Vissen onder de kant


Plaats reactie
Wout Haasjes
Berichten: 204
Lid geworden op: 28-03-2005 14:48
Locatie: Hengelo

24-05-2005 15:04

Dag liefhebbers,

Ik heb mijn zinnen dan toch maar gezet op het Twentekanaal dit jaar. Reeds een aantal keren wezen kijken, 1 nachtje gemaakt (Graskarper, 29 pond) en 1 dagje gezeten (blank).

Maar nu heb ik het volgende probleem.

Ik heb een mooie stek gevonden, waar mijn vertrouwen naar uitgaat. Echter, de manier om mijn aas daar te deponeren is door direct onder de kant te vissen.

Maar daar komt een nieuw probleem bij kijken, namelijk dat hoofdlijn bijna recht omhoog gaat. Mijn gevoel zegt dat dat de karper op gaat schrikken door er tegenaan te zwemmen. Wie heeft ervaring met direct onder de top vissen?

En hoe denken jullie over mijn idee over lijnzwemmers, is er een manier te bedenken om dit te voorkomen?
Gebruikersavatar
Robert Valkeneer
Berichten: 261
Lid geworden op: 30-03-2005 14:19
Locatie: Lelystad

24-05-2005 15:18

Echt recht omhoog vind ik ook geen best idee. Je zou het een keer kunnen proberen, anders is het misschien toch niet zo'n goede stek. Is het helemaal niet mogelijk om je lijn em je aas al is het maar een meter diagonaal te laten lopen?
Gebruikersavatar
dion van dongen
Berichten: 310
Lid geworden op: 02-06-2004 20:00
Contacteer:

24-05-2005 15:23

1 met de slappe lijn vissen.
2 met een toploodje.
3 met je gewone rig alleen nu een schuifloodje boven de tube.

zelf zou ik kiezen voor de slappe lijn.

mvg

dion
Gebruikersavatar
remon van dusschoten
Berichten: 473
Lid geworden op: 31-08-2004 22:06
Locatie: Nijkerk

24-05-2005 18:31

wat had je gedagt van vissen met het pennetje :wink: :roll: :wink: :D
elke vangst telt hoe groot of klein dat je vangt daar gaat het om
behandel een karper zoals je zelf ook behandelt wilt worden met RESPECT

steun de KSN en wordt lid gewoon doen
jacco noordermeer

24-05-2005 21:15

slappe lijn vissen met een zeer losse slip

niet de baitrunner gebruiken aub
Randy Willemsen
Berichten: 66
Lid geworden op: 21-06-2004 17:11
Locatie: Hoogvliet

24-05-2005 21:23

[quote="jacco noordermeer"]slappe lijn vissen met een zeer losse slip

niet de baitrunner gebruiken aub[/quote]

ok nu ben ik je kwijt ... Waarom niet ?
Windows is a 32 bit shell for a 16 bit extension to an 8 bit Operating System designed for a 4 bit microchip by a 2 bit company which can't stand one bit of competition.
jacco noordermeer

24-05-2005 22:05

ok uitleg voor u

onder de kant krijg je een bloed run
je vist met baitrunner

je pakt de hengel op en zet de molen in de normale stand

het verschil in weerstand tussen baitrunner en slip kan let op kan!!!
te groot zijn en daardoor kan het zijn dat 1 de lijn breekt 2 de haak lost
mijn mening is gewoon op de slip vissen zodat de weerstand niet met schokken opgebouwd wordt

ok het moment van het strekken vd lijn dan hoor ik je denken
op het moment dat de vis de haak voelt en weg zwemt is hij nog niet op volle snelheid
de klap bij het strekken zal grotendeels opgevangen worden door het buigen vd hengel

ik vis niet alleen onder de eigen kant op deze manier maar ook op afstand
en zeker tegen obstakels

baitrunners vind ik echt onnodig
trouwens mijn reels hebben er ook geen

prettige bijeenkomst is ook dat de vis niet geprikt word maar gelijk gehaakt zit

aanslaan??? niet nodig en nooit telaat
jacco noordermeer

24-05-2005 22:11

ehh wel zorgen dat je je hengels goed vergrendelt in bv rodlocks
of van die mooie dingen van solar of iets anders waar je hengel niet uitschiet bij een beet
Gebruikersavatar
robbin kremer
Berichten: 760
Lid geworden op: 25-02-2004 09:20
Locatie: Norg!

