Mijn boilies barsten iemand een tip?


Plaats reactie
Rick van Lin
Berichten: 7
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

10-05-2002 19:45

Ik begin net met karper vissen en daarom koop ik de boilies nog gewoon. Maar als ik met een boilie naald de hair(zo heet dat toch) door de boilie haal scheurt hij vaak. zou dit komen omdat ze te droog zijn uit de verpakking of doe ik iets fout? Eerst ff weken ofzo?
En nog iets ik gebruik geen boilie stoppertjes maar een stukje gras is dat erg of moet ik ze toch maar een keer kopen?
Rene Stoel
Berichten: 7
Lid geworden op: 26-03-2002 01:00
Locatie: Spijkenisse

10-05-2002 19:59

Ik vis ook vaak met bollies uit de winkel, maar wat jij beschrijft heb ik nog nooit gehoord.
Heb je wel bollies van een bekend merk gekocht????
Als je een beetje ingeburgerd ben in het karpervissen zal ik als ik jou was ze zelf gaan draaien.
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

10-05-2002 22:52

Beste Rick,

Duidelijk een foute boilie gekocht tenzij je een breinaald gebruikt. Bevochtigen? Onzin, met een gewone boilienaald kun je elke goede boilie aan je hair bevestigen zonder scheuren en een stukje gras of een bladsteeltje is goedkoper dan een "stopper". Dus niks mis mee.
Sucses,

John P.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-05-2002 22:57

Rick,

Mag ik aannemen dat je het doet zoals je het zegt? Je prikt de boilienaald door de boilie. Daarna doe je het lusje van de hair in de weerhaak van de naald en trek je naald en lusje terug door de boilie. Bij dat terugtrekken breekt dan de boilie? Als de hair de standaard dikte heeft en niet een te dikke knoop voor het lusje, kan ik slechts voorstellen dat de kwaliteit van de boilie niet in orde is. Is mij nooit gebeurd, ook niet met ready-mades.

Een plastic stoppertje houdt de boilie iets beter op de hair, maar met een stukje gras of met het stengeltje van een grashalm kan het ook.

Sorry John, je was me voor.

Hg Kees

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kees Ouwehand op 2002-05-10 22:58 ]</font>
Rick van Lin
Berichten: 7
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

11-05-2002 13:21

Ik denk inderdaad dat de kwaliteit erg ten wense overlaat. Ze zijn vrij hard en brokkelen echt gewoon af. Als ik ze vaker had gekocht dan was het me waarschijnlijk meteen opgevallen. Ik ga er in ieder geval mee terug naar de winkel om te vragen of ik een nieuwe zak krijg. Lijkt me wel terrecht.
In ieder geval bedankt
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

11-05-2002 22:26

Ik denk dat het aan de boilies ligt, dus probeer het eens met een ander merk zou ik zeggen.

Piotr
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

12-05-2002 10:43

Rick,

Als je wél vertrouwen in de boilie hebt en het enige probleem is dat ze barsten, kun je proberen de aasboilie met een nut-drill (verkrijgbaar bij elke hengelsportzaak)voor te boren.

Gr,

Frank
Stefan Meulendijks
Berichten: 46
Lid geworden op: 17-03-2002 01:00

12-05-2002 10:45

Ja dat is niet zo handig als je lang bezig bent om eff een bollie aan je hair te hangen.

Ik zou als ik jou was met de bollies terug gaan naar de winkel en ze laten zien dat ze bollies niet van de gewenste kwaliteit zijn.

Geld terug en dan meteen vragen welke wel goede zijn (bekende merken zijn meestal goed).

Stefan M


Wie niet vist, wie niet vangt.
Hans-Peter van Ee

12-05-2002 11:24

Rick

Als jij toch jouw boilie's koopt, omdat jij pas bent begonnen met karpervissen, vraag jouw winkelier eens naar freezer baits.
Ze zijn goedkoper dan Ready-mades, scheuren en brokkelen niet, en bevatten tevens geen schadelijke middelen.
Het grootste nadeel van freezer-baits is dat jij ze moet invriezen.

Welkom toruwens in de karperwereld.

met begroetende groet

HPE
Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

16-09-2002 10:51

hoi
ik zelf gebruik altijd een steeltje van een klimop (die groeit in mun tuin)dat knip je af 1,5 cm en dat gebruik je als stopper
die duw je dubbel in de boilie en de uiteindes knip je af

:smile:
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

16-09-2002 14:36

Wie heeft er weleens in het donker naar een geschikt natuurlijk stoppertje gezocht? dat doe je maar een keer. Ik koop die doorzichtige met twee kleine bolletjes, bevalt prima.

Het splijten van miniboilie's is iets waar ik wel mee geworsteld heb. Op een stiff-rig krijg je ze al helemaal niet en als je ze voorboort blijft er niets van over. Met een splicing needle (om leadcore knopen te maken) lukt het wel.
groeten jeroen
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

16-09-2002 16:47

Jeroen, Ook die mini 10 mm boillies kan je makkelijk voorboren, je moet enkel de boor het werk laten doen en dus niet duwen maar draaien. duurt wat langer maar wel zo netjes. Ook met de dunste naalden spleten ze bij mij uit elkaar.

met borende groet, Bob
Arnold Haandrik

16-09-2002 22:33

boiliestoppers..je reinste geldklopperij!!
haren van een zachte of harde bezem.werke prefect en kost geen stuiver.

met-gierige-groet :roll:
Harald
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

16-09-2002 22:45

ik weet niet wat voor naald je gebruikt,
maar als deze naald naar verloop van diameter veranderd is het niet gek dat de boilie zal gaan scheuren. Ik had ooit eens mijn rig wallet vergeten, en ik had alleen deze boilie naald variant in de tas. Kon met geen fatsoen mijn boilie bevestigen zonder dat deze zou scheuren.

