losschieters


Rob van den Berg
Berichten: 100
Lid geworden op: 02-03-2002 01:00
Locatie: waddinxveen

28-04-2002 13:59

beste penvissers,

Laatst heb ik een experimentje gedaan naar het losschieten van karpers. Ik had twee hengels. Een met de haak, de ander met de hair. Tot mijn grote teleurstelling landde ik maar twee karpers,terwijl ik misschien wel 10 losschieters had.
Op beide hengels, maar voornamelijk de hengel met de hair zat de vis telkens iets van 5 seconden eraan om er vervolgens weer af te schieten.
Nu mijn vraag: herkennen jullie dit probleem als jullie penvissen met de hair en wat kan je hiernaa doen???????

alvast bedankt,
rob
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

28-04-2002 15:19

Ik herken het maar het kan/zal niet aan de hair liggen meer aan het in de lijn zwemmen van de vissen.

Probeer het op te lossen door de grondloodje tussen de 30 en 50 centimeter van de haak te zetten en trek de lijn voorzichtig terug zodat het onderste stuk gestrekt ligt.
Of zet je pen dieper dan het water is en trek de lijn strak tot de pen gaat staan.
Vis dan NIET meer met twee hengels voor je het weet is er ééntje vertrokken.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Rob van den Berg
Berichten: 100
Lid geworden op: 02-03-2002 01:00
Locatie: waddinxveen

29-04-2002 09:57

he douwe

maak je maar niet druk hoor over die twee hengels, want ze stonden veilig in de steunen en de molen stond open, bovendien was de slip erg licht afgesteld.

Maar kunnen nog meer mensen mij wat tips geven over losschieters

alvast bedankt,
rob

rob
Rob van den Berg
Berichten: 100
Lid geworden op: 02-03-2002 01:00
Locatie: waddinxveen

29-04-2002 10:03

he douwe

maak je maar niet druk hoor over die twee hengels, want ze stonden veilig in de steunen en de molen stond open, bovendien was de slip erg licht afgesteld.

Maar kunnen nog meer mensen mij wat tips geven over losschieters

alvast bedankt,
rob

rob
Erik van Uijtert
Berichten: 216
Lid geworden op: 24-03-2002 01:00

29-04-2002 12:19

mpf kun je het dan nog penvissen noemen?
Rob van den Berg
Berichten: 100
Lid geworden op: 02-03-2002 01:00
Locatie: waddinxveen

29-04-2002 12:40

ERIK,

voor alle onduidelijkheid. het was een eenmalig experimentje, dus ik ging voor een keertje penvissen met twee hengels. Normaal dus eentje.
Aan beide hengels zat een pennetje, dus ik noem het(ook die sessie) gewoon penvissen.
Begrepen?????

Maar even geen gezeik meer. kan iemand me nog tips geven om losschieters te voorkomen.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-04-2002 13:27

Rob je bent wel erg kort voor de kop is het niet.
Indien je hier nog iets te weten wilt komen is het beter om je iets gematigder op te stellen lijkt mij.

Losschieters hoeven het niet te zijn een vis kan ook achter de lijn haken.
Zodra je echt vis voelt en tijdens een dril schiet de haak los en er zit dan geen schup op de punt van je haak wordt het tijd om je haak eens goed na te kijken.
Wat is de haakgrote, wat is het voor type, hoe heb je de knoop, is bij een knoop op de steel de lijn wel door het oog gehaald en welke kant uit.

De hair heeft er geen invloed op dat is zeker.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

29-04-2002 15:16

Geloof me, die hair maakt echt wel uit. Sommige karpers zijn zo voorzicht met het "opzuigen" van het aas, dat ze enkel de hair tussen de lippen nemen en de haak er dan mooi buiten hebben hangen. Je kunt wel raden dat een aanslag volledig in het luchtledige verdwijnt. Ach, was het maar het luchtledige, vaak om de top geslagen of in de boom waaronder je zit te pielen. Welke penvisser kent dit niet. Soms heb je van die sessies dat alles tegen zit. Ken iemand die zijn penhengel uit nijd tegen een boom kapot sloeg (ach, wat deert het, hij was toch hengelbouwer).