24-05-2005 22:30

Je rodpod iets verder naar achter zetten zodat de lijnen schuiner het water inlopen? :roll:

Soms kan het zo gemakkelijk zijn.. :wink:
FCG, Trots van het Noorden!
Wout Haasjes
Berichten: 204
Lid geworden op: 28-03-2005 14:48
Locatie: Hengelo

25-05-2005 08:02

jacco noordermeer schreef:slappe lijn vissen met een zeer losse slip

niet de baitrunner gebruiken aub


Dus met slappe lijn, dat was nog niet in me opgekomen eigenlijk. Ik zal er eens over nadenken, of me dat wat lijkt. Vertrouwen is toch een van de belangrijkste dingen he? Ik was van plan om morgen met voorvoeren te beginnen, ik zal dan eens kijken of slappe lijn een optie is.

Zijn er meer mensen die ervaring hebben met het vissen met slappe lijn?

Eerste minpunt zie ik in de beetregistratie......
Wout Haasjes
Berichten: 204
Lid geworden op: 28-03-2005 14:48
Locatie: Hengelo

25-05-2005 08:04

robbin kremer schreef:Je rodpod iets verder naar achter zetten zodat de lijnen schuiner het water inlopen? :roll:

Soms kan het zo gemakkelijk zijn.. :wink:


Ha ha, bedankt voor je gouden tip ;)

Het Twentekanaal is aan de kant zo'n 2 tot 3 meter diep, hoe zie je dat dan voor je? Ik bedoel echt onder de kant vissen he!
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

25-05-2005 08:14

waarom?

lichte wakers

alu folie?

MVG

Klaas
Wout Haasjes
Berichten: 204
Lid geworden op: 28-03-2005 14:48
Locatie: Hengelo

25-05-2005 08:22

Wow Klaas, beetje telegramstijl die je gebruikt 8)


Maar waarom ik onder de kant wil vissen? Omdat men altijd aan de overkant wil vissen en ik dat nooit kan begrijpen (de overkant is waar het gras groener is?). Onder de eigen kant kun je nauwkeuriger voeren, hoef je niet ver te gooien, geen lijnen uit te varen etc.

Verder snap ik lichte wakers en alu folie niet helemaal.....
Jeffrey Schouten
Berichten: 131
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00
Locatie: Heel

25-05-2005 08:24

Hallo,

Kan iemand mij vertellen waar je die rodlocks kunt kopen?
Wil wel eens weten hoe deze dingen uitzien..

Alvast bedankt!

Mvg,
Jeffrey
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

25-05-2005 14:54

Wout Haasjes schreef:
Verder snap ik lichte wakers en alu folie niet helemaal.....



Lichte wakers waaronder alufolie is teneerste erg gevoelig.. elke aanbeet/zakker/oploper/gekloot op je plek zie je gelijk.
Ten 2de voelt de vis weinig tot geen weerstand:D ( Behalve als je er een dikke bonker van lood aan hebt zitten natuurlijk :D
En vind slappe lijn ook een goed idee, omdat als je toch onder je eigen top zit te vissen de vis geen last heeft van strakke lijnen en dus zijn gang kan gaan.
Penvissen onder je eigen kant ook zeker een mogelijkheid! Misschien wel 1 van de betere.. :wink:


Succes


Mvg Rick
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

25-05-2005 15:55

Enkele leuke stellingen komen naar voren.
Slappe lijn omdat de vis niet op een strakke lijn loopt, oke.
Lichte wakers of alufolie, als je systeem daarop afgestemd is, oke.
Wat voelt de vis het eerst aan weerstand? Het lood, zodra je dus met vastlood vist heeft een lichte waker of alufolie al geen nut meer, je ziet er niks meer door, het eerste wat je ziet is de run.

Lichte wakers of alufolie, bij freelinen al dan niet met een goed schuivend loodJE, dan pas komen lichte wakers of alufolie uit de verf.

Jacco enige dingen stel ik toch vragen bij, jij stelt dat de run veroorzaakt wordt omdat de vis een prik of de haak voelt.
Dat durf ik sterk te betwijfelen, die sensatie ( pijnprikkel) kent hij niet.
Waar hij wel van schrikt is de plotselinge weerstand van het lood dat komt het eerst als moment van de schrikreactie.
De volle snelheid van de vis komt snel na die schrikreactie, hij is zeer snel in dat eerste schot, de kracht komt pas later in de strijd.

Ook je stelling dat de vis niet eerst geprikt wordt maar direct gehaakt zit kan ik niet echt plaatsen.
Ook al verneemt hij de prik niet, om gehaakt te worden zal hij toch eerst geprikt moeten worden.

