Penvissen op Karper


Plaats reactie
Victor Kruit
Berichten: 4
Lid geworden op: 08-05-2005 20:16

08-05-2005 20:21

Hallo,

Ik hoor ineens een hele hoop over het karpervissen met pen. Normaal vliegvis ik maar dat is niet zo effectef op karper. Ik wil eens af en toe achter de karper aan.
Ik heb geen zin in 3 hengels in rodpods en de hele rats. Ik wil het simpel houden met de pen. Ik wil er een normale werphengel voor gebruiken.
Wat ik me afvraag is hoe het met montage's zit. Ik dacht zelf het volgende:

- Uitpeilen hoe diep het is. Stel dat het anderhalve meter diep is zet ik de dobber op 1 meter 80 van de haak af zodat ie op de bodem ligt.

- Knijploodjes verdelen over de lijn tussen dobber en haak zodat de dobber recht blijft als het aas op de grond ligt.

- dan 2 tot 3 korrels mais eraan en vangen maar.



Ik heb een aantal vraagjes;

*Welke dobber kan ik gebruiken? Gewoon een 1 grammer van het voornvissen?
*Moet ik wel op de bodem liggen?
*Zijn er bijvangsten? (ik dacht zelf aan zeelt en eventueel brasem)
*En hoe weet je ongveveer waar de karper zich ophoud in het water?


Een hoop vragen, ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Gr,

Victor
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

09-05-2005 22:13

*Welke dobber kan ik gebruiken? Gewoon een 1 grammer van het voornvissen?
*Moet ik wel op de bodem liggen?
*Zijn er bijvangsten? (ik dacht zelf aan zeelt en eventueel brasem)
*En hoe weet je ongveveer waar de karper zich ophoud in het water?

Ten eerste is er verder niet zoveel mis met de manier wat je in gedachten had over het uitloden van de pen.

Qua dobber zou ik het zo licht mogelijk houden,er zijn karperpennen genoeg te koop..
Als je met particles of wat dan ook vist, zou ik gewoon op de bodem blijven vissen ja.. je voer ligt tenslotte ook op de bodem.
De bijvangsten zijn heel erg afhankelijk van je aas.. als je met mais vist kun je in principe alles vangen.. Karper,Brasem,Voorn,Blei,Zeelt noem maar op..
Hoe je weet waar de karper zich ongeveer ophoud:D
Kwestie van struinen en goed opletten..( belletjes,draaien,springen,golven )
Als je verschillende plekken bevist heb je in principe het meeste kans.

Succes


Mvg Rick

Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
Henny van Roomen
Berichten: 127
Lid geworden op: 03-02-2003 01:00
Locatie: Tegelen
Contacteer:

09-05-2005 22:26

En vergeet vooral rustig te zijn en laag te blijven want bij de minste stap of verkeerde beweging zijn ze weg!
Alles voor de karper! :D
http://www.hanguh-fishing.nl
Jens Konst
Berichten: 77
Lid geworden op: 03-02-2004 20:40
Locatie: Mijdrecht

09-05-2005 22:31

hallo,

Ik wil je graag een tip geven over het uitloden van je dobber. Wat ik zelf altijd doe is het pennetje net te laten zinken door de hoeveelhuis lood dat er op zit. dan kan je precies zien hoeveel draad er op de bodem ligt en dan kan je zo snel moglijk reactie geven als je beet heb. B.v. schuif de hoeveelhuid lood 15 cm boven de haak dan heb je een snelle reactie als je beet heb... anders kan de karper da haak al weer snl uitspugen.

Succes

Jens
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

10-05-2005 20:52

Met de pen kun je zowel op de bodem als op half water vissen. Vis je op voerplekjes dan kun je het beste op de bodem vissen, ik zou het lood zeker niet allemaal onderin zetten, de vis krijgt dan alle weerstand in een keer te voelen. Ik leg meestal een klein loodje op de bodem, de dobber is dan overgelood, als de karper het aas dan op pakt zakt de dobber automatisch.

Op half water vis ik ook wel eens, vaak met maden, pieren of brood. Meestal vis ik dan o zicht, probeer de karpers aan te werpen en het aas voor de bek te krijgen, vaak kunnen ze dit niet weerstaan.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-05-2005 21:11

Een loodje van 120 gram? :D

Sorry hoor, nooit wat gezien in al de ingewikkelde loodverdelingen van sommige wedstrijdvissers. Je gebruikt tenslotte een pen die het gewicht van het lood opheft. Verder zit je vaak in de kant waar je geen meters water hebt staan. Gewoon over een deel van de lijn verdelen van een stuk of drie hageltjes. Mooi zat voor vriend karper. Aas op de bodem, doorgaans.

Pen is ook niet zo heel gewichtig. Moet tegen een stootje kunnen en drie flinke loodhagels kunnen dragen. Pauwpennetje is perfect. Pauwveren heb je nog van het binden van vliegenlijfjes. Afstrippen, op lengte knippen van een dikker deel, ringetje aan de onderkant van ijzerdraad en een stukje tube daarover voor de stevigheid. Fel kleurtje aan de bovenkant et voilá.

Groet, Kees
patrick de leeuw van ween
Berichten: 50
Lid geworden op: 13-05-2005 14:48

17-05-2005 11:23

ik heb ook wel eens een blauwe maandag met de pen gevist maar dit had mijn maat allemaal klaar gezet op een hengel ik weet niet meer precies hoe dit zat maar ik weet nog wel dat mijn pen naar de bodem zakte en dat ik lijn bij moest geven zodat hij weer omhoog kwam ik heb deze dag leuk gevangen maar ik weet niet meer prcies hoe dit in elkaar zat kan iemand mij dat evrtellen???/
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

18-05-2005 10:33

*Welke dobber kan ik gebruiken? Gewoon een 1 grammer van het voornvissen?
*Moet ik wel op de bodem liggen?
*Zijn er bijvangsten? (ik dacht zelf aan zeelt en eventueel brasem)
*En hoe weet je ongveveer waar de karper zich ophoud in het water?


Ik gebruik zelf voor het penvissen een pen van een grammetje of 2, net even iets meer gewicht dus legt net even wat lekkerder neer. Ook vis ik meestal op de bodem. Zeker als je op belleplakaten zoekt, dan moet je op de bodem vissen, dit is immers het teken dat de bodem omgewroet word! Als de karper aan de oppervlakte zit wil ik ook welis op half water vissen, maar favoriet blijft de bodem. De bijvangsten zijn inderdaad vooral zeelt, brasem en grote voorn/windes! En het bespeuren van karper is nog altijd het moeilijkst. Kijk naar kolken, ruggen/staarten boven het wateroppervlak, en vooral ook bellenplakaten! Gooi je pen zon halve meter voor het bellenplakaat en dan maar afwachten!

(sidenote: Helaas sla ik zelf erg veel mis, heb nog niets gevangen op de pen, maar wel erg veel misgeslagen al:( dus over aanslaan en vangsten kank je verder weinig vertellen! De methodes die ik gebruik werken echter wel, anders zou ik helemaal niets zien gebeuren bij mijn pen! Dus hoop dat je er wat aan hebt!)

Groeten, Marck de Jongh

(* ennuh patrick, dat komt omdat je dobber dan overgelood is! Je dobber komt omhoog zo gauw de karper het aas van de bodem pakt, en als je op de bodem ligt, en te weinig lijn geeft, zakt je dobber onder. Probeer dit maar is in een bak water, als je lijn schuin naar je hengel loopt, moet je meer lijn geven zodat je lijn vanaf je dobber rechtstreeks naar de bodem loopt, immers, rechtstreeks is korter dan schuin! Hoop dat dit je vraag beantwoord!)
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

18-05-2005 19:00

In je post heb je staan dat je een normale werphengel wilt gebruiken, opzich geen verkeerde keuze, maar ik zou toch een ietwat stevigere, langere hengel gebruiken, 3,60m minimaal. Op karper moet je toch kunnen sturen en controle over de vis hebben als deze zich achter een rietkraag of plantenbed verschuilt of hier in vlucht. Kijk dus wel naar het soort hengel dat je pakt :wink:
Nothing can beat a well-sized carp in the morning
Gebruikersavatar
Theo de Vries
Berichten: 442
Lid geworden op: 15-02-2003 01:00
Locatie: Lelystad

18-05-2005 19:28

Patric,

Waarom geen plaatsnaam en leeftijd vermeld?
Wie weet wil iemand uit de buurt je wel op weg helpen.

Theo
Victor Kruit
Berichten: 4
Lid geworden op: 08-05-2005 20:16

21-05-2005 12:27

Dat was patrick die zijn antwoord in deed in een quote, ik ben Victor, 15 jaar en kom uit Ridderkerk
Edo Beltman
Berichten: 41
Lid geworden op: 07-04-2004 13:56
Locatie: Heino
Contacteer:

01-06-2005 20:33

Hangt er sterk vanaf op welk water je wil vissen. Penvissen op groot/stromend water op een soort statische manier vind ik persoonlijk niks, dan leg ik er liever een loodje van een grammetje of 60 neer :wink:

Ik heb zelf veel gevist in een vijver met zwaar begroeide kanten, overhangende bomen, plakkaten met troep en rietkragen. Stuk voor stuk stekken met een behoorlijke potentie.

Over je montage. Ikzelf gebruik het liefst een klein maar zeer stevig pennetje. De pauwepennetjes van Kees zijn een goede optie, ik gebruik meestal de pennetjes die ook gebruikt worden voor karper aan de vaste stok, zonder antenne dus, met een brede oranje bovenkant. Zeer sterk, en goed zichtbaar. Kijk anders ook eens naar de vlokpennetjes met een centrale lijndoorvoer die ruisvoornvissers in de polder gebruiken. Hier heb ik ook goede ervaring mee.

Ik gebruik een pennetje slechts als beetindicatie, aangezien ik in 9 van de 10 gevallen op de bodem vis. Alleen met een (langzaam) zinkende broodvlok of met mestpiertjes wil ik nog wel eens iets boven de bodem gaan zitten.

Ik lood mijn pennetje vaak uit met slechts 1 loodhagel, omdat deze niet met andere loodjes in de war kan raken, minder snel blijft haken bij het plaatsten van het aas precies tussen openingen in hoekjes met veel troep, en omdat er wel eens een loodje af wil vliegen bij drills op plekken met obstakels door bijvoorbeeld het raken van takken of riet.

Als haakje kies ik vaak voor een sterk maar klein haakje, maat 8 ongeveer. De PB Long Distance bevalt me goed(hoe ironisch, ik gebruik hem vaak op minder dan een meter uit de kant). Op deze haak passen vrijwel alle aassoorten, alleen voor een broodvlok valt hij soms een beetje klein uit.

Bijvangsten zul je ook zeker wel hebben, afhankelijk van je aas zal dit varieren van kleine voorntjes als je met bijvoorbeeld een klein stukje brood vist tot dikke zeelten en brasems. Ikzelf vind dit geen probleem, zolang ik maar niet elke keer een brasem eraan krijg die de hele stek op de kop zet zodat de aanwezige karper er vandoor gaat.

Succes ermee!

Edo Beltman

ps. nog een goede tip, maak eens een voerbedje van trouvit(forellenkorrels) en vis hier met een of twee mestpiertjes op!
Plaats reactie