Lachen om beginners fouten. (leedvermaak).


Rick van Lin
Berichten: 7
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

03-06-2002 22:23

Het leek mij wel leuk om deze topic te openen. Ik heb pas 1 keer met boilies op karper gevist (eerst alleen met korst) en dat ging redelijk.
Ik zit lekker in de zon. (te verbranden, dus volgende keer gaat de zonnenbrand mee). En na 2 uurtjes piep......piep. pieppieppepepe. swinger sloeg heen en weer. Ik helemaal opgewonden ren ik naar de hengel. Sla aan..... en vergeet dat aangezien ik geen baitrunner heb de slip open heb staan. Die lijn lag overal en vis weg. Lache man. eerste keer beet en meteen verspeeld. (hebben jullie ook altijd het gevoel dat de vissen die je mist dat dat de record vissen zijn?? :smile: ).
Nou wil ik vragen of er nog meer van die beginners zoals mij zijn die van die stomme fouten maken. (ze zijn er vast wel). En eventueel volgen er nog goede tips op de dingen die we fout doen..
Hopen dat we in deze topic nog lang kunnen lachen. Ik heb zo`n gevoel dat ik er nog vaak een posting in kan maken.
Groeten rick. (die de volgende keer zijn slip dichtdraaid)
Thijs de Weerd
Berichten: 252
Lid geworden op: 12-05-2002 02:00
Locatie: Eefde

03-06-2002 23:15

k ben 2 jaar geleden me foxies vergeten aan te zetten.'s ochtends spoelen bijna leeg...een was er al weg en de ander gewoon gevangen(21 p).
Met dank aan mijn grote molens.....
LINKSOMDRAAIENDE MET RECHTS EFFECT ANDERSOMHAKENDE SIMSALABIMRIG.
Arjan ter Horst
Berichten: 6
Lid geworden op: 28-05-2002 02:00
Locatie: Hengelo

04-06-2002 12:00

Ik heb drie jaar geleden op en heel apparte mannier een vis gevangen. Ik vis zelf vaak met lijnklip. Alleen was toen 1 van mijn klipjes kapot en natuurlijk had ik geen reserve meer :-S. Toen heb ik zelf van een krom gebogen staafje maar een lijnklip gemaakt. En na er een tijdje te hebben gezeten zag ik mijn steun een beetje (veel) wiebelen. En vervolgens vloog mijn hengeltje (met zelf gemaakte lijnklip) van de steun af. Dus ik met een snoekduik van mijn stoel af naar de hengel toe. Ik half in het water maar ik had de hengel nog :grin:. En toch nog de vis gevangen, een mooie 16 ponder.

mvg
Arjan
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

04-06-2002 12:17

hmm dan ben jij de uitvinder van de eerste echt strakke lijnclip!! eentje die de lijn echt goed clipt!! vraag er patent op aan!
Arjan ter Horst
Berichten: 6
Lid geworden op: 28-05-2002 02:00
Locatie: Hengelo

04-06-2002 13:15

heey dat is een 'strak' plan, ik zal er gelijk patent op aanvragen :wink:.
Josse de Bruin
Berichten: 432
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht

05-06-2002 11:10

Alhier een klein stukje over beginnerspech,

Daar zitten we dan (mijn vismaat en ik) langs onze plaatselijke stadsvijver, een dressuurwater met karpers die allemaal papegaaien bekken hebben. Op dit water visten we vaker het was gewoon ons thuiswater.
Aangezien ik de dag ervoor een barbeel had gevangen leek het mij wel interessant om met kaas te vissen misschien wist ik wel een grotere barbeel te vangen, stukje kaas en een 25 grams loodje op mijn feederhengel en proberen maar. Terwijl ik bezig ben met het optuigen van mijn andere hengel zie ik vanuit mijn ooghoek mijn feederhengel het water invliegen. Ik spring op en nog net op tijd bedenk ik mij om het water in te springen, het water is toch nog wel erg koud in maart.
Daar sta ik dan ik zie mijn hengel door het water glijden met alleen het handvat boven water. In het midden van de vijver staat een fontein en daar gaat mijn hengel recht op af. Op het moment dat mijn hengel de fontein raakt stopt de hengel waarschijnlijk is de vis los zegt mijn maat. Waarop ik antwoord dat dat mij niet zoveel uitmaakt maar wel graag mijn hengel, die nog altijd bij de fontein hangt, terug wil. Mijn maat heeft een oplossing hij kent een visser (constant) die vlakbij woont en vaker vist met een belly boat hij gaat wel even bij hem langs om te vragen of hij mischien met zijn belly boat mijn hengel uit de fontein kan halen.
Even later komt mijn maat terug met Constant en de belly boat, flippers en droogpak. Hij gaat voor mij het water in om mijn hengel eruit te halen, vissers voor elkaar.
Ondertussen zijn er al heel wat toeschouwers toegestroomd die iemand die met zo'n band rondom z'n middel een stadswater in gaat wel erg interessant vinden. Als Constant met zijn belly boat bij de hengel beland blijkt dat de vis er nog aanzit. Drillen is niet echt nodig meer, constant komt rustig terug gepeddeld naar de kant. Eenmaal bij de kant blijkt het geen barbeel te zijn maar een karper. De vis wordt geschept en onthaakt na weging blijkt de vis 14 pond te wegen, toch mooi.

