Voeren privéstek


Martin Aanraad
Berichten: 11
Lid geworden op: 22-01-2005 07:41
Locatie: Roosendaal

22-01-2005 08:08

Ik heb een privéstek bij een boer ontdekt. Dit is een vijver met de de afmetingen van ongeveer een halve/driekwart hectare. Ik ben er vorig jaar weeste vissen en heb er 2 van 16 lb uitgehaald, maar weet zeker dat er groter opzitten die richting de 30 lb gaan. Ik ben er gaan opserveren en heb er ook mooie rond zien zwemmen.

Het is een vijver waar nooit of bijna nooit tevoren gevist is. Het aantal karpers zal niet erg veel zijn. In het voorjaar wil ik er weer beginnen met vissen en hopelijk er meer te gaan vangen.

Maar nu is de vraag: Hoeveel en hoeveel dagen van te voren moet ik voeren op een water dat jaren niet bevist is? Ik dacht zelf aan max. 3 dagen van te voren voeren en de 4e dag er te gaan vissen.

En met welk aas zou ik op zo'n water het beste kunnen vissen? Dan denk ik meteen aan zo natuurlijk mogelijk voedsel: mais gemixed met hennep / duivenvoer / tijgernoten / hennepboilies.

Wie kan mij helpen?
Gebruikersavatar
Jasper Lens
Berichten: 148
Lid geworden op: 08-08-2004 10:03
Locatie: Driebergen
Contacteer:

22-01-2005 11:53

mijn voorkeur gaat uit naar 2 avonden voeren en de 3e nacht te vissen.

ik zou 5 kilo duiven voer kopen en plusminus 3 a 4 kilo tijgernoten en daar van voeren, deze methode ben ik zeer over te spreken. En je hoeft niet alles op te maken wat je denkt deze (voer)campagne niet nodig denkt te hebben vries je gewoon in.

Wel even 24 uur weken en 20 min koken,

Succes ;)

GR jasper lens
Perfectie is een woord, dat zeer nauw verbonden is met succes...
Martin Aanraad
Berichten: 11
Lid geworden op: 22-01-2005 07:41
Locatie: Roosendaal

22-01-2005 12:10

Ja daar had ik ook al aangedacht, maar het probleem op die vijver is wel, dat er enorm veel brasem zit, keb echt hele scholen zien zwemmen tijdens het observeren. Daarom lijkt tijgernoten me wel een ultieme oplossing. Er is trouwens wel 1 karper met boillie gevangen en ik heb ook een aantal aanbeten met boilie gehad, meer dan met tijgernoot.
Maar het is volgens mij wel zo dat op een nieuwe vijver, waar tijgernoot onbekend is, de karper in het begin er slecht bijt in omdat ze er aan moeten wennen. En na een aantal keren voeren zou er een omslagpunt moeten komen en dat tigernoot juist wel goed werkt.

Ik denk dan zelf dat ik op zon kleine vijver maar maximaal 2 goeie voerstekken moet aanmaken, wegens overvoeren en afsschrikken van de karpers.
Gebruikersavatar
Jasper Lens
Berichten: 148
Lid geworden op: 08-08-2004 10:03
Locatie: Driebergen
Contacteer:

22-01-2005 12:31

Ja en probeer de ''hot-spots'' op te zoeken zoals een plateau, harde bodem, overhangende struiken/bomen etc.

Gewoon niet al teveel voeren. En op de intressantere plekken proberen te bevissen. dan moet het goed komen!

Succes ;)


Gr Jasper Lens
Perfectie is een woord, dat zeer nauw verbonden is met succes...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

22-01-2005 13:52

Los van het voer zou ik in ieder geval niet direct uitgaan van nachtvissen.
Wissel in het begin je visperiodes af, vis van de heel vroege ochtend naar de middag, dan van de middag naar de late avond.
Ga er dan eens van de avond een nacht vissen, zo ontdek je de aastijden die op maagdelijk water nog wel eens willen afwijken van wat je gewend bent.

Maak van je aas geen punt, wat mais hennep tarwe enz. brengt heus wel karper, introduceer intussen je boilie zo kun je een hele tijd vooruit.
Voer vaak en regelmatig, beter 10 boilies per keer dan per pond.
Voer zeker geen kilo,s wat Lens zegt, als het op dergelijk klein water blijft liggen komt er meer ellende van dan goeds.
Zodra je zeker weet dat het opgegeten wordt kun je meer gaan voeren.
Begin met enkele handjes vol per stek of voer handjesvol over een sector.
Doe dat ook met boilies zo bereik je dat de vis op meerdere plekken je aas tegenkomt, er vist verder toch niemand.

