Freeline


Plaats reactie
Martijn Grinwis
Berichten: 3
Lid geworden op: 12-08-2004 10:06
Locatie: Assendelft

03-09-2004 08:03

Hallo,
Ik wil graag eens freeline op de karper vissen. Een paar vraagjes;

- Kan dit in combi met optonics?
- Is een onderlijn noodzakelijk?
- Welk aas verleent zich hier het best voor?
- Welke waker kan ik het best gebruiken?
- Wanneer aanslaan?

Graag uw advies?!
Groet,
Martijn
Gebruikersavatar
Bart van der Velden
Berichten: 242
Lid geworden op: 10-06-2003 02:00
Locatie: Venlo

03-09-2004 09:35

Heej Martijn,

Freelinen is een leuke manier om te vissen. Ik doe het altijd op de volgende manier: Gewoon je buzzerbasr gebruiken met je beetmelders dr op. Daar kun je fijn je hengels op leggen :wink: Maar je piepers kun je niet echt gebruiken, omdat je met een slappe lijn vist en dus word het signaal te laat doorgegeven. Een onderlijn is niet noodzakkelijk. Ik denk zelfs dat het beter is wanneer je alleen een haak aan de hoofdlijn bevestigd.
Aas dat ik gebruik is mais uit blik en kattebrokjes. Gewoon op de haak vissen.
Als wakker kun je een swinger of een hanger gebruiken, maar dan wel op de lichtste stand. Verder voldoet een stukje aluminiumpapier, een takje of een wasknijper ook. Deze hang je gewoon aan je lijn, zodat er een hoek ontstaat tussen de beetmelder en de molen (dus hetzelfde princiepe als de swinger). Wanneer je beet krijgt beweegt je waker meetstal omhoog. Wanneer deze bijna in z'n hoogste punt is, dan sla ik aan. De karper heeft dan naar mijn mening het aas goed gepakt.
Als je je piepers toch wilt gebruiken kun je een klein schuifloodje van 10 gram gebruiken. Je kunt je lijn dan toch strak zetten, maar de weerstand van het lood is nog ssteeds gering. Dit gebruik ik vaak ook en met succes. Het voordeel is dat je dan niet constant naar je waker moet kijken :wink:

succes dr mee,
mzzzzzzls Bart
Plaats reactie