de slip


Plaats reactie
maarten stoffel
Berichten: 18
Lid geworden op: 26-07-2002 02:00
Locatie: ede

28-07-2002 20:45

Ik heb net een karper hengel en molen gekocht. En een onthaakmat schepnet en alles. Ik ging gister voor het eerst vissen en wat denk je na twee uur w8en hoor ik mijn optonic gaan. ik schrok me dood. Ik begon met de dril. Maar die heeft nog geen eens 1 minuut geduurd. want ik had de slip te strak staan. Echt ik baalde heel erg. maar hoe moet je nou echt drillen????? moet je de vis gelijk binnendraaien(voor zover dat kan) of de vis even laten zwemmen??? En hoe stel ik de lsip in??????

Maarten
Albert Reinders
Berichten: 126
Lid geworden op: 19-06-2002 02:00

28-07-2002 23:06

Een slip kun je dicht en open draaien. De slip moet lijn geven zodra jouw hengel richting de maximale belasting gaat. Stel je slip hierop in. Als je hengel krom gaat, moet de slip gaan lopen.

Sccs
Appie!
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

28-07-2002 23:35

p'cies...,

je molen moet lijn geven, als je hengel 'tever' begint door te buigen.
maar hij moet ook snel genoeg lijn geven als je dun lijn heb.
anders zegt je lijn ook snel PATS...
probeer daar de goeie combinatie tussen te vinden.

je kan beter hem iets te licht, dan te zwaar hebben staan.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

28-07-2002 23:55

De meningen verschillen hier nog al.

Je kunt de slip zien als een correctiemiddel ter voorkoming van lijnbreuk. De slip hoeft dan pas in werking te komen als de vis een kracht ontwikkeld die groter is dan de trekkracht van de lijn. Dus je kunt afstellen op de trekkracht van de lijn, maar moet dan nog rekening houden met:

- verzwakkingen in de lijn door knopen
- de traagheid waarmee de slip in werking komt
- de weerstand van de lijn op de ogen

Ook is de actie van de hengel van invloed. Een hengel met topactie verlangt een lichtere slipafstelling.

Om enig gevoel te krijgen kun je 20 meter lijn uitlopen en de rig om een tak of paaltje leggen en terughaken om de lijn. Je kunt dan in de hengel gaan hangen en de slip laten werken zodra je vermoed dat de belasting maximaal is. De meeste komen dan uit bij een wat lichte slipafstelling. Maar houdt er bovendien rekening mee dat een slip bij een flinke ruk ook moet gaan werken, hoewel een deel wordt opgevangen door de hengel en de rek in de lijn.

Ook gebruik van goede knopen is van groot belang. Daar moet je zeker op oefenen. Je kunt niet alles uit boekjes leren, maar ik zou je toch aanraden wat boekjes met de meest elementaire zaken van de bibliotheek te lenen of in de hengelsportwinkel te kopen.

Succes, Kees.
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

29-07-2002 02:39

Aha Kees.

Jij hebt vast het boekje van Schreiner gelezen.
In ieder geval een van de weinige mensen die echt iets zinnigs over een slipafstelling wist te vertellen.

Je leest er vreemd genoeg maar weinig over op het internet of in de bladen.
Het is best lastig om een echte beginner alles duidelijk en begrijpelijk te maken.

Jij geeft al precies aan wat de enigste echte functie van een slip is. Namelijk het voorkomen van lijnbreuk. Niet meer en niet minder.
Over knopen, een goed werkende slip (goede molen dus) en weerstand op de ogen heb ik een wat andere mening.
Een juist gekozen en goed gelegde knoop mag nauwelijks een verzwakking van je lijn zijn, dus die factor vind ik verwaarloosbaar.
Een goede molen en dito slip spreekt al haast voor zichzelf. Zeker in de karpervisserij.
Goede ogen (hardchroom of keramische) zijn tegenwoordig zo goed, dat ik die weerstandsfactor ook niet betrek bij de slipafstelling.
De hengel zelf (en het aantal ogen) is eigenlijk een schokdemper voor een vechtende vis. De hengel vangt (dempt) dus de klappen van de vis op.
Hoe meer ogen op een hengel, hoe mooier en egaler de buiging is en hoe mooier en ronder de lijn de hengel volgt en hoe beter de demping.
Mij zie je dus ook niet vissen met zo'n afstandskanon met 5-6 ogen.
Eigenlijk koop je een hengel op de lijndikte waarmee je doorgaans vist.
Een goede hengel is dus ook gebouwd voor bepaalde lijndiktes. Logisch dat dat dus ook het werpvermogen voor een groot deel bepaalt.

Maar goed, we hadden het over de slipafstelling.
Ik pas nog altijd de methode van Jan Schreiner toe.
Ik pak de lijn (0,27-0,32-0,35) 10 cm van de lijnrol vast en begin te trekken.
Zodra er enige rek ontstaat in dat korte stukje lijn, MOET de slip in werking gaan treden. Doet ie dat niet, dan zou je dus zo hard gaan trekken dat de lijn breekt.
Je zult misschien versteld zijn hoeveel karpervissers er met een veel te losse slip vissen. Ja, zo kan ik ook wel een uur aan het drillen zijn.
Voor de veiligheid kun je natuurlijk altijd de slip net 1 tikje losser zetten, maar op wateren en stekken waar je de vis echt geen centimeter wil geven, staat de slip bij mij zo potdicht mogelijk.

Ook de functie en het instellen van de baitrunner slip wordt heel vaak verkeerd gebruikt (werd het ook door mij totdat Edwin Wouters mij heeft laten zien en uitgelegd hoe wel en waarom. Daarvoor dank Edwin. Het werkt, overal en altijd perfect, echt perfect), maar dat is weer een heel andere topic.

