onthaken


Plaats reactie
maarten stoffel
Berichten: 18
Lid geworden op: 26-07-2002 02:00
Locatie: ede

28-07-2002 21:48

hoe onthaak je een vis makkelijk???? Ik heb een groot genoeg net en een onthaakmat??????
En als je ermee op de foto wilt sparteld de vis dan niet te erg??? en wat deo je eraan als de vis sparteld???

maarten
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

28-07-2002 23:39

onthaken gewoon op de onthaak mat doen.
Vis vanuit het water direct op de onthaak mat, zo snel mogelijk onthaken, want als hij begint te spartelen, kan de haak in het net vast gaan zitten, en dan kan z'n bek uitscheuren.
als je hem onthaakt heb, dan zosnel mogelijk het net onder de karper vandaan, want daaraan kan hij zich ook weer beschadigen.
heb je dat gedaan, en je wil nog foto's gaan maken, de karper altijd nat houden.
je kan (*helaas?) niets tegen het spartelen doen. dit is gewoon een impuls van de vis.
als hij begint te spartelen, hou hem dan ten alle tijden tegen.
oftewel op de mat, en tegen de mat. overdrijf dit niet, en ga er niet boven op zitten.
als hij begint te spartelen als je hem vast heb voor de foto, druk de vis dan TEGEN JE AAN ! en laat hem niet terug vallen op de onthaak mat.
als je de vis terug wilt zetten, til hem dan naar het water terug in de onthaakmat, en laat hem dan terug dmv ondersteuning.
Hans-Peter van Ee

28-07-2002 23:59

Maarten

Heb je wel eens een brasem gevangen??

met vragende groet

HPE
maarten stoffel
Berichten: 18
Lid geworden op: 26-07-2002 02:00
Locatie: ede

29-07-2002 09:09

ik heb altijd op brasem gevist. een paar weken nog een brasem van 60 centimeter op een lichte picker.
Hans-Peter van Ee

29-07-2002 09:14

Maarten

En die wist jij wel te onthaken??

HPE
maarten stoffel
Berichten: 18
Lid geworden op: 26-07-2002 02:00
Locatie: ede

29-07-2002 11:42

De brasem onthaken vond ik niet zo moeilijk. maar ik ook nog nooit een karper gevangen heb pas 2 keer op karper gevist en 1 keer een run gehad maar heb die karper vespild. Omdat mijn lsip niet goed stond.
Frank Wasmus
Berichten: 4
Lid geworden op: 28-07-2002 02:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

30-07-2002 15:21

Nou bij karpervissen is het onthaken niet egt moeilijker hoor Maarten:)

maar let ALTIJD op de vis, laat een vis niet alleen op de onthakingsmat liggen!

Let ook altijd op de stand van de voorste vin. Deze moet strak langs het lichaam van de vissen liggen anders kan deze BREKEN!

Ook door een NATTE(!) doek over de ogen van de vis te leggen, kan je hem rustig houden!

Houdt NOOIT een karper hoog in de lucht vast. Houdt de karper niet hoger dan nodig is op de foto!

Probeer bij de terugzet de karper in het water te leggen en houdt deze vast tot hij/zij wegzwemt.

Pas vooral in het voorjaar op met vrouwtjesvissen die zwanger zijn! Deze zijn extra kwetsbaar!

Gebruik GEEN bewaarzak indien dit niet nodig is, tenzij je hem tog gebruikt, hang deze dan op een diepe, obstakelloze,zuurstofrijke plek. Bevestig de bewaarzak altijd EXTRA goed!

