl
owner hooks,kryston en nutrabaits
Gebruikersavatar
Danny Lemmen
Berichten: 9
Lid geworden op: 03-02-2006 13:23
Locatie: someren

03-02-2006 13:36

als ik op het kanaal ga vissen doe ik nooit van te voren voeren.
heeft weinig nut met al die schepen die continu langs komen :) is alleen maar geld verspilling bollies rollen alle kanten op :( .
ik vis ook maar met 90 gram korda onder eigen kant en voer daarna bij elke engel halve kilo bollies bij daarna om de 5 uurnog een halve kilo en dah heeft redelijke resultaten op geleverd. :D
kortom iedereeen heeft een eigen manier probeer er zelf een te vinden die jou bevalt.

voor de verder rest succes met het kanaal dat jij wil gaan bevissen

gr danny :roll:
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

03-02-2006 17:10

Wouter,
Waarom zo zwaar? Ik weer niet hoe de bodem bij jou is, maar hier ken ik een hoop plekken waar die 150 gram met ingooien toch echt diep de blubber in gaat. Juist bij grotere afstanden is zwaar lood trouwens wel handig, omdat het ook bij meer druk op de lijn beter blijft liggen.
Wat die nylon onderlijn betreft, het zich op de meeste kanalen is al vrij slecht, denk niet dat de karper überhaupt een onderlijn kan zien in die situatie, of hij moest al lichtgeven ofzo.
Verder begint dat "geen dressuur op kanalen" op steeds meer okaatsen achterhaald te raken, reken maar dat er hier wel degelijk sprake van dressuur is, niet zo'n klein beetje ook trouwens.

Dennis,
Op een normale kanaalstek (dus niet in een haven of bij palen ofzo) moet ik het eerste obstakel nog tegenkomen.

Luuk,
Leuk artikel heb je daar :wink:

Toen ik nog fanatiek op het kanaal viste heb ik allerlij onderlijnen uitgeprobeerd, maar de beste resultaten had ik met gevlochten spul. Hierbij hield ik wel mijn onderlijntjes vrij kort, in het begin 20 cm, op het laatst niet langer dan 12. Ook met gecoat spul goed gevangen, maar relatief kort mee gevist (begon er pas mee in de laatste weken dat ik op het kanaal viste).
Reken er trouwens maar op dat voeren wel degelijk zin kan hebben, het belangrijkste is alleen goed peilen zodat je niet op de verkeerder plekken voert. Als je bijvoorbeeld een mooie kuil langs de kant vindt rolt dat voer echt niet zomaar die kuil uit. Als je wel bang bent dat de boel gaat rollen, maak dan je mix wat zwaarder en maak de boilies niet rond (bijv kubusjes of kussentjes).
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

03-02-2006 20:18

Waarom ik zo zwaar lood heb ? ....
-voor een goeie haaking , omdat vissen op een kanaal toch hardere bekken hebben en je dus toch iets meer gewicht nodig hebt om dezelfde haaking te kunnen krijgen als bij vissen met normale of zachte bekken.
-voor als er boten komen , zoals bv pleziervaarten en ander klein tuig, waarvoor je niet je hengel binnen hoeft te halen maar waar je wel een aardig gewicht nodig heb om 't op z'n plek te houden.
En wat betreft die boilies heb ik zelf ook gedacht om bv kubussen of kussentjes te gebruiken zodat ze beter blijven liggen maar ben al snel weer van dat idee afgestapt nadat ik had gehoord dat de stroming veel sneller grip krijgt op zo'n boilie en hij eigenlijk dus eerder zul gaan rollen als een ronde boilie , maar ik heb 't idee dat hij niet verder zal rollen dan een ronde boilie ivm met zijn vorm natuurlijk.

gr wouter..
Plaats reactie