Persoonlijk laat ik een hair vrijwel altijd achterwege. Gewoon een heel klein klontje deeg. Vaak nog zo klein dat de haakpunt er uit steekt. Zodanig dat als je het ietsiepietsie balletje in je handpalm laat rollen de haakpunt in je vel blijft hangen. Eventueel deeg gekneed om piepschuimpje zodat het geheel op de bodem neervloeit.

Genoeg zo,

Ron
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

30-04-2002 09:58

Ron, ik weet niet waar jij vist en kan dus ook niet zeggen of het wel of niet klopt.
Jij zegt het dus het zal zo zijn.

Wel weet ik dat je op dat water dan niet een karper meer kunt pakken.
Indien ze zo slim zijn om een haak te ontwijken zullen ze het balletje deeg ook snel herkennen lijkt mij.
Ook zullen ze zo slim worden om haakaas te onderscheiden van gewoon voeraas.
Ze kunnen in ieder geval beter proeven dan redeneren dat ze de haak buiten de bek moeten laten om veilig te kunnen eten.
Blijft overigens wel de vraag hoe krijgen ze de boilie van de hair?

Dit type karper ken ik hier niet. Voorzichtig zijn ze wel hier hoor, maar redeneren hebben ze gelukkig moeite mee.

Met vragende groet
Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Hans-Peter van Ee

30-04-2002 12:44

Ron

Heb jij dit karpers zien doen tijdens observatie's of van horen zeggen?
Een hengelbouwer die zijn hengel kapot sloeg op een boom??
Hmmm, laat me raden...

Rob

Als ik het goed begrijp zat jij met twee hengels te penvissen. Deze lagen op gewone hengelsteunen en de beugel van de molen stond open.

1. Hoe stonden jouw hengels precies opgesteld tijdens dit éénmalige (??)experiment?

2. Waarom stel jij ook de slip licht af, als ook al de molenbeugel open staat?

3. Op welke afstand lag jij te vissen?

3. a) Stond er veel wind?
b) Wat voor een type pen viste jij?

4. Is een haak oneetbaar?

met vragende groet

HPE

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hans-Peter van Ee op 2002-04-30 12:45 ]</font>
Rob van den Berg
Berichten: 100
Lid geworden op: 02-03-2002 01:00
Locatie: waddinxveen

30-04-2002 15:59

Rob

Als ik het goed begrijp zat jij met twee hengels te penvissen. Deze lagen op gewone hengelsteunen en de beugel van de molen stond open.

1. Hoe stonden jouw hengels precies opgesteld tijdens dit éénmalige (??)experiment?

2. Waarom stel jij ook de slip licht af, als ook al de molenbeugel open staat?

3. Op welke afstand lag jij te vissen?

3. a) Stond er veel wind?
b) Wat voor een type pen viste jij?

4. Is een haak oneetbaar?

Nou hans-peter daar komt ie:

1. De steunen van mijn hengels stonden gewoon naast elkaar. De ene hengel naar rechts, de ander naar links.Laten we zeggen dat pakweg de afstand tussen de twee pennen 4 meter was. op beide plekken voerde ik dezelfde hoeveelheid mais. Af en toe wisselde ik ook de hengels zodat de hengel met de haak ook op de plek van de hengel met de hair kwam. Maar het bleef ondanks de wisseling toch telkens zo dat de hair verreweg de meeste losschieters had.

2 dat met slip slip komt door het volgende. Overigens stond de slip gewoon 'zwaar' genoeg afgesteld zoals ik altijd doe. wanneer ik de molenbeugel dicht doe om aan te slaan wil het bij mij nog wel eens voorkomen dat de karper er echt gigantisch hard vandoor gaat( boerenkarper met name). Dus door de slip licht af te stellen vang ik naar mijn inzien de klap goed op.( de lijn breekt namelijk niet)

3 ik viste in een poldersloot (1 meter diep) ongeveer 6 meter breed. Ik viste 1-2 meter uit de kant.