Koop ook karperjodium(gwn in de viswinkel), dit raad ik je erg aan!

en vergeet nooit:
DE VEILIGHEID VAN DE VIS EERST!, want zodra de vis op de kant ligt, ligt zijn/haar lot in jouw handen!
en vergeet nooit:
DE VEILIGHEID VAN DE VIS EERST!, want zodra de vis op de kant ligt, ligt zijn/haar lot in jouw handen!
maarten stoffel
Berichten: 18
Lid geworden op: 26-07-2002 02:00
Locatie: ede

31-07-2002 13:58

bedankt voor de hele goeie informatie allemaal.
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

27-08-2002 20:18

Maarten,

Neem zo'n kunststof 1,5 liter Colafles mee, vul hem met water en leg hem naast je onthaakmat. Zodra je de karper op de mat hebt gelegd, maak je hiermee de karper en de hele mat kletsnat. Zo beschadig je de slijmlaag en het lichaam van de vis niet en drogen de kieuwen ook niet uit. Dit is vooral belangrijk op warme dagen met zon en veel wind. Knijp met een tangetje de weerhaak van je haak plat: Je verspeelt er echt geen vis door en in 50% van de gevallen valt de haak uit de bek van de karper nadat de karper in je net zit. Scheelt een heel hoop tijd en schade voor de vis.

Succes jongen!

Gr,

Frank
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

27-08-2002 22:17

Tip:

Vis je op open water kies er dan op voor om met een platgeknepen weerhaak te vissen. Of koop haken waar helemaal geen weerhaak aan zit. Nooit problemen mee ondervonden op open water. Gebruik dit echter niet wanneer er veel watervegetatie aan het water groeit als wier en waterlelie's.

Als je de haak plat knipt blijft de vis ook nog best hangen achter het bobbeltje dat door het dichtknijpen is ontstaan.

Ik hoop dat je het eens zult uitproberen, want dit is niet alleen voor jezelf makkelijk, maar komt ook nog eens ten goede van de vis en dit staat natuurlijk nummer 1
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

11-10-2002 19:19

hallo
als je de karper op de foto zet is het ook mogelijk je duim in de karper zijn bek te doen mijn ervaringen hiermee zijn dat de karper daardoor MINDER spartelt en op de onthaakmat doe ik een NATTE doek over de ogen en zorg ik dat de karper goed nat blijft

suc6 ermee
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

14-10-2002 10:03

hoy richard,

een vinger in de bek stoppen heeft niet veel zin als je de vis maar goed vaspakt sparteld hij bijna niet!!!!!
doordat je die vinger in zijn bek duwt kun je de vis niet echt goed vastpakken. overigens zijn de fotos ook niet mooi omdat je hand voor de kop van de vis komt!!

groetjes rob
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

14-10-2002 10:09

Sorry,

maar er zijn geen mannieren om een vis tegen het spartelen te behouden.(waar ik tot nu toe van gehoord heb!)
Het enige wat voor een minder spartelgehalte zorgt, is een zorvuldig uitgedrilde vis.
Hiermee bedoel ik, dat hij op z'n zijkant ligt als hij boven het net ligt. En niet absurd langer gaan drillen.

Het enige wat helpt, is de natte doek over de kop/ogen van de karper. Maar met een doek over z'n kop ga je niet op de foto.
Met een vinger in de bek berijk je niets. En bovendien kan je de vis nog slechter vasthouden, als hij nu gaat spartelen kan je helemaal niets meer doen.
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

14-10-2002 14:17

Als die vis op de kant is, zoals gezegd flink nat houden .. zodat niks met zijn kieuwen of slijmlaag kan gebeuren, wij hebben altijd een bewaarzak bij, en die maken we dan nat en leggen die over zijn ogen heen, dan blijft hij vaak genoeg rustig.

Spartelt hij toch dan houdt hem tegen, maar als het te erg is gewoon terugzetten die vis, foto's zijn mooi, maar niet tenkoste van die vis ..

mvg
stefan
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

13-11-2002 22:43

Nog even een aanvulling op het nathouden van de gevangen karper.

Neem i.p.v. een fles gewoon een emmer mee, die je al van het begin van de sessie vult met water. Enkel als het erg koud is, zou ik hem pas vullen na een vangst.

Maak je mat nat voor er een vis op komt te liggen, maar ook je weegzak goed nat.

Met een fles gaat dit alles misschien iets minder vlot, daarom is een emmer praktischer. Beter teveel water, dan te weinig.

MVG, Mark
Plaats reactie