Je advies om de slip losser te zetten bij het aan de kant vissen, kan ik uiteraard helemaal beamen.
Ik gebruik als de situatie dat toestaat wel de baitrunner, de vis kan eventjes zonder al teveel weerstand wegkomen.
Zodra ik de vechtslip erop zet gebruik ik de vinger om meer of minder weerstand te geven.
Hier staat wel voorop dat ik nooit met vastlood kort onder de kant vis en dus wel met lichte wakers.

Let wel de situatie moet het toelaten, bij obstakels tellen heel andere wetten, los van het pissen 8)

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

25-05-2005 16:55

Is er geen mogelijkheid om een stek verder op te zitten, hierdoor gaan je lijnen schuiner en ben je van je probleem af.
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

26-05-2005 11:42

Let wel de situatie moet het toelaten, bij obstakels tellen heel andere wetten, los van het pissen

haha die douwe, je kon het toch weer even niet laten.
maar je tips behoren toch weer tot een van de betere, zoals we van jouw gewend zijn.

groetjes koos.
jacco noordermeer

27-05-2005 14:49

douwe waarom de baitrunner gebruiken als je de slip toch los zet??
ik zie geen verschil alleen een handeling extra

over het prikken ben ik niet met je eens
de vis schrikt en zwemt altijd van je af!!!!!!!!mits je onder je eigen kant vist
vis je met een vrij losse slip loopt de vis altijd tegen een strakke lijn aan
en als je voldoende weestand creeert met je slip gaat dat haakje er echt wel in hoor

over wakers: geen wakers nodig lijkt mij de run komt toch wel
alleen nu 1 a 2 sec later afhankelijk van de door jou gegeven ruimte

of de vis nu schrikt door de prik vd haak of door het lood zal mij een zorg zijn ik vis altijd met vast lood
schuiven vissen vind ik persoonlijk helemaal nix
ik zie geen mogelijkheid om meer te vangen met schuivend tov vast
dus ga ik voor zekerhijd
ook heb je meer aan de werking van je rig als je vast lood vist
zeker bij stijve materialen (die ik altijd gebruik)

mischien komt mijn stijl van vissen wel doordat ik altijd obstakels in de buurt heb
onder het kantje valt het wel mee
maar bv naar de overkant vis ik altijd alles op slot! ivm de vele oeverpalen met haventjes,lelys takken enz
hierbij komt meer kijken dan vele jongens verwachten
fair vissen wordt direct afgestraft
dat geeft ook aan waarom ik baitrunners niet gerbruik
en nylon werkt ook niet in deze situaties
2 ponders heb ik al meerdere van gebroken
klinkt raar maar ik vis met 13ft 3,25 lb stokken vanuit de boot
souplesse en kracht gecombineerd is de sleutel tot succes op dit water

maar ik wijk een beetje af van dit topic
Gebruikersavatar
Dave Pein
Berichten: 66
Lid geworden op: 28-06-2004 16:54
Locatie: Rotterdam

29-05-2005 21:32

Geen Baitrunner gebruiken idd... Slip op een redelijk sterkte zetten dat de vis geen weerstand voelt, Gewoon je lijn slap erin gooien met je toplood die gooi je een meter of er vandaan dat hij het gevoel niet krijgt van die lijn...
Gebruikersavatar
Stefan Gooijert
Berichten: 330
Lid geworden op: 03-01-2005 11:07

31-05-2005 08:36

Kun je niet gewoon jwe hengels wat verder opzij zetten??? Ik denk niet dat je met 2 hengels op een vierkante meter wilt gaan zitten.

Je zou ook een langere onderlijn kunnen knopen (en dan bedoel ik lang: 1 meter ofzo), en met zwaarder (vast)lood. Je lijn loopt van je top recht naar beneden naar het lood, en maakt vervolgens een hoek van 90 graden, en je aas ligt een meter van je lijn. Ik gebruik deze oplossing ook als de situatie erom vraagt, en hij werkt bij mij echt perfect!

Let er wel even op dat je om de 25 cm een stukje kneedlood om je onderlijn doet om hem vlak op de bodem te houden.

Stefan Gooijert
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

31-05-2005 15:37

Op de meeste stekken aan het TK vis ik als ik onder de kant vis een meter of 30 naar de zeikant, met een toploodje.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
jacco noordermeer

31-05-2005 16:27

Dave Pein schreef:Geen Baitrunner gebruiken idd... Slip op een redelijk sterkte zetten dat de vis geen weerstand voelt, Gewoon je lijn slap erin gooien met je toplood die gooi je een meter of er vandaan dat hij het gevoel niet krijgt van die lijn...



beetje tegenstrijdig niet??

wel de slip afstellen op een redelijke weerstand
en toch geen weestand voelen :o
Plaats reactie