krab


Gebruikersavatar
Marco Bluming
Berichten: 57
Lid geworden op: 02-03-2002 01:00
Locatie: Groningen

26-08-2002 19:11

Gisteravond wezen vissen, mooie voerplek gemaakt in de dagen ervoor. Krab op mijn stek. Een hengeltop die constant in beweging bleef, af en toe een piep van de beetverklikker. Na een uur toch de spullen binnengedraaid, alles eraf en de hair beschadigd. Opnieuw ingegooid, maar van hetzelfde laken een pak. Aas er weer af. Zijn er boilies of ander aas die meer krabbestendig zijn. Ik hoorde via via dat zoete boilies minder krab aantrekken dan boilies met visgeur. Misschien zelfs een wondermiddel waarmee je ze van de stek weert.
Wie heeft de gouden tip.
peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

26-08-2002 20:07

Niets is veilig voor krabben. Zelfs keiharde tijgernoten pakken ze. Ze geven overigens soms flitsende aanbeten:
Je denkt eindelijk een run te hebben, meters door de baitrunner, is het een krab. Als je gaat voeren wordt het alleen maar erger. Als ze boven op je aas gaan zitten, zal denk ik geen karper meer durven... Het enige advies wat ik je kan geven, behalve een ander water zoeken,
is het met een pop-up te proberen, en dan zeker 30 cm boven de bodem aangeboden. De kans is aanwezig dat de krab dan je onderlijn doorknipt (hij komt dan van een koude kermis thuis want de boilie drijft naar de oppervlakte
maar daar heb je weinig aan).

Met geschaarde groet,

Peter
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

26-08-2002 20:16

Het grootste probleem is dan, dat de karper de boillie kan inslikken, met een pop-up op 30cm hoogte...

en ik denk dat dit helemaaaaaaal niemands interesse is....
peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

26-08-2002 20:31

Dat begrijp ik niet: ik dacht dat het de bedoeling was dat een karper de boilie opzuigt, anders kunnen we net zo goed zonder aas gaan vissen. Of bedoel je dat een karper de drijvende boilie van de oppervlakte zuigt, inclusief haak en onderlijn (als een vogel hem al niet voor is)?

Peter
Gebruikersavatar
Stefan van der Graaf
Berichten: 280
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

02-09-2002 15:39

Hij bedoeld dat als je een onderlijn van 30 cm recht omhoog laat gaan, dat dan de karper heel die onderlijn opzuigt. Wat mij overigens sterk lijkt, want waarom zou ie dan eentje op de grond niet opzuigen?
W e L o v e. U R i P . P i M . F o R T u y N
Bob Smit
Berichten: 133
Lid geworden op: 25-03-2002 01:00
Locatie: enschede

02-09-2002 15:42

Omdat die krab erop zit :grin:

GR BOB
Gebruikersavatar
Martin Nederlof
Berichten: 544
Lid geworden op: 09-08-2002 02:00
Contacteer:

02-09-2002 17:07

stukje van een panty om je boilie heen doen, zo bescherm je in ieder geval je aas, maar hoe je een kreeft weghaalt weet k ook niet.
Hans-Peter van Ee

02-09-2002 23:52

Heren

Het gaat hier neem ik aan over de wolhand-krab??

Ik heb er genoeg ervaring mee en kan vertellen dat er weinig kruid tegen is gewassen.
Sommige zeggen gooi maar wat makreel of andere vis in het water dan heb je er geen last van.
Vergeet dat maar gerust, wanneer de wolhand-krab op jouw water opduikt.
Ze zijn vaak met vele honderden en geen lieve nylon-kous die er tegen helpt.

Zo hoorde ik eens van een boer die dacht dat er een vos huishield onder zijn kippen, bleek het om een wolhand-krab te gaan.

met scharende groet

HPE
Roel Stuurop
Berichten: 74
Lid geworden op: 03-06-2002 02:00
Locatie: Appeltern
Contacteer:

21-09-2002 18:56

Zijn het deze smiechten?
http://www.down4free.com/tdf/krab.jpg

De laatste tijd wordt mijn stek er ook door geterroriseerd :s

Als je hard aanslaat hebben ze wel eens de neiging zichzelf vast te bijten en zich daarbij te haken.