Moraal van dit verhaal: Vergeet nooit je slip open te zetten, althans als je niet direct naast je hengel.

Groet Josse
Marc van Hoof
Berichten: 28
Lid geworden op: 24-06-2002 02:00

24-06-2002 20:44

Ik was op een dag aan het vissen en er waren al zoiets 2 uur verstreken.
Ik was het wachten beu en pakte m'n vaste hengel. Ik ging ongeveer 50 meter verderop vissen. Opeens hoor ik m'n lijn spinnen. Ik roep als een gek tegen wat kinderen: draai de slip aan. Maar natuurlijk snapten ze niet wat ik bedoelde :smile: Ik ren als een gek naar m'n hengel, pak em op, draai em in. Vast!
Sjitzooi denk ik... De vis was in de takken gezwommen van een boom die over het water hing. Dikke pech :eek:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Marc van Hoof op 2002-06-24 20:46 ]</font>
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

24-06-2002 20:52

Je meot je eigen verandwoordingen nemen.
Dat is dus niet 50meter verderop gaan zitten met je vaste hengel.
En al Helemaal niet als je bij obstakels vist.
Sorry hoor, maar ik vind dit geen slimme actie.
En dan allemaal niet,
"ik heb de lijn maar kapot getrokken"
MAAR ? Maar kapot getrokken.
die karper is nu hoogst waarschijnlijk doodgegaan.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

24-06-2002 20:57

Oei Oei Marc, maak je maar klaar voor veel commentaar.
Ik wens je alvast veel sterkte.

Maar om zo te vissen is het slechtste wat je kunt doen.

Weet je wat? Ga eerst even een tijdje met je vaste hengel vissen tot je de kennis en de rust hebt om te gaan karpervissen
Vissen is een hobby, geen religie!
Marc van Hoof
Berichten: 28
Lid geworden op: 24-06-2002 02:00

24-06-2002 21:02

"ik heb de lijn maar kapot getrokken"
MAAR ? Maar kapot getrokken.
die karper is nu hoogst waarschijnlijk doodgegaan.

Wat kon ik anders doen? Het wat er induiken en hem eruit halen? Ik ben naar de andere kant gelopen om te kijken of het lukte, maar die boomtak was zo zwaar dat ik hem niet omhoog kreeg. Ik zag de vis ook niet :sad: Ik heb geprobeerd wat ik kon maar ik kon hem echt niet vinden, laat staan eruit halen.

Ik weet dat het een stomme actie is en ik heb er ook echt van geleerd. Dit zal me geen 2e keer overkomen. Ik ga denk ik morgen er ff heen met iemand anders en proberen de tak alsnog uit het water te liften, alleen om te kijken of de karper er hangt of dat de haak er misschien toch is uitgezweerd of dat hij zich heeft weten los te rukken. Het is al een tijdje geleden, zo'n 1.5 maand zoiets denk ik, dus mocht hij er nog zijn dan is hij zeker dood. Ik hoop dat ie de lijn heeft weten door te trekken, of toen ik de lijn doortrok dat ie zo verder kon zwemmen. Want dat kan natuurlijk ook nog... Als de lijn gedraaid zit om een tak en ik trekt mijn lijn los zou hij zo weg moeten kunnen zwemmen. Dus ik hoop dat dat gebeurd is.
Pieroni Levi
Berichten: 17
Lid geworden op: 20-05-2002 02:00

24-06-2002 21:41

Marc,in zo een geval laat je best je lijn met slip open op je steun liggen als hij na een tijdje nog niet los komt en je hebt geen boot zul je er toch in moeten, als je iets geeft voor je hobby zit je hier niets mee in.Ik vind dat als je bij opstakels vist je ten minste voorzien moet zijn om je vis te bevrijden .In zo een geval heb ik altijd een zodiac of waadpak bij me.Dit wil niet zeggen dat je dan wel 50 meter van je lijnen gaat mag gaan zitten!!En na zo een lange tijd hoef je ook niet meer te gaan kijken het kwaad is al lang geschied.Denk in het vervolg beter een beetje na.mvg Levi
Marc van Hoof
Berichten: 28
Lid geworden op: 24-06-2002 02:00

