lood


Plaats reactie
willem Bruens
Berichten: 18
Lid geworden op: 06-08-2002 02:00
Locatie: 's-hertogenbosch

30-08-2002 13:52

Heren medevissres, ik heb een vraag, bij het vissen met boilies gebruik ik een 30 grams peerlood, als ik mijn aas inwerp voel ik bij het uittrekken dat hij diep in de blub ligt,
moet ik dan als ik in werp het lood als het op de bodem terecht is gekomen eerst voorzichttig uit de blub trekken en dan laten liggen of gewoon in de blub laten liggen???
graag een advies, wel serieus graag,

met dank willem
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

30-08-2002 15:08

hoy,

als een 30 grams loodje al in de blub wegzakt, kan het ook zijn dat je boilie ook in deze blub verdwijnt en al snel de stank van deze blub opneemt, ik zou zowieso eens een plat model lood kiezen en eens proberen met een pop up.

groetjes rob
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

30-08-2002 15:26

Je kunt met een iets langere ondelrijn vissen, (30 cm of meer)
Ik vis ook vaak op water met een erge prut bodem. Ik gebruik dus een iets langere onderlijn, en na het ingooien trek ik heeeel even het lood los, als je 1 tikje voelt is het goed. Als dat niet echt als een 'tikje' overkomt, maar meer als een gevoel dat je het lood vasttrekt, gooi dan opnieuw in, meestal zal het echter goed gaan.

Zelfs al zou je boilie heel iets in de prut liggen, dan maakt dat naar mijn mening nog niet zo heel veel uit. De karper moet zijn kostje natuurlijk ook uit de prut bijmekaar scharrelen. Vaak zie ik dat er muggelarven tussenzitten als ik naar het bosje troep kijk wat aan mijn lood/haak zit.

En als je boilie op de prut ligt, neemt ie net zo snel de geur van de prut over als dat ie in de prut ligt.

Omdat ik dus met een langere ondelrijn vis, verplaats ik mij lijn heel iets, om de onderlijn te strekken. Maar er zullen ongetwijfeld mensen zijn die de rigs absoluut doodstil laten liggen...

Groetjes, Sjoerd
Michiels Gino M W
Berichten: 203
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Locatie: Michiels GINO België Bredene (kust)
Contacteer:

30-08-2002 16:18

Ik zou vissen met een popup en aan een helicoptermontage.Ik zal het lood in de prut laten zitten hoor,30gr vind ik nogal licht door het te laten zitten zal je een betere inprikking hebben bij de vis dan als je het er bovenop laat liggen.
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

30-08-2002 17:02

Bevestig een flippo boven het lood zoals ik al eerder heb beschreven in de discussie "Hoe beste karpervissen bij veel modder".

Met groet,
Kiron Zaal
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

31-08-2002 11:06

Willem,

Een 30 grams peerloodje kan niet heel erg diep in de bodem wegzakken bij dat gewicht. Als je wartellood gebruikt en een niet te korte onderlijn, dan liggen normaal gesproken boilie en onderlijn vrij. Als de bodem zo zacht is dat zelfs de boilie er op zijn eigen gewicht inzakt, kun je natuurlijk de boilie gaan uitbalanceren. Op dit soort water is de karper echter wel gewend aan het zoeken van aas in die zachte bodem. Dus of het veel zin heeft? Je voerboilies zullen in ieder geval wegzakken dan.

Het terugtrekken na de worp is een heel discussiepunt. Maar dat heeft meer te maken met het strekken van de onderlijn na de worp, dan met het lostrekken van het lood. Het punt is dat als je niet terugtrekt de boilie altijd naast het lood zal liggen. Afgezien van sommige stiff rigs dan. Ikzelf trek liever niet terug. De kans is groot dat je vuil meepakt bij het verslepen. Tevens is een loodje dat enigszins verankerd ligt in de bodem goed voor het prikken. Overigens, als je er wel voor kiest het lood terug te trekken na de worp, doe dat dan heel voorzichtig. De verplaatsing van het lood is veel groter dan je zou denken.

Groeten Kees
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

01-09-2002 16:50

Ik trek het lood wel vaak ietsjes terug, maar idd heel voorzichtig. Een heel klein tikje dat je je lood los voelt komen is al genoeg.

Groetjes, Sjoerd
Plaats reactie