boeren karper


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nick van den Oord
Berichten: 282
Lid geworden op: 21-11-2003 01:00
Locatie: Eindhoven

27-12-2003 00:19

hallo
weet iemand meer over boeren karper
(hoe groot hij/zij wordt en hoe zwaar

ik hoor het wel groetjes nick
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

27-12-2003 11:01

beste nick,
een boeren karper kun je herkennen aan de slanke bouw.
verder kun je em herkennen aan de donker rode vlek bij de anaalvin, deze is bij gewone schubs veel lichter (als ze em al hebben).
verder zal een boer alles uit de kast halen om het je zo moeilijk te maken.

met grunningse groet'n,
Tim :)
Groet'n,
Tim
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-12-2003 14:16

Zo gemakkelijk is dat niet meer! Door onderlinge kruisingen en het nogal veel voorkomen van verwilderde schubkarpers is zo niet meer te zeggen wat nu een 'echte' boerenkarper is en wat een verwilderde schub.
Alleen d.m.v DNA onderzoek is dit nog met 100% zekerheid vast te stellen...
Toon Fokkema
Berichten: 569
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00

27-12-2003 14:40

Aart,

Antwoord op de vraag van de topicstarter blijft uit? Die luidde namelijk, hoe lang en hoe zwaar kan de boerenkarper worden.

Groet,
Toon
fishing rocks
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-12-2003 17:15

Goede vraag Toon, maar door de door Aart vermelde kruisingen is het gewoon onmogelijk om daar antwoord op te geven. Stel dat je een lange slank gebouwde schubkarper vangt van 16 pond in een Zaans afgesloten water waarvan beweerd wordt dat er boerenkarper in zit en er nooit uitzettingen zijn gedaan. Is dit dan een onvervalste boerenkarper? :-?

Groet, Kees
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

27-12-2003 18:12

als we over een echte boerenkarper praten zal hij niet heel groot worden (zo'n centimeter of 60/65) en tot een pond of 15 zwaar maar net wat aart zegt. waneer praten we nog over een onvervalste en waneer praten we over een hybride.
vragen die je mischien bij je hengelsport federatie kunt stellen, oo kkun je bij de visrecht houdende gaan informeren.

met grunningse groet'n,
Tim :)
Groet'n,
Tim
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-12-2003 18:35

Nick, neem als gemiddelde maar een lengte van rond de 70 cm en een gewicht van 3 tot 5 kg.
De zwaarste, althans mij bekende, boerenkarper is in 1967 bij Lelystad in het IJsselmeer gevangen door ene Sprong uit Amsterdam en deze was 22 pond
Lid worden van de KSN of het VBK (indien mogelijk van beide verenigingen) is de beste optie om de belangen van de karpervisserij veilig te stellen / uit te kunnen breiden.
Toon Fokkema
Berichten: 569
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00

27-12-2003 18:36

Jongens,

Hou me ten goede, maar dit gaat nergens meer over. Er wordt door de topicstarter gevraagd hoe groot de boerenkarper kan worden, topicstarter heeft het niet over hybrides etc. Zijn vraag was geënt op de enige echte boerenkarper. Dat die haast nergens meer (in pure vorm) voorkomt, is in deze vraagstelling niet relevant.

Tim, mijns inziens is wat jij zegt, niet correct. Een boerenkarper van 65cm kan in verband met zijn bouw (torpedovormig) nooit 15 pond wegen. Hooguit een pond of 10-12 bij de opgegeven lengte. Pond of 15 kan wel, maar dan bij een lengte van op z'n minst 80 cm.

Voorts wil ik de heren Kees en Aart er nog even op attenderen, dat iemand die post in de sectie Beginnershoek een (hoe kan het ook anders) beginner is (of in ieder geval iemand die ban bepaalde aspecten nog geen kaas gegeten heeft). Zo iemand heeft niets aan DNA-onderzoeken. Hij stelt een simpele vraag, die (voor iemand met jullie kennis van zaken), vrij simpel te beantwoorden is.

Vandaar dus :)

Met boerengroet,
fishing rocks
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

28-12-2003 00:34

Toon,

Simpel antwoord dan.

Er bestaan geen boerenkarpers meer.

MVG

Klaas
jan van kranenburg

28-12-2003 01:00

Heel wrang, Klaas.
Wil je mij mijn illusie ontnemen dat ik ooit zo'n prachtige boerenkarper heb gevangen? Ca 50 jaar geleden. Ca 65 cm.
Geef toe, 't is lang geleden. In omgeving Heer Hugowaard. Maar toch!

Gelukkig hebben we nu de "dierentolk".
En ik weet uit bronnen uit haar omgeving dat ze "gesprekken" heeft gehad met een heel ouwerwetse boerenkarper. En die zei, ik ga niet vreemd met zo'n schub of hybride. maar zoek net zo lang tot dat ik een hele echte boerenkarperin tegenkom.
Dat is niet meer van deze tijd, maar toch....

mvg

Jan
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

28-12-2003 01:48

zegt een hybride tegen een boerenkarper: Goaj met brommers kiek´n?
Neeh, mien swester kump ter zo an. Da kank nie maakn.

Ik blif tog geern bie mien eign volk. Nie dak iets teegn oe heb heur, moar kblif ne boer.

Boernkapers rulezzzz,.........................ofzoiets.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

28-12-2003 10:41

Heren,

Het zal zo'n 30 jaar geleden zijn, dat een aantal fanatieke karpervissers hun kennis en krachten gingen bundelen. Binnen no time vlogen de heren elkaar in de haren. Ziesite Henk, maar ook de volgende DE Karper EN het jubileumboek.

Nu staat er een vraag bij de beginnershoek ook nog over boerenkaprer. Daar deze materie zo ingewikkeld is, kan dit bijna niet met ja / nee beantwoord worden.

Zowel Aart, maar ook ik hebben gelijk. Ze zijn er nog wel, maar in hoeverre nog "echt" ofwel hoeveel ander bloed is er ingekomen.


Zoek maar op boerenkarper of BUP.

Dit plan is nog steeds actueel.



"Boerenkarper: Waterland wil reservaat maken. Loopt via dhr. Roodzand. Pos is betrokken. T.z.t. brief maken en vragen hoe het ermee staat."

Aldus 1 van de laatste notuln van de CBB. Laatste bricht uit dit kamp is, dat de norm "boerenkarper" al naar beneden wordt bijgesteld.

Dus: Wil je simpel antwoord? Zie vorige posting.

Wil je moeilijk antwoord? Zie deze posting plus Aart en kijk op waterland en bel met het POS.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

28-12-2003 11:46

Bovendien was in die tijd al niet eens duidelijk of er sprake was van boerenkarper of een verwilderde schub met kweekbloed.

De groei van karper past zich aan bij het voedselaanbod. De vraag bij groeipotentie is wat de externe invloeden zijn die de groei beïnvloeden. Bij de Zaanse polders zal de overbezetting en voedselarme veengrond de groei van de karpers afremmen. Maar het beeld wat we hebben van de klein blijvende slanke boerenkarper staat wel sterk in relatie met de karpers die voorkwamen in die Zaanse polders. Nu zwemmen er nog steeds voornamelijk schubkarpers die klein blijven en zelden de 15 pond overschrijden (zie mijn profiel voor een voorbeeld van zo een karper). Het DNA van deze karpers zal uitsluitsel moeten bieden of het nog om onvervalste boerenkarpers gaat. Ik voorspel alvast dat er heel wat niet het specifieke boerenkarper kenmerk zullen hebben.

De OVB slaagde er in om de 25 % wildbloed hybride te kweken. Hoewel een kruising, staat deze karper nog dicht bij de boerenkarper en zijn er onvervalste meldingen van 30 ponders uit bepaalde wateren. In andere wateren lijken diezelfde karpers zelden boven de 20 pond te komen. De vraag hoe groot een boerenkarper kan worden is daarmee dus niet zo maar te beantwoorden.

Een ander verhaal is de ongekende strijdlust van boerenkarper. De lichaamsbouw van een slanke karper geeft al dat deze beweeglijker en sneller is dan een hoog gebouwde karper. Koppel dat aan een 1,5 lbs glasvezelhengel en de illusie van een karper die vecht als een zalm is geboren. :wink:

Groeten, kees
Plaats reactie