24-06-2002 22:03

Ik heb met open slip gewacht maar hij trok hem niet door. Zat echt goed vast :sad:

Ik denk trouwens dat er vast wel meer mensen zijn waarbij de vis in het riet ofzo is komen vast te zitten of bij een ander obstakel. Zoiets kan altijd wel gebeuren. En om dan meteen zo'n moraalridderig gedrag te vertonen zoals Christiaan slaat dan ook nergens op. Ik zal vast niet de enige zijn die een keer een karper heeft kwijgespeeld door het vastzitten ervan. Het is mij verder ook nooit eerder overkomen. Dus laten we hopen dat dit de 1e en de laatste keer is.
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

24-06-2002 22:26

het gaat niet om moraalridderig gedrag,
het gaat er om hoe laconiek je over het hele gedoe doet.
"ik heb het maar kapot getrokken"
als of het niets is.
het is al fout dat je 50meter van je hengels af gaat zitten.
ik vind dat zoiets als dit je niet mag gebeuren.
Het kan gebeuren dat hij vast komt te zitten.
Maar dat door toedoen, omdat hij door je slip trekt, en in een obstakel komt te zitten.
Doordat de lijn losschiet, omdat die ergens langs geschuurt is, en dat de vis daarna ergens zich in vast zwemt.
dit kan gebeuren.
maar 50meter ervanaf gaan zitten, is vragen om problemen volgens mij.

begrijp me niet verkeerd,
dit is niet om je aftezeiken ofzow.
ik snap best dat je het ook niet met opzet gedaan heb, en dat je het beste met de karper voor had.
Maar toch vond ik dat ik zo moest reageren, en niet anders :wink:

met vriendelijke groet,
Christiaan.
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

24-06-2002 22:30

Hmmmm, wijze woorden....
Marc van Hoof
Berichten: 28
Lid geworden op: 24-06-2002 02:00

24-06-2002 22:36

Ok dan begrijp ik je nu goed :smile: Het is natuurlijk zeker dom dat ik zo ver weg ging zitten. Ik zal het ook zeker niet meer doen, ik heb er van geleerd. En dat het zo laconiek overkwam... via de computer is het vaak zo lastig om iets uit goed uit te drukken. Waarschijnlijk lees jij de zin anders dan ik doe, dus vandaar misschien het misverstand :wink:
jeffrey hokke
Berichten: 75
Lid geworden op: 02-04-2002 02:00
Locatie: zoetermeer

27-06-2002 12:19

heyzz

als mijn vis zich vast zwemt pak ik me cipro onthaak mat je weet wel met al die piepschuim balletjes en dan ga ik eens kijken of die er nog aanzit enzo niet iz het niet leuk maar beter dan dat hij daar dood zou gaan er ik er nix aan heb kunnen doen en je droogt wel weer als je nat ben. maarjah het iz maar net hoeveel je over heb voor onze vriend de karper.

vr gr? jeffrey
Gebruikersavatar
Rene Velthuis
Berichten: 55
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00

27-06-2002 23:25

is dat nederlands wat daar staat??


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: rene velthuis op 2003-04-13 15:11 ]</font>
Marc van Hoof
Berichten: 28
Lid geworden op: 24-06-2002 02:00

28-06-2002 02:38

Ik kan er idd ook vrij weinig leesbaars uithalen :smile:
Albert van Peppen
Berichten: 44
Lid geworden op: 21-02-2002 01:00
Locatie: Duiven
Contacteer:

29-06-2002 22:58

Ik heb wel eens meegemaakt dat ik zat te vissen op een mooien zonnige dag (ik had gelukkig de zonnebrand wel bij me). Het was rustig en de karper was actief aan de overkant, zo'n 10 meter van mijn boilies af... Op een gegeven moment zie ik een belletjesspoor recht op mijn voerplek af gaan, waar mijn haakboilie midden op lag. Ongeveer op de rand van de voerplek zie ik de bubbeltjes netjes een bocht maken om mijn voerplek heen om vervolgens zijn rechte weg te vervolgen... Het leek wel een stripverhaal! Enige dagen later zat ik op de zelfde plek te pennen, de pen zo'n 2 meter uit de kant, toen er vlak onder mijn hengeltop en grote vin spetterde en er een mooi belletjesspoor recht op mijn pen af ging. Bij de pen aangekomen komt er ineens een aalscholver boven water! Waar die nou vandaan kwam? In de weide omgeving geen bosjes of wat te zien en ik hou altijd het grootste gedeelte van het water in de gaten!
Ook heb ik vorig jaar iets raars meegemaakt; ik zat op afstand te vissen en mijn hengeltoppen lagen door het gestegen water net onder water. Ineens zie ik 1 van de hengels bewegen, zonder dat er wordt gepiept.. Dus ik snel naar mijn hengels en zie dat de piepers gewoon aanstaan... Ik kijk naar de hengel en wat zie ik aan de top; Ligt er een graskarper aan de top van mijn hengel te slurpen... Die ziet mij daar verbaast staan en schrikt zich het apezuur en met een plons was ie vertrokken...
Verder heb ik volgens mij niet echt 'opmerkelijke' dingen meegemaakt bij het karperen... Bij het snoeken heb ik ooit aan een plug van 6,5 cm een 6cm baars gevangen.. was ook wel apart :wink:

Groeten,

Albert 'dat heb ik weer... :wink: ' van Peppen
Roel Stuurop
Berichten: 74
Lid geworden op: 03-06-2002 02:00
Locatie: Appeltern
Contacteer:

30-06-2002 15:00

Op 2002-06-29 22:58, schreef Albert van Peppen:
Ik kijk naar de hengel en wat zie ik aan de top; Ligt er een graskarper aan de top van mijn hengel te slurpen... Die ziet mij daar verbaast staan en schrikt zich het apezuur en met een plons was ie vertrokken...


Whaha :grin: lol
Marc van Hoof
Berichten: 28
Lid geworden op: 24-06-2002 02:00

30-06-2002 16:28

Ligt er een graskarper aan de top van mijn hengel te slurpen... Die ziet mij daar verbaast staan en schrikt zich het apezuur en met een plons was ie vertrokken...

Vind je gek dat ie schrok van jouw gezicht?

Grapje :razz:
Albert van Peppen
Berichten: 44
Lid geworden op: 21-02-2002 01:00
Locatie: Duiven
Contacteer:

01-07-2002 00:01

:smile: Ik denk het :wink:

Nu had ik vanavond ook weer zoiets; Ik heb mijn mais altijd thuis voorbereid in een mayonaise emmertje in de koelkast staan (gekookt, flavour etc.) Dit zet ik in de koelkast om wat langer, en dus vaker, te kunnen gebruiken. Ik vanavond naar het water, emmertje mee, kom ik aan het water en ik ga voeren... Emmertje open en gelijk ff kijken naar het water, dus hand in de emmer en dan... je raad het al... heb ik een hand vol mayonaise... lol Dat voert wat vreemd :wink: Dus toen kon weer naar huis om de juiste emmer te halen.. En het was net zo druk met de karper :sad: En toen ik terug kwam was er niets meer te zien, en heb ik helemaal niets gevangen in 2 uur tijd :sad:

Moraal van het verhaal; Eerst kijken wat je uit de koelkast haalt :razz:

Albert 'Patatje met' van Peppen...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Albert van Peppen op 2002-07-01 00:03 ]</font>
Marc van Hoof
Berichten: 28
Lid geworden op: 24-06-2002 02:00

01-07-2002 04:38

Whahaha, een pot mayonaise open getrokken :smile: Ik vind em wel grappig :grin:
matthijs voschezang
Berichten: 67
Lid geworden op: 10-07-2002 02:00

14-07-2002 19:31

Ik heb een keer gezien, dat iemand twee hengels had, bij de ene hengel had ie de boel in de bomen hangen, en de ander gewoon in het water. Maar hij had niks door dat ie het spul in de boom had, zo kun je lang wachten tot je iets vangt. Maar ik was vriendlijk, en heb hem heel veeel succes toegewenst.:lol:
Remko Grit
Berichten: 62
Lid geworden op: 16-07-2002 02:00
Locatie: Apeldoorn

17-07-2002 20:51

Tijdens mijn allereertste nachtsessie hadden mijn maat en ik al de nodige vissen gevangen op het moment dat mijn maat een mooie schub terugzette gooide ik toch nog maar even mijn linker stok opnieuw in en maar weer de slaapzak opzoeken. Twee uurtjes open ik verdwaasd een oog. Wat hoor ik nu toch bbzzzzzzzzzzzzzzzz. Een paar seconden later wordt ik me bewust dat dit de slip is van mijn linker stok die inmiddels op het punt staat om zijn eerste vliegles te nemen. Resultaat vis vast in de lelies en verspeelt (thank god for the safety bolt-rig) en bijna mijn gloedjenieuwe stok te water. Wat was er nu gebeurd: ik had met mijn slaapdronken kop de lijn naast de pieper gelegd!!!

Hoe noemen de Engelsen dat?
Ik geloof BAD ANGLING!!!