hoe krijg je ze in godsnaam veilig geland???


Plaats reactie
wibo bellemans
Berichten: 57
Lid geworden op: 03-01-2005 22:42
Locatie: Olen - België

02-04-2005 22:33

ik vis nu al 2 jaar op karper maar ik heb er nog nooit eentje zelf kunnen scheppen op een vlotte manier...

ofwel glijdt het net weg ofwel komt de vis nu van de andere kant waardoor het schepnet gedraaid moet worden ofwel kan de karper niet dicht genoeg komen...

er is gewoon altijd een probleem... hoe kan ik er voor zorgen dat alles vlot verloopt en ik me geen zorgen moet maken over dat net en me volledig kan concentreren op de vis?????
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-04-2005 23:45

Wibo,

Koop een net float en plaats deze op de steel bij het blok. Zo blijft het net drijven zonder enige kracht van jouw kant.

Leg het net op een plek waar je het bij de dril ook zo kunt pakken. Pak op een geschikt moment tijdens de dril (ongeveer halverwege) het net en hang deze in het water. Door de net float blijft het net drijven en het water zorgt ervoor dat de zak goed nat is en afgezonken als je gaat scheppen. Houdt desnoods de steel tussen de benen vast als het net anders in het water zou kunnen glijden. Nu de kaper rustig uitdrillen tot deze boven in het wateroppervlak gaat hangen en op zijn zijde kantelt. Op dat moment moet het net in scheppositie liggen, de steel tussen de benen geklemd zijn en de slip losser zijn gezet. Kwestie van timing. Trek nu de karper naar het net door de hengel omhoog naar achter te heffen. Bij de juiste lengte uistaande lijn kun je de karper daarmee met zijn neus tegen het blok van het net trekken. Is er te veel lijn, draai dit dan eerst op. Houdt de steel van het net klem tussen je benen. Hef het net als de karper met zijn neus tegen het blok ligt. Voila, de karper zit erin. Loopt er iets verkeerd tijdens het netten, net rustig terug laten zakken, geef de karper weer wat ruimte en dril hem verder uit tot hij er opnieuw klaar voor is.

Ik hoop dat ik het duidelijk beschrijf, want het is gewoon een handigheidje dat je een beetje oefenen moet.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

02-04-2005 23:46

Wibo,

je moet je inderdaad volledig op de dril concentreren.
Leg het net in (of net boven het water) en dril de vis goed uit, zodat hij goed vermoeid is.
Het is redelijk belangrijk om je net niet te diep te laten zinken, dit vertraagd het naar boven halen van het net door de watermassa.

Probeer vooral niet te snel de vis te willen netten, want door de energie van de vis zal het dan vaak fout gaan, zeker als je in je eentje beide handelingen moet uitvoeren.

Wanneer de vis redelijk moe is, wordt het zaak deze naar het net te dirigeren en NIET het net naar de vis...

zorg dat de vis zover boven het net ligt dat hij dichtbij het spreidblok zit en haal dan het net met je andere hand naar boven...

op die manier zal het je zeker moeten lukken zonder problemen

succes,
Frank
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

03-04-2005 08:44

Wibo...

Wanneer je alléén vist is het één van de moeilijkste en kritische punten van de karpervisserij.

Om even verder in te gaan op Frank zijn antwoord, de karper moet naar jouw toekomen....oke dat is een feit maar hoe.

Buk door je knieen en ga laag zitten, de hengel leunt schuin naar achter maar net genoeg om er een goede curve op te houden, en Voilá de karper glijd vloeiend je net in.

Probeer het ééns.

(vroeger bleef ik rechtop staan, en dat werkt echt niet )
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

03-04-2005 08:47

Begin eventueel met vissen vanaf een zeer makkelijke lage kantstek ; oefening baart kunst !

Als je op je steel een floater plaatst, blijft die mooi drijven (zoals Kees al aangaf). Als je een of twee knijploodjes aan je net vastmaakt (onderkant van je net), zinkt je net mooi. Dan heb je namelijk geen last meer van een net wat eventueel blijft drijven, maar netjes diep in het water ligt.

Succes,
Gebruikersavatar
Patrick Hitija
Berichten: 405
Lid geworden op: 20-03-2004 22:24
Locatie: Holland

03-04-2005 09:07

Wibo..,

Mocht de kans bestaan dat je net vast komt te zitten onder water( planten/stenen/oude beschoeiing etc.) dan kun je met een elastiekie v/d post tussen beide armen bij je spreidblok het overtollige deel van je net(de "zak" die eronderhangt) erdoor leiden, zodat het netjes :P tegen je steel blijft zitten.