Is dit die wolhand krab geval?
Dit was maar een kleine, er zitten nog vele grotere :sad:
Rennen kunnen ze wel die beesten... gna gna

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Roel Stuurop op 2002-09-21 19:02 ]</font>
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

22-09-2002 19:59

Hoi Roel,

ja dat is er een, de eerste keer dat ik ze tegenkwam (zijn altijd met velen) was toen ze tegen mijn stretcher omhoog probeerden te kruipen. Dat was schrikken! Het bleek dat ze ieder avond de kant opkropen op dezelfde plek, waar ik dus zat.

Marco,

de gouden tip heb ik ergens gelezen, was Herman Kwint die het schreef geloof ik, namelijk je aas begraven. Ik heb het nog nooit geprobeerd want ik ga niet graag met een waadpak te water als er zo veel van die beesten rondkruipen.

Meestal houden de karpers zich op buiten grote concentraties wolhandkrabben dus als je onderlijn na vijf minuten al wordt doorgeknipt gooi je gewoon naar een andere plek, dit kan even zoeken zijn, maar ik heb op een water plekken gevonden waar wel karpers, maar geen krabben komen, gewoon zoeken.

groeten Jeroen.
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

22-09-2002 22:00

Ziet er erg plat uit die krab op de foto..

foto maker heeft mischien meer info ??
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

23-09-2002 11:42

mischien een auto overheen gereden?? maarre dat een karper een popup van 30cm helemaal opzuigt is kul anders zou hij en onderlijn van 30cm op de bodem ook in zijn geheel opzuigen!

mvg martijn
Roel Stuurop
Berichten: 74
Lid geworden op: 03-06-2002 02:00
Locatie: Appeltern
Contacteer:

23-09-2002 20:21

Kheb wel een andere fotow maar Ronald zou nog een uploadscript regelen :s duz kan nu nix uploaden :smile: Coming soon, tis een gewone krab, hij is nu platter dan op de foto :grin:

Deze zat leuk aan mijn tijgernootjes te knagen en raakste verstrikt in m'n onderlijn.
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

23-09-2002 22:48

Daarom was mijn vraag ook, voor meer info van de foto maker.
Nu is m'n gedachte, dus ook direct bevestigt.
Iedereen vind het Ohhhh zo erg als iemand een Brasem wat aandoet, maar een Krab doodmaken (plat als een dubbeltje maken, zie ik als doodmaken) is dan geen probleem ?

Beetje zielig Roel...
En dan heb ik het nog niet eens over het zielige voor het beestje zelf...

if you DO get my point this time...
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

23-09-2002 23:08

Christiaan,

Hoeveel beestjes sneuvelen dan niet voor het maken van 100 kilo vismeel of trouvit boilies?
In de natuur heeft elk levend wezen een bepaalde functie.
Hoe en wanneer het beestje aan de beurt is word bepaald waar deze zich op de ladder van de voedselketen bevindt.

Ik denk trouwens dat je van zo'n krab een behoorlijk aantal brokken kan maken, karper zal er dan absoluut niet vies van zijn, denk ik.
Of zal ik het toch maar bij honde-brokken houden?
Weet iemand wat daar weer in verwerkt word.......
Kom kom Christiaan

sportieve groeten Henk
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

23-09-2002 23:13

Blijft natuurlijk onverminderd idioot om het beest plat te walsen om hem vervolgens achteloos weg te gooien.
Dat doe je gewoon niet, gebruik het als aas voor de vissen of vreet hem zelf op, dan dient het nog ergens voor.

Sportieve groeten Henk
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

24-09-2002 09:47

Henk,

ik geef je daar volkomen gelijk in.
Maar o'wee als er iemand een karper aanraakt, dan is iedereen geheel in rep en roer.
"Wand die klote oostblokkers" (ik zeg nog klote, ik houd het netjes) en ga zo maar door.
Dan word er meteen heftig en vel gereageerd.
Maar omdat het nu maar om 'een krab' gaat, is het niet erg.
Sorry, maar ik vind het gewoon weg zielig.
Zielig van de persoon, en zielig voor het beestje.

