boilievisserij versus penvisserij


Plaats reactie
Rob van den Berg
Berichten: 100
Lid geworden op: 02-03-2002 01:00
Locatie: waddinxveen

28-04-2002 13:48

beste karpervissers,

Ik lees nu al geruime tijd karperliteratuur. Een ding valt me altijd op als ik na o.a. vansgtverslagen kijk. De grote, zware vissen worden volgens mij alleen maar met de boilievisserij gevangen. De penvisserij levert daarentegen de wat kleinere vissen op.
wie is het hiermee eens en heeft iemand hier misschien een verklaring voor.

rob.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

28-04-2002 15:08

Indien je met de pen met boilies als aas vist is dat probleem opgelost toch?
Vissen is een hobby, geen religie!
Rob van den Berg
Berichten: 100
Lid geworden op: 02-03-2002 01:00
Locatie: waddinxveen

28-04-2002 16:13

nee douwe, ik bedoel juist boilie met vastloodsysteem tegenover penvissen met alles behalve boilies. ja?
denk hier maar eens over na.

rob
Paul Kuijten

28-04-2002 17:36

je zou ze de kost moeten geven, die hun grootste vis met de pen gevangen hebben.

Het is alleen niet zo populair, dat penvissen.

Voordeel is wel dat je vaak de vis die je wilt vangen, kan selecteren op zicht.

Ik denk dat je met penvissen (zonder boilies) meer een reele afspiegeling van de populatie vangt, ipv de vette, dichtgeslibde boiliehoeren van het water.

Mzzl Paul
Erik van Uijtert
Berichten: 216
Lid geworden op: 24-03-2002 01:00

28-04-2002 17:50

Waarschijnlijk omdat er met statisch vissen veel meer uren worden gemaakt dan met penvissen en de grotere vissen zich meestal op groter water verplaatsen waar penvissen minder makkelijker is.

MVG,
Erik
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

28-04-2002 18:35

Tevens is het vangen van echt GROTE karpers iets wat pas sinds enkele jaren frequent voorkomt. Tien jaar geleden waren de karpers lang niet zo zwaar als dat ze nu zijn. En dit gewoon omdat er nu veel meer voedsel te vinden is. (Ons aas, dat meestal massaal in de plomp wordt gedumpt...) Een monsterkarper was toen een zeldzaamheid, terwijl nu elk water wel z'n kanjer(s) heeft.

Als je dan ook in beschouwing neemt dat de penvisserij de laatste tien jaar steeds minder wordt beoefend, is het normaal dat statistisch de meeste grote karpers met de boilie en vastlood / schuiflood worden verschalkt. Als morgen heel vissend Ned. en Bel. overschakelt op de penhengel, dan krijgen we een ander beeld dan dat wat we nu hebben.

MVG, Mark
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

28-04-2002 21:06

Vette, dichtgeslibde boiliehoeren?

Penvisserij is geen religie hoor. Gewoon één van de manieren om karper te vangen. Probeer maar eens als je niets te doen hebt tijdens een lange statische sessie. En de karper kan er al helamaal niets aan doen. Boiliehoeren, kom nou.

Hg Kees
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

28-04-2002 22:48

Ben het met je eens mbt dat als iedereen ging pennen. Als jullie eens wisten wat Jo Mebis heeft gevangen met de pen op het Albert kanaal (wel met boilies). Daar zit em de kneep, ga maar voeren met boilies en zet er eens een (grote) pen op, knallen jonge die dingen en gaaf! Zo kun je ook een combinatie maken van die 2 (las ik laatst bij toeval heb het toch echt zelf uitgevonden) Monteer een grote pen of snoekdrijver en ga maar voeren zet deze drijver zo neer dat een deel van de lijn op de bodem ligt en moteer een standaard rig (mag ook iets speciaals zijn maakt niet uit)
enne.....ploemp dat die drijver zegt ipv de fox die begint te jellen!

su6 ray
Ed van Peppen
Berichten: 131
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Delft

29-04-2002 10:06

Beste Rob,
Mijn idee over penvissen is dat je juist meer en grotere vissen kunt vangen. Zeker als je gaat kijken naar de kleinere wateren die grote vissen bevatten. De meeste vissers zullen met de waker met veelal boilies vissen, en als je nu seriues met de pen gaat vissen zul je zien dat je meer zal vangen als alle andere vissers, simpel door het feit dat je meerdere plekken in korte tijd kan bevissen. Ca. een a twee uur vantevoren voerplekjes maken en dan elk plekje bevissen, is het binnen korte tijd (max. half uur) dan verkas je naar het volgende plekje na eerst weer een handje voer erop gegooid te hebben. Zo bevis je heel de plas rond en zal je zien dat je meer zal vangen als de anderen op de plas. Je bevist immers meer stekken met ander aas, en vaak zal zelfs een aardappeltje of stukje kaas over een voerplekje van particles voor grote verassingen kunnen zorgen. Aktief penvissen kan vaak de monotoonheid van de aasaanbieding positief bewerkstelligen.
Is geschreven; Ed van Peppen
Ed van Peppen
Berichten: 131
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Delft

29-04-2002 10:09

nb. Mijn grootste karper in Nederland ving ik met de pen. Ik had div. voerplekken gemaakt met een particle mix en vistte met capucijners uit blik. 32,8 pond, toch geinig, daarnaast staan er nog vele vissen van tussen de 25 en 30 pond op mijn penlijstje. mgv Ed.
Paul Kuijten

29-04-2002 20:24

Kees, overdrijven is ook een vak :smile:
Misschien wat oneerbiedig uitgedrukt.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-04-2002 20:39

Paul,

Wie overdreef er nou?