Al het bovenstaande gaat dus niet op voor gevlochten (rekloze) lijnen.
Dan moet je je hengel dus echt goed kennen om te "voelen" wat die kan hebben.

Met gierende groet,


Mike
Hans-Peter van Ee

29-07-2002 07:57

Maarten

Wat voor een molens heb jij??

met vragende groet

HPE
maarten stoffel
Berichten: 18
Lid geworden op: 26-07-2002 02:00
Locatie: ede

29-07-2002 09:03

ik heb een molen van spro freeliner 40 en dat is ook een baitrunner. mijn hengel is de Shimano cantana 2 1/4 lbs. en bedankt al voor de tips

maarten
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-07-2002 09:17

Mike,

Schreineriaanse invloeden zal ik zeker niet ontkennen. Vissers van mijn generatie zijn opgegroeid met Jan Schreiner en zijn vele zeer instructieve boeken. Hoewel geen groot karpervisser, gaf hij ons een grondige basis voor het vissen. Voor alle beginners een aanrader eens een goed boek van Schreiner te lezen. De lijn aan een boom vastbinden gaat Schreiner echter te ver. Hij ging, net als jij, uit van de perfecte combinatie waarvoor de door jou beschreven slipafstelling voldoet.

Maar de karperwereld is niet perfect. Kijk alleen maar naar al die op Engelse principes gebaseerde hengels met te weinig ogen en te veel topactie. Als ik sommige postings nalees bekruipt mij het gevoel dat er wel erg veel wordt gekozen voor 3 lbs+ hengels met zeemolens. Een setje met een wel heel specifieke (Frankrijk?) toepassing, maar zeker niet allround. Vandaar toch het advies om één en ander maar uit te proberen. Ik kan van hier niet zien hoe goed de combinatie is, maar ik heb mijn vermoedens.

Mee eens dat veelal met een te losse slip wordt gevist. Kijk alleen maar naar het topic drilwaanzin. Zonder de posters daar voor de schenen te willen schoppen is de oorzaak van een lange dril veelal te vinden in een niet perfecte combinatie met een, al of niet noodgedwongen, te losse slip.

Voor de volledigheid is het wellicht toch goed dat jij of Edwin die baitrunner slip eens kort toelicht. Lijkt me toch wel toepasselijk.

Groeten Kees
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-07-2002 13:19

Cor,

"De meningen verschillen hier nog al."

Je slip slapjes afstellen en bijremmen op de spoel of dicht zetten en met de slinger achteruitdraaien komen allemaal uit de préhistorie. De Schreiner methode is zelfs van later datum. Mike zei al dat hij de slip liet werken zodra de rek in de lijn merkbaar werd. Dat is bij de meeste lijnen ruimschoots voordat de lijn breekt. Ik voegde al toe dat je dit voor alle zekerheid het beste toch droog kunt uitproberen. Verder geldt dit alles voor nylon met enige rek en niet voor rekloze lijnen. Dat de slip pas gaat als de lijn dreigt te breken is dus niet de bedoeling.

Kees
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-07-2002 14:16

Mannen, laten we het nu niet ingewikkeld maken voor een beginner. Een goede manier, als beginner, is nog steeds om je vismaat ongeveer op de afstand die je vist de lijn te laten uitlopen (in een weiland of i.d.), je hengel strak te trekken en dan je slip (of beide slips, in het geval van een baitrunner molen) af te stellen (niet op het punt dat de lijn bijna breekt, maar iets daarvoor, ter meerdere zekerheid.
Henk Jan Schuurhuis
Berichten: 44
Lid geworden op: 25-03-2002 01:00
Locatie: Rotterdam

31-07-2002 16:23

Hee

ik stel de slip altijd in voor onder de top dus er ligt. Als de vis nog op afstand is. dan doe ik mijn duim op de spoel en probeer hem te takelen. Als je de duim niet op de spoel doet dan neemt hij te veel draad. Als de vis onder de top zit kan de vis in een keer een gigantische kracht leveren dan doe je duim van de spoel en kan de vis weg schieten als je op dat moment de slip te strak hebt staan verspeel gerandeerd je vis dit kom vooral vaak voor bij graskarper is mijn ervaring. Sinds ik dit systeem gebruik heb ik geen vis meer verspeld onder de top

veel succer ermee
groetjes
Henk Jan Schuurhuis
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

26-05-2003 21:18

Bart,

Helemaal geen gelijk.

De hardheid van de bekken heeft te maken met bodemsoort en natuurlijk voedsel aanbod. Heb je een aantal karpers met zachte bekken, geldt dat voor de meeste vissen.

30/100 of zwaarde vissen is meestal voor andere redenen. Schuurbestendigheid bijvoorbeeld. Zware hengels vissen is ook meestal om een andere reden. 1,5 ons lood een een stringer een meter of 70 werpen?
Zelf heb ik trouwens een hekel om een karper op het handvat te drillen.

Driltijden van een halfuur, daar knapt een vis van op. Lekker sportief een vis een kans geven.

Ik gebruik mijn materiaal in functie van. Niet om 1 of ander modebeeld.


Wie eens een kleine test doet, zal merken, dat met nylon je op meer dan 15 meter lengte uitstaande lijn max 2 kilo op een unster trekt. dichter bij wordt dat tot een kilo of 4. De slip gaat later werken door de wrijving van de ogen en de hoek van de hengel. Hoe langer de hengel hoe meer kracht je moet zetten om voorgaande te bereiken.

Nee, voor mij heeft Arend gelijk.

MVG

Klaas
Plaats reactie