Uitvaren lijnen


Paul Mekes
Berichten: 80
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

18-09-2004 14:33

Sinds kort zijn we in het bezit van een stevige roeiboot waarmee we onder andere onze lijnen mee uitvaren indien nodig. Nu heb ik over het uitvaren van de lijn veel vragen! Zoals:
- moet de beugel open of dicht en dan met een losse slip of zelfs de baitrunner slip. En waarom moet het dan op een bepaalde manier?
- als je ter plaatse bent gekomen, laat je het aas dan aan een strakke lijn naar beneden vallen, of laat je het aas ter plaatse gecontroleerd naar beneden zakken vanuit de boot? En waarom?

Er zijn vast nog veel meer dingen die ik vergeet, maar die jullie mij als tip kunnen aandragen om tot een juiste aasaanbieding te komen bij het uitvaren van de lijnen.

Paul!
piep pieep pieeep pieeeeep!!!
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

18-09-2004 15:41

hm, ik zal ff uitleggen hoe wij het meestal doen:

we pakken het roeibootje waaraan een dun touwtje aan de achterkant zit, hier bevestigen wij 1 montage aan (kan geen 2 want 2 hengels kun je niet alleen vasthouden) dan houd diegene op de kant de hengel vast en spanning op de lijn (beugel open) degene in de boot roeit naar de stek toe en maakt een handgebaar als ie het aas te water gooit, waarna de ander snel de lijn los laat en het aas zakt, vervolgens roeien we terug en gooien we de rest uit
Gijs Polman
Berichten: 62
Lid geworden op: 25-08-2003 02:00

18-09-2004 16:09

hoi,

als je je aas te water laat, nooit met een strakke lijn. Anders heb je kans dat je haak met aas niet precies komt waar jij hem wilt hebben door de spanning die op de lijn staat.

mvg, Gijs
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

18-09-2004 16:26

Paul,

je kan het op 2 manieren doen;

1) Hengel meenemen in boot, aas laten zakken, en dan terugroeien met de spoel open, nadeel kan zijn dat er met harde wind niet in een rechte lijn terug geroeid kan worden wat een grote bocht als gevolg heeft.

2) 1 persoon op de kant houdt de hengel vast, met de spoel open, en geeft gecontroleerd lijn af door de lijn tussen zijn vingers te laten lopen. Als je boven de stek bent, eerst laten strakdraaien, vervolgens weer lijn geven zodat je het aas kan laten zakken. Waarom Gijs je afraadt het aas niet aan strakke lijn te laten zakken is voor mij een raadsel. Wij doen het altijd zo. Rustig laten zakken, als je voelt dat hij op de bodem ligt, éven een tikje opzij zodat de rig zich een beetje kan strekken, en er geen hoopje ligt. De lijn nog even vasthouden, voeren waar je wil voeren, en nu komt ook een belangrijk ding; zorg ervoor dat je een paar meter lijn op het water hebt drijven waar je het aas hebt laten zakken, nooit meteen loslaten als hij strakgedraaid heeft, want dan schiet je lijn als een speer door het water, en dan ligt je aas nog een stuk verder dan waar je bedoeld had (ik hoop dat je snapt wat ik bedoel). Als je het los hebt gelaten zul je zien dat je lijn langzaam zinkt, teken voor de man op de kant om het geheel rustig dmv de swinger in de lijn te hangen, strak te trekken. Niet als een gek gaan strakdraaien, gewoon de swinger het werk laten doen, dan kan er niks fout gaan.

