Eerste keer alleen nachten!?


Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

19-11-2003 10:42

Yo,
Vraagje. Ik heb al heel wat nachten gemaakt maar nooit alleen altijd met iemand samen de ene keer mijn oudere neef en de andere keer een maat van mijn leeftijd!.
Nu wil ik dit jaar ook alleen gaan nachten maar ik denk dat je de eerste keer geen oog dicht doet. De Spanningen en ook vooral de angst als je alleen in je tentje zit te wachten op je grote vriend de karper!.

Nou is mijn vraag hoe ging het de eerste keer bij jullie alleen? en hebben jullie nog tips

groetjes Kevin
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

19-11-2003 10:46

Vooral rustig blijven en je niet druk maken. Geduld is een schone zaak. En niet teveel nadenken. :razz:
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

19-11-2003 10:57

Bij mij ging het heel leuk:

1e keer alleen gaan, alles tot in de puntjes voorbereid, zaklamp helemaal vol, 2e zaklamp ook, flink wat eten meegenomen etc. Ik zat nog geen uur te vissen, alles al opgezet, maar ik durfde gewoon niet, ingeruimd en weer naar huis in het donker.

De keer daarna toch weer gegaan, en letterlijk tegen mezelf gezegd dat ik niet dom moet doen en gewoon verstand op nul en zitten blijven. Sindsdien vis ik alleen nog maar alleen wat nachtjes, als er al een vismaat bij is zitten we toch een flink stuk uit mekaar.

Het is even wennen, maar het went zeker wel, en het zal je zeker meer vis gaan opleveren (mijn ervaring).

mvg
stefan
Gebruikersavatar
Stephan van den Boom
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: The Middle of Nowhere

19-11-2003 10:59

Heerlijk! De ultieme manier om tot rust te komen!!
En als je dan 'n aanbeet krijgt dan stroomt er veel meer adrenaline door je lijf! Prachtig!

Wees gegroet,
Das ist des Jägers Ehrenschild,
daß er beschützt und hegt sein Wild,
weidmännisch jagt, wie sich's gehört,
den Schöpfer im Geschöpfe ehrt.
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

19-11-2003 11:21

Aan de ene kant lijkt het me fantastisch en aan de andere kant zie ik er toch wel tegen op. Ik denk dat met mij precies hetzelfde als Stefan gaat marja ik denk als je een nachtje of 3 hebt gezeten dat het al een heel erg stuk beter gaat, het is gewoon de eerste nacht waar door je je heen moet slaan :wink:. Maar een leuk visje tussen door zou wel helpen.

owja Ik heb op mijn toestel geen zelfontspanner dus ik moet de vis in een bewaarzak doen. Hoe kan ik dit het beste doen en hoe lang mag de vis erin liggen?
heb wel de grootste maat bewaarzak!

groetjes Kevin :smile:
rick schoonaard
Berichten: 549
Lid geworden op: 23-05-2003 02:00
Locatie: amersfoort
Contacteer:

19-11-2003 11:24

uh kan me niks anders herineren dan dat ik alleen ga je hebt totaal geen last van andere die alles verkeerd doen in jou ogen lawaai maken te hard hun voeten neer zetten niet soepel drillen de vis willen scheppen als ie er nog lang niet klaar voor is enz enz
volg mij op twitter: @rickschoonaard http://twitter.com/rickschoonaard
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

19-11-2003