4a er stond nagenoeg geen wind
4b moeilijk uit te leggen maar de pen had alleen een gat aan de onderkant, je weet wel niet zo'n voorntjesdobber met twee plaatsen om de dobber vast te maken maar gewoon een opening in het onderste deel van de pen. Verder was de pen 8 centimeter. Viste overigens wel met twee dezelfde penne.

5. deze vraag vind ik vreemd gesteld maar ik denk wel dat ik weet wat je bedoelt. De hengel met gewoon de haak had ook beet alleen minder dan die met de hair. In mijn verleden heb ik er overigens wel goed mee gevangen dus de haak is niet 'oneetbaar'

Ik hoop dat ik de laatste vraag op jouw manier begrepen heb.

zo alsje voor de antwoordjes. ik hoop dat jij mij een goede verklaring kunt geven voor de losschieters op de hair.

met antwoordende groet,
robb
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

01-05-2002 09:17

Douwe en Hans-Peter,

In tegenstelling dat andere plaatsen is er in mijn woonplaats sprake van een relatief zeer grote groep penvissers. Ik denk dat we allemaal flink aangestoken zijn door stadgenoot Co Sielhorst. Laten we nu ook allemaal "toevallig" een penhengel van Co hebben (en hier een half jaar op hebben moeten wachten :wink: Het is nog net niet zo ver dat we kunnen zeggen dat we kind aan huis zijn bij Co. Ik heb Co in ieder geval hoog in het vaandel staan. Hij is ook nooit te beroerd om zijn kennis te geven en een eerlijk antwoord op je vraag te geven. Een ander heeft een stamkroeg, ik een stamviswinkel. Vrijwel iedere vrijdagavond ben ik present bij Theo Sielhorst (jawel, broer van). Overal je oor te luister leggen en je kennis delen. Mocht ik te betweterig overkomen, excuses. Dit is zeker niet mijn bedoeling.

Douwe,
Je hebt gelijk. Ik had iets genuanceerder moeten zijn: een hair KAN verschil geven.

Jij meldt dat indien karpers zo slim zijn om een haak te ontwijken ze het balletje deeg ook snel zullen herkennen. Boilies kennen ze terdege, partikels ook al. De grote onbekende factor is het deegje. Totdat ik en met mij andere penvissers deze vorm van dressuur er ook weer ingebracht hebben :sad: Maar goed, dan beginnen we weer van voren af aan: cyclusdenken. Het herkennen van een bolletje deeg is ook de reden dat ik mijn deegjes zo donker mogelijk maak. De karper moet 'm niet zien. Ik wil dat een karper door de "reuk" overgaat op azen. Meegemaakt dat karpers je voerstek naderen (aangetrokken door de geur) en dan al bij de buitenste ring van je voerstek doorhebben dat het niet pluis is: golf en weg karper.

Ook meldt jij dat karpers zo slim worden om haakaas te onderscheiden van gewoon voeraas. Correct, maar dat is nou ook net de reden om foam toe te passen. Zorg dat je haakaas zich niet onderscheid van je voeraas. In het geval van foam dus het gewicht.

Douwe: "Ze kunnen in ieder geval beter proeven dan redeneren dat ze de haak buiten de bek moeten laten om veilig te kunnen eten." Bij het vissen met de korst meermalen meegemaakt dat een karper met zijn bek dicht tegen een korst aanzwemt om de boel te verkennen. Dit gedrag zullen ze onder water ook zeker toepassen. De karper doet vrij veel met zijn bek. Hij is bij het eten niet gezegend met een tweetal handen. Lijkt mij dat een karper zijn lippen dus ook wel nuttig kan gebruiken. Ik stel het mij zo voor dat als een karper het niet vertrouwt en toch wil doorzetten, hij eerst met gesloten bek de boel verkent, daarna met zijn lippen de boel aftast. Het haakaas oppakt en weer uitspuugt. Als de karper het haakaas nu met de lippen pakt is de kans zeker aanwezig dat de haak er dan buiten bungelt.