Geef je mooie plekje na enige tijd rust zo heb je er langer iets aan.
Verkas direct als je de karper op een andere plek ziet dan op je voerplek, op degelijk klein water kunnen ze toch niet om je aas heen.
Regelmaat en een kalme aanpak dus ook in het voeren, is beter dan gelijk alles willen.
Misschien gaat het in het begin juist heel goed maar als het terug loopt blijf er dan een poosje weg.

Succes, Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

22-01-2005 18:04

Douwe,

ik kan er weinig aan toevoegen, dan dat je, om te achterhalen wat de aastijden zijn, gewoon een weekendsessie kunt doen. Dat wil zeggen, als je er tijd voor hebt natuurlijk. Dan weet je wat sneller waar je aan toe bent.

MVG Mitsz
Martin Aanraad
Berichten: 11
Lid geworden op: 22-01-2005 07:41
Locatie: Roosendaal

22-01-2005 22:42

Nou in ieder geval erg bedankt voor de reply's.

Ik ben er vorig jaar al weeste vissen en heb er aardig wat runs gehad en verspilt, wegens opstakels in het water en het vastzwemmen in rotzooi. In dat jaar heb ik ook niet erg veel gevoerd, maar ook niet regelmatig. Ik heb vooral met mais met hennep en hennepboilies gevoerd. Tijgernoten werkte in het begin niet zo goed, maar na een tijdje, toen ze eraan gewend waren, werkte het al een stuk beter. Ik ga het dit jaar gewoon weer proberen. De aastijden heb ik al ontdekt, maar nu nog vangen! Ik denk dat ik gewoon niet teveel blijf voeren, maar wel regelmatig met een rustperiode na en tijdje.

Bedankt voor de tips, Greetzz Martin.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

22-01-2005 23:01

Mitsz, uiteraard heb je gelijk maar het is van mij meer een tactische zet om zeker in het begin de vis meer vertrouwen te laten krijgen.
Als je vist heb je kans om te vangen daar doe je het voor, maar ik denk dat zeker op kleiner water je dan ook de vis dan sneller conditioneert.
Zo jij ook weet hoef je een vis niet te vangen om hem toch te beinvloeden.
Maar misschien ben ik te voorzichtig, ik wil iever langer genieten vandaar mijn keuze om minder lang te vissen op dergelijk kleiner water.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

22-01-2005 23:12

Douwe,

hoe lang kun je genieten op een plasje van 0,75 hectare?

Gewoon aanpakken die handel..... en dan gewoon verder toch?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

22-01-2005 23:28

Ja dat klopt ook weer, afromen en verder zoeken is ook een benadering.

Dus toch te voorzichtig, mooie plek om te bevissen als het even tegenzit en je weer eens lekker wilt vangen.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

23-01-2005 06:56

Ik zou hem flink aanpakken met een goeie freezerbait.

Zeg een week lang elke dag 5 kilo heel verspreid over de hele plas.
Dan 3 dagen 2 interesante plekken aanvoeren, kilotje per dag per stek.
En dan er op gaan zitten.
Mischien een hengel per stek of de stekken een voor een afvissen.

Het is een klein water, moet lukken zo :wink:

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Martin Aanraad
Berichten: 11
Lid geworden op: 22-01-2005 07:41
Locatie: Roosendaal

23-01-2005 15:39

Ok, ik kan het op die manier ook aanpakken: dus flink voeren en op korte termijn voeren. En op deze manier het stek snel afromen. Dat is wel een optie, maar als ik dan in het voorjaar er wil gaan vissen, zit er dan de kans niet in dat ik de karpers daar snel overvoer?? Er wordt nooit gevist en dan ineens zo veel in één weekje voeren, dat zal ze misschien wel afschrikken of iets dergelijks.

Ik denk dat ik toch voor de rustigere manier ga: 2/3 dagen voorvoeren en 4e dag vissen rond de aastijden. En gewoon met natuurlijk voedsel blijven vissen en rustig een beetje laten wennen aan de boillie.
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

23-01-2005 17:47

hoe ik het zou doen =>

oplopend voeren (doe ik veel) de eerste dagen veel voer en gespreid, de dagen erna minder maar meer op je stek die je wil bevissen.

Dus de eerste 2 dagen voeren op de hele vijver, 2 dagen voeren met een behoorlijke hoeveelheid aas op je stek(ken) nog niet te fel op mekaar.
De laatste 2 dagen daar waar je de lijnen gaat werpen => op een stuk van 2 op 2 m. Dus 6 dagen voorvoeren => dan zou ik gewoon vissen en liefst 2 dagen namekaar zodat je 2 x in de morgend vist, 2 maal de dag door en 2 x avond en 1 keer s'nachts.

Als je voorkeur uitgaat naar boilies, 14mm, 18mm, en 24mm

Je kan alleen boilies voederen, ik zou gaan voor een redelijke hoeveelheid boilies en een hele hoop mais met wat kemp er door.

