Afpaaien Karper.


Plaats reactie
Jeffrey Schouten
Berichten: 131
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00
Locatie: Heel

11-06-2004 08:33

Graag zou ik willen weten hoe je weet wanneer de karper is afgepaaid, zijn hier ook symptonen aan gekoppeld? Hoelang duurt gemiddeld het paaiseizoen van de karper?
patrick de GRoot
Berichten: 352
Lid geworden op: 31-10-2002 01:00
Locatie: leidschendam

11-06-2004 09:53

de lengte van het paaiseizoen varieert onzettend, ligt aan het weer.
Is het een week mooi en warm weer dan zijn de karpers binnen elke dagen wel uitgepaaid. Maar is het steeds een dagje warm en dan weer koud dan kan het wel enkele weken duren voordat de karper al het kuit kwijt is. Ook kan het gebeuren dat de karpers helemaal niet meer afpaaien en dat het kuit dan "versteend". maar dat is weer een heel ander verhaal.
Maar hoe je kan zien dat de karpers zijn afgepaaid, meestal staan de karpers voor het paaien echt op klappen, erg dik en vol met kuit. Na de paai zijn de karpers erg leeg en flubbert de huid rond de buik wat.
Mvg patje
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

11-06-2004 11:11

Het heeft hier vorig jaar om een voorbeeld ontzettend lang geduurd dit kwam omdaty het dan enige tijd mooi weer was, het water word warm en de vis begint te paaien de vis is net aan in de paai en het komt met bakken naar beneden en het word weer kouder en de vis stopt weer met paaien
Zo ging dat hier tijden door tja dat is het weer en je doet er niets aan je merkt het wel als de vis aan het paaien is en wanneer niet of niet meer :wink:
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

11-06-2004 22:26

Afgelopen weekend 5 juni ving ik aan de maas 2 karpers die een melkachtige substantie uitscheide op de onthaakmat...leek me dus dat deze vissen nog niet afgepaaid was, terwijl op vele plassen dit wel het geval is geweest.
Hans Brinkel
jan van kranenburg

12-06-2004 02:23

En, smaakte 't, Hans?

Leuk te horen dat je je Maasplannen" iets opgeleverd hebben.

mvg

Jan
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

12-06-2004 02:31

Bart-Jaap,
als het maar niet te lang duurt, een eventueel koudefront zou kunnen lijden tot verstening van het kuit met alle gevolgen van dien.

zijn helaas (b.v vorig jaar) al teveel karpers aan gestorven.
mvg,
P
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

12-06-2004 12:38

Inderdaad was hier vorig jaar ook het geval :(
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

12-06-2004 13:55

Patrick,kuit versteend alleen in het slechtste geval,normaler wijze word kuit dat niet word afgezet weer verteerd door de karpers,kuit is zeer eiwit reik en heeft een hoog voedings gehalte,dit verklaart ook de reden dat de vrouwtjes in de gevallen waar de paai is mislukt zovaak slecht gevangen worden,ze hebben het voedsel niet nodig maar dragen het bij zich.
Bij sommige vissen gaat er iets mis met deze natuurlijke oplossing en bij deze vissen versteend de kuit dus.

Hans,de melkachtige substantie word afgescheiden door de mannetjes,het sperma dus,vroeg voor de paai maar ook na de paai kom je dit nog vaak tegen.
wouter kanters
Berichten: 204
Lid geworden op: 03-02-2004 17:34
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

12-06-2004 19:56

Wil,

Weet jij hoe ik kan zien of een vis gestorven is door verstenen van kuit. Op mijn thuiswater is afgelopen maandag een spiegel van 20kg dood aangetroffen en ik vermoed dat het door het verstenen komt.

Vriendelijke groeten,
Wouter
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

12-06-2004 23:41

Lijkt me zeer sterk dat deze karper gestorven is aan versteend kuit,het is nog vrij vroeg in het jaar wat betreft de paai,ondanks dat op vele wateren de paai inmiddels achter de rug is moeten andere wateren nog aan de beurt komen.
Verstenen van kuit komt vaak pas voor in de nazomer (mijn ervaring dus niet wetenschappelijk vastgelegd).

Ondanks dat het sterven van een zware karper grotere indruk maakt dan het sterven van een kleinere is het gewoon een feit dat 5% van de populatie jaarlijks een natuurlijke dood sterft,helaas maar onoverkomelijk zitten hiet dus ook de zwaardere exemplaren bij.
wouter kanters
Berichten: 204
Lid geworden op: 03-02-2004 17:34
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

14-06-2004 07:42

Wil,

Dat deze vis een natuurlijke dood gestorven is betwijfel ik, temeer omdat juist in de nazomer van voig jaar hij ook een fikse klap heeft gehad (van 40 naar 33 in een paar weken) wellicht is hier het kuit al aan het verstenen gegaan en is de vis in de problemen geraakt met het opnieuw aanmaken van het kuit. Maar goed we zullen er nooit meer achter komen,

Wouter
jesper van rosmalen
Berichten: 29
Lid geworden op: 31-05-2004 11:11
Locatie: Tilburg
Contacteer:

14-06-2004 18:01

...meestal is het zo dat als het bijv... een week lang warm weer is geweest de karpers gaan paaien...dit kun je ook meestal zien want dan zwemmen de karpers in groepen en springen ze uit het water...
..het paaien eindigt meestal, wanneer de temperatuur weer afneemt...
...groeten jesper...
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

14-06-2004 19:17

[quote="jesper van rosmalen..het paaien eindigt meestal, wanneer de temperatuur weer afneemt...
...groeten jesper...[/quote]


Is dat zo, Jesper??

Als de vis z'n kuit kwijt kan dan heet dat kuitschieten, ook al stijgt de temperatuur een paar graden meer, dan stopt die vis ook met paaien.....
Als het in een week warmer of kouder wordt dan maakt dit niet zoveel uit, totdat de watertemperatuur onder de 17 á 18 graden zakt dan houdt onze vriend karper zn kuit vast totdat de watertemperatuur weer stijgt.
Komt de watertemperatuur niet boven de grens van 20graden(gangbare temperatuur voor het kuitschieten!) dan versteent het kuit na een lange tijd en het homvocht wordt opgenomen door het lichaam(in geval van de hommer/mannetje) :wink:
Je ziet wel eens zware vissen van rond de 20 kilo die een soort van "bal" in hun buik hebben, dit kan komen doordat het kuit is versteend.....

Hopelijk is het wat duidelijker! :D
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Plaats reactie