hoe een penhengel maken(tuigje)


Plaats reactie
markie mark
Berichten: 1
Lid geworden op: 02-06-2005 20:27
Locatie: barendrecht

02-06-2005 20:32

hoi ik ben een beginnende karpervisser ,nu zou ik wel eens een penhengel in elkaar willen flansen ,hoe moet ik een tuigje maken wie kan mij een beetje op weg helpen alvast bedankt
Edo Beltman
Berichten: 41
Lid geworden op: 07-04-2004 13:56
Locatie: Heino
Contacteer:

03-06-2005 00:30

hey Mark,

Ik neem aan dat je al een geschikte hengel met molen hebt.

Verder heb je in elk geval nog dit nodig:

Hoofdlijn
Pennetje(s)
Loodhagels
Haken

Als hoofdlijn adviseer ik een slijtvaste nylon lijn tussen de 25/00 en 30/00 met genoeg rek. Zijn er veel obstakels op je stek, zoals takken of duikers, kies dan voor een dikkere lijn dan bij schoon water.

Als pennetje zou ik voor een klein, sterk en goed zichtbaar pennetje kiezen, met een draagvermogen van ongeveer 1 a 1,5 gram.

Deze lood je dan uit, zodat hij nog goed zichtbaar is, ook op iets verdere afstand of met wat golfjes.

Dan heb je nog een haakje nodig, een sterk en scherp haakje in de maat 6 zal in veel gevallen goed zijn werk doen. De haakjes die vaak voor afstandsvissen worden gebruikt, vind ik persoonlijk ook goed voldoen voor penvissen, hierbij weet je in elk geval zeker dat ze sterk genoeg zijn. Met witvishaken in de grotere maten heb je nog wel eens de kans dat ze uitbuigen bij een karper.

En dan natuurlijk wat aas he, vaak wel zo makkelijk om een karper te laten aanbijten. Mais, wormen of brood worden al vele tientallen jaren gebruikt maar voldoen op de meeste wateren nog steeds uitstekend.

Ik weet niet hoeveel verdere ervaring je al met vissen hebt, maar de pen-montage heeft dus veel weg van een gewoon tuigje voor het vissen op voorn en brasem met de vaste stok, alleen dan een maatje zwaarder en sterker.

Succes!

Edo Beltman
Gebruikersavatar
Robin Blaauw
Berichten: 130
Lid geworden op: 01-03-2004 12:43
Locatie: Hilversum

06-09-2005 17:00

Om het geheel dan goed uit te loden, doe je zoveel loodhagels op de lijn totdat het pennentje nog net boven water staat, nu nog een klein loodje erbij zodat je dobbertje net zinkt.
Nu kun je de diepte van je stek gaan bepalen en schuift het dobbertje netzo lang omhoog tot ie goed zichtbaar is, je weet nu nml zeker dat je op de bodem vist.

Zal een karper je aas oppakken zul je je dobbertje zien 'opsteken'.

Succes met deze mooie vorm van karpervissen!
Laat ze in de waan,ik kom eraan.....
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

06-09-2005 18:32

3 cm op de bodem mag gerust 20 worden.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

06-09-2005 19:54

Je kunt dan dat laatste stuk nylon dat op de bodem ligt ook nog voorzien van kleine loodhageltjes of kneedbaar lood om het vlak op de bodem te houden.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-09-2005 18:38

Als ik dat niet gelezen heb excuus, als het later is toegevoegd FOEI!!
Vissen is een hobby, geen religie!
J van de mortel
Berichten: 22
Lid geworden op: 07-06-2005 22:32
Locatie: Eindhoven

07-09-2005 23:35

Heel simpel pak een stukje fiets ventiel dat rubber schuif je op je lijn met daarin een stokje en een haakje aanhet eind van je hoofdlijn.

Simpel en effectief

maar als je dit doet moet je het wel gebruiken om maximaal een meter of twee uit de kant te vissen anders zie je je pennetje niet goed.

vang ze..
strakke lijnen!
Plaats reactie