HELP: Na het inwerpen je lood een stukje indraaien?


Appie de Wind
Berichten: 8
Lid geworden op: 28-05-2003 02:00

20-04-2004 09:55

Als ik ingeworpen heb met een vast lood systeem moet ik dan een klein stukje indraaien? Of moet ik het gewoon laten liggen? Als ik indraai zou je zeggen dat de onderlijn mooi op de bodem ligt maar dan heb je ook het risico dat je haak vuil oppakt, wie kan me helpen?
lars kern
Berichten: 697
Lid geworden op: 11-05-2003 02:00
Locatie: capelle a/d ijssel

20-04-2004 11:01

ik geef altijd een klein tikje omdat dat me meer vetrouwens geeft even van de bodem aftikken met hengel omhoog.

en bodem vuil heb ik wienig last van
behandel een karper zo als je zelf wil worden behandelt
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

20-04-2004 11:02

Appie,
leuk dat je over dit onderwerp begint. Zelf ben ik van mening dat het belang van op de juiste manier strakdraaien van je lijn sterk onderschat wordt...
Zelf vind ik dit zelfs één van de belangrijkste aspecten binnen onze visserij.
Om te beginnen met een antwoord op jouw vraag, ik zou zeggen probeer iedere vorm van verslepen over de bodem te vermijden of zoveel mogelijk te reduceren.
Ik vis zelf hoofdzakelijk met stiff rigs en die strekken zichzelf al heel aardig. Slappe onderlijnen is wat lastiger, de kans dat het redelijk op een hoopje ligt is vrij groot en dan zou je terecht denken dat lichtjes verslepen uitkomst biedt. Echter bij het verslepen van je haak over de bodem heb je;
* bij zachte bodem snel rotzooi op je haakpunt of ligt je haakpunt ongunstig in de bodem getrokken. Je zou kunnen denken dat dit als camouflage enigszins zou kunnen helpen maar die mogelijke voordelen wegen nimmer op tegen de nadelen denk ik....
* kans dat je een obstakel in trekt, waterplanten, etcetera...

Dan is er nog de discussie of je je onderlijn wel gestrekt wil hebben....Ik ben van mening dat de karper gezien ook de nieuwsgierigheid (dvd's) prima in staat is om bij een strak liggende rig het aas op te zuigen...de vis aast immers op een hoek van ongeveer 45 graden doorgaans....
En dan het pva foam...ik zweer hier al bij sinds dat het een paar jaar terug op de markt kwam, dan heb ik met het strakstrekken helemaal de zekerheid dat er geen zooi op mijn haakpunt komt....Wel zie ik dat velen het foam verkeerd gebruiken, als je het er zo op schuift dan is het foam er meestal bij de inslag van je aas op het water al af of nog voordat je de bodem bereikt !!!!!! Wat ik doe is; ik neem een foampje en vouw dit dubbel, doe dan de haakpunt door het ene uiteinde en daarna terug in de andere uiteinde zodat de haakpunt in het foam zit en weinig speling heeft doordat je de weerhaak erin vastzet. Zorg dat er aardig wat lucht uit het foam is, zodat je ongeveer een halve tot 3 minuten tijd hebt om strak te trekken dus eventueel lichtjes te verslepen...

Wel moet ik zeggen dat bij het gebruiken van pva foam op de haak bij soepele onderlijnen de kans groot is dat alles na het oplossen van de pva op een hoopje zakt, wat ongewenst is...Daarom is het zaak om uit te dokteren bij wat voor omstandigheden het pva foampje jouw haakpunt nog wel beschermd voor de prut op de bodem, maar niet meer het drijfvermogen heeft om je aas recht boven je lood te laten staan....en dan is het opletten binnen welke tijd je straktrekt....

Misschien zie je zo door de bomen het bos niet meer, maar ik ben zeer kritisch kwa straktrekken en hoop dat sommigen die makkelijk inkwakken zonder af te remmen en dan lukraak nog decimeters door onvoorzichtigheid het lood verslepen eens wat meer aandacht hieraan besteden....

Ik doe dit op elk bodemtype...veen, klei, zand, bagger, grind....

Tevens heb ik het idee dat bij het straktrekken van een rig met hair systeem, de kans wordt vergroot dat de hair om de haaksteel komt te liggen, wat het effect verminderd...

Moraal van dit verhaal, het maakt in principe wel uit als je je lood versleept in nadelige zin, de kans is te groot dat je voor jan joker ligt. Haal je op en zit er niks aan je haak? Dan kan dat er tijdens het inhalen vanaf zijn gegaan. Vis met pva foam ...

Natuurlijk is het niet altijd puur nadelig als er wat bagger bij je haak ligt, tuurlijk die biggen vroeten normaal ook de bodem om, maar toch.....wees kritisch....

