2 TUKKERS in een BOOT op de Vinkeveense plassen...problemen?


Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

20-06-2004 12:14

Heren,

Ik heb een broer die woont in Utrecht, en ik heb een vismaat, die net als ik in Tukker-land woont.

Mijn broer(tje) heeft er niks op tegen dat we zijn woning een tijdje gebruiken als slaap-eetplaats. Dus mijn maat en ik gaan zijn woning gebruiken als uitvalsbasis voor een doordeweekse karpervangexpeditie in de buurt van Utrecht.

We weten dat er vis zit, en die vinden we vanzelf wel (of niet natuurlijk), dat zit wel snor.

We weten dat er vanaf de kant (bijna??) niet gevist kan worden en dat een boot wel handig is.

Nu beginnen de problemen al, wij hebben allebei (bijna) geen ervaring
met het (karper)vissen vanuit een boot.

Waar moeten we aan denken om mee te nemen als we vanuit een boot gaan vissen. (met 2 man in een bootje moet lukken toch??)

We nemen aan dat er schepen te huur zijn met een motor (wij komen van de hoge Twentsche zandgronden, en roeien is ons volstrekt onbekend....dus dat kunnen en doen we dus niet!), dat sturen met zo'n boot lukt wel, maar hoe leg je in godsnaam een boot dusdanig neer dat ie niet alle kanten opdrijft (door de wind bijv.) of moeten we steeds dmv de motor de boot op de plek houden?? Of moeten we een anker meenemen? of zitten die al bij de boot in??

Krijgen we wel eens een boot mee?? Er bestaat toch iets als een vaarbewijs? of geld dat niet voor "kleine bootjes" ??

Hoe zetten we de hengels vast?? 2 rotpod's zie ik niet erg zitten... heeft iemand tips??
Een paraplu in de boot, is dat verstandig?? (regen, wind-> omslaan?? of gaat dat wel goed...)

Oja, vergunning, wij hebben allebei de normale grote vergunning, dit is voldoende toch?? ('k moet het nog even nalezen).

Ik heb van mijn tripje naar Noorwegen nog een zwemvest achtig dingetje overgehouden, die waren daar verplicht, is dat in de Nederlandse binnenwateren ook verplicht??

Jullie zien het, dit zijn allemaal boot-technische vraagjes, daarover heb ik op dit board tot nu toe bar weinig over kunnen vinden.
Wij hebben practisch bijna geen ervaring, dus alle tips & tricks (hoe simpel voor sommige mensen ook) zijn welkom, want de dingen die iedere Noord-hollander / Utrechter vanaf zijn geboorte weet over boten en zo, zijn bij ons volstrekt onbekend....


Met tips vragende, en op nuttige antwoorden wachtende groet;

WouteR StegginK
--
Om wat te lachen (iedere dag actueel):
FokkE&SukkE=@ http://www.foksuk.nl

Dringend gezocht: -> link naar een site met dagelijks een nieuwe DirKJaN strip!!!!
Afbeelding
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

20-06-2004 13:58

Weet het niet zeker,

Maar volgens mij heb je geen vaarbewijs nodig voor een boot korter dan 5m. Had ook nog iets met snelheid te maken. Maar omdat weinig mensen een vaarbewijs hebben zullen er vast geen snelle boten verhuurd worden.
Ga er maar van uit dat je geen vaarbewijs nodig hebt.

Ankers worden meestal bij de boot geleverd, het beste is 2 ankers die je dan bijvoorbeeld linksvoor en rechtsachter neergooit. Je ziet ook wel mensen die steekstokken gebruiken.Leg de boot liefst met de punt in de wind, zo vang je minder wind.

Tips voor hengelsteunen? Een rodpod met dubbele swinger (zowel voor als achter de beetmelder), maar als je op relatief ondiep water vist weet ik nog wel iets beters: Neem 2 uitschuifbare lange stormsticks en schroef daar je backrest en pieper op en zet je hengels lekker buiten de boot.

Omslaan door een plu zal wel meevallen. Wel is het bij harde wind geweldig vervelend om dat kreng op z'n plek te houden, maar als het je enige optie is dan moet dat maar.

Gr. Raymon
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

20-06-2004 14:52

Raymond ,

buiten de boot je hengels op twee stormsticks plaatsen zou ik zeker nooit doen . Vooral niet gezien in combinatie met de twee ankers die jij voorstelt. Je hebt dan namelijk altijd beweging van links naar rechts., m.a.w. of je hengels staan op de wankele enkele steun buiten bereik of je hengelsteun word door de beweging van de boot omver geduwd en het hele spul ligt te water.

