Hoe vissen met mais? Haak noodgedwongen laten zitten


Plaats reactie
Gerard Harten
Berichten: 2
Lid geworden op: 29-06-2004 02:29
Locatie: Rotterdam

29-06-2004 02:58

Hallo karperliefhebbers,

Sinds vorige week zaterdag heb ik sinds hele lange tijd weer eens aan de waterkant geschaard en ik moet eerlijk toegeven ik vind het geweldig. :D Het is zo'n 15 jaar geleden :oops: dat ik voor het laatst heb gevist en eerlijk gezegd heb ik het wel een beetje gemist.

Ben samen met een maat gaan vissen en na een vruchteloze 8 uur zitten ben ik er vanavond maar alleen op uitgegaan. Ik had nauwelijks nog spullen van vroeger dus vorige week en vandaag nog wat gekocht. Er is wel heel veel veranderd dan toen ik voor het laatst ging vissen (vooral dat ik nu wel van alles kan betalen :) ) en dus schaar ik mezelf maar onder de beginners.

Stom als ik was, was ik vergeten om een tang mee te nemen :evil: en helaas ving ik een klein karpertje die de mais wel erg gulzig had ingeslikt. Ik zat gewoon met een pennetje en haakje 10 met de mais op de haak. Ik kon met geen mogelijkheid met mijn vingers bij het haakje en dus moest ik de draad wel afbijten. De volgende keer neem ik uiteraard een tang mee, maar ik vroeg mij toch af of ik dit had kunnen voorkomen.

Hoe vis je op de juiste manier met mais en een pennetje? Welke haakjes zijn daarvoor het beste of is er ook iets op de markt als een mais-lijn (zal wel een hele domme vraag zijn, maar voor iemand die tot vorige week ook nog nooit een bolie had gezien valt het wel mee :roll: ). 'Het lijkt mij bij een bolie-lijn dat de haak minder diep in de bek komt vanwege dat draadje en wellicht dat er voor mais ook zoiets is of dat die bolie-lijnen ook voor mais zijn te gebruiken.

Anyway, als één van jullie me het e.e.a. over maisvissen met een dobbertje kan vertellen heel graag.

Mzzl,

Gerard

Oh ja, hoe schadelijk is het laten zitten van de haak eigenlijk voor de karper? Heeft ie nu een levenslang trauma of is die haak er volgende week weer uit?
Gebruikersavatar
Noud Franssen123
Berichten: 148
Lid geworden op: 07-03-2004 19:57
Locatie: Venlo
Contacteer:

29-06-2004 09:46

Heej Gerard,

Als ik met de pen op de karper ga dan doe ik altijd met de boillie naald twee maiskorrels van bovenaf op de lijn rijgen en een op de haak.

Ik heb nog nooit gehad dat de karper de haak echt in de bek had, meestal in de lip of zo.

Wat jij bedoelt met een boillie onderlijn, dat je de mais op de hair rijgt, heb ik ook wel geprobeert maar het heeft me eigelijk maar twee karpers opgelevert.

Ik zou het gewoon proberen om twee maiskorrels van bovenaf op de lijn en 1 op de haak, dat werkt bij mij in ieder geval goed.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt,

Noud
Ralph Bosch
Berichten: 64
Lid geworden op: 21-06-2004 11:13
Locatie: Den Helder

29-06-2004 09:50

Gerard

Je kunt inderdaad een "boilielijn" zoals jij het noemt gebruiken met penvissen. Hiermee had je waarschijnlijk de diepe inhaking niet voorkomen het feit dat er bij de boilie visserij wat minder diep gehaakt wordt ligt gewoon aan het feit dat deze visserij op heel andere principes gebaseerd is als de penvisserij (alleen mechanisch al, verdiep je er maar eens in, is best interessant of lees bv. de topic rigperikeleneens door) Vaak is de enige remedie iets eerder aanslaan. Dit is een beetje een heikel punt, zeker in het begin zul je te vroeg slaan dan weer eens te laat, echt een kwestie van ervaring. Kwestie van veel doen, op een gegeven moment zie jij precies aan je pen wanneer er aangeslagen moet worden.

Nog even een tip als je een tangetje vergeten bent en de haak zit diep:
Breek een dikke rietstengek af en maak aan de onderkant van de rietstengel een gleufje (gaat vrij simpel anders maak je het gleufje met je nagel). Duw het gemaakte rietstengel op de lijn, dus het gleufje komt op de lijn. Duw de rietstengel nu richting haak in de bek van de karper en doordat het gleufje op de lijn zit zal de rietstengel de lijn volgen tot je op de haak stuit.
Duw met de rietstengel voorzichtig de haak naar achteren , et voila, haak is eruit. Als de haak echt heel diep zit laat hem dan maar zitten de haak is er waarschijnlijk na een paar dagen weer uit, waarmee ook je laatste vraag beantwoord is.

suc6
Ralph
Gerard Harten
Berichten: 2
Lid geworden op: 29-06-2004 02:29
Locatie: Rotterdam

02-07-2004 17:17

Bedankt voor de tips,

Ik zal het zeker blijven proberen en oefening baart natuurlijk kunst :D

Groeten,

Gerard
Gebruikersavatar
raymond van ommeren
Berichten: 453
Lid geworden op: 12-01-2004 20:13
Locatie: Vijfhuizen

06-07-2004 00:45

je had de haak misschien kunnen verwijderen als je wat creatiever was geweest er staat meestal wel een boom in de buurt daar haal je een klein takje van af maakt met je nagel een klein inhammetje aan de bovenkant en klaar is je eigen haken steker het is wat prutsen maar het is misschien een oplossing voor de volgende keer.
Ik hou van het geluid van een pieper in de vroege ochtend...
Plaats reactie