Op een plek waar ik vis komen er ook wel eens schotse hooglanders op bezoek bij me tent.
Hij vond m'n onthaakmat blijkbaar lekker ruiken, en begon er aan te likken, en op de sabbelen.
Eentje heeft er eens aan m'n vismaat z'n tent zitten 'sabbelen'.

omdat dit 'beestje' dan 'mij' op dat moment niet aanstaan, maak ik hem toch ook niet eventjes dood,
omdat sommige andere beesten toch maar in ander voer terecht komen als ze dood gaan?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Christiaan van Klaveren op 2002-09-24 09:47 ]</font>
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

24-09-2002 09:56

hey kristiaan,,

kan kom je toch al een magnum mee te nemen!!!

maar ff alle gekheid op een stokje!
het is inderdaad niet normaal dat zon beest niet met zelfde respect word behandeld als een karper!!
hetzelfde geld voor brasems, voorns en alle andere bijvangsten van het karpervissen!!
ik denk trouwens dat als een boa of politie langs komt en er ligt een plat geslagen krab kreeft of iets dergelijks dat het niet bepald goed is voor et karpervissen!!

groeten rob

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: rob borjans op 2002-09-24 09:57 ]</font>
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

24-09-2002 10:57

denk dat er wel een wezenlijk verschil is tussen een karper en een krab deze krabben vormen een plaag en zijn tevens uitheems net als de muskus rat deze dieren vormen door hun ongeremde voortplantingsdrang een dreiging voor het natuurlijk evenwicht (jaja de karper komt hier ook niet van nature voor maar plant zich niet onverminderd voort)daarom worden muskus ratten afgemaakt en in sommige landen (geloof australie) dekarper ook om dezelfde reden.
Tuurlijk is het niet goed deze dieren met plezier te martelen etc maar ik zal er echt niet minder om slapen als er eentje overreden word

mvg martijn
Leon Olsthoorn
Berichten: 46
Lid geworden op: 12-07-2002 02:00

24-09-2002 11:00

Ehhh Martijn,

De karper is ook uitheems. Als ik ze een keer plat ga stampen, wil jij dan mee?

Leon.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

24-09-2002 11:12

leon als je het bovenstaande goed had gelezen had je ook gelezen dat ik weet dat de karper uitheems is alleen plant de karper zich niet ongebreideld voort en voormt hij ook geen bedreiging voor het natuurlijk evenwicht in tegenstelling tot de krab en de muskusrat en nu zelfs en beverrat

mvg martijn
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

24-09-2002 17:51

Martijn,

Zoals je zegt "maar ik zal er echt niet minder om slapen als er eentje overreden word"
Maar karper daarintegen, mag niet aangeraakt worden.

Kennen de heren de topic " Meten met 2 maten " nog ?
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

24-09-2002 18:55

Martijn,

Nu ben ik het toch voor het eerst niet helemaal eens met jou.
De muskusrat en beverrat worden niet afgemaakt omdat ze een bedreiging vormen voor de natuurlijke omgeving.
Ze ondergraven en hollen de dijken uit die ons mensen beschermen tegen al te hoge waterstanden en overstromingen.

Zeer kwalijk wanneer je als mens zijnde in een zeer On-natuurlijke omgeving wil wonen en daar komt dan zo'n muskus of bever-ratje om de rustieke doch onnatuurlijke omgeving terug te brengen in de originele staat, 2 - 5 meter onder water.

Dus niet om het Natuurlijk evenwicht, want dat bestaat in Nederland al geen 100 jaar meer, voor geen enkel land of waterdier zonder uitzondering.

Zelfs Schotse hooglanders lopen hier al, zo heb ik gelezen.
Fijn dat mensen tot zoveel in staat blijken, zo lief ook voor al die beesten.
Hoe en wat zouden die beesten ervan denken?

Voor die Schotse hooglanders kan de gemiddelde jaartemperatuur wel eens 5 tot 8 graden te hoog zijn, maar daar hebben wij mensen geen enkele fucking boodschap aan, toch?

Sportieve groeten Henk
Roel Stuurop
Berichten: 74
Lid geworden op: 03-06-2002 02:00
Locatie: Appeltern
Contacteer:

24-09-2002 19:14

De vergelijking die jij maakt met een brasem vind ik niet van toepassing, de krab die op de foto staat is daar springlevend. Nee nu niet meer, want ik werd nu onderhand wel gek van die beesten, eerlijk, zou jij als je de hele middag geteisterd werd door die krabben zou je hem dan netjes ongeschonden terugzetten?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Roel Stuurop op 2002-09-24 19:18 ]</font>
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

24-09-2002 21:08

Roel,

Ja ik zou hem terugzetten!
Nu laat ik in het midden waarin,
ze schijnen lekker te zijn, dus sluit niet uit dat hij in een pan kokend water beland.
Dan komt ie toch nog goed terecht.

Het beest de kop inslaan en wegflikkeren getuigt niet van enig respect t.o.v. de Krab, want dan dient zijn dood immers nergens voor!
Respect dwing je niet af, je verdient het of niet.

Sportieve groeten Henk