Oefening baart kunst,

mvg
Stefan
Gijs Polman
Berichten: 62
Lid geworden op: 25-08-2003 02:00

18-09-2004 19:23

stefan,

Ik raad het af met strakke lijn het aas te laten zakken omdat: Als je het aas boven je voerstek hebt, en de lijn is strak. Dan heb je kans dat hij een aantal meter(s) van je voerstek afwijkt, omdat de onderlijn nog naar de bodem moet zakken ( dat zijn dus weer een aantal meters lijn.) en door de strakke lijn ''schiet'' hij meer in de richting van de hengel.
Dus als als je met een losse lijn het aas naar de bodem laat zakken, heeft het alle ruimte om in één rechte lijn naar de bodem te zakken, en licht het op de plek waar je het wilde hebben. :wink:

mvg, Gijs :D
dennis vijverberg
Berichten: 18
Lid geworden op: 05-09-2004 14:13
Locatie: zoetermeer

18-09-2004 19:26

ik zeg altijd de baitrunner aan dat vind ik de beeste manier
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

18-09-2004 19:36

dennis dat is debeste manier ja ..om kinken te krijgen en niet zo'n klein beetje ook

mvg

viktor
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

18-09-2004 19:51

zet ook altijd gewoon mijn baitrunners open, en heb tot op heden geen last van kinken in mijn lijn(nylon)

waarom zou je op deze manier kinken in je lijn krijgen?
komt er dus op neer dat hoevaker je een run krijgt(door je baitrunner heen)
hoe beroerder je lijn word.
moet ik toch is op gaan letten.
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

18-09-2004 20:00

Beste Camiel,

Je krijgt kinken in de lijn op die manier, omdat je lijn niet vrij van de spoel kan lopen, deze wordt gehinderd en gedraaid door de clip en de lijngeleider.
Daarnaast is het zo dat wanneer je veel runs krijgt, je lijn veeel eerder zal kinken. Ik heb het meegemaakt op Weddermeer! :-? Met 3 man, 6 hengels in totaal 101 karpers vangen op 1 week, man man man, veel kinken! :cry:

Wel heb ik gelezen dat de kinken puur door de baitrunners komen, dus wanneer je een molen hebt zonder baitrunner, dat je dan minder (snel) last hebt van kinken, maar daarover kan ik zelf niets zeggen.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

18-09-2004 20:04

Gijs, even goed lezen, dat is precies wat ik zeg... als ik zeg met strakke lijn, dan bedoel ik dat ik het aas gewoon aan de hand laat zakken, waarbij ik de lijn nog in de hand heb! Even goed lezen dus...

mvg
Stefan
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

19-09-2004 13:29

mmmmmmm weer eens wat bij geleerd

vanaf nu gaan de lijnen uitgevaren worden zondr de baitrunners erop
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

19-09-2004 13:31

[quote="Stefan Slechten"]Gijs, even goed lezen, dat is precies wat ik zeg... als ik zeg met strakke lijn, dan bedoel ik dat ik het aas gewoon aan de hand laat zakken, waarbij ik de lijn nog in de hand heb! Even goed lezen dus...

mvg
Stefan[/quote]
dat had ik er ook niet uit begrepen, maar is volgens mij idd de handigste manier, ik begreep dat jij de lijn strak hield en dan het lood losliet.
kees jansen

19-09-2004 17:40

Doe de beugel (klep) open en vaar gewoon uit, want dan verlaat je lijn op dezelfde manier je molen als bij inwerpen,uitvaren door je slip of vrijloop gaat de lijn veel eerder kinken en het mechanischme zal echt veel sneller kapot gaan (uit ervaring)
De manier van Stevan Slechten is de enige goede uitvaar techniek dacht ik te weten
Kees
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

19-09-2004 18:08

ik geloof dat ze bij de vlemmix ook speciale klemmen hebben die de spanning op je lijn houd terwijl je je molen openzet, kun je meerdere hengels tegelijk uitvaren zonder problemen.
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

19-09-2004 19:32

Richard,

Geloof maar NIET dat je meerdere montages (want hengels moet je niet uitvaren he, die moeten op de kant blijven! :wink: ) met dit systeem of elk ander systeem of techniek tegelijk kunt uitvaren. Dit gaat gewoon niet!
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

19-09-2004 19:34

ghehehe, daarom vang ik dus niks :(

zou best kunnen dat dat niet mogelijk is, ik heb het zelf 1 keer geprobeerd en toen ging de lijn niet strak, dus ik d8 als je nou je lijn strak houd moet het lukken, blijkbaar niet :D
Gijs Polman
Berichten: 62
Lid geworden op: 25-08-2003 02:00

