Top lood


Plaats reactie
Nick steiner
Berichten: 1
Lid geworden op: 27-08-2002 02:00
Locatie: geldermalsen

27-08-2002 17:20

Hallo

Ik ben nick en ik vis nog niet zo lang op karper maar ik zou wel eens willen weten wat nou precies toplood is en hoe dat werkt en hoe je dat nou moet bevestigen. ik weet dat he is om lijnzwemmers tegen tegaan maar meer ook niet.

alvast bedankt

groetjes nick
Jeroen van der Kroft
Berichten: 25
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Leiderdorp

27-08-2002 17:42

Een toplood is om je lijn zo veel mogelijk tegen de bodem te houden. Dit is handig als je tegen de overkant van een vaarwater vist en je geen boten wilt vangen. Het loodje kun je voor je hengeltop in de lijn hangen en laten zakken. De lijn loopt nu dus vanuit je hengeltop schuin naar het toploodje en over de bodem naar je stek (bij een ideale situatie). De meeste toploden zijn zo uitgevoerd dat ze van de lijn schieten als er heel hard aan getrokken wordt. Dit kan gebeuren als het toplood vast komt te zitten. Een nadeel van toplood is dat het de registratie van een aanbeet vermindert en dit kan nadelig zijn bij met name een terugloper. Als het niet nodig is dus liever niet gebruiken.
Succes
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

27-08-2002 17:43

Hallo Nick,

Ik gebruik toplood om 3 redenen

1: Zoals jij al zei, tegen lijnzwemmers.

2: Als ik met 3 hengels vis en ik krijg op de middelste hengel beet wil ik dat de vis fatsoenlijk kan worden gedrild. Als de lijnen dan strak over de bodem lopen is dat makkelijk omdat de vis er dan overheen zwemt. Dus bijna geen lijnen meer in de knoop.

3: Als er rond Augustus veel dood wier aan de oppervlakte drijft kan dat wel eens problemen opleveren. Ik zelf vis op een water waar een aantal keren per dag een gemaaltje aan gaat. Al dat wier begint dan te stromen. Als je lijnen dan strak over de bodem lopen heb je minder last van al dat wier in je lijnen.

Misschien dat anderen er nog iets aan toe te voegen hebben.

Groeten,

Luuk

_________________
nie lulluh, maar bewaarzakke vulluhh

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: luuk schenkelaars op 2002-08-27 17:44 ]</font>
Arnold Haandrik

27-08-2002 18:01

Zeker wel :lol:

vergeet nooit als je top-lood gebruikt eerst op de een of andere manier te kijken of de bodem waar je lijn overheen gaat lopen ook goed schoon en vrij van lelijke obstakels is.scheelt zeker vis en je hebt toch een redelijke tot goede beetregistratie als je een zakker hebt.als je de lijn maar strak genoeg draait.

met-begoochelende-groet

Harald
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

27-08-2002 18:56

...En de swinger niet te licht afstelt...
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

27-08-2002 20:09

Nick,

Ik gebruik altijd toplood en wel om de volgende redenen: Bij het drillen zorgt het voor water dat "vrij" is van lijnen (zeker als ik met mijn vismaat vis). Ook zorgt het ervoor dat karpers ongehinderd bij je aas kunnen komen (dus geen schrikreactie).
Daarnaast minimaliseert het het aantal lijnzwemmers en valse piepjes op je beetverklikker, zodat je kunt zeggen: Als íe gaat, dan gaat íe (je krijgt praktisch alleen maar fluiters met de boltrig).
Een klein nadeel dat ik kan bedenken is dat de vis vaak schrikt als het toplood tijdens de dril tegen de tube of lood aanslaat. Ik heb er in ieder geval nog geen vis door verspeeld. Groter nadeel is de kans dat je wartel van het toplood blijft haken in de lijn of je landingsnet (erg spannend, dat wel). Dit is wat mij betreft een reëeler gevaar.

Gr,

Frank
Johan Scheepers
Berichten: 474
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

27-08-2002 23:23

Frank dan moet je toplood van Fox kopen, ik vindt dat het super werkt. Het is gewoon goed bedacht , alleen vindt ik de draad wat aan de korte kant.

Harald, nog bedankt he :smile:

MVG J0H@N.
Cor Blokhof

27-08-2002 23:29

Het grootte nadeel van toplood is dat het je beetregestratie benadeelt omdat je lijn in een hoek loopt en niet perfect recht.

Als je het zou tekenen zou je het zien......

Kwam ik ook pas achter toen ik hier een ander topic over toplood tegen kwam en er over na ben gaan denken
Tim Boelema
Berichten: 605
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Omg. Sittard

28-08-2002 09:49

Persoonlijk gebruik ik alleen top lood tijdens het (s’nachts bevissen) van bevaarbare wateren. Ik gebruik het dus als zeg maar Anti Boot Lood. Ik bevestig het toplood zo laat mogelijk. Zolang ik boten kan zien aankomen gebruik ik geen toplood daar ik inderdaad ook wat negatieve gevolgen zie mbt de beetregistratie. Wat ook handig is, maar ik zal het daar nooit voorgebruiken, is dat je lijnen tegen de bodem liggen en je dan inderdaad bij een run/dril niet je andere lijn(en) worden meegepikt.. Makkelijk als je daar last van hebt, maar ik gebruik het daar nooit voor. Simpelweg omdat ik bij het drillen vrijwel nooit met mijn andere lijn in aanraking kom. Aleen bij terugzakkers wil me dit wel eens gebeuren,maar eigenlijk nooit zo ernstig.

MAAR! Het aller belangrijkste wat ik overigens pas 1 x heb gelzen in al deze antwoorden is dat je toplood niet zomaar altijd kan gebruiken! Je zult eerst het bodemverloop moeten bekijken.Als dit obstakelrijk is of als er heuvels in het water liggen dan kan je lijn blijven hangen of kapot schuren over bodem dan wel obstakels!

De bodem dient bij gebruik van toplood dus nagenoeg vlak te zijn!!!

Met vriendelijke groet

Tim
Arnold Haandrik

28-08-2002 17:50

Op 2002-08-27 23:23, schreef Johan Scheepers:


Harald, nog bedankt he :smile:

MVG J0H@N.


graag gedaan Jongen,soms moet je er eerst zelf achter komen voor je het gelooft.ik had er ook mn twijfels bij maar ja je weet zelf de resultaten
:lol:

met-educatieve-groet
Harald
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

28-08-2002 20:00

Schuif achetr je tube gewoon een licht olivette loodje op de lijn. Tijdens de worp schiet dat loodje 10 meter ofzo naar achteren en de lijn bij je rig ligt perfect op de bodem en de hoek ik nauwelijks een probleem...

groetjes, Sjoerd
Tim Boelema
Berichten: 605
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Omg. Sittard

28-08-2002 20:09

ook dat werkt inderdaad goed!
Tim Boelema
Berichten: 605
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Omg. Sittard

28-08-2002 20:10

ook dat werkt inderdaad goed!
Plaats reactie