swingers


Plaats reactie
Jorin De Hoon
Berichten: 19
Lid geworden op: 10-03-2002 01:00
Locatie: dordrecht

12-05-2002 17:56

zijn swingers echt noodzakelijk?
ik heb een paar keer zonder gevist want is ben ze kwijt en dat ging ook goed. maar wat in nou het voordeel ervan?
mvg jorin
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

12-05-2002 21:27

Inderdaad, wat Lorenzo zegt klopt.

Piotr
Ronald de Vries
Berichten: 269
Lid geworden op: 29-04-2002 02:00

13-05-2002 11:44

...
Laatst gewijzigd door Ronald de Vries op 15-10-2004 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rogier Koopal
Berichten: 601
Lid geworden op: 06-03-2002 01:00
Locatie: Beilen
Contacteer:

13-05-2002 12:11

Een beetje swinger is ook wel handig op stromend water... Voor je het weet slaap je de hele nacht niet... Maar ehh... Of ze belangrijk zijn, ik denk dat ze vooral op groot water waar je misschien ver uit de kant gaat vissen enorm van belang zijn.. Uit ervaring krijg ik hierop de meeste zakkers..

Maar goed, ik zou in ieder geval nooit zonder swingers vissen

met vr gr
R.Koopal
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

13-05-2002 13:22

Rogier,
Ik snap niet goed wat je met jouw eerste 2 zinnen bedoelt?
Gebruikersavatar
Rogier Koopal
Berichten: 601
Lid geworden op: 06-03-2002 01:00
Locatie: Beilen
Contacteer:

13-05-2002 14:01

Wat ik bedoel is als je in stromend water vist en met bijv. monkeyclimbers vist dat je continu piepjes krijgt... Een beetje tegengewicht is dan wel handig...

Ten tweede bedoel ik dat ik als ik zonder swingers zou gaan vissen (wat ik overigens nooit zou doen) het eerder op het kanaal zou doen dan op open water aangezien ik op open water vaker een terugzwemmer heb en op kanalen de ervaring heb als ik een terugzwemmer heb de karper daarna weer lijnt pakt en van me af zwemt zodat de pieper alsnog gaat...... Maar goed zoals ik al zeg, ik zou niet zonder gaan.......

Oh ja Aart, ik moest van HPE even aan jouw vragen waarom wateren van CTE group niet te vertrouwen zijn.. Zou je misschien dit naar mij kunnen mailen?? rkoopal@lycos.nl

met vr gr
R.Koopal
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

13-05-2002 14:16

ik heb juist als ervaring, dat je op een kanaal veel meer terugzwemmers hebt, dan op een groot water.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-05-2002 19:23

Heren,

Terugzwemmers worden toch veroorzaakt doordat de karper naar je toe zwemt, waarbij het lood meedrift. Waarom zou het type water dan wat uitmaken?

Met afvragende groet Kees
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

13-05-2002 20:07

Op 2002-05-13 19:23, schreef Kees Ouwehand:
Heren,

Terugzwemmers worden toch veroorzaakt doordat de karper naar je toe zwemt, waarbij het lood meedrift. Waarom zou het type water dan wat uitmaken?

Met afvragende groet Kees


Juist, een terugzwemmer is idd een karper die na een aanbeet na je toe zwemt. De zwinger valt naar beneden, en je moet eerst de lijn strak draaien alvorens je aanslaat. Bij mij lukt dat niet altijd en komt het er op neer dat de vis verspeeld is, maar dit terzijde.

Wat nou de reden is dat dat op kanalen meer vookomt dan op zandgaten is in mijn geval omdat ik op kanalen meestal tegen de overkant aan vis en de vis niet anders kan. Hij moet immers of naar links of naar rechts, of dus na je toe zwemmen. Je zou denken dat op zandgaten dat ook wel kan gebeuren maar gek genoeg is dat nou net niet het geval. Als het dan een terugzwemmer is, is het meestal een brasem.

Misschien dat iemand anders daar misschien nog een aanvullende gedachte over heeft.
Vissie kump zo!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-05-2002 23:07

Lukas,

Dat van die brasem herken ik. Ik vermoed dat de brasem vaak de weg van de minste weerstand kiest, en dat is naar de hengel toe. Weet dat niet zeker, maar een aanbeet van een brasem is heel herkenbaar en ontwikkeld zich zelden tot een volle run.

Wat het kanaal betreft zit ik meestal schuin op de overkant en heb niet vaker teruglopers dan op open water. Met de diepte en de terugval van het lood meegerekend zal ik niet gauw dichter bij de beschoeïng kunnen komen dan zo'n 0.5 meter. Wellicht maken hoek en afstand het verschil? Geen idee.

Hg Kees
Peter Nys
Berichten: 541
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Belgie (Tongeren)
Contacteer:

14-05-2002 08:52

Heb eerder de indruk dat een swinger helpt bij de registratie van een aanbeet. Als je ergens op een water zit te vissen ZONDER swinger (of andere waker) dan kan het wel eens voorkomen dat je 's morgens een hengel gaat uit draaien waaraan er een brasem ofzo hangt zonder dat je ook maar een piepje hebt gehoord.

Over terugzwemmers gepraat, ik viste een paar jaar terug op een putje bij mij in de buurt en om er te vangen moest er dicht tegen de eigen kant worden gevist (de andere vissers gingen daar allemaal ver uit de kant vissen...). Wel, ik heb daar verschillende zakkers gehad. Lees ook maar eens een stukje in het boek van debaets waarin hij zijn eerste kk dertiger ving. Ik zou eerder zonder mijn delkims vissen dan zonder mijn swingers. (overdag dan toch he...)

MVG

Peter
jeffrey hokke
Berichten: 75
Lid geworden op: 02-04-2002 02:00
Locatie: zoetermeer

31-05-2002 22:53

heyZzZzZ

ik heb micron swingers van fox PRIMA dingen
zijn wel nodig net zoals mensen hiervoor zeiden met terug zwemmers enzo en om de nodige spanning op de lijn te krijgen.

vr gr jeffrey
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

01-06-2002 09:16

Op 2002-05-13 23:07, schreef Kees Ouwehand:
Lukas,

Dat van die brasem herken ik. Ik vermoed dat de brasem vaak de weg van de minste weerstand kiest, en dat is naar de hengel toe. Weet dat niet zeker, maar een aanbeet van een brasem is heel herkenbaar en ontwikkeld zich zelden tot een volle run.

Wat het kanaal betreft zit ik meestal schuin op de overkant en heb niet vaker teruglopers dan op open water. Met de diepte en de terugval van het lood meegerekend zal ik niet gauw dichter bij de beschoeïng kunnen komen dan zo'n 0.5 meter. Wellicht maken hoek en afstand het verschil? Geen idee.

Hg Kees


Afstand maakt naar mijn mening wel verschil, maar dan heb je het volgens mij over extreme afstanden, en dat is in een kanaal meestal niet het geval. En met de hoek ook. Dan zou je het meeste kans hebben op een terugzwemmer als de vis dus schuin naar je toe komt zwemmen. En na het nemen van het aas zijn weg vervolgt.

En dat brasems de weg met de minste weerstand kiezen ben ik met je eens. Maar dan heb ik er nog èèn. Bij sommige aanbeten van brasems begint de zwinger heftige op en neer bewegingen te maken. Zou zo'n dier dan met de kop aan het schudden zijn om die haak kwijt te raken?
Vissie kump zo!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

01-06-2002 11:28

Lukas,

Mijn tactiek op kanalen is in principe eenvoudig. Uit de kantvisserij weet ik dat karper bij geringe beweging op de kant snel verdwenen is. Ik zoek daarom bij voorkeur naar die plekken waar het in ieder geval stil op de kant is. Verder prefereer ik daarom wat afstand tussen mij en de vis. Bijgevolg bevis ik de plek veelal schuin vanaf de overkant. Mijn kanalen zijn gemiddeld zo’n 30 tot 50 meter breed. De afstand tussen mij en de vis zal dan ongeveer 40 tot 70 meter zijn. Teruglopers heb ik zelden en niet duidelijk meer dan in andere situaties. In principe lijkt het aantal teruglopers een simpele kansberekening. De vis kan alle kanten opzwemmen en de kans dat hij naar je toe zwemt is net zo groot als de kans dat hij van je af zwemt. Als je één kant blokkeert, wordt de kans dat de vis op je afzwemt groter. Ik gaf aan dat je al werpend toch enige afstand houdt met de kant door terugval van het lood. Dus de vraag is dan in hoeverre je de vluchtweg van je af echt blokkeert. In de praktijk lijkt het erop dat er andere factoren meespelen en het meer is dan een simpele kansberekening. Uit de tijd dat ik nog veel samen met mijn zoon viste herinner ik mij dat hij vaker terugzwemmers had dan ik. Wat was het verschil? Ik ben nog van de oude school en ga er van uit dat de vis het aas zonder weerstand moet kunnen nemen om er vervolgens een stukje mee weg te kunnen zwemmen. Dus, lange soepele onderlijnen, niet te zwaar lood, een zo licht mogelijke waker en de hengel wijzend naar het aas. De manier waarop mijn zoon toen nog viste was hieraan min of meer tegengesteld. Kortere onderlijnen, zwaarder lood, de lijnen strak op de wakers en de toppen licht omhoog. Mogelijk dat de karper, net als die brasem, bij grotere druk eerder geneigd is de weg van de minste weerstand te kiezen, hetgeen het verschil zou kunnen verklaren.