Uit de praktijk kan ik je het volgende aanbevelen:

Hoofdanker aan voorzijde (kop in de wind uiteraard), de twee andere ankers eenmaal links en eenmaal rechts schuin naar achteren, zo heb je de minste beweging in de boot.

Dubbele swinger veels te ingewikkeld ietwat slappe lijn en OPLETTEN oftewel OGEN EN OREN OPEN HOUDEN.

Wil je perse met je hengels buiten de boot vissen plaats je hengels dan op twee driepoten.

Binnen de boot met de hengels ??Beetje fantasie, wat technisch inzicht, de nodige tyreps en een rolletje ducktape zorgen ervoor dat je hengels keurig in de steuntjes kunnen liggen.

Mee te nemen materialen? ( Vraag het even aan Rene Berger , die heeft nog een lijstje van mij in zijn emailtjes zitten, ben zelf ietwat te enthousiast aan het ruimen geweest op mijn computer dus ik heb dit lijstje niet zo een twee drie voorhanden. N.B. voeg een regenpak toe kan je de paraplu thuislaten en is je lijstje helemaal compleet.)

Vaarbewijs.nl even bekijken kan ook geen kwaad.

Succes gewenst.
jan van kranenburg

20-06-2004 15:13

In elk merengebied zijn boten te huur. Ook met buitenboord-motor.
Bediening is een fluitje van een cent. Voor zo'n visboot heb je geen vaarbewijs nodig.

Na 10 minuten ben je net zo goed Schumacher in zijn bolide.
Let op, er zijn z.g. "stilte" gebieden waar zo'n motor niet is toegestaan; dan wordt 't roeien of proberen boot met motor op accu te huren.
Dat ligt al wat moeilijker.

Aanleggen cq. vastleggen van de boot heb je ook zo door.
Kan aan 't kantje (zorg ervoor wat stevig touw en een paar banksticks mee te nemen).
Verder van de kant zijn er 2 opties zoals Raymon al aangaf.
Doe dat met minimaal 2 ankers (zitten zeker niet standaard bij een huurboot); je boot blijft dan toch met een beetje wind, altijd in beweging, hetgeen 't vissen met piepers lastig maakt.

Als de diepte 't toelaat, zijn 2 steekstokken beter. Boot ligt dan stabieler. Moet je bij de huur naar vragen.

Er zijn diverse bootsteunen in de handel waarop je je piepers kwijt kan, maar je komt ook prima weg met enige inprovisatie. Dan maar zonder piepers.
Gebruikte zelf altijd van die dikke post-elastieken om mijn hengels te "zekeren", en liet meestal mijn piepers thuis.
"Freelinen" is wat ik deed.
Je kunt 't dan niet permitteren je aandacht te laten verslappen, dus constant je hengels in de gaten houden.

Raad je aan waterkaart van het gebied te kopen, en wat te surfen op het net.
Je komt ongetwijfeld diverse bootverhuurdeers tegen.

Succes,
Jan
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

20-06-2004 17:00

Een vaarbewijs is pas nodig als de boot icm de motor harder KAN als 20 km per uur, of langer is als 15 meter, waarschijnlijk dus niet nodig.

Als goede en goedkope steekstokken kan je eens marktplaats afspeuren voor oude surfmasten, kosten bijna niks, lekker licht en met een lengte tot 485 cm lang genoeg. Of inderdaad een anker voor en een anker achter eventueel meer lijn geven achter als de boot gaat geren ( heen en weer "kwispelen" ). Als je aan de zijkant van een plas/meer gaat aanmeren, verdienen de steekstokken denk ik de voorkeur omdat je dan niet zo snel in de problemen kan komen met je eigen anker lijnen.

Ideaal zou natuurlijk zijn een klein kajuitje waar je je spullen in kan opbergen en zelf een beetje beschut kan slapen, liefst wel met een ruime kuip want met 4 hengels , 2 rodpods is het al aardig snel vol, zeker om een beetje te drillen, onthaakmat etc..

Swingers eventueel achter de pieper hangen ipv er voor ivm schommelen,

Of bootje gebruiken om naar mooi "onbereikbaar" eilandje te varen en dan vissen ??

Vangze
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

20-06-2004 18:25

Wouter

Hoe is de bodem van de water die je gaat bevissen.
Is het een blubber bodem dan kun je beter 2 lange stokken/latten meenemen.
1 aan de voorkant en 1 aan de achterkant van de boot in de blubber douwen.
Aan deze punten de boot vastbinden.

Zo ligt de boot veel stabieler dan dat je een anker zou gebruiken.

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

20-06-2004 19:35

Oja Wouter ,
"een zwemvest achtig dingetje " is in NL niet verplicht op de gewone binnenwateren .

Op groot water ben je wel verplicht om voor iedere opvarende er een aan boord te hebben, en op speedboten ook.

PS, beter mee verlegen als om verlegen !
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

20-06-2004 21:32

Er zijn van die grote bouten/moeren te koop waarmee je bijvoorbeeld op een plankje een schroefgat voor een optonic kan creeëren. Zo'n plankje kan je dan met een paar lijmklemmen op een zitbankje in de boot monteren. (Op mijn eigen boot heb ik ze ín het zitbankje geschroefd, maar dat zou ik bij een gehuurde boot niet proberen...

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

21-06-2004 10:52

Stukje bij beetje wordt ik al iets wijzer.

Het probleem van hengels afsteunen kan ge-elimineerd worden door een paar plankjes/balkjes, zaag, accuboormachine, bitje, boor, schroeven, creativiteit en enkele lijmtangen.

De boot met de punt in de wind leggen is op zich erg logisch, alleen ik had er nog niet aan gedacht... en die steekstokken... (wat moet ik toch met 2 ankers als ik ze maar 1 x gebruik...), moet ik die steekstokken in de grond drukken en dan met een stuk touw of zo aan de boot vaststrikken?


Gaan de karpers zichzelf daar niet doorheen vlechten tijdens t drillen.... :roll:

Die tips voor het gebruiken van 2 swingers zie ik eigenlijk niet zo zitten, ik heb jarenlang een fobie gehad voor swingers, hen er net weer een stel aangeschaft, maar om er nu direct 2 per hengel te gaan gebruiken... nee, de good old hangwaker gaat weer mee, en met iets slappe lijnen vissen lijkt mij een goeie optie.

En ja. Eilandjes, verrek, daar had ik nog niet eens aan gedacht zo snel :D

Nou, iedereen met goeie tips, zet ze hieronder neer!

Alvast bedankt manne!
--
Om wat te lachen (iedere dag actueel):
FokkE&SukkE=@ http://www.foksuk.nl

Dringend gezocht: -> link naar een site met dagelijks een nieuwe DirKJaN strip!!!!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

21-06-2004 11:12

Boot aan de zijkant vd sloot leggen,
steekstokken ( surfmasten ? ) tussen boot en kant in de grond steken.
Op deze manier vis je aan de andere kant van de boot en zul je weinig last hebben van de stokken.
CarpeR Diem
de graaf nigel
Berichten: 47
Lid geworden op: 28-10-2003 01:00

21-06-2004 12:29

is dit niet wat voor in de boot ik heb het gezien en werkt erg goed http://www.marktplaats.nl/markt/watersp ... &oudei=165 je moet hem maar ff een mailtje sturen
mvg nigel
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

21-06-2004 12:47

Wil je een boot huren? Neem dan je creditcard maar mee.

Vissen vanaf de eilanden kan ook. Let op dat je wel een plu gebruikt.... tenten worden nu toegestaan, zeker in de zomer niet. Het nachtvissen staat daar al op de helling dus houdt je aub aan de regels.

Vergunning van de weesper of de amsterdamse en de normale sportvisakte is genoeg. Wil je met 3 hengels? Een grote visakte en de speciale vergunning van de weesper voor 70 euro.

Gr, Martin
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

21-06-2004 22:01

Martin, het gebruik van tenten is daar officieel verboden, ook buiten de zomerperiode. Het gebruik hiervan werkt alleen maar mee om het nachtvissen van de helling te laten glijden.

Jos
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

22-06-2004 07:26

Klopt...

had mijn bericht niet nagelezen en zag nu ook mijn fout staan. Tenten zijn niet toegestaan. RESPECTEER DAT!

M
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

18-07-2004 12:40

Hmmmm, tot mijn grote spijt kan ik mededelen dat deze geplande karper vang expeditie niet doorgaat de eerste tijd....

Ik heb sinds 2 weken werk, en kan me daar niet vrij maken. Maar nog bedankt voor alle tips!!

En wie weet heb ik er later ooit nog eens wat aan.

Met Vriendelijke Groet;

WouteR StegginK
--
Om wat te lachen (iedere dag actueel):
FokkE&SukkE=@ http://www.foksuk.nl

Dringend gezocht: -> link naar een site met dagelijks een nieuwe DirKJaN strip!!!!
Afbeelding
Karel de Boer
Berichten: 5
Lid geworden op: 19-07-2004 12:40

20-07-2004 12:41

Wat voor bijzonder werk doe je dan dat je geen vrij meer kunt nemen. Meestal gaat de hobby voor de baas. Of geldt deze regel niet voor jou? Als ik jou was was ik toch mooi op die expeditie gegaan je bent maar 1 maal jong. :oops: :o

Gegroet wijze Karel
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

20-07-2004 14:43

Lekkere verstandige actie zou dat zijn ja...

gelukkig is er meer dan vissen alleen. Een baan is tegenwoordig niet voor iedereen weggelegd. Zeker als je net een nieuwe hebt, zou ik me maar rustig houden... maarja, je bent maar 1x jong :-?
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

20-07-2004 18:32

@ Karel

Ik heb net nieuw werk, (vandaag mijn 12e werkdag gedaan).

En ik ben de eerste tijd gewoon harstikke druk, en net zoals Martin zegt, is het niet altijd even gemakkelijk (hoewel...?) om aan passend werk te komen.



Met (zoals altijd) hard werkende, en de eerste tijd geen vrij kunnen nemende groet;

WouteR StegginK



ps. in het najaar.... als het wat rustiger is.... na augustus... misschien dan??
--
Om wat te lachen (iedere dag actueel):
FokkE&SukkE=@ http://www.foksuk.nl

Dringend gezocht: -> link naar een site met dagelijks een nieuwe DirKJaN strip!!!!
Afbeelding
Karel de Boer
Berichten: 5
Lid geworden op: 19-07-2004 12:40

21-07-2004 12:26

Nou Wouter ik hoop dat je in het najaar de schade dan inhaald. Misschien komen we elkaar nog wel een keer tegen aan de waterkant, dan zullen we ook eens zien of je alle theorie die je hier plaatst ook in praktijk kunt brengen. Maar in iedergeval succes met werken, dan ga ik zo maar weer eens aan de waterkant zitten want ik heb toch tijd zat.
LANG LEVE DE W.W.

Een vriendelijke visgroet Karel :roll: :roll:
Karel de Boer
Berichten: 5
Lid geworden op: 19-07-2004 12:40

22-07-2004 20:06

[quote="Karel de Boer"]Nou Wouter ik hoop dat je in het najaar de schade dan inhaald. Misschien komen we elkaar nog wel een keer tegen aan de waterkant, dan zullen we ook eens zien of je alle theorie die je hier plaatst ook in praktijk kunt brengen. Maar in iedergeval succes met werken, dan ga ik zo maar weer eens aan de waterkant zitten want ik heb toch tijd zat.
LANG LEVE DE W.W.

Een vriendelijke visgroet Karel :roll: :roll:[/quote]
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

23-07-2004 07:56

Lang leve de W.W.? Ben jij zo'n klaploper? Zo iemand die niet wil werken maar wel gewoon elke maand geld wil opstrijken zonder er iets voor hoeven te doen?... Wees er trots op ... :evil:

Tenzij....

Martin
Karel de Boer
Berichten: 5
Lid geworden op: 19-07-2004 12:40

23-07-2004 12:46

Nee Martin, maar m'n werkgever is failliet gegaan, en omdat ik geen allerdaags werk doe is het lastig om een baan te vinden. Ik sollisiteer wel maar nog zonder succes. Ach en nu in de vakantietijd is het nog niet zo erg. Want nu kan ik nog lekker vissen. Gisteren nog 1 van 22 pond gevangen. Maar ik hoop na de vakantieperiode weer aan het werk tekunnen. :P :roll: :evil:

Vis groet Karel.
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

23-07-2004 13:53

Oh.... oke! :wink:
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

23-07-2004 20:55

Wat voor "on-allerdaags" werk deed je dan?
--
Om wat te lachen (iedere dag actueel):
FokkE&SukkE=@ http://www.foksuk.nl

Dringend gezocht: -> link naar een site met dagelijks een nieuwe DirKJaN strip!!!!
Afbeelding
Karel de Boer
Berichten: 5
Lid geworden op: 19-07-2004 12:40

12-08-2004 12:53

Nou Wouter ik onderzocht lijken. Maar dat lijkt mij nu niet echt een onderwerp voor deze site. Laten we het liever over karpervissen hebben.