Ik hoop je een beetje inzicht hierin te hebben gegeven...
ik probeer mijn visie er maar een beetje onder woorden te brengen alhoewel dit soort 'gevoelskwesties' lastig op papier zijn uit te drukken.....
Met vriendelijke groet,
Robert.
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

20-04-2004 11:07

En dingen als welk type loodsysteem; bolt of inline of...., type water, type bodem(verloop) etcetera spelen ook mee. Het zijn kwesties waar je gedurende je visserij mee moet bezig zijn en waar je uiteindelijk een eigen visie in moet ontwikkelen die jij baseert op puur jouw eigen ervaringen....
Met vriendelijke groet,
Robert.
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

20-04-2004 11:38

Als ik ingooi zorg ik altijd dat ik de lijn voordat het lood het water raakt heel voorzichtig in vaart laat minderen en wanneer het lood de waterspiegel raakt stop ik hem af, waardoor hij iets naar mij toe komt. Zo ligt m'n systeem zelden in de klit en m'n onderlijn zo goed als strak over de bodem en heb ik geen vuil gepakt.

grtn Lex
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

20-04-2004 11:54

Lexus,

zo doe ik dat ook ja, is in principe in mijn ogen de beste methode...op diepere wateren of waar de plek wat nauwkeuriger komt kijken of taluds etcetera rem ik wel goed af vanaf een paar seconde voordat het lood het water raakt totdat het lood net onder water is en dan gelijk weer loslaten......
Blijft een onderwerp waar naar mijn mening nog veel te weinig aandacht aan wordt besteed. Wat vinden jullie?

Hoe vaak zie je niet iemand lukraak een zwieper maken van pakweg 70 meter zonder ook maar enigszins af te remmen en dan bij het straktrekken zie je meerdere malen de swinger zakke omdat bij het straktrekken te grof en te snel getrokken wordt..?
Met vriendelijke groet,
Robert.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

20-04-2004 13:23

Ik zou idd nooit mijn lood meer verslepen! Ik vis zelf nagenoeg altijd met soepele onderlijnen en vraag me af waarom het een probleem zou zijn als deze op een hoopje zou liggen?? In de praktijk(en daar draait het om!) is alang gebleken dat datgen reet uitmaakt, sterker nog je aas zal reglmatig geinspecteerd worden door witvis waardoor je onderlijn toch steeds anders komt te liggen!
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

20-04-2004 13:48

Idd martijn,

en wat je ook mooi op die korda en beet dvd's kan zien ...de vis hoeft maar de minste geringste beweging te maken met bijv. de borstvin en de halve bodem wordt omgewoeld en je boilie dus ook verplaatst.....
En je kunt uiteraard kneedbaar lood op je soepele onderlijn bevestigen om deze hoopjeswerking extra tegen te gaan, maar ik denk ook dat het niet gek veel kwaad kan
Met vriendelijke groet,
Robert.
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

20-04-2004 18:21

Op de meeste wateren waar ik vis moet ik na een worp van 60m+ altijd een flinke ruk aan mijn hengel geven zoniet er in gaan hangen omdat het lood de modder in schiet :o
Gebruikersavatar
Martijn Weenink
Berichten: 151
Lid geworden op: 27-02-2003 01:00
Locatie: Hengelo

22-04-2004 20:30

Je kunt op prutbodems van die methothloden van F#X gebruiken, doe ik ook altijd, maar dan zonder deeg, als je snapt wat ik bedoel, de 'flights' zorgen ervoor dat de boel niet in de modder zakt.

Zou in ieder geval nooit de lijk straktrekken, veel te bang voor blaadjes en takjes....
Liever 10 'kleine' vissen dan een dertiger die niet bijt.....
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

23-04-2004 09:28

Ben nou voor het eerst aan het experimenteren met de nieuwe korda big grippa loden versie 170 gram op zandbodem, en ik moet toegeven het bevalt mij prima!!!!!! Maar het nadeel van deze loden is dat je ze niet echt heel ver kan werpen.....uitvaren biedt uitkomst....
Met vriendelijke groet,
Robert.
Joris Janssens
Berichten: 122
Lid geworden op: 05-02-2004 00:11

26-04-2004 00:01

Robert de Wilt schreef:
Wel moet ik zeggen dat bij het gebruiken van pva foam op de haak bij soepele onderlijnen de kans groot is dat alles na het oplossen van de pva op een hoopje zakt, wat ongewenst is...Daarom is het zaak om uit te dokteren bij wat voor omstandigheden het pva foampje jouw haakpunt nog wel beschermd voor de prut op de bodem, maar niet meer het drijfvermogen heeft om je aas recht boven je lood te laten staan....en dan is het opletten binnen welke tijd je straktrekt....



