Karpers willen absoluut niet bijten, en toch zijn ze er.


Plaats reactie
Marc van Hoof
Berichten: 28
Lid geworden op: 24-06-2002 02:00

24-06-2002 21:10

Ik zit nu sinds kort op een ander stuk water te vissen waar karper zit. Ik heb ze al vaak het water uit zien springen dus ik weet zeker dat ze er zitten :smile:
Het probleem is, ik vang er geen 1. Ik zit daar nu 5 dagen aan een stuk van smorgens tot 's avonds en ze willen maar niet bijten. Er wordt daar nooit op karper gevist, en als ze een karper vangen dan is het puur toeval, omdat degene die dan soms een karper vangen met brood op voorntjes visten ofzo.
Ik gebruik dezelfde lijn/rigs en boilies (Proline Robin Red) als waarmee ik altijd viste op het andere water. En daar haalde ik altijd iedere dag minsters 1 karper eruit. Maar op dit water, geeneen. Ik heb er de 1e keer dat ik er ging vissen 1 uitgehaald. Een kleintje, dat was met brood. Ik kwam erachter dat mijn boilies op waren dus ik had een bal van brood gemaakt ipv een boilie :smile: Het werkte wel!

Zou het kunnen dat deze karpers gewoon niet op boilies bijten en alleen op brood omdat ze dat zo gewend zijn daar? (denk aan restaval van brood, of brood waarmee vissers op voorn vissen).
Op de andere vijver werd er ook nooit op karper gevist maar daar beten ze dus wel op boilies. Iemand enig id wat ik fout doe?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Marc van Hoof op 2002-06-24 21:10 ]</font>
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

24-06-2002 22:26

Beste Marc,
Waarom perse met boilies vissen...? Ik durf te wedden dat als je een paar van die goudgele maiskorreltjes op je hair doet en er een paar handje omheen gooit dat je (misschien, niet altijd) wel karper vangt. Probeer het anders met deeg. Gewoon gemalen trouvit en Justus half om half kneden tot er een mooi stevig deeg onstaat. Er zijn zat alternatieven voor die ronde knikker, je moet ze alleen durven gebruiken.... (dus niet denken dat je karper alleen met boilies kunt verschalken)
Met vriend.groet Niels
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

24-06-2002 22:28

ik zou zeggen, als je op brood vangt, ga verder met brood.
wil je dat niet, probeer het eens met particals.
als je het evengoed allemaal wil uitproberen,
ga je een hengel met je broodje zitten, en de andere met boilies.
kijken of je verschil ziet in de vangsten.
Marc van Hoof
Berichten: 28
Lid geworden op: 24-06-2002 02:00

24-06-2002 22:38

Ik heb het eregisteren geprobeerd met brood, maar zonder succes. Waar zou het aan kunnen liggen dat de karpers simpelweg niet op (die) boilies bijten? Op de andere vijver hebben ze ze graag, maar hier...?
Marc van Hoof
Berichten: 28
Lid geworden op: 24-06-2002 02:00

24-06-2002 22:57

Hahaha :smile:
Zou gewoon alleen mais ook werken? Of moet het persé allemaal zoet zijn en met duivenvoer erbij. Ik dacht dat karpers 'onderwatervarkens' waren :razz: Ze eten toch zo'n beetje alles wel? Zou een voederplek van mais niet werken?
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

24-06-2002 23:16

Een karper is ook een 'onderwaterveelvraatsuperallesetendvreetbeestwatlijktopeenvarken' :grin:
alleen moet hij wel aan het aas wennen zoals bij jou de boillie.
Als hij eenmaal snapt dat het eetbaar is, vreet hij zich er aan vol.
Marc van Hoof
Berichten: 28
Lid geworden op: 24-06-2002 02:00

24-06-2002 23:28

Dus voeren met boilies zou pas helpen nadat ie eraan gewend is... Zou het niet werken om mais met boilies ertussen te gooien? Dat ze er toch achterkomen dat het eetbaar is?
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

24-06-2002 23:39

Je zou het allebei kunnen proberen.
Een karper komt er vroeg of laat wel achter dat het eetbaar is de ja of de neej.

Of het uitmaakt dat het tussen iets eetbaars ligt zou ik niet weten.
naar mijn mening van niet, omdat ze namelijk alles perfect kunnen onderscheiden.
Als ze het willen proeven, doen ze dit in beide gevallen (*met of zonder particals erbij) wel.
(*dit gaat dan wel alleen op als het echt een maagdelijk water is)
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

25-06-2002 09:33

Marc,

Goed idee om met een bekend aas een minder bekend of zelfs onbekend is te introduceren. Ik heb deze tactiek zelf ook al een paar keer meegemaakt. Mais is bij uitstek geschikt om een ander aas te introduceren. Het bevat namelijk een eetlustopwekkende stof (neem zelf maar eens een hap). Ikzelf meng de mais met eivoer, kapucijners, gemalen hennep en wat Justus. Idee hierachter is wolkvorming met een laagje voedsel gedrappeerd over de bodem. Ik wil in eerste instantie zoveel mogelijk activeit op mijn plek hebben. Voorntjes, brasem, maakt niet uit. De karper moet weten dat er ergens iets gaande is. Zien eten, doet eten. Wanneer je een boilie wilt introduceren, gooi je er een boilie bij.