Als je de eerste 2 dagen een tapijt mais/kemp aanlegt over het hele putje en daarover hier en daar wat boilies dan komen ze zeker iets tegen.

Dan geconcentreerder en minder mais/kemp en wat meer boilies.

De laatste 2 dagen op je stek(ken) zou ik dan alleen boilies nemen met nog een minieme hoeveelheid kemp er bij.

Grote kanse dat je op een weekendje heel het bestand bijmekaar vist.

veel succes.

Ho ja => doe dit niet nu maar meer in de lente :wink:
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

23-01-2005 17:55

Danny,

Verspreid voeren over een hele plas doe je juist om de vissen aan jou aas te zetten.
Is 2 dagen wel voldoende daarvoor?
Wat zijn jou ervaringen daarin?

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

23-01-2005 18:43

Klopt Robert, al heb ik daar een andere gedachte bij.
Zeker als je niet te lang wilt voeren(2 dagen bijvoorbeeld) lijkt mij een voermethode zoals jij beschrijft het beste.
Maar ik denk zelf dat als je toch de tijd hebt met het voeren(langer als 5 dagen bijvoorbeeld) dan zal ik kiezen voor een meer stekgerichte voerplek.
Dit heeft in mijn ogen één groter voordeel, je maakt je visstek al "bekend" bij vriend karper als je daar al gelijk begint met voeren. Zeker als het een kleiner water is zal de karper jouw voer wel tegenkomen op die stek, en als het hem smaakt dat ie daar in de buurt blijft hangen.
Als je verspreid gaat voeren over een water dan zit de vis eerder op jouw aas maar niet in een beplaade sector.
Betreft de voermethode die je aanhoudt verschilt ook zeker per jaargetijde.Zeker zoals nu, de vis ligt passief op de bodem en aast en zwemt zo min mogelijk. Juist is dan je stekkeuze doorslaggevender als je weet waar ze uithangen. Zo kan je gerichter en efficienter voeren met minder voer en meer runs. :wink:

Ja toch?? :roll:

Groeten Koen
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

23-01-2005 19:06

Robert, mijn praktijk ervaring hiermee is goed dit ook op klein water.
Op water waar de vis niet echt bekend is met boilies en vissers werkt dat bij mij het beste.
2 dagen is genoeg, wel op dit moment niet omdat de vis weinig tot niets aast => op 2 dagen in warmere tijden heeft de vis al meerdere rondje rond de plas gemaakt hoor.

Ik heb dit getest op een plasje van max. 2ha en dit liep vlot.
Zelfs op die manier in de winter maar dan met aangepaste hoeveelheden.


Elk water is anders want waar ik pas gestart ben daar loond het niet, ben nu weer wat anders aan het proberen => heb al 50 uur blank erop zitten.

Wat ik daar nu doe is om de 2 visbeurten veranderen van stek (de vis vinden) wanneer ik stop op de stek (de laatse keer dat ik daar vis dan) dan voer ik het overgebleven aas op de stek die ik de week erna ga bevissen. Dan voer ik 2 dagen in de week op die manier ga ik rond het water wat hopelij wat oplevert.

Die manier zou ik ongeveer ook gebruiken op dat privé water, ik zou 2 stekken maken en die beurtelings bevissen.

Maar wie ben ik hé :D het is bij iedereen toch iets of wat anders in praktijk naargelang het type water.

groetjes
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

23-01-2005 19:08

Ga ik in mee Koen.
Martin gaf al aan dat die vorig jaar veel runs kreeg dus aanzetten tot jou aas op die manier word eigenlijk overbodig.
Waarom mijn eerdere reactie, omdat ik in het verleden ook prive plassen heb mogen bevissen en toen ik ze door eerder genoemde methode op mijn aas kreeg heb ik echt mijn slagjes kunnen slaan!

Jou manier, maar wel met een goeie freezerbait :wink:

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

23-01-2005 19:14

Danny, jij zegt het precies!
Voor "echte" succes moet je inderdaad uitvinden waar de vissen zitten en hoe zwemmen ze hun rondjes.
Dan daar iets moois opzetten, sweeeet :D

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

23-01-2005 20:02

inderdaad, ik denk dat veel mensen denken dat de karper overal op de plas aast => vergeet dat maar => op sommige waters daar zijn beslist maar hele kleine aas plaatsen waar onze vriend voedsel tot zich neemt.

Naast deze stekken vissen maakt de kansen op succes niet echt groot.

Sommige waters zijn hier makkelijker in dan anderen.

Volgens wat ik lees is dat privé niet zo moeilijk hé :wink:

Op het water dat ik nu bevis mag alleen overdag gevist worden dus s'morgens voederen MAAR ik ben zeker dat ik men kansen zwaar verspeel door overdag te vissen.
Heb het er wel niet voor over om gepakt te worden => er is een hele boel controle daar.
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Martin Aanraad
Berichten: 11
Lid geworden op: 22-01-2005 07:41
Locatie: Roosendaal

23-01-2005 20:37

Het is echt niet een gemakkelijk water, want ik heb er echt vele malen gevist, waarbij ik toch een aantal malen gewoon géén één aanbeet of wat gehad heb.

Het is 2 keer voorgekomen, toen de watertemperatuur rond de 16 graden zat (perfecte watertemperatuur), dat ik redelijk wat runs heb gehad. Op deze dagen heb ik ook maar 2 dagen voorgevoerd met veel mais en hennep een een paar boilies erbij. Dit werkte erg goed, maar omdat het een lastig water is, zijn we er veel kwijtgeraakt door opstakel.

We hebben er ook een keer geviste met een week voorvoeren en hebben toen geen enkel teken van beet gekregen. Dus ik denk dat we ze toen hebben overvoerd of iets dergelijks.

Na observeren en experimenteren ben ik de aastijden wel gaan leren kennen en ben ik er ook achter gekomen dat watertemperatuur ook een belangrijke rol speelt! hiermee wil ik in het vervolg ook meer rekening gaan houden.

Bedankt voor de informatieve reacties!!

Gr. Martin
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

23-01-2005 22:23

Martin, hoeveel karper zit erop ?

Als de water temp goed zit kan een karper heel wat aan kwa voerhoeveelheden.

Ik bedoel makkelijk in de zin van aanbeten krijgen en dat er geen dressuur zit.

Probleem is, dat het klein is en dat er nooit gevist is.
Karpers hebben het snel door wanneer er iets anders is in hun leefomgeving en er rond.

Kwam of komen er af en toe mensen langs of ligt het er wat verlaten bij ?

Zo ja, dan zou zeer voorzichtig vissen zeker zo weinig mogelijk kort bij het water komen enz ...

Alles goed camoufleren, ook je rig's (flying backlead enz ...)
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Martin Aanraad
Berichten: 11
Lid geworden op: 22-01-2005 07:41
Locatie: Roosendaal

23-01-2005 23:54

Ik schat dat er ongeveer 20 / 30 karpers op zullen zitten.

Ik en 3 maten zijn dan de enigste die er mogen vissen.
Ik heb er 1 gevangen van 16 pond, een andere maat van heeft er oko 1 van ongeveer 16 pond gevangen en ook 1 kleine van 60 cm. En die andere maat heeft er nog 1 van 70 cm gevangen, dus helaas geen kanjers. Maar ik geloof erin dat er grote zullen rondzwemmen, heb ze ook zelf gezien.

Het is een stek tussen de aardbeienvelden in de zomer, daarom mogen we er helaas alleen zaterdag op zondag vissen. Er staat ook een installatie die water uit de put haalt en gebruikt voor de aardbeien planten. dat ding maakt enorm veel lawaai, is over de hele vijver heel goed te horen, dus de karpers zijn wel wat gewend.

Omdat er veel opstakels zijn, denk ik dat we gewoon beter met de karper om moeten gaan tijdens de dril --> slip meer dicht zetten en baitrunner ook stroever afstellen, zodat bij een beet de karper niet meteen het vuil inzwemt en zichzelf vastzwemt. Misschien moeten we ook dichter bij de hengels blijven, zodat we er meteen bij zijn, wanneer we een aanbeet krijgen.
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

25-01-2005 18:32

inderdaad, bij de hengels blijven en de vissen geen echt run laten maken => ze niet op snelheid laten komen kan al veel verhelpen.

Dat ze dat lawaai gewoon zijn wil nog niets zeggen, als ze er nooit geen mensen zien en nu wel dan zullen ze toch een beetje bang zijn denk ik ?

Bij dril van een vis ook zo weinig mogelijk kabaal proberen te maken, kan goed zijn als je een kleintje vangt dat je dan heel de dag niets meer ziet door de vangst van deze.
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Gebruikersavatar
Bart Hofstede
Berichten: 319
Lid geworden op: 07-04-2004 13:19
Locatie: Oud-Beyerland
Contacteer:

26-01-2005 22:05

ik zou gewoon 2 avonden van te voren mais en hennep voeren, en dan de volgende dag een nachtje gaan met harde mais op de hair.

mvg

Bart
keihard de geksteeeeeee
Martin Aanraad
Berichten: 11
Lid geworden op: 22-01-2005 07:41
Locatie: Roosendaal

27-01-2005 12:25

Ja maar op deze vijver heb je snel last van witvis, zelfs met tijgernoten nog een beetje. Dus mijn plan was: voertappijt maken met mais + hennep met daaroverheen 20/30 boillies en dan rustig opvoeren naar mate ze aan de boillie gaan wennen en dan de 3e / 4e dag met boillie gaan vissen. En ook nog een stek aanmaken met tijgernoten.