Hoe te handelen als de karper in je landingsnet zit?


Joris Driepinter

04-12-2003 15:15

Hoi,

Ik vraag me af hoe jullie een (redelijk forse) karper die in je landingsnet hebt, op de kant krijgen. Moet je per se die 2 buizen uit je spreidblok halen en hem vervolgens op de kant tillen? Of kan je het net bij de 2 buizen (ik weet niet hoe ik het moet zeggen) pakken en hem er dan uit tillen? Het lijkt me iig duidelijk dat je het net niet bij het uiteinde van de steel pakt en dan tilt.

Joris
Frank van Doorn
Berichten: 111
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Veenendaal

04-12-2003 15:32

Het beste is om de armen van je net uit het spreiderblok te halen en hieraan het net met de karper naar je onthakingsmat te transporteren.
Meestal is dit echter nogal een gehannes, dus dan kun je inderdaad het beste elke arm met een hand beet pakken en de steel over je schouder de lucht in laten wijzen.
Als je met je hengel in de weg zit is het handig om even de lijn door te knippen.
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

04-12-2003 15:34

Joris,

Persoonlijk doe ik het altijd als volgt. De armen gaan inderdaad uit het spreidblok. Ik controleer of de vinnen van de vis mooi langs het lichaam liggen en dan doe ik beide armen bij elkaar, rol het net rond de armen op en til dan met beide handen rond het geheel van armen+net de vis op de mat. Daar het geheel weer afwikkelen en het verdere ritueel kan plaatsvinden.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

04-12-2003 16:04

Joris,

Het is absoluut niet nodig om elke keer de armen uit het spreiderblok te halen. Ik pak altijd het net onder de armen beet, een paar keer om de pols wikkelen o.i.d, zodat je de ballast overneemt van de armen. Werkt snel en de vis zal nooit de grond kunnen raken met vervoeren naar de onthaakmat. De steel leg ik dan inderdaad op de schouder en de hengel in de andere vrije hand.

Cheers
rick schoonaard
Berichten: 549
Lid geworden op: 23-05-2003 02:00
Locatie: amersfoort
Contacteer:

04-12-2003 16:31

ik klap het net dubbel en pak het net dan met en hand beet scheelt een hoop geklooi met die armen en werkt super je hebt de vis ook ijna direct vrij op de mat omdat de boven kant nog onder spaning staat

laters
volg mij op twitter: @rickschoonaard http://twitter.com/rickschoonaard
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

04-12-2003 16:53

Het liefst zou ik elke keer de armen uit de spreiblok halen, tilt makkelijker en die steel zit niet in de weg.

Aangezien ik daar al een aantal keren mijn vingers aan heb verbrand ivm dubbele runs, heb ik mijn lesje wel geleerd.

Mijn net blijft ten alle tijden heel, klaar voor de strijd!


RC
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

04-12-2003 18:26

ik pak het net gewoon midden tussen de 2 armen aan het einde vast en beur hem eruit! gelijk op matje niks aan de hand.
Joost Bierens
Berichten: 473
Lid geworden op: 26-10-2003 02:00

04-12-2003 19:03

vergeet in ieder geval niet goed voor het optillen te controleren of alle vinnen goed langs het lichaam van de karper of eventueel andere vissoort liggen want dat voorkomt al een heleboel problemen.
Pieter de Jongh

04-12-2003 20:27

Hoi mannen, het allerbeste is het volgende:

Als de vis voor je ligt in ondiep water, laat je het net wat zakken en pak je de Vis op ipv het net, en je draagt het net waar de vis in zit mee.
Je pakt de vis met 2 handen op, 1 onder de staartwortel en 1 onder de "schouders".Je klemt de vis zachtjes tegen je eigen middel aan, om evt klapperen op te vangen.
Het is even wennen, maar mocht het net om 1 van de vinnen verstrikt zitten, per ongeluk, dan zal het gewicht van de vis er niet voor zorgen dat je de vis beschadigd, je draagt immers zelf het gewicht van de vis. Dit kun je ook doen bij het ophalen van een bewaarzak, met een vis erin.
Je pakt de vis in zijn zak op, er kan niets fout gaan.

Succes, en dat ie zo zwaar is dat je hem niet kunt tillen.:lol:

pieter
Joris Driepinter

04-12-2003 21:14

Op 2003-12-04 18:26, schreef Frank bosman:
ik pak het net gewoon midden tussen de 2 armen aan het einde vast en beur hem eruit! gelijk op matje niks aan de hand.


Je bedoelt dat je gewoon het midden van de armen vastpakt neem ik aan? Ik raak een beetje in de war door de woorden 'midden tussen de 2 armen AAN HET EINDE.'
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

04-12-2003 21:19

Ik hoef nooit ver te tillen mijn onthaakmat licht altijd zo dicht mogenlijk bij de plek waar ik de vis ga landen. Als ik de vis geland heb til ik het net omhoog via het net dus ik pak het net bijeen en til hem dan op de mat!

Groetjes Kevin
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

04-12-2003 22:15

joris, tussen de armen aan einde heb je stuk touw whatever, daar pak ik hem normaal vast! wel vinnen controleren uiteraard.
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

04-12-2003 23:09

Hoi,

vissen tot een pond of 20 til ik in een keer uit het water, dan blijft het net heel.

Zowiezo controleren of alle vinnen goed liggen en als het kan ff onthaken.

Bij een grote vis rol ik het net een stukje op langs de armen zodat ik niet zo hoog hoef te tillen (meer controle)en zodat de vis niet krom ligt.

Als het een echte biggie is ondersteun ik het net ook aan de onderkant, het zal je maar gebeuren dat je net scheurt! Daarvoor zorg ik wel dat de vis op zijn zij ligt om de gevoelige organen in de buik te ontlasten.