Het enige wat ik kan toevoegen is dat het volgens mij een beetje in relatie staat met de plekken waar je zoal met de pen vist. Meestal is dat tussen de rieten, bij een gat in de kant of tegen een brugpeiler (etc.). In de bescherming daarvan lijken de kleinere vissen zich bij voorkeur op te houden. Maar niet per definitie.

Hg Kees


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kees Ouwehand op 2002-04-29 20:40 ]</font>
Paul Kuijten

29-04-2002 21:56

ik bedoelde ook dat ik overdreef, sorry voor de onduidelijkheid

Groeten Paul
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-04-2002 22:31

Aanvaard, de smiley maakte het duidelijker. Ik let nooit op die dingen.

Hg Kees
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

29-04-2002 23:12

Penvissen vs Afstand(boilie)vissen

Een zeer interressante stelling. Kwa vangst gegevens zullen er veel verschillen zijn. Vaak zit je met afstandvissen een langere tijd waardoor een meerdere zware vissen langs jou stek komen.

Met penvissen werk je waarschijnlijk ook met een voerplek en je zult daar niet een nacht vertoefen neem ik aan. Daardoor heb je niet de tijd om alle vissen te vangen die langs komen. Vaak heb je ook te maken met de "testvissen". Vissen die eerder beginnen met azen dan de andere.

Dit komt omdat ze dit dressuur nog niet kennen en hieruit de concluderen is dat dit vaker de kleinere vissen zijn. (omdat hun aasgedrag nog niet zo uiteen liggend is).

Door een nacht te zitten zullen ook idd meerdere vissen passeren, maar ook het feit dat bij penvissen vaak particals worden gebruikt zullen ook de kleine karpers eerder verkocht zijn hieraan dan aan grote boilies.
Ed van Peppen
Berichten: 131
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Delft

30-04-2002 02:05

Als je penvissen en wakervissen relatief zou kunnen verglijken qua uren, dan zal je denk ik zien dat er met de pen toch meer zware karpers worden gevangen. Maar aangezien we geen harde feiten hebben en het een onmogelijke opgave is alle vangst gegevens van elke karpervisser te verzamelen is zullen we het ook nooit weten. Ik ben van mening dat er relatief gezien meer zware vissen gevangen worden op een pennetje. Er wordt tijdens een sessie met de waker al heel snel een 14 uur gevist, en met de pen ben je vaak in korte tijd weer uitgevist, al is een uur of 10 achtereen ook niet abnormaal. Maar een feit blijft dat je met de waker in 90 % van de gevallen langer vist als met de pen. Dit verklaart ook waarom er meer zware vissen op de pen gevangen worden. En bovendien vist het merendeel van de hedendaagse karpervissers slechts nog met de waker(boilie). En dat zijn er heel wat tegenwoordig. Iedereen kan tegenwoordig eenvoudig een karper(tje) vangen.
mgv Ed.
Ed van Peppen
Berichten: 131
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Delft

30-04-2002 02:07

nb. ik bedoelde dat het verklaard dat er meer zware vissen met de waker worden gevangen ipv. met de pen!!
paul van der pluym
Berichten: 160
Lid geworden op: 22-01-2006 08:01

09-02-2006 20:22

nu kan je zeggen wat je wil... maar ik vind penvissen veel spannender en leuker omdat je de karper aan het aas ziet knabbelen en je pen wegschiet... ( egt het ultieme genot is dit ! :) ) het statisch vissen is voor mij wat te lomp... ( maar als jullie dat leuker vinden ok... de grootte van de vis word op een gegeven moment wat minder belangrijk ( mij gaat het om de dril) en het netjes onthaken van de vis en terugzetten natuurlijk) allemaal nog een goed vangen seizoen ;)
penvissen is karpervissen.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

10-02-2006 10:28

Het grote verschil tussen pen en statisch, wat overigens ook in combinatie kan, is toch wel de uren die je maakt.
Voordeel van de penvisser is hij bevist veel meer water hij zoekt de vis op voorbevoerde stekken terwijl de statische visser vaak slapend ligt te wachten tot er een vis voorbij komt.
Ik kan het penvissen lang volhouden maar 24 uur geconcentreert bezig blijven lukt mij niet, na 10 a 12 uren vissen ben ik zodra ik weer thuis ben doodmoe.

Over het algemeen genomen zal een goede penvisser gemiddeld meer vangen en daardoor statistisch gezien ook zwaarder.
Een bootvisser is helemaal in het voordeel, die is veel mobieler en zal dus eerder gaan verkassen dan de statische bootvisser.
In de nacht vissen is ook met de pen heel goed mogelijk overigens.
Nadeel is dan wel dat je niet snel gaat verkassen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Plaats reactie