Als je dan de vis schept zal, door het gewicht, je net er weer uit glijden en weer als "zak" gaan fungeren!

Ook is je net makkelijker te sturen in het water als die lompe zak er niet onder hangt, al moet je dit (net naar vis!) tot een minimum beperken.

Ik hoop dat je het maar vaak mag oefenen en dus snel onder de knie krijgt!

P.s. indien geschept, hoe til je e.e.a. uit het water?
live the life you love and
love the life you live ..
Gebruikersavatar
Patrick van Leur
Berichten: 581
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: maarssen

11-05-2005 09:22

uhuuuuuuuuu?????????????? naar je toe trekken.. ????????????? en dan uhuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu??????????????? een zak maken......???????????????????? uhuuuuuuuuuuuuu en dan misschien naar boven hallen.????????????????? uhuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu of niet?

huuuuuuuuuuuuuuhuhuhuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu

mvg Patrick :roll: (Nooit aan de steel uit het water tillen maak er altijd een soort zak van en knijp hem dicht met je handen tillen maar.. Of haal de stokken van het spreidblok af, rol hem een beetje op en je kan hem gemakkelijk uit het water tillen.
Laatst gewijzigd door Patrick van Leur op 11-05-2005 09:52, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

11-05-2005 09:40

slimme tips hier allemaal, van die loodjes aan je net hangen en dat elastiekje was er zelf niet op gekomen :P dat elastiekje ga ik zelf zeker eens proberen
voorderest denk ik dat kees een hele duidelijke beschrijving heeft gegeven en met aanvulling van jeroen het scheppen eigenlijk niet meer mis kan gaan.

een geschikte lengte van de lijn is ongeveer de lengte van je hengel.

Mvgr Richard
Jan de Heer
Berichten: 120
Lid geworden op: 28-04-2005 21:48
Locatie: Leiden

12-05-2005 20:26

Patrick Hitija schreef:P.s. indien geschept, hoe til je e.e.a. uit het water?


De vis zit in het net, zet je baitrunner aan of doe je molenbeugel open en leg je hengel aan de kant. Zorg wel dat je nu niet het net laat zakken, zodat de karper hem weer peert, maar dat snap je zelf ook wel. Als je hengel aan de kant ligt check je of alle vinnen van de vis goed langs het lichaam liggen. Til de vis nooit zomaar uit het water! Er is dan een grote kans dat je de vinnen van de vis breekt en dit kan zeer slecht aflopen voor een vis, niet doen dus!
Als de vis netjes in het net ligt, dan hou je met je rechterhand de steel van het net verticaal boven het net. De vis hangt nu in de zak onder het 'touw' tussen de armen van je net. Pak dit touw met je linkerhand vast (dit doe je met je handpalm omhoog, het touw en net ligt dan dus op je hand), vervolgens til je het net een stukje omhoog.
Bij een kleine vis kun je hem nu in een keer uit het water op je onthaakmat tillen. (Zorg dat deze klaarligt, als je op 'moeilijke oevers' vist. Als er sprake is van een goede graskant, dan kan het geen kwaad om de karper hier even op te leggen om hem vervolgens op de mat te plaatsen) Is het echter een groter exemplaar, dan zul je de vis met je rechterhand moeten onderstenen. Laat dan de schepnetsteel los (hou het touw + net wel vast :wink: ), til de vis uit het water en ondersteun hem dan met je hand. Grote vissen moeten ivm. hun eigen gewicht meteen op een goede mat geplaatst worden, omdat deze dieren door hun omvang nog kwetsbaarder zijn op het land. Ze zijn immers niet gewend aan het gewicht dat ze hebben, doordat ze nagenoeg gewichtloos zijn in het water. Vervolgens netjes onthaken, fotootje, eventueel een kort! verblijf in een bewaarzak (Nooit onnodig lang, altijd uit de zon, uit de buurt van waterplanten en nooit in de modder) en vervolgens netjes terug in het water waar hij of zij vandaan komt. Maar dat is logisch :)
wibo bellemans
Berichten: 57
Lid geworden op: 03-01-2005 22:42
Locatie: Olen - België

23-05-2005 22:30

bedankt voor alle tips

dar hurken/zitten werkt echt wel. toch blijft het oefenen. vooral het net goed schuin houden dat de karper er vlotjes inpast en dan tegelijk de hengel achteruit trekken is lastig omdat als de karper het net voelt die er onmiddellijk weer vandoor gaat.

dat elastiekje gecombineert mee twee loodjes vooraan lijkt me echt wel te werken. Moet ik eens testen

Maar kom, oefening baart kunst
Plaats reactie