De "methode" wolkvorming werkt ook goed op dressuurwater, maar je moet er niet vreemd van opkijken als je er een paar matten uittrekt. Vind ik met mijn penhengel helemaal niet erg. Geven ook een kick.
Ferdi van Essen
Berichten: 149
Lid geworden op: 13-06-2002 02:00
Locatie: Nijverdal

26-06-2002 12:49

Marc,

Ik denk dat het zeker met gewenning te maken heeft, ze moeten gewoon te weten komen dat het spul eetbaar is en als er eentje begint met het eten van jouw boilies, doet de rest binnen "No time" mee. Dit kun je naar mijn weten (heel) goed doen in combinatie met b.v. mais of duivenvoer, maar ik zou andere particles niet uitsluiten.

Gewoon eens een weekje uitproberen: b.v.
1 kilo boilies heel verspreidt voeren over een paar 100 meter. En de laatste 2 dagen geconcentreerd voeren op de plek dat jij karper vewacht. Eventueel in combinatie met mais of duivenvoer.

Ik zou ook eens kijken naar het natuurlijk voedselaanbod op het water, daar kan het ook wel eens mee te maken hebben, vooral in deze tijd van het jaar. Dan kun je het altijd in het najaar of winter weer proberen.

Succes.

Mvg,

Ferdi

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ferdi van Essen op 2002-06-27 09:50 ]</font>
Henny Jordaan
Berichten: 92
Lid geworden op: 05-02-2002 01:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

26-06-2002 22:21

hoi Marc
bij mij was het de afgelopen weken ook zo ze zaten er wel maar wilden niet bijten ...
het leek wel of ze andere dingen zochten vooral tegen de kant waren ze aan het donderen natuurlijk dacht ik gelijk aan insecten en ander ongedierte.
maar nu ben ik er achter gekomen hihi paai paai en nog een paai dus als ik jou was zou ik het gewoon blijven proberen
hier is alles weer normaal en vang ik ze weer ouderwets ..:wink:
oeps dit was ik nog vergeten wat die boilie`s betreft blijf er vooral mee door gaan heus ze gaan er straks echt op runnen en of dat wennen is ????
nee ik denk van niet ze zullen het eten omdat ze het lekker vinden als je maar genoeg blijft aanbieden tenslotte eten ze bijna alles .
gr Henny

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Henny Jordaan op 2002-06-26 22:25 ]</font>
Fred Vrijhoeven
Berichten: 15
Lid geworden op: 24-08-2003 02:00
Locatie: Apeldoorn

27-09-2003 21:55

wat ik wel eens doet als ik nix vangt
is met een pennetje en dan honde worst plakje van 8mm dik dat in 4en snijden
1 vierde op de haak met de gehele haak erin
vaak kan ik er dan wel een paar uit krijgen
ook op het vijvertje waar ik soms zit ze vangen ze niet met boilies en met vast lood systeem ook niet
ik heb er al 3 uit getrokken en dat s,avonds ff van 18.00 t/m 20.00
succes en strakke lijnen
Gast

28-09-2003 20:25

IK heb dit ook vaak zat meegemaakt! Ik ga dan gewoon voeren zodat de karper eigelijk went aan mijn boilies... zo kan hij lekker lang azen op mijn boilies en vertrouwd ze op een gegeven moment... dat moment is het leukst want nu kom ik met mijn rodpod en hengels en trek ze er stuk voor stuk uit... ik wil niet overdrijven maar het werkt wel...
cools stefan
Berichten: 272
Lid geworden op: 06-09-2003 02:00
Locatie: balen

28-09-2003 21:09

voer een tijd met mais en boilies dan zal de vis de boilies wel gewent graken
wie de kleine nie eert is de grote nie weert
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

28-09-2003 21:20

hoi,

heb nu 3 dagen gevoerd met boilies tijgers, mais,duivenvoer, en kikkererwten. Lagen vandaag 2 vissen op. 1 herkende ik als een vis die ik nog erg graag wil vangen. en een andere was een vette schub van rond de 25 of dikker. jammergenoeg, ga ik morgen ergens anders vissen waar ik ook gevoerd heb, hopenlijk bijten ze overmorgen ook nog!!,

Het is altijdt afwachten dus we zien het wel, belangrijk is dat ze vertrouwd zijn met je aas
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
wouter mevis
Berichten: 170
Lid geworden op: 27-10-2003 01:00
Locatie: Puth (CHINA)

28-10-2003 20:13

gewoon doorvoeren!!! ik zelf heb ikn overijssel op een watertje gevist waar de karpers de eerste 4dagen ook geen stoot gaven op de boillies maar ik voerde wel 4dagen lang 1kilo. en toen viste ik 1 week niet en voerde de rest van de week elke dag 1 halve kilo de week daarna was het knalluh 9karpers in 4uurtjes dus proberen en geduld!!!!

vang ze
easy does it!!!
Plaats reactie