Misschien komt dit je bekend voor???
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

17-09-2002 04:41

Rick

Ik ken dat probleem. In het begin viste ik ook met ready mades. Deze waren bikkelhard en met een boilienaald niet te behandelen. Een boordje, zoals eerder vermeld is echt de enige oplossing. Dat je boilies niet goed zouden zijn lijkt me foute informatie. Het is natuurlijk wel mogelijk maar de meeste ready mades die ik ken zijn gedroogd en staan stijf van de conserveringen, dus zijn bikkelhard. Anders zijn ze ook niet lang houdbaar in een zak natuurlijk.

Aan de andere kant zeg ik, koop die rotzooi niet meer om meerdere redenen. Conserveringen zijn niet zo best voor de karper. Freezerbaits of home mades (zelf draaien) vangen gewoon veel beter. Er zullen ongetwijfeld goede ready mades op de markt zijn hoor, ik ben ze alleen nog niet tegengekomen. Sinds ik met home mades en freezerbaits vis is er voor mij een heel nieuw karpertijdperk aangebroken. Meer karper en veel meer voldoening.

Bart
Martin Booms
Berichten: 1
Lid geworden op: 24-09-2002 02:00
Locatie: 's-Gravenpolder

25-09-2002 11:57

Ik denk dat het aan de knop van je lus van je hair ligt. Ik heb het zelf gehad met zelfgemaakte boillies dat de knop te dik was.
Misschien een puntje om eens te controleren.

Gr. Martin
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

28-09-2002 23:38

Dan denk ik toch dat het aan de boilie ligt in jouw geval Martin. Ik gebruik soms hairs van 11 kg stiffrig, waarbij het lusje gemaakt wordt met de '8-knoop' grotere knoop dan de gewone 'lusjesknoop' ( de naam weet ik niet, maar ik bedoel gewoon het standaard knoopje :razz: ) en ik heb geen problemen met scheurende boilies.

Het kan misschien aan de samenstelling liggen, birdfoodboilies bijvoorbeeld zijn sneller geneigd om te scheuren.

Met jarige groet,

Sjoerd
Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

03-10-2002 11:56

wat is er gezonder een stukje plastic opeten
of een stukje gras doe mij het gras maar ik grbruik altijd een stukje klimopstengel vind ik beter als een plastic stoppertje
Meer is beter
Beer van een meter
-------------------------------
Rookworst zonder R is ook worst
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

03-10-2002 18:09

Benjamin, een karper krijgt genoeg zand, steentjes en andere onverteerbare rotzooi binnen volgens mij, dan maakt zo'n klein stukje stopper ook niet uit. Komt er vanzelf weer uit.

Iemand toevallig vroeger wel eens tot de ontdekking gekomen dat hij na eht eten van een appel een tand verloren was ( melktanden wel te verstaan :smile: ) ????

Drie keer raden wat daarmee gebeurd is!!!! :grin:

Groetjes, Sjoerd
Johan Scheepers
Berichten: 474
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

03-10-2002 22:59

Sjoerd,


Ik heb wel eens een karper zien azen op heel ondiep water. Hij zat met zijn kop in het zand. Het zand wat hij naar binnen werkten kwam er via de kieuwen uit. Ik weet natuurlijk niet of het al het zand wat naar binnen kwam, meteen gefilterd wordt. Het leek trouwens wel een maanlandschap, wat die karper achterliet.

Zeer mooie ervaring om te zien, jammer dat ik geen fototoestel bij had :cry:

MVG J0H@N

_________________
Denk goed denk hard maar denk vooral niet te veel.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Johan Scheepers op 2002-10-03 23:03 ]</font>
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

04-10-2002 00:15

Ja, dat is ook wel zo, maar als een grote karper 10 maiskorrels tegelijk opzuigt lijkt het mij sterk dat hij elk zandkorreltje eruit filtert!

En wat te denken van mosselen, die schelpen worden echt niet verteerd. Die komen er ook zo weer uit...

Met verterende groet, Sjoerd
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

04-10-2002 00:19

Op 2002-10-03 11:56, schreef benjamin Mazereeuw:
wat is er gezonder een stukje plastic opeten
of een stukje gras doe mij het gras maar ik grbruik altijd een stukje klimopstengel vind ik beter als een plastic stoppertje



Is klimop wel zo goed? Het kan best giftig zijn. Ik ken gevallen van een plant die naats een koivijver stond en de bladeren of besjes o.i.d vielen in het water en een aantal vissen raakten daardoor vergiftigd. Dus of het slecht is of goed valt zomaar niet te zeggen, Waarshcijnlijk niet, maar je wete maar nooit :razz:
Plaats reactie