Jouw vraag hoe ze de boilie van de hair krijgen snap ik niet goed. Toelichting graag.


Hans-Peter,

Zowel zelf gezien als gehoord van anderen. Bovendien denk ik dat ik het zelf ook weleens meegemaakt heb (en maar weer eens misgeslagen :sad:)

Een hengelbouwer die zijn hengel kapot sloeg op een boom?? Hmmm, laat me raden... Nee, niet Co. Maar wel dicht in de buurt.


Zo, posting wel lang genoeg denk ik zo.
Nogmaals, mocht ik te betweterig overkomen, excuses. Dit is zeker niet mijn bedoeling.

Groet,
Ron
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

01-05-2002 09:59

Ron, tegenstellingen te over, mijn redenering was een beetje cynisch bedoeld maar dat zul je wel door hebben anders krijg je dat nu wel door.
De betweterigheid valt wel mee hoor, daarvoor zitten er teveel discussiepunten tussen.
Mijn vraag hoe de karper de boilie van de hair krijgt moet je dan ook in dit bedoelde kader zien. Hij wil eten hij keurt de boilie goed maar die verdomde haak die zit er nog aan.
Volgens jou heeft hij die met opzet buiten de bek gelaten, dus hoe krijgt hij die boilie dan van de hair? Zo jij terecht opmerkt heeft hij geen handjes.

Jij zegt dat je je haakaas door het gebruik van foam gelijk wilt maken aan je voeraas.
Nu wil het toeval dat je door toevoegen van foam je het haakaas weer herkenbaar maakt als zijnde geen voeraas.
Maar ook hier, dit redenerend vermogen bezit een karper niet.

Vergelijk ook het korstvissen niet met het grondvissen.
Dat de vis hier achterdochtiger is zou wel eens te maken kunnen hebben met het feit dat hij in feite geen oppervlakteazer is.
Maar omdat hij iets interessants proeft, hij dit wel eens wil verkennen.
Je zult zien dat waar de eendjes gevoerd worden de karper veel onbevangener op brood aast.

Dit gedrag vertoont hij niet op de bodem, hij aast ook niet zo jij zegt door het aas één voor één tussen de lippen te nemen en bij goedkeuring dit verder te transporteren.
Hij neemt door een grote hap te nemen het aas op en filtert dit in de mondholte.
Hij heeft de tijd niet om zo te azen als jij zegt, daar is het wezen veel te groot voor en er is concurrentie.

Een karper is niet slim, hij wordt voorzichtiger bij veelvuldig bevissen, een aanslag op zijn V van veiligheid, negatieve conditionering.
Muggenlarven en ander natuurlijk aas daar aast hij fanatiek op want daarmee wordt hij niet belaagt.

Hij aast niet door het aas eerst tussen de lippen te nemen, de haak buiten de bek latend dusdanig redenerend dat, mocht er iets fout zijn, ik dit zonder gevaar weer uit kan spugen.
Ook kan hij het aas op korte afstand niet zien, door de stand van de ogen is hij het aas, wat hij volgens jou redenering vakkundig tussen de lippen moet nemen, kwijt.
Ook kan hij door het missen van het tweede ooglid niet even scherp stellen, vervolgens is het in de meeste gevallen dusdanig troebel/donker dat het zicht wel eens tegen kon vallen
Ruiken heb je tussen haakjes staan en dat zul je dan ook zo bedoelen; jij noemt het maar zo omdat het zo ingeburgerd is.

Ook hier een heel epistel dus ik stop, overigens ook het penvissen heeft bij mij een grote, zeg maar de grootste invloed op mijn vissen.

