moet een bolie rond zijn


Plaats reactie
Dave Jansen
Berichten: 25
Lid geworden op: 20-04-2002 02:00
Locatie: Den haag
Contacteer:

19-06-2002 16:51

tja mischien een hele rare vraag maar moeten bolie's rond zijn.
waarom ik dat vraag ik heb me net een ongeluk zitten rollen aan knikkers en toen ik de worsten aan het snijden was dacht ik moeten ze nu rond zijn of kan ik ze gelijk na het snijden in het kookwater droppen.
en als ze rond moeten zijn waarom dan?

thanks
Dave
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

19-06-2002 17:19

Natuurlijk hoeft een boilie niet rond te zijn.
Zelf vis ik het liefst met afgesneden worsten.
Zo is het formaat telkens iets verschillend.
Dit schijnt dressuur tegen te gaan, omdat aanknopingspunten voor de karper verdwijnen (steeds iets andere grootte, gewicht)
Maar om het kort te houden. Als ik op grotere afstand vis, buiten het bereik van de katapult, draai ik gewoon ronde boilies. De enige manier waarom een boilie rond is die ik kan bedenken is dat deze makkelijk met een pijp of iets dergelijk te werpen zijn. Vierkant heeft te veel luchtweerstand denk ik, maar nu kom ik op het natuurkundige vlak.. My weak side... :eek:

Gr. Raymon
Dave Jansen
Berichten: 25
Lid geworden op: 20-04-2002 02:00
Locatie: Den haag
Contacteer:

19-06-2002 17:25

thanks dan weet ik dat voor de volgende keer kheb een beetje kramp in mijn handen gekregen van al dat draaien. :smile:

Dave
over 100 jaar hebben we allemaal een muizenbek dus pluk de dag en pak je hengel
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

19-06-2002 19:46

Goedemiddag,

Maak al een paar jaar geen "boilies" meer,gewoon de worsten "choppen" en koken.Tijd besparend en dressuur doorbrekend !!

Ken iemand die vrij lange worsten kookt en ze na afloop "chopt" zodat de attractoren er beter uitkomen.

MVG "GRUM"
Dave Jansen
Berichten: 25
Lid geworden op: 20-04-2002 02:00
Locatie: Den haag
Contacteer:

19-06-2002 20:13

nou dan weet ik dat ook weer dan hoef ik me niet meer de krampen te draaien .
en dan had ik nog een vraagje over het zoeten van de bolie.
Persoonlijk hou ik helemaal niet van die mierzoete troep is het perse nodig dat je die bolies zoet maakt?
ik heb ze nu met koekjesmeel en speculaas kruiden gemaakt en ze ruiken er lekker moet ik zeggen lekkerder dan die chemische bollen uit de winkel.
wie heeft er wat tips over wat voor smaken je nog meer heb en dan het liefts niet uiit zo,n flesje

Dave
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

19-06-2002 20:36

Mierzoet hoeft niet automatisch chemische troep te zijn.

Over smaken kan ik iets vrij algemeens zeggen. Spiegelkarpers prefereren over het algemeen zoete smaken. Dit is wel geen wet, de gemiddelde spiegelkarper zal in vele gevallen zoet aas boven zout of bitter aas prefereren.

Ik heb dit trouwens ook al uit mijn vangstresultaten gemerkt.

Je kan met dit gegeven iets doen als je bv. een bepaalde spiegel achter de vinnen zit. Of wannneer je gewoon een spiegelllover bent. :grin:

Over andere smaken: kijk eens rond in de winkels: bepaalde kruiden of smaakmakers die onze vrouwen of moeders in de keuken gebruiken kunnen voor een karper ook delicatessen zijn. Of gewoon keukenzout in je mix gebruiken.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hoedemakers Mark op 2002-06-19 20:39 ]</font>
Michiels Gino M W
Berichten: 203
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Locatie: Michiels GINO België Bredene (kust)
Contacteer:

19-06-2002 20:59

ik gebruik vloeibare natrena om mijn boilies te zoeten.Het is goed voor de mens,dus voor de vis is dat dan ook goed.En het is goedkoper dan de sweetners in de winkel.
Cor Blokhof

19-06-2002 21:23

Mark,

Hoe kom jij erbij dat Spiegelkarpers een voorkeur hebben voor zoete bollies ?

