Karperen in ondiepe moddersloten met wier


Plaats reactie
Gebruikersavatar
steven lenos
Berichten: 78
Lid geworden op: 12-02-2004 11:07
Locatie: Amsterdam

07-07-2004 13:02

Goededag mensen,

Ben nu paar keer wezen vissen in een paar stadsslootjes waar ik karpers heb zien zwemmen en azen. Heeft me in ieder geval een 10 ponds goudkarper opgeleverd (zie http://www.xs4all.nl/~lenos/vis/), dus mag ik niet klagen. Maar wat mij bezighoudt is de beste wijze om daar te vissen. Omdat het smal (10 meter) en ondiep is (ca 70 - 100 cm) wil ik in ieder geval met boilies vissen om niet te veel vangstverstorende bijvangst te hebben. Heb een korst geprobeerd, maar er zwemmen zoveel voorntjes dat mijn korst constant wordt gesloopt. En dan zwijg ik maar over de eendjes en koeten. Vissen met mais zou betekenen: binnenhalen van spartelende brasems en voorns om daarna weer opnieuw te moeten ingooien.
Kortom, boilies lijkt mij verstandigst. Maar het probleem is dat er veel wier is en volgens mij een zachte bodem. Ik vis nu met 60 gram vast lood en een 25 cm lange soepele, standaardrig. Maar ik zit eigenlijk de hele avond te twijfelen of mijn aas op deze manier wel beetje netjes onder water ligt. Ligt het niet diep in het wier en modder?
Heb zitten fantaseren over free line. Dan trekt het zware lood het zootje niet de modder in maar ik ben bang dat zonder lood bij het strakdraaien en monteren waker de haak al iets verplaatst wordt en volop in het wier zit. Vissen met een pen en rig met hair? Nadeel daarvan vind ik dat je het maar met 1 hengel kan doen. En werkt de combinatie hairrig met pen?
Kortom, hoe zouden jullie dit aanpakken?

groet
Steven
Ralph Bosch
Berichten: 64
Lid geworden op: 21-06-2004 11:13
Locatie: Den Helder

07-07-2004 13:27

Steven,

Heb je al gedacht aan pop up's?
Ik zou de rig gewoon hetzelfde houden, pop up aan de hair, loodhagel als tegengewicht voor de pop up en je bent vrijwel zeker van een accaptabele presentatie.

Groet Ralph
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

07-07-2004 13:39

steven,

met de pen in combi met een hairrig is zeer cker een effectieve manier van vissen, daar je de mobiliteit van het pennen combineerd met de vervijnde aaspresentatie van het statisch-vissen.
denk ook dat je met een lichter loodje nog wel af kunt, ik zou niet schuw zijn van 30 gr. vast lood.
als de bodem nemalijk erg modderig is kun, heb je altijd het zuig effect van de bodem die het hele spulletje op zijn plek houdt.
verder zou ik het op dit soort watertjes erg subtiel aanpakken daar er hoogst waarschijnlijk een vrij ver gevorderde vorm van dressuur heerst, en de vis zich dus niet maarzo laat verschalken.

hoop dat je er wat aan hebt.

mit Grunningse groet'n,
Tim :D
Groet'n,
Tim
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

09-07-2004 21:04

Steven

Als je bang bent dat je presentatie in de modder wegzakt, kun je een PVA kousje met daarin 2 of 3 pop ups aan je haak bevestigen.
Die pop ups in het kousje ben je kwijt maar je bent wel gegarandeerd dat je presentatie bovenop de blubber en wier ligt.
Het geheel dwarrelt even rond tot je PVA is gesmolten dan zakt je haakaas langzaam richting bodem.

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

10-07-2004 11:03

Robert... waarom geen wokkel :roll: ?

Ik zou gewoon freelinen met een wokkel, desnoods een halve, zodat iig je haak vrijblijft. Montage mag best drijven/zinken. Draai alles licht strak en bevestig een hele lichte waker. Klaar :P
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

10-07-2004 11:07

zeg robert,
is gewoon een pva schuimpje niet voldoende dan? of ander 2 of 3...scheelt weer in de popup voorraad. :wink:

mit grunningse groet'n,
Tim :D
Groet'n,
Tim
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

11-07-2004 09:11

Het kan allemaal jongens.
Zo doe ik het als ik toch met een zware zelfhaaksysteem in zachte blubber wil vissen.
Of als ik bovenop wier wil vissen.
Dit geeft veel meer drijfvermogen dan zo'n wokkel.

Maar wat ik zeg, het kan allemaal.

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
steven lenos
Berichten: 78
Lid geworden op: 12-02-2004 11:07
Locatie: Amsterdam

11-07-2004 10:07

Hartelijk dank heren,

ga het vanmiddag op een nog andere manier proberen. Punt is: ik zag gisteren alweer verschillende karpers op hun kop staan azen. Die wil ik actief gaan najagen. Wapens: een penhengel, kleine drijvertjes, onderlijn, haak met daarop een dauwpier (instant succes door bekendheid en beweging?). Voor de zekerheid neem ik ook een zak met lange repen turks brood mee.
Heb bij de hengelsportzaak kleine oranje-gele drijvertjes (1 bij 0,3 cm) ontdekt die je op je lijn schuift. Daarvan monteer ik er 2, zo'n 40 - 50 cm uit elkaar. Dan kan ik zonder verschuiven van de drijvertjes alle dieptes aan. Vis zien is werpen. Daaronder een gevlochten onderlijn met warteltje. Op die lange onderlijn (50 cm) een loodhagel vlakbij de wartel. Aan het andere eind op de haak (geen hair) een dauwpier.
Polaroid bril op en langs het water sluipen. Vis zien > voorzichtig aas erbij.
Als ik dan toch weer een karper aan de oppervlakte zie grazen (daar leek het echt het meeste op, niet voorzichtig plukken maar met een halve rug boven water), dan gaan die drijvertjes omhoog (weg van haak), die onderlijn eraf en een grote klauwhaak met korst erop.

Ben benieuwd.

Dat free linen en pop up (leve de magntron) ga ik ook nog eens proberen.
Wat is een wokkel?

groet
Steven Lenos
Gebruikersavatar
Erik de Roos
Berichten: 143
Lid geworden op: 29-08-2004 22:13
Locatie: rijswijk ZH

30-08-2004 14:24

Ik gebruik altijd beetje foam voor op me haak als deze de kans heeft om in het wier of blubber te komen bij het werpen.
Gebruikersavatar
Martijn Huisman
Berichten: 239
Lid geworden op: 07-08-2003 02:00
Locatie: Krimpen aan den IJssel

03-09-2004 16:34

Steven,

waarom een onderlijn + lood ( hagel )?????
mijn ervaring is als je met een worm / dauwpier vist dat de beste resultaten geboekt worden als de worm zich zo natuurlijk mogelijk gedraagd, dus m.a.w. zo min mogelijk op je lijn, ik vis dus zelf op zo'n moment met alleen een haak+worm op de lijn.

Daar je toch gericht vist, als je ze ziet gooi je pas in, kan je gewoon je lijn in de gaten houden, die zie je vanzelf gaan tikken of de diepte in gaan.

Ik hoop dat je er je voordeel mee kan doen
het gaat niet enkel om gewichten, hou plezier in je hobby

http://www.karperstudiegroep.nl
http://www.specialbaits.com
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

03-09-2004 19:36

In dit geval sluit ik me helemaal aan bij Martijn.

Laat die worm maar bewegen tussen dat wier, trekt vanzelf de aandacht van de rondzwemmende karper.

Cheers
Plaats reactie