Vraagje


Plaats reactie
Joost Broekman
Berichten: 10
Lid geworden op: 06-05-2005 17:37

06-05-2005 17:44

:oops: Misschien is het wel iets een domme vraag... Ik vis nog niet zolang en ik heb ondertussen 1 vraag :oops: Als je bijvoorbeeld een redelijk sterke karper aan de haak hebt. Maakt het dan uit als je je hengel hoog in de lucht houdt, of hem gewoon redelijk laag houdt? Met welke optie heb je dan het meeste kans dat je de karper niet verliest? :oops: Ik wil gewoon geen karper verspillen en daarom deze vraag. :wink:
Gebruikersavatar
raymond van ommeren
Berichten: 453
Lid geworden op: 12-01-2004 20:13
Locatie: Vijfhuizen

06-05-2005 21:34

Je moet proberen contakt te houden met de karper, daarom is het vaakst het makkelijkst als je de hengel in de lucht houdt. Als je de hengel met de top naar boven vast hebt dan blijft de spanning op de haak ook goed en hoef je niet zo snel bang te zijn voor een losser.

Gr. Raymond
Ik hou van het geluid van een pieper in de vroege ochtend...
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

07-05-2005 09:18

Het is onmogelijk om af te dwingen een karper niet te verspelen, het feit dat simpelweg de mond al beschadigt is door een andere vangst etc etc.

Wel kun je zoals raymond al schreef de druk op de lijn houden, probeer de vis wel altijd diagonaal in het verlengde van de hengel te houden. Dit kun je doormiddel van een mooi buiging in de top bewerkstelligen.

Ook is het belangrijk om de vis moe te krijgen, veelal zie ik mensen hijsen en hijsen aan de hengels, dit schiet totaal niet op en zorgt ervoor dat de vis naast een eventuele blessure ook nog ééns verspilt kan worden. Al met al niet doen dus. Laat hem maar gaan, wanneer hij moe is komt hij vanzelf.

Succes
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Plaats reactie