Jeroen
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

05-12-2003 08:56

Ik heb het Fox folding landing net, dit is echt ideaal, met een arm klik je de armen eruit, dan rol ik het net een stukje op (het is vrij diep) en til ik de karper makkelijk op de onthaakmat.

Met een regulier landingsnet pakte ik het net in het midden van de netkoord vast en met de andere hand bij het spreiderblok. De hengel leg ik dan op de grond met de molenbeugel open, omdat je je handen al vol hebt.

Groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

05-12-2003 09:10

Run, drill, vis geschept, lijn doorbijten, hengel achter je in de struiken leggen, kijken of vinnen goed liggen, armen uit het spreidblok en de steel achter je in de struiken leggen, net oprollen tot dicht bij de vis, dan het hele pakketje oppakken, dus ook de vis ondersteunen. Als het een mooi exemplaar is, en ik hoef em niet te lang te zakken tot het dag is, dan weeg ik niet, gaat ie meteen de zak in, schepnet weer optuigen, hengel optuigen en weer gaan met die banaan :wink:.

mvg
stefan

ps. hengel in de struik leggen was af en toe smijten bij een wat zwaardere vis, niet echt goed voor je matteriaal kan ik je zeggen.
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

05-12-2003 09:54

Stefan,

Is wel een goeie opmerking over die struiken. Ik heb wel eens gezien dat iemand hem in het donker op de grond legde en dat liep niet altijd goed af...

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

05-12-2003 09:59

hahaha krak en daar gaat je henegl :razz: nee op de steun leggen vind ik handiger. enne als je met een maat vist dan doet diegene dat voor je. Verder is al wel goed beschreven hoe je een karper op het matje legt dus daar heb ik geen toevoeging op.
Greetz bart
Joris Driepinter

05-12-2003 12:50

Op 2003-12-04 20:27, schreef Pieter de Jongh:
Hoi mannen, het allerbeste is het volgende:

Als de vis voor je ligt in ondiep water, laat je het net wat zakken en pak je de Vis op ipv het net, en je draagt het net waar de vis in zit mee.
Je pakt de vis met 2 handen op, 1 onder de staartwortel en 1 onder de "schouders".Je klemt de vis zachtjes tegen je eigen middel aan, om evt klapperen op te vangen.

pieter


Leg je de steel van je net over je schouder dan? Je bent immers 2 handen kwijt om de vis op te tillen.
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

05-12-2003 13:11

Bovendien moet je een vis niet tegen je kleding aanhouden want dan beschadigd de slijmlaag van de karper. En dat willen we natuurlijk niet!

Bovendien is mijn ervaring dat een karper die in je net zit niet stil blijft liggen en je hem dus niet zomaar eruit kunt tillen met je handen.

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

05-12-2003 13:51

Bij een forse vis (of gewoon bij alle vissen), eerst checken waar je rig zich bevindt (ivm als je lood bijvoorbeeld door een maas heen zit, uitscheuren te voorkomen), daarna voor het optillen kijken hoe z'n vinnen zitten (langs z'n lichaam), hierna aan het net optillen met 2 handen (1 hand boven de kop en de ander boven de staart), rustig optillen versjouwen en op je natte onthaakmat leggen.

Dat was hem! groetjes Lex
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Pieter de Jongh

05-12-2003 21:44

hoi joris, (heet je echt zo),

steel sleept gewoon over de grond mee.
Geen probleem.
De vis zit nog wel in het net, dat is fijn mazig, gebeurt niets met de slijmlaag, alleen je kleren worden wat nat.
Nou en!!
pieter
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

06-12-2003 00:56

Iedereen schijnt zo zijn eigen methode te hebben. Ik doe het zo wanneer ik een vis in het net heb: Hengel op de oever met de beugel open, steel van het net over mijn rechter schouder, daarna pak ik het net met twee handen samen en til de vis als in een zak op de mat. Heb ook eens geprobeerd om de armen uit het spreidblok te nemen, tjeezus wat een gekloot. Nee, mijn methode werkt voor mij maar ieder zijn meug, ik vang dan gelukkig ook geen grote vissen :wink:

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

06-12-2003 01:19

Heren,

Als je alleen in de nacht een karper schept en vervoerd richting onthaakmat, letten jullie dan of de vinnen wel goed staan als de karper in het net ligt?

Om eerlijk te zeggen heb ik dat nog nooit gedaan en er is ook nog nooit een vin gebroken o.i.d. Ik vind het allemaal prima dat iedereen het goed voor heeft met vriend karper maar ik denk, en vooral op het KWO, dat we af en toe veel te ver gaan in die zaken. Je moet inderdaad voorzichtig zijn in de omgang met karpers maar ze zijn nog steeds niet van glas.

Groet,
Bart
jan van kranenburg

06-12-2003 01:36

Hans,
Terugkomst naar NL, betekent niet alleen nog een paar talen leren, maar dus ook een schepnet leren te beheersen.

Dus je kunt aan de bak!!

mvg

Jan
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

06-12-2003 18:09

Bart,

"Heren,

Als je alleen in de nacht een karper schept en vervoerd richting onthaakmat, letten jullie dan of de vinnen wel goed staan als de karper in het net ligt?"

Klinkt misschien dom, maar als je vrij vaak alleen nachten vist, zoals ik dat ook doe, dan leer je jezelf dat gewoon aan op een gegeven moment. Natuurlijk kan het helaas wel eens dat een vis tijdens het spartelen in het net toch met een vin verkeerd komt te zitten, maar normaal is het ook zonder licht gewoon een kwestie van even voelen of de vinnen goed langs zijn lijf liggen, en dan de vis op de kant tillen.

mvg
stefan