Wat betreft die brasem denk ik dat hij van de weerstand los wil komen, maar het lood te zwaar is om daar een eindje mee weg te zwemmen. Inderdaad zal hij daar dan snelle schuddende of trekkende bewegingen bij kunnen gaan maken. Achter elkaar wordt het lood gelift en valt weer terug.

Kees
De zutter kjell
Berichten: 110
Lid geworden op: 18-07-2002 02:00
Locatie: denderhoutem

07-08-2002 11:22

Hallo,
neem de swingers van fox dat zijn de beste. :eek:
kdz
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-08-2002 23:11

Kjell,

Je bent me er één. Weet alles direct op de juiste waarde in te schatten.

Lang leve Fox. :smile:

Kees
marcel vahlkamp
Berichten: 89
Lid geworden op: 08-06-2002 02:00

08-08-2002 00:08

Wil je de kans van een terugloper inschatten dan is dit heel simpel. Het licht eraan op wat voor een stek je vist. Stel je vist op een diepte van bv 4 meter en de omringende diepte is hetzelfde dan is de kans waar de vis naar toe zwemt moeilijk in te schatten. Stel je vist naar diep water toe, dus je vist op vier meter en daarachter is het 6 meter. Dan kan je er vanuit gaan dat de karper naar het diepere gedeelte gaat en krijg je dus een run. Vis je daarentegen op 4 meter en daarachter loopt het omhoog naar 50 cm ( bv naar de overkantvissen) dan wordt de kans op een terugloper erg groot. Hij wil namelijk ontsnappen naar dieper water, omdat dit hem veiliger lijkt. Ook wanneer je tegen opstakels vist (bv bosjes onderwater) dan kiest de karper om daarvan weg te zwemmen en kan je dus weer een terugloper verwachten.

Wat betreft de swingers (of hangers, die trouwens wat gevoeliger zijn): Op grote afstand is het inderdaad makkelijker met een swinger/hanger dan met bv stukje folie. Maar wat de nieuwe generatie bijna niet weet is dat je op de normalere afstanden misschien wel meer succes boekt met een licht loodje en een stukje folie. Dit klinkt misschien ouderwets , maar je ziet precies elke beweging van het aas. Wat je dan mooi kan doen is> NIET met een strak getrokken lijn vissen . Dit heeft als voordeel dat de lijn in de buurt van het aas mooi over de bodem gaat en de karpers er dus niet tegen aan zwemmen.

Met vriendelijke groet,

Marcel
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-08-2002 08:36

Voor de mindere purististen onder ons. Werkt ook met een lichte waker (Solar sensalite bijvoorbeeld).

Meet aanvullende groet, Kees
nico drent
Berichten: 71
Lid geworden op: 14-07-2011 12:28

24-07-2011 11:01

:P
Laatst gewijzigd door nico drent op 24-07-2011 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Job Verweij
Berichten: 423
Lid geworden op: 19-11-2009 16:17
Locatie: STI-Brolly

24-07-2011 11:18

nico drent schreef:je hebt al swingers van 7 euro te koop dus wat doe je moeilijk dan ?


Wat doe jij moeilijk? hij vraagt gewoon de werking van een swinger hoor.. :o
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

24-07-2011 21:33

Niet alleen een 9 jaar oud topic bumpen maar vervolgens ook nog die reactie weghalen...
Lekker bezig hoor, even naar de datum kijken kan geen kwaad.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Plaats reactie