rollen


Plaats reactie
Rob van den Berg
Berichten: 100
Lid geworden op: 02-03-2002 01:00
Locatie: waddinxveen

28-04-2002 16:14

beste vissers,

wat is het rollen van karpers precies. hoe zie je dit aan de karpers in het water?

rob
Erik van Uijtert
Berichten: 216
Lid geworden op: 24-03-2002 01:00

28-04-2002 17:52

Eerlijk gezegd zou ik het zo niet weten, maar het lijkt mij dat ze dit doen om eventuele parasieten op hun huid kwijt te raken. Ik zeg zomaar wat nu hoor, maar ik heb dit ergens gehoord laatst.

MVG,
Erik
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

28-04-2002 18:27

Als je goed kijkt kan je telkens de buik van de vissen zien doordat de twee buikvinnen uit het water komen.

Volgens Luc de Baets gaat dit rollen vaak het azen vooraf, al is dit geen vaste regel, het kan dus ook op andere dingen duiden.
Volgens mij is het ook afhankelijk van het weer of karpers rollen of niet. Ik denk dat met zonnig weer het verschijnsel meer voorkomt dan bij slecht weer, al is dit ook maar een voorzichtige conclusie die ik maak uit m'n eigen waarnemingen. (En nee, ik ga niet alleen vissen met zonnig weer, dan zou het pas echt een voorzichtige conclusie zijn. :grin: )

Gr., Mark
Rob van den Berg
Berichten: 100
Lid geworden op: 02-03-2002 01:00
Locatie: waddinxveen

28-04-2002 19:40

dus....

Het rollen van karpers valt op te merken doordat ze zeg maar ondersteboven of in ieder geval schuin zwemmen waardoor je hun buivinnen ziet??

Toch?

robb
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

29-04-2002 15:08

Yep, soms zie je de buikvinnen niet, maar wel de flank van het vissenlijf. Dat noem ik dan ook rollen, om het simpel te houden. :smile:
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

29-04-2002 15:36

Het rollen van karpers is een van de "weinige" nog onbekende zaken. Persoonlijk denk ik niet dat het is om parasieten te lozen. Immers, er zijn genoeg obstakels onder water om tegen aan te schuren. Heb karpers dit meerdere malen zien doen. Fascinerend.

Ik neig meer naar de relatie met azen. Vaak genoeg rollende karpers gezien, erbij gooien en relatief gezien vaak een run krijgen (tja, ook ik ben ooit met het vastlood in aanraking gekomen). Denk zelf dat er dan meerdere karpers op een stek liggen, die met elkaar liggen te rollebollen. Deze voedselnijd verklaart dan ook waarom er zo vaak een run het gevolg is. Zomaar een gedachte.


Met groet,

Ron
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

29-04-2002 16:08

Wat rollen precies inhoud is onduidelijk net zoals het springen van de karper. Misschien is het wel communiceren of blijdschap tonen.

Volgens mij is het ook afhankelijk van het weer of karpers rollen of niet. Ik denk dat met zonnig weer het verschijnsel meer voorkomt dan bij slecht weer, al is dit ook maar een voorzichtige conclusie die ik maak uit m'n eigen waarnemingen


Bij slecht weer kan je het water oppervlak minder goed opserveren, vooral tijdens wind.

Rollen is dus nog een onduidelijk fenomeen. Wel is duidelijk dat er karper zit. Bij jou voerplek rollen is in ieder geval een aantonig, dat de karper jou plek heeft ontdekt.
Gebruikersavatar
Roy Spoelstra
Berichten: 243
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

29-04-2002 19:14

Hallo rolexperts ,

Rollen ,echt iets waar nog maar weinig over bekend is.Ik heb het idee dat het niet met azen te maken heeft.Op ondiep water gooi ik graag zo snel mogelijk uit tussen de rimpels in het water.Vaak vang ik dan ook vis.Dit komt volgens mij vooral omdat het rollen laat zien dat er vis aanwezig is.Het wil echter niet altijd zeggen dat die vis ook op zoek is naar voedsel.
Op diepere putten valt het mij vaak op dat de vis rolt op erg diepe plekken(+10meter diepte).Door deze observaties denk ik dat rollen weinig met azen te maken heeft.Als de vis rolt boven zo`n diep stuk dan duikt hij echt niet meer dan 10 meter naar beneden om te eten.Ook is mij al opgevallen dat het rollen vaak rond dezelfde tijd gebeurt.
Waarom? Ik weet het niet , net zomin als ik de ware reden achter het rollen weet.
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

29-04-2002 23:17

Rollen rond dezelfde tijd


Ik heb hier zelf nooit opgelet. Maar misschien als we die gegevens eens gaan noteren, met daarbij.
- bewolking
- luchtdruk
- neerslag
- zon
- diepte

Misschien zullen we hier veel dingen aan leren. Het heeft misschien niet met het aas gedrag te maken. Maar studeren van de karper is ook leuk, het ermee bezig zijn dus.... (ff iets anders dan vangen)
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

01-05-2002 09:32

Roy,

Rollen op diepe stekken. Hmmm, interessting. Geeft weer nieuwe licht op de zaak. Begin mijn eigen gedachte op een kier te zetten. Kortom, wie het weet mag het zeggen.

Bedankt,

Ron
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

01-05-2002 10:05

Vreemd, hier rollen de vissen ook op ondiepe stukken, ik kan er geen rolletje aan vast knopen, wat wel het geval is dat zodra je ziet rollen de vis er ook is.

:smile:
Vissen is een hobby, geen religie!
Plaats reactie