Met een verder discuterende en penvissende groet,
Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

01-05-2002 10:12

Rob, door je slip licht af te stellen vang je de klap niet op, tenzij je de vinger op de spoel houdt bij een aanslag.
Wanneer je dit niet doet kan dat een oorzaak zijn van je losschieters je kunt alles in de knoop slaan maar wat zeker is dat je haak niet kunt zetten.
Op die afstand vissen op dat slootje, telt overigens voor heel het penvissen, is niet aan te raden vis op 10 centimeter uit een rietkraag of ander interessante plek.
Het vissen met twee hengels en de pennen 4 meter uit elkaar is zoeken om problemen.
Suc6 met je zoektocht naar het misslaan of lossen, ik heb er na 25 jaar penvissen nog steeds last? van, vooral van dat misslaan.
Weet je wat erger is? helemaal niet hoeven slaan. :smile:

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

01-05-2002 10:39

Douwe,

De situatie(s) die ik beschreven heb, is die van gedresseerde karper. Deze zijn achterdochtig. Ik ben het helemaal met je eens dat een "normale" karper niet ieder aas tussen z'n lippen gaat nemen.

Door het toevoegen van foam maak ik m'n haakaas niet echt weer herkenbaar als zijnde geen voeraas. Maiskorrel "leegdrukken" en een over een geel stukje foam schuiven en dit op de haak zetten. Tadaa!

Jij impliceert dat een karper het aas niet tussen de lippen kan nemen omdat het dit aas door de stand van zijn ogen (dan) niet kan zien. Goed, maar als ik niets kan zien, ga ik tasten met mijn handen. Een karper heeft geen handen, maar zal zeker wanneer hij gedresseerd is en het niet vertrouwd de zaak onderzoeken. Mogelijk dat hij er tegen aan zwemt, het aas een kopstoot geeft met gesloten bek of het aas voorzicht met de lippen oppakt.

Heb jij trouwens ervaring met muggenlarven en tubifex? Wil dit zelf binnenkort eens op een kurken balletje gaan kleven of in een deegje verwerken. Nadeel is dat ik allergisch ben voor rode muggenlarven :smile: Ach, een ander heeft hooikoorts.


Groet,

Ron

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ron van Setten op 2002-05-01 10:44 ]</font>
Hans-Peter van Ee

09-05-2002 13:05

Rob

Helaas had ik de afgelopen week weinig tijd om terug te komen op jouw losschiet-probleem.
Dus doe ik het nu maar even.

Jouw ervaring doet mij terug denken aan de tijd dat ik aanving met boilie-vissen.
Zelf vermoed ik dat jij jouw onderlijn/hair verkeerd heb geknoopt.
Dat was bij mij toen in ieder geval de oorzaak.
De lijn door de verkeerde kant van het oog gevoerd, en opvallend genoeg was het daarna gebeurd met grote aantallen losschieters.

Wat jij ook niet moet vergeten is dat jij waarschijnlijk teveel weerstand heb opgewekt door jouw expiriment.
Elke wantrouwende karper kan deze wijze van 'penvissen' makkelijk ontwijken.
Je zult zeker scherp en oplettend dicht achter de hengel moeten zitten, want tijdig en goed aanslaan is een kunst op zich.

met vriendelijke groet

HPE
Ferdi Moes
Berichten: 8
Lid geworden op: 13-05-2002 02:00
Locatie: Nijverdal
Contacteer:

13-05-2002 13:21

Dag beste karpervissers,

Ook ik heb dit probleem meegemaakt(met pen en hair). Heb je er wel eens aan gedacht, dat je je aas te dicht op de haak hebt. Dit was bij mij namelijk wel het geval en dan krijg je problemen met het inhaken van de haak in het vlees. Of de haak pakt maar een klein vlakje vlees mee en scheurt uit, of hij haakt niet diep genoeg in en komt vroegtijdig weer los. Ik weet niet of het bij jou ook zo is, maar ik probeer alleen maar te helpen. Je kan namelijk bij aasbevestiging aan een hair, je aas echt wel 1 a 3 cm onder je haak laten hangen hoor, de karper neemt het voedsel echt niet voor in de bek. maar sluist het gelijk door naar het palataan orgaan ofzo? op het moment, dat hij het strakzwemmen van de onderlijn verneemt, gaat hij of spugen of zwemmen. en als hij spuugt, dan krijg je het geval van inhaken of niet. enzovoorts. Dit is misschien ook wel een probleem, dat je nu bij het strakzwemmen van de onderlijn, waarbij normaal gesproken het lood voor inhaking zorgt, je dit lood nu dus niet hebt. Ik veronderstel ook maar wat hoor. Ik weet het ook echt niet, maar we zullen toch samen naar een oplossing kunnen werken. Ik vis tegenwoordig buiten de standaard bodemvisserij om, alleen maar meer met haakaas(deeg). Dit werkt tot nu toe het beste. Maar voor hoelang??? en dan is het toch wel handig om terug te kunnen vallen op je hair systeem.

SUCCES ALLEMAAL!!!!!

Ik hoop nog wat te horen.

OP NAAR DE GEZAMENLIJKE OPLOSSING!!!

Met vriendelijke groet,

Ferdi
Albert van Peppen
Berichten: 44
Lid geworden op: 21-02-2002 01:00
Locatie: Duiven
Contacteer:

18-05-2002 00:36

Laat ik voorop stellen dat ik (nog steeds) geen karper heb gevangen, maar ervaring met losschieters heb ik tegenwoordig voldoende :smile:
Daarom mijn, bescheiden, ervaring met de hair onder de pen; Ik heb gevist met een korte hair (1,5 tot 2 cm), haak direct aan de hoofdlijn (geen onderlijn dus), hagelloodje op +/- 5 cm boven de haak. Hierbij op de hair 3 of 4 maissies of een kleine boilie op. Of met een langere hair (tot 4 cm) ook met 3 of 4 maissies of een kleine of grote boilie. Of met een onderlijntje van 10 cm, loodhagel vlak boven de wartel (op de hoofdlijn) 3 of 4 maisies of kleine/grote boilie..
Dus zo'n beetje alles wat je maar kunt verzinnen..
Hoe dan ook, ik heb ondervonden dat ze allemaal missers opleveren. Met onderlijntje geeft wel meer leven; dwz de pen duikt vaker weg en er zijn duidelijk vaker aanbeten.. Ook 'voel' je de karper vaker (bij de meeste missers voel je de karper nauwelijks, maar met onderlijntje trekt ie um soms even door de slip voordat ie losschiet)..

Ik ben verder van mening dat de karper soms opzettelijk tegen het aas 'tikt' met de bek.. Dit doet ie volgens mij door het aas (en wellicht dus met al zijn soortgelijke voer) met de bek voort te duwen en pas na zo'n 10 tot 20 cm in de bek te nemen. Nu zit ik inderdaad aan een dressuurwater, daar kan het aanliggen, maar ik heb het gewoon een paar keer zien gebeuren op ondiepe plekken... De karper 'duwde' mijn aas gewoon vooruit (ook het andere voer, maar daar heb je geen registratie van). Op het moment dat er bubbeltjes verschijnen zie je de karper een abrupte beweging maken en duikt de pen echt weg, dan aanslaan levert gegarandeerd een reactie op de slip... Strakker afstellen betekend alleen maar dat je hengel bijna uit de handen vliegt :smile:
Maar zoals gezegd, ik heb er nog geen goed aan de haak weten te krijgen...