20-09-2004 14:51

stefan,

Ik had er ook uit opgemaakt dat je zoals Richard zei, het lood gewoon los liet als er nog spanning op de lijn stond. :-? Sorry dat ik het dan verkeerd begrepen heb :wink:

mvg, Gijs :D
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

22-09-2004 09:51

Ik vaar mn lijn uit met de hengel in de boot, als ik terug vaar zet ik of de baitrunner open of de beugel..
Ik heb ook veel last van kinken dus ik zal het eens wat vaker proberen met alleen de beugel open als dat echt beter werkt..

Eerder toen ik nog met een rubberbootje voer liet ik de hengel altijd gewoon op de steunen liggen en nam ik alleen het lood mee..
Op de baitrunner.. Kinkkinkdekinkkink
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

25-09-2004 22:06

:roll: :roll: :roll: .......

IK denk dat met zijn tweeen uitvaren het makkelijkst is, 1 vaart naar de stek ander hengel in de hand die dropt de rig en je vaart met de top onder water weer terug, en klaar is kees (of jan of piet of klaas).

Zo simpel geen kinken, gene geschreeuw SSSSTTTTTRAAAAAAAAAAAAAAKKKKKKKKK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
LOOOOSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS
STOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOPPPPPPPPPPPPPPPPPPPP!!!!!!!!!!!!!!!
KLAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARRRRRRRRRRRRRRRR???????????????

super ergerlijk :-?

Bart
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

26-09-2004 00:50

Heren,
gebruik gewoon die roadrunner en kinken is verleden tijd, trouwens met gevlochten heb je al weinig last van kinken :)

gegroet,
Peter
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

26-09-2004 09:38

Ik heb mijn lijnen nog niet vaak uitgevaren, maar de keren dat ik het kon doen nam ik de hengels mee, je kan hem zo perciezer droppen, en weer inhalen als hij fout ligt. dar gaan moeilijker als je hengel op de kant ligt.
Voer en vang!!!

I love BTW
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

29-09-2004 18:33

Daar heb je een sterk punt, als je alleen het lood meeneemt kan je het maar eenkeer plaatsen. Daarom vaar ik sinds kort altijd met de hengel in de boot uit!
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

29-09-2004 19:24

Voor de iets armere mensen onder ons, die inderdaad afhankelijk zijn van een SS-Intertoys van ca. 8 euro..... Zou ik de hengel maar op de kant laten! Ik ben zelf namelijk al eens ten onder gegaan, gelukkig zonder hengel in de 'boot' :lol: En zwemmen met 12 voet carbon....
Hahaha,

Mvg. daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

29-09-2004 23:38

Dat is ook waar, wanneer ik in een rubberbootje van de intertoys ga uitvaren neem ik de hengel ook echt niet mee..
Dan vind ik het niet praktisch. Ik heb het geluk dat een vriend van me een chill bootje heeft die ik altijd kan lenen!
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

29-09-2004 23:56

Mannen,
Ik neem aan dat we met intertoysbootjes spreken over niet al te grote wateren.

Ik zal je niet aanraden om op een slok water met dit soort bootjes uit te gaan varen, je bent te afhankleijk vana nder factoren die je niet altijd in de ahnd beht. mijn voorkeur gaat tevens uit naar het meenemen van de hengel in de boot.

Wel gebruik in de rowrunner geintroduceerd door Herman Schuurman ( verder geen binding) en verkrijgbaar bij winkeliers.
Dit systeem werkt op en top en zorgt voor een strakke lijnafgifte zonder enig kinkwerk.

Nu moet ik melden dat op echte afstandvisserij altijd gebruik maak van gevlochten lijn in combi met een fluorcarbon lijn van 20 meter.
Van kinken heb ik dan al helemaal geen last en gebruik hem meer voor een goede lijnafgifte.

MVG,
Peter