Kan pva-foam ook gebruikt worden als je met een enkele korrel mais op de hair vist in combinatie met een haak maatje 8 en een soepele onderlijn? Of is het drijfvermogen van het foampje dan dusdanig groot dat het het aas zal laten zweven?

Joris
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

26-04-2004 04:58

Om maar even een droom uit de wereld te helpen, hoe je ook inwerpt, de onderlijn zal nooit en te nimmer gestrekt op de bodem komen te liggen! Dat is gewoon onmogelijk.

Indraaien na het inwerpen zou ik dus nooit doen om meerdere redenen maar de belangrijkste is dat je het lood lostrekt uit de bodem. Ik heb er meer vertrouwen in als het lood een beetje vastligt in de bodem, geeft naar mijn bescheiden mening een veel betere eerste inhaking (haak prikt beter)!

Als de onderlijn een beetje op een hoopje op de bodem ligt kan de karper vanuit alle mogelijke hoeken het haakaas opnemen, bij een gestrekte onderlijn kan dit dus niet.

Bart
Rick Nijland
Berichten: 445
Lid geworden op: 14-08-2002 02:00

26-04-2004 10:09

Ik vis met een safety montage. Als ik na de dril de vis in het net loos. Dan valt het me op dat ik 9 van de 10 keer het lood kwijt ben. Komt dit nu omdat het lood vast ik de bodem zit en het safety systeem de begint te werken? Is volgens mij niet de bedoeling dat ik elke keer het lood kwijt ben. Wie weet hier een oplossing voor?

Groeten Rick.
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

26-04-2004 10:47

Joris, het drijfvermogen van een doorsnee foampje is genoeg om een 20 mm. boilie drijvende te houden voor even, dus zeker ook een enkel maiskorreltje op de hair met haakje 8....
Meestal vis ik stiff met het D-systeem (ook zinkend!!) maar als ik met een soepele hair vis dan doe ik eerst mijn aas op de boilienaald (in jouw geval die maiskorrel) en daarna prik ik met de naald door een foampje, wat ik dan eerst op de hair rijg en daarna aas en dan stopper.....Want ik ervaar dat als je met een soepele (lange) hair en een foampje vist, de kans vergroot wordt dat je hair bij het "drijven" om je haaksteel komt......
Kortom, joris, een pva foampje dat dubbelgevouwen is en op je haak zit kan makkelijk een maiskoorel drijvend/zwevende houden!

Bart, jij zegt dat de onderlijn nooit en te nimmer gestrekt op de bodem komt te liggen......ik neem aan dat je hierbij doelt op soepele onderlijnen?? Stijve stiff rigs liggen in mijn geval meestal gestrekt......

Rick, welke safety systemen gebruik jij dan als ik vragen mag? Lijkt me sterk dat elke keer je lood vast blijft zitten in de bodem......misschien iets te maken met rubbers over lead clips die snel losgaan ofzo??????
Met vriendelijke groet,
Robert.
Peter van den Top
Berichten: 125
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00
Locatie: putten

26-04-2004 11:06

Kan pva-foam ook gebruikt worden als je met een enkele korrel mais op de hair vist in combinatie met een haak maatje 8 en een soepele onderlijn? Of is het drijfvermogen van het foampje dan dusdanig groot dat het het aas zal laten zweven?


Het aas zal gaan zweven, maar even voor de duidelijkheid PVA lost op in het water dus het blijft maar even zweven en zakt daarna gewoon naar de bodem.
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

26-04-2004 14:36

Nee idd PVA foam lost gewoon helemaal op na enkele seconden/minuten......... :roll:
Met vriendelijke groet,
Robert.
Gebruikersavatar
Thijs Tweebeeke
Berichten: 216
Lid geworden op: 01-08-2002 02:00

26-04-2004 16:13

Het lijkt mij eerder een nadeel als de lijn totaal gestrekt op de bodem ligt, als de karper er 5 cm vanaf ligt komt de boilie wel van de bodem maar niet in de bek en zakt weer terug. Gretige vissen zul je dan wel haken maar de sneakerds met ervaring (de dikke!) zullen het laten liggen! Tenminste zo stel ik het me voor. Al ben ik me er ook van bewust dat dit tevens de kracht van een onderlijn kan zijn (stiff rig) omdat deze als de vis er wel recht boven aast echt gewoon in de onerlip valt en perfect gehaakt zit. Maar als het dus een voorzichtige vis is die niet in 90 graden maar in de vaak genoemde 45 graden aast zou het toch haast zo moeten zijn dat je vissen mist???

MVG Thijs

p.s Zeker weten interresant onderwerp dat neit in de beginnershoek maar bij de discussiehoek hoort ;-) dit is ook voor de gevorderden interresant!!!!
Joris Janssens
Berichten: 122
Lid geworden op: 05-02-2004 00:11

26-04-2004 18:22

Robert de Wilt schreef: als ik met een soepele hair vis dan doe ik eerst mijn aas op de boilienaald (in jouw geval die maiskorrel) en daarna prik ik met de naald door een foampje, wat ik dan eerst op de hair rijg en daarna aas en dan stopper.....Want ik ervaar dat als je met een soepele (lange) hair en een foampje vist, de kans vergroot wordt dat je hair bij het "drijven" om je haaksteel komt......



Op het moment dat het foampje niet genoeg drijfvermogen meer heeft om het zaakje te laten zweven dan zakt het naar de bodem en dan kan toch als nog de hair om de haak slaan of zie ik dat verkeerd?

BTW, dat pva oplost in water begreep ik :)
Joris Janssens
Berichten: 122
Lid geworden op: 05-02-2004 00:11

26-04-2004 18:24

Ben nog wat vergeten in mijn vorige reactie. Wat kosten die foampjes en per hoeveel worden ze verkocht?
patrick de GRoot
Berichten: 352
Lid geworden op: 31-10-2002 01:00
Locatie: leidschendam

26-04-2004 18:25

hey rick
het is eker niet de bedoeling dat jij elke keer je lood kwijt raakt, Misschien moet je het rubbertje wat je op je safety clip doet wat strakker aanduwen of een nieuw rubbertje erop zetten. Ik weet niet hoe zwaar je zit te vissen maar op de korda dvd zag je ook steeds dat Danny zijn lood kwijt was en hij viste met volgens mij 170 gram. Ik heb er tot 110 gram geen enkel probleem mee(korda safety clips). Ik lig ook zwaar in de prut dus daar moet het niet aan liggen.
Het blijft raar.
succes ermee patje
Rick Nijland
Berichten: 445
Lid geworden op: 14-08-2002 02:00

26-04-2004 21:47

Heb het rubbertje enzo goed aan gedrukt, daar kan het niet aan liggen. Ik vis trouwens ook niet zo zwaar meestal zo rond de 70 gram. Het merk is trouwens Nash Euro/Long range safety bolt rig. Ik zal weleens een nieuwe monteren, misschien dat het komt omdat het rubbertje een klein beetje is ingescheurd.

Groeten Rick.
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

26-04-2004 22:58

Robert,

Dat spreekt voorzich dacht ik zo..... :wink:

Groet,
Bart
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

27-04-2004 09:27

Oke Bart! :)
Nee ik vis met korda lead clip systemen en ben nog nooit een wartellood kwijtgeraakt!
Ja joris dat van dat foampje op de hair tussen haak en aas is meer een brainstorm ingeving van mij om het allemaal beter op zijn plaats te houden; baat het niet schaadt het niet toch.....
En ik denk dat je er in principe toch van kan uit gaan dat de meeste karper op vlakke bodem ongeveer bij 45 graden hoek staat bij het azen...uiteraard heb je (vaak de dikkere?) vissen die langzaam richels en taluds opzwemmen bij het azen en dan heb je al een andere hoek, de bodem is uiteraard ook niet overal een biljartlaken.....denk ik dan .....
Inderdaad denk ik dat de goede inhaking bij stiff rigs komt door de gestrekte presentatie en ik denk dat ook de zwaar gedresseerde vissen wel degelijk uit nieuwsgierigheid meerdere malen het aas zullen opzuigen......kijk alleen maar naar de dvd's...hoe vaak zuigen karpers niet door op één plek???

Pfff allemaal boeiende discussies hier in de beginnershoek, maar idd dit zijn wel discussies die voor een ieder zeer interessant is!!!!!
We hebben binnen deze topic zelfs meerdere discussies:
* Hoe moet je straktrekken?
* Wat is de invloed van verslepen?
* Wat is de invloed van gestrekte rig of niet gestrekt liggende rig?
* Aasgedrag
* Pva foam

Nuttig nuttig nuttig!!!!!!!
Met vriendelijke groet,
Robert.
Gebruikersavatar
Sem v Wijk
Berichten: 349
Lid geworden op: 07-11-2003 01:00
Locatie: Barneveld

21-05-2004 12:12

Na het ingooien houd ik contact met de lijn en voel waarneer het lood op de bodem komt als het een forse tik is is de bodem redelijk schoon.

En aan straktrekken doe ik niet i.v.m. rotzooi op je haak.

Ik heb altijd zo'n vaag gevoel dat mijn onderlijn drijft.
Heb het wel uitgetest en het is waar, Hoe kan ik dit voorkomen?
MVG SVW