Groeten,

Albert 'ik heb nog een lamme arm van een te zwaar afgestelde slip' van Peppen


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Albert van Peppen op 2002-05-18 00:39 ]</font>
Ronald de Vries
Berichten: 269
Lid geworden op: 29-04-2002 02:00

18-05-2002 01:23

...
Laatst gewijzigd door Ronald de Vries op 15-10-2004 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Albert van Peppen
Berichten: 44
Lid geworden op: 21-02-2002 01:00
Locatie: Duiven
Contacteer:

18-05-2002 01:36

Ik heb verschillende haakjes geprobeerd, maar uiteindelijk vond ik maatje 6 ('gewone' boilie hook) het makkelijkste en de minste kans op kleine witvis... Nu vang ik regelmatig brasem, maar dan wel boven de 40 cm. Langstelig heb ik nog nooit echt geprobeerd. De enige langstelige haak die ik heb geprobeerd was zonder hair, zonder onderlijntje, haakmaatje 8, maar dat was geen success want bij de eerste brasem van 35 cm was de haak zo goed als rechtgetrokken...
Wat ik (misschien) kan proberen is wat meer expirimenteren met RVS palinghaken maatje 6.. Maar ik vind die steel zo lang..
Verder vis ik altijd met zachte mais (als ik met mais vis) en deze flavour ik wel eens of die 'bepoeder' ik met natrena... Hier vang je gegarandeerd brasem op, maar dat was niet wat we wilden :smile:
Ook in de restjes zoete popcorn kun je je mais goed zoet maken met een heel apart geurtje waar ook karper op af komt..

Groeten,

Albert van Peppen
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

18-05-2002 10:33

Albert, het nadeel van RVS haken zit opgesloten in het materiaal, wil je weten hoe lang het duurt dat een Roest-Vast-Stalen haak verdwenen is bij een lijnbreuk??
Gooi er 1 in het water samen met een goede karperhaak dan zul je het zien.

Wat een boiliehaak, voorzover ze al dan niet bestaan, maat 6 te maken heeft met de minste kans op kleine witvis ontgaat mij ook even, volgens mij heeft het meer met het aas te maken dan met een haaktype of maat.

Goede karperhaken? kijk op http://www.ashima.nl

_________________
Vissen is een hobby, geen religie!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Douwe Bijlsma op 2002-05-18 10:36 ]</font>
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

18-05-2002 13:01

Kijk hier dan ook, inplaats van weerhaakloos er nog en paar bij.
http://www.catchmorecarp.com/cmc/review ... 0hooks.htm
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

26-05-2002 20:22

Goedenavond,

Vanmorgen ben ik voor de eerste maal gaan penvissen. Na een goed kwartiertje verwelkomde een enorme staart mij , en drie minuten later waggelde men pen onder en ik sloeg mis. Ik legde terug in , en al tijdens het zakken begon hij weer te onder te waggelen. Ik sloeg weer mis. Ik legde nogmaals in, en weeral ging hij waggelend onder. Nu sloeg ik raak, en na een explosief schot onder een rij bomen door schoot hij los. En op de haak zat een mooie schub. Vals gehaakt dus. Half uurtje later kreeg ik weer wat beetjes, en sloeg nog een keer of 3 mis. Toen uiteindelijk sloeg ik toch raak , weer zo'n explosief schot onder die bomen ( waarom toch , zoveel open water om naartoe te zwemmen , maar nee :wink: ). Dit had ik niet goed verwacht, en hij zat dus al een stukje onder die bomen. Top omlaag en pompen , paar felle rukken , en draad kapot :sad: . En op het einde nog een brasem gevangen. Al bij al vond ik dit enorm sensationeel, alleen het feit dat ik zoveel missloeg verontruste mij, plus nog die vals gehaakte. Na die vals gehaakte heb ik wel zo'n liggend loodje erop gemonteerd. Als haak gebruikte ik een drennan super specialist maat 6. En als aas een maïskorrel plus twee vette mestpieren. Wat zou nu in feite de oorzaak kunnen zijn van dat zoveel misslaan ? Foute haak ? Voor die lijnzwemmers zie ik hierboven wel al iets staan, maar Douwe , als er 30 cm onderlijn op de grond ligt , komt een aanbeet dan niet veel te laat door ? En als je met zo'n liggend loodje vist, moet je dan precies zo uitpeilen dat het loodje juist de grond raakt ? Of moet je dat door de wind gewoon strak laten blazen ? Als er geen wind is gewoon strakdraaien lijkt me niet echt bevorderlijk omdat de vis dan toch weerstand voelt van je hengeltop , niet ? En slaan jullie op het geringste aanbeetje ( dobber verschuift cm.) of wachten jullie tot de dobber tegoei loopt ? En nog iets , ik viste met Maxima Chameleon 30/00 , zou ik hiermee een karper tegoei kunnen afblokken voor ie in de struiken koerst?