Waarop baseer je dit behalve je eigen ervaring ?

Vind het zacht uitgedrukt nogal vreemd

Groeten,

Cor
Bob Smit
Berichten: 133
Lid geworden op: 25-03-2002 01:00
Locatie: enschede

19-06-2002 21:45

Een boilie hoeft niet perse rond te zijn: zoals al opgemerkt werd kan een andere vorm dressuurdoorbrekend zijn.
Ik draai meestal ronde boilies en als ik geen zin heb om te draaien snij ik mn worsten gewoon af. Een ronde boilie heeft als voordeel dat hij makkelijker te werpen is met een werpstaaf en dat hij langer een eventuele geur/flavour vasthoudt omdat een afgesneden worst aan de 2 zijkanten makkelijk flavour loslaat. Sommigen onder jullie zullen dat juist positief vinden omdat zo een vis eerder gelokt wordt, maar ik vind het minder als je veel uren moet maken voor een vis, omdat de boilie dan snel zijn smaak/geur verliest en dus aantrekkingskracht op de karper.

Gr Bob
Dave Jansen
Berichten: 25
Lid geworden op: 20-04-2002 02:00
Locatie: Den haag
Contacteer:

19-06-2002 22:03

dus als je met blokkjes voert en met een bolletje vist dan heb je het goede van allebij.
ik heb mijn laatste stuk deeg een stukken gehakt en gekookt en het ligt nu te drogen ik denk dat ik daar maar eens mee gaat voeren.
bedankt voor de tip weer wat geleerd :smile:

dave
over 100 jaar hebben we allemaal een muizenbek dus pluk de dag en pak je hengel
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

20-06-2002 12:49

scheelt je stukken tijd bij grote voercampagnes of als je langere tijd wil voeren!! ik maak wel altijd eerst een worst die ik in stukjes snijd omdat je dan wat minder last hebt met de snelere uitwazeming

mvg martijn
Roel Stuurop
Berichten: 74
Lid geworden op: 03-06-2002 02:00
Locatie: Appeltern
Contacteer:

23-06-2002 11:52

Ik vind vierkante boilies net zo fijn als gewone. Maar ik draai zelf niet echt vaak boilies. Meestal koop ik kant-en-klare, of koop ik 5 kilo over van mijn maat.

Mijn persoonlijke ervaring is dat je bij flinke vierkante brokken je minder kans hebt op kleinere karpers, want soms wel fijn is :smile:
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

23-06-2002 22:52

Voeren doe ik bijna nooit met ronde boilies maar met kussentjes.
Ik voer nog wel eens op een rivier en dan is het maar wat handig dat ze niet zomaar wegrollen.

gewooon spuiten en met je plank afplatten. Dit werkt uitstekend... gaat onwijs snel en de witvis krijgt het ook minder makkelijk naar binnen dan de ronde boilies.

een rare vreemde boilie kan ook dressuurdoorbrekend zijn.
Dave Jansen
Berichten: 25
Lid geworden op: 20-04-2002 02:00
Locatie: Den haag
Contacteer:

23-06-2002 22:57

nou ik heb het gebruikt dit weekeinde maar ik hAd nix . maar we gaan volgend weekeinde weer proberen ik denk ook dat het veel te druk op het water was met bootjes en zo (wordt je helemaal leip van :eek: ).
maar ik zie wel dinsdag begint de vakantie we gaan dit jaar nergens naar toe dus heb ik 4 weken om alles uit te proberen

Dave

_________________
over 100 jaar hebben we allemaal een muizenbek dus pluk de dag en pak je hengel

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: dave jansen op 2002-06-23 22:58 ]</font>
Plaats reactie