Vissen met volle maan


Albert van Peppen
Berichten: 44
Lid geworden op: 21-02-2002 01:00
Locatie: Duiven
Contacteer:

29-06-2002 23:14

Naar aanleiding van de thread betreffende mist, hoe zit het met volle maan?
Ik heb de avond/nacht voor, tijdens en de avond/nacht na volle maan nog nooit meegemaakt dat de vis wil bijten ??? Ook niet bij anderen die dan zitten te vissen.. Mijn vismaat en ik hebben al zitten te filosoferen over weerkarpers (ipv weerwolven) :smile:

Albert 'Halve maan vannacht... Beter dan helemaal geen maan... :wink: ' van Peppen


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Albert van Peppen op 2002-06-29 23:15 ]</font>
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

29-06-2002 23:21

Lijkt me toch raar als je een Karper vangt volledig met Haren begroeid, Nice pair of Teath in z'n bek...
hmmmm
Ik blijf voortaan thuis als het volle maan is, dat is dus duidelijk..


haha ok ff zonder grap,
hier is volgens mij pas nog een Thread over geweest....
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

30-06-2002 18:10

Bij volle maan heb ik tot nu toe nog NOOIT iets gevangen. Wel hoor ik karpers springen, ook op mijn stek maar vangen? Vergeet het maar!

piotr
Roel Stuurop
Berichten: 74
Lid geworden op: 03-06-2002 02:00
Locatie: Appeltern
Contacteer:

30-06-2002 18:26

Volgens mij maakt het niet echt veel uit of je met of zonder volle maan vist :smile:
Gebruikersavatar
jan jansen
Berichten: 60
Lid geworden op: 13-04-2002 02:00
Locatie: dedemsvaart

30-06-2002 20:29

ik kan je vertellen dat dat niets uitmaakt ik heb nu 2 keer met volle maan goed gevangen een vriend van mij dacht ook dat volle maan niet goed is maar ik weet nu dat dat niet waar is dus gewoon gaan vissen en je zult zien dat je dan ook kunt vangen

jan de karperman
****************
Gebruikersavatar
Dennis van Tol
Berichten: 31
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Zoetermeer

30-06-2002 22:45

Ik heb afgelopen week met een (behoorlijk) volle maan mezelf werkelijk een draaiorgelarm staan trekken! In een tijdsbestek van 5 uur heb ik ongeveer 20 runs gehad. Uiteindelijk bleef de vangst op 12 of 13 steken. Een PB wat aantal betreft!

Ik weet niet of dit met de maan te maken had, maar ze sprongen bijna mijn landingsnet in.

Hier moet misschien wel bij vermeld worden dat op een zwaar bevist dressuurputje was. Ik ging ff een aantal zelfgedraaide knikkers testen. Wel goed geweest voor het vertrouwen in mijn mixies...
Thijs de Weerd
Berichten: 252
Lid geworden op: 12-05-2002 02:00
Locatie: Eefde

01-07-2002 11:59

volle maan s meer een persoonlijk iets volgens mij...
Ik heb bijvoorbeeld nog nooit met volle maan op een put hier in de buurt gevangen terwijl mijn vismaat er dan gewoon blijft vangen.
Hier op het twentekanaal is het met volle maan een groot drama,overdag kan je runs verwachten maar 's nachts.....
LINKSOMDRAAIENDE MET RECHTS EFFECT ANDERSOMHAKENDE SIMSALABIMRIG.
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

01-07-2002 14:20

probeer met volle maan eens langs de oeverkant te vissen. ongeveer 5 meter uit de kant of op een ondiep plateautje. Ik heb hier het beste resultaat mee gehad
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Johan Scheepers
Berichten: 474
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

01-07-2002 14:34

Volgens mij maakt het helemaal geen donder uit, want je vangt zeker wel als de maan BIJNA vol is en vol niet? Denk een beetje onzin. De vis went aan het licht, wat de maan geeft. Het is misschien je zelf vertrouwen.

mzls JoHaN
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

01-07-2002 17:18

de maan brengt meer dingen met zich mee dan alleen licht.
of dit ook betrekking heeft tot de karpers weet ik niet.
De zutter kjell
Berichten: 110
Lid geworden op: 18-07-2002 02:00
Locatie: denderhoutem

12-08-2002 18:40

Naar het schijnt vang je toch ook meer paling ik weet het niet. :eek:
kdz
nick thomassen
Berichten: 7
Lid geworden op: 17-03-2003 01:00
Locatie: Oosterhout

