Boilies zijn nog klein beetje vochtig! Nog langer drogen?


Plaats reactie
Mazter Paz
Berichten: 45
Lid geworden op: 16-09-2003 02:00
Locatie: Nederland

12-03-2004 22:01

Hoi

Ik heb gisteren voor het eerst zelf boilies gemaakt (met een van het internet afgeplukte "handleiding"), en het is tot mijn verbazing bijzonder goed gelukt! :) Nou da`s mooi dus maar in die "handleiding" staat dat je ze een nachtje moet drogen!

Maar nu (na zo`n 22 uur) zijn ze nog steeds niet helemaal droog!
Niet dat er vocht uitkomt ofzo maar ze voelen gewoon nog een klein beetje klam aan!
Ze liggen te drogen op een stuk kippengaas in een klein (en best wel koud) schuurtje!

Moet ik ze nog langer (bv 24 uur) laten drogen of kunnen ze nu toch gewoon al de vriezer in? (ondanks dat ze een heel klein beetje klam aanvoelen?)

MVG, een beginner! :)
Met de vriendelijke groenten,

Mazter Paz...
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

12-03-2004 22:13

als het schuurtje een beetje vochtig is dan kan het zijn dat ze niet helemaal zo goed drogen als in een droge ruimte! de boilies moeten natuurlijk niet kurkdroog worden, dat hoeft ook weer niet. klam vind ik wel vreemd, beetje onduidelijk wat het probleem precies is.
Gebruikersavatar
Stefan Dirkx
Berichten: 209
Lid geworden op: 24-08-2003 02:00
Locatie: Braboland

12-03-2004 22:15

volgens mij kun je ze nu al gewoon in de vriezer knikkeren....
denk dat ze nog klam aanvoelen omdat je ze in een schuurtje heb liggen..

ik laat ze normaal 12/20 uur drogen... meer is eigenlijk niet nodig.. :D
Mazter Paz
Berichten: 45
Lid geworden op: 16-09-2003 02:00
Locatie: Nederland

12-03-2004 22:24

Nee het is naar mijn weten niet echt vochtig in mijn schuur.
Misschien heb ik wel iets te veel eieren of water gebruikt?
Ik heb 8 eieren en een beetje water (+/- 250 ml) gebruikt op 1 kilo mix.
En 2 kleine dopjes visolie. Is dat misschien te veel geweest?

Maar kan ik ze wel gewoon invriezen of gaat het fout als ze nog een heel klein beetje vochtig zijn en moet ik m`n ballen nog langer drogen?
Met de vriendelijke groenten,

Mazter Paz...
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

12-03-2004 22:51

Gewoon langer laten drogen. En dan de diepvries in.
De boilies wel even een paar keer om rollen, als je geen droogrekken
gebruikt. Laat ze eerst maar nog eens 24 uur langer drogen, en kijk dan
weer. Vind je ze dan prima vries ze dan maar in.
Ook is het een beetje een persoonlijke kwestie, de 1 vriest ze het liefst
zacht in (kort gedroogd) en de ander vriest ze het liefst in als de boilies
goed hard gedroogd zijn (langer gedroogd). Mijn voorkeur gaat naar het laatste, dit vanwege het feit dat ik ze dan niet meer eventueel hoef na te
drogen, in verband met een lange sessie. In verband met de houdbaar-
heid.

groetjes Benny
Mazter Paz
Berichten: 45
Lid geworden op: 16-09-2003 02:00
Locatie: Nederland

12-03-2004 22:53

Okee ik laat ze nog wel ff een nachtje liggen!
En dan gaan ze morgen de vriezer in! :)

Bedankt voor alle tips mensen! ;)
Met de vriendelijke groenten,

Mazter Paz...
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

12-03-2004 23:06

Mazter,

Naar mijn weten ligt het niet echt aan je mix maar je kan het water bij de eieren er wel uitlaten zodat er niet onnodig vocht in je boillies achterblijft.....
Meestal als ik boillies heb gemaakt dan laat ik ze een uur of 4 op m'n kamer drogen(het beste is toch een droge lucht om je boillies te laten drogen) waar m'n ouders niet echt blij mee zijn i.v.m de doordringende geur van de boillie's! :lol:
Nadat de boillies droog zijn dan doe ik ze in de vriezer, langer drogen heeft voor mij geen extra voordelen!
Wat ik wel doe is een scheut maisolie door de eieren(dat kan ook visolie zijn)omdat de boillies tijdens het langer drogen niet zo snel scheuren en je hebt het voordeel weer tijdens de warmere watertemperaturen dat je een verticaal geurspoor krijgt in het water, dus 2 vliegen in 1 klap :D
Na het ontdooien of tijdens de vissessie doe ik m'n boillies afsluiten in een emmertje zodat er geen vocht bij kan komen.....je kan ze ook ventileren of langer laten drogen in speciale droogzakken of eventueel je balletjes in een bewaarzak stoppen om het uitharden/drogen te bevorderen!

Met droge groeten,

Koen
Gebruikersavatar
Leon vd Graaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

13-03-2004 00:39

Hallo,

Ik laat boilies altijd een dag of drie drogen op rekken. Dan zijn ze lekker droog en vocht is de grootste veroorzaker van schimmels. Dat schimmelen zal wel meevallen als je alleen wat je nodig hebt uit de vriezer haalt en alleen korte sessies houdt, maar als je langer van huis gaat dan is het hoe droger hoe beter. Voor Frankrijk laat ik ze dit jaar een week of twee drogen. Dan moet je ze wel af en toe omrollen. (zonder rekken zeer regelmatig omrollen!!) Het enige nadeel hiervan is dat je boilies vrij hard zijn. Dus moeilijk aan je rig te bevestigen. Een boortje doet wonderen. En je kan ook een boilies aan een rig laten drogen (copyright Korda). Ik gebruik overigens één rig per vis. En daarna verdwijnt hij de prullenbak in. Dus dit systeem kost me geen extra onderlijntjes. In het water komt alles weer goed met de vochtigheid van je boilie, want daar is namelijk vocht genoeg. :lol:

Leon
Mazter Paz
Berichten: 45
Lid geworden op: 16-09-2003 02:00
Locatie: Nederland

14-03-2004 19:19

Heb ze nog `s 24 uur laten drogen! Maar niet in m`n schuur, want het was volgens mij te vochtig daar. Heb ze op zolder gelegd!(stinkuh) , maar nu beginnen ze een klein beetje barstjes te vertonen! :( Ach geeft niet, gebruik ik ze wel om te voeren! :) (het was toch maar een kilo)

Volgende keer beter :P Weet nu tenminste wel hoe het moet! 8)
Nogmaals bedankt voor alle tips! :wink:
Met de vriendelijke groenten,

Mazter Paz...
Plaats reactie