Allemaal vragen allemaal vragen,

maar woensdag zit ik weer te pennen ! En misschien vangen , als jullie mij willen of kunnen helpen.

Mvg,

Wouter
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

27-05-2002 10:24

Wouter,

Maiskorreltje en twee mestpieren. Hum, heerlijke combinatie. Als ik karper was, zou ik het wel weten. Tipje voor wanneer je (grote) pieren gebruikt: snij de uiteinden eraf. Dit zorgt er namelijk voor dat meneer Kronkel zich niet in de bodem kan gaan wroeten. Het verkomt het hinderlijk pen-gewaggel door een worm, geef mij die van een karper maar. Bijkomstig voordeel is dat er dan ook meer aroma door de worm wordt afgescheiden.

Indien je gebruik maakt van een klein liggend loodje zal dit niet leiden tot een (te) late registratie. Activiteit krijg je op de pen wel te zien. Je spreekt van circa 30 cm over de grond. Speel hier wat mee. Zelf gebruik ik een onderlijn. Het uitloden als volgt: monteer je pen en loodt deze ZONDER onderlijn uit. Monteer vervolgens de onderlijn. De pen zal nu gaan zakken door het gewicht van de wartel. Zet vervolgens de dobber daniger hoger zodat deze weer in de normale stand staat. Dit betekent dat de onderlijn over de grond ligt.

Ik zelf sla niet op de minste en geringste beweging. Soms lees je wel eens dat er wordt aangeslagen wanneer de pen ook maar een milimeter zakt/stijgt. Nou, mij niet gezien. Ik wacht liever af zodat ik zeker weet dat er toch echt iets aan de hand is daarbeneden. Sterker nog, soms heb ik last van een soort verlamming. Dan sta je stijf van de adrenaline en om de een of andere reden wil/ kun je niet slaan. Bang om weer eens mis te slaan. Nee, laat mij pen maar vrolijk ervan door gaan. Dat is ook meestal wel het geval. Ik kan niet met zekerheid zeggen of ik ooit een karper heb verspeeld door te lang te wachten. Zal vast wel.

Maxima Chameleon is een uitstekende keuze voor het penvissen. Gebruik het zelf niets anders. Deze lijn heeft mij nog nooit in de steek gelaten en zie daarom ook geen reden om een andere lijn te nemen. Zelf vis ik met 25 honderdste. Vind ik persoonlijk nog wat aan de dikke kant. Zeker gezien het feit dat Maxima in werkelijkheid dikker is dan ze zelf aangeven. Jouw dikte, 30 honderdste, is denk ik wel het maximum. Kom je hier niet mee weg, dan zou ik toch aan Dyneema gaan denken. Het nadeel hiervan is de geringe elasticiteit. Deze overstap zul je mijns inziens enkel doen wanneer je midden in de obstakels zit en/ of pure beren verwacht. Is dit het geval, dan wordt het een echt specialisme en raad ik je aan een verzwaarde penhengel met reel (en Dyneema) te nemen. Het zal dan namelijk een kwestie zijn van direct blokken die hap. Overigens wel met het gevaar op uitscheuren. Not my cup of tea.


Succes ermee,

Ron