17-03-2003 20:53

volgens mij heeft jordyopthof gelijk.
Zover ik weet lichten ondiepe gedeelte bij volle maan op. De oevers en kantgedeelten dus ook. Hierdoor vallen allerlei beestjes die voornamelijk langs de kant leven extra op. De karpers maken hie handig gebruik van en gaan langs de kanten struinen. (een karper is immers ook een kantvis). De rede waarom je weinig/niks vangt met volle maan is denk ik dat iedereen achter elkaar aanloopt en lekker ver uit de kant gaat vissen. Daar waar de karper waarschijnlijk niet is. Dit lijkt mij een redelijke verklaring. Ik meen mij te herinnen dat er in het blad de karper of de karperwereld ooit al een keer iets over vissen bij volle maan heeft gestaan. Doe er je voordeel mee!
Edwin Otte
Berichten: 598
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: HOES
Contacteer:

17-03-2003 21:06

Beste mensen,

wanneer zie je de volle maan?? Bij heldere hemel... Wanneer heb je heldere hemel?? Tijdens hoge druk! Wat is er vaak als een van de slechste weersomstandigheden gebleken? Juist hoge druk!!

Veranderingen zijn vaak wel goed, bijvoorbeeld van een lange periode van laag naar hoog, of andersom.
Misschien zijn dit net de omstandigheden geweest wanneer men bij volle maan ineens WEL goed vangt??

Toch dingen die men ff in de gaten moet houden denk ik zo.

Groeten ed
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

17-03-2003 22:41

Die plompverloren kleine van zin van Christiaan, is wel een dikke spijker op de kop. Mij is het opgevallen dat nachten met volle of bijna volle maan gewoon heel stil zijn, ook boven water. Hoe dit komt weet ik niet. Mijn praktijk-ervaringen met volle maan echter zijn behoorlijk verwarrend. Ik weet van een water waar je gewoon NIET moet vissen met volle maan, want je vangt werkelijk echt helemaal niets, maar ik ken ook een water waar het met volle maan rammelt en piept als een bezetene. Beide wateren zijn uitgesproken nachtwateren. Ik kan het niet verklaren.

Groeten ChrisN
G.J. Mark Kamans
Berichten: 23
Lid geworden op: 11-03-2003 01:00
Locatie: Rijssen

18-03-2003 10:46

Zou je Luc de Baets (de Dunne Lijn) eens op kunnen nalezen. Hij stelt dat de maan zelf er niet zoveel mee te maken heeft, maar meer de momenten waarop deze volle maan waargenomen wordt. Bij een bewolkte hemel zie je hem bijna niet, en vaak wordt de maan vergeten. Bij een heldere hemel zie je hem wel, en worden de goede of slechte resultaten aan de maan toegekend.
Wanneer het vaak helder is, heeft dan weer met hoge- en lagedrukgebieden te maken.

Precies weet ik het niet meer, ga het zelf ook nog even nalezen.

Met vriendelijke groet,

Mark
G.J. Mark Kamans
Berichten: 23
Lid geworden op: 11-03-2003 01:00
Locatie: Rijssen

18-03-2003 10:53

Zou kunnen dat bij hogere luchtdruk de karpers de ondiepere waterlagen op gaan zoeken. Klinkt eigenlijk best wel logisch.
Dat maankarpersartikel heb ik ook gelezen.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

18-03-2003 20:15

Om nog even op de kantkarpers terug te komen (kantkarpers haha), ik viste met 4 stokken 2 op het weid en 2 langs de kant. +- 1 meter uit de oever gooide ik mijn rigs. Ik ving die nacht 4 vissen langs de kant. Op het wijd, jawel 1 Bramo.

Doe er je voordeel mee. En staar je uiteraard niet blind als je op de kantstekken niets vangt, zouden ze evenwel te vangen zijn op het wijd.

is wijd nu met ij of met ei ?? Nederlandse taal???
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

18-03-2003 20:17

Lorenzo, ik heb nav dat artikel hetzelfde ondernomen en ook bij mij gingen de vangsten behoorlijk omhoog. (van 0 naar meerdere). geld overigens niet overal.

Met zeer ondiep liggende groet, Bob
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

18-03-2003 21:12

Ik heb zelf ook nog nooit een karper met volle maan gevangen ik vind dit een zeer mistrieus onderwerp vind ik . het is mij een raadzel waaraan het licht dat onze grote vriend de karper dan niet wilt bijte :???:

met veel karpergroeten
kevin
Albert van Peppen
Berichten: 44
Lid geworden op: 21-02-2002 01:00
Locatie: Duiven
Contacteer:

19-03-2003 12:15

Hallo daar allemaal,

Ik heb ook wat 'research' gedaan en moet zeggen dat de meningen behoorlijk verschillen; de een vangt wel en de ander vangt niets.
Hierbij is opgevallen dat de 'kantvissers' inderdaad meer vangen. Ook bleek dat er vooral door de penvissers meer werd gevangen. Welk aas ze gebruikten weet ik niet (dat werd niet vermeld).
Over hoge en lage drukgebieden (en veranderingen hiervan) blijken de meningen ook behoorlijk te verschillen; de een zegt meer te vangen als de luchtdruk stabiel is, de ander juist als het plotseling veranderd. Ik weet het niet wanneer je beter vangt, wel blijkt dat brasem actiever is als de luchtdruk omlaag zakt.
Terug op volle maan; mijn idee is inderdaad dat bij volle maan de karper actiever in de bovenste waterlaag is. Ik kan dit niet bewijzen, maar dat lijkt me zo omdat er inderdaad meer insecten actief zijn vlak boven het water. Ook denk ik dat in dit geval de temperatuur een rol speelt.

Wat vinden jullie?

Greetings,

Albert

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Albert van Peppen op 2003-03-19 12:15 ]</font>
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

19-03-2003 16:51

hoy,

ik heb met volle maan ook zelden actie gezien.
volgens mij heeft het te maken met het vele licht dat een volle maan produceerd, bij een vijver hier in de buurt was het zelfs zo dat als er in het plaatselijke voetbalstadion de lichtmasten aan waren er niks tot bijna niks werd gevangen simpelweg door het vele licht wat er over het water scheen!

groeten rob
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

19-03-2003 17:49

Mark

Waarom zou het logisch zijn dat karpers bij hogere luchtdruk ondiepere plekken opzoeken?

Groeten ChrisN
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

19-03-2003 19:01

Wij als karpervissers willen altijd een reden hebben als we niet vangen.
Is het windstil en je vangt niet ja ligt aan de wind natuurlijk.
Volle maan geen vis tuurlijk ligt aan de maan.
Oosten wind ook zo'n lekkere.
Ik heb met alle weertype's gevist gevangen en geblankt.
Er zijn wel een paar weertype's die je wat meer kans bieden op vis.
Vaak willen we ons eigen falen verdoezelen door een element waar we geen vat op hebben maar de schuld te geven.

Wil
G.J. Mark Kamans
Berichten: 23
Lid geworden op: 11-03-2003 01:00
Locatie: Rijssen

21-03-2003 14:57

Chris,

Ik ben een leek op dit gebied, dat in de eerste plaats. Wat ik wilde zeggen is dat Luc de Baets het er in zijn boek over heeft, en dat zouden we na kunnen kijken.

Het is voor mij allemaal een theoretisch verhaal, met die maan, waarbij Luc de relatie legt tussen wanneer deze waargenomen wordt. Het zou kunnen dat we de link verkeerd leggen, nl. richting de maan, terwijl andere factoren meespelen. De maan wordt bij bepaalde weersomstandigheden vaker waargenomen. Mooi weer. Heldere hemel.

Als het zo zou zijn dat mooi weer het gevolg is van een hogedrukgebied, dan kan het daar inzitten.
Weet ik niet, ben ik niet in thuis, zoek ik op…

Hogedruk houdt in, dat de lucht “zwaarder” is, dus meer druk op het aardoppervlak. Mijn redenatie was dat karper zich in de ondiepe waterlagen dan prettiger zou voelen. Deze trek ik hierbij terug,
aangezien het verschil tussen een halve en een hele meter diepte een groter drukverschil oplevert dan de invloed die de luchtdruk erop uit kan oefenen. Mijn redenatie slaat dus als een tang op een varken.

Zoals ik al noemde, ik zal me er eens in gaan verdiepen…

…misschien kan ik nog met een antwoord komen dat niet uit de lucht gegrepen is.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

22-03-2003 11:51

Ik heb al regelmatig met volle maan gevist. Ik kan toch niet zeggen dat ik er minder op heb gevangen. Ik heb 6á7 runs gehad. dat is relatief wat meer op het water. Normaal rond die tijd hadden we rond de 3á4 runs. Ik denk dat hat allemaal niet zo veel uitmaakt. Het is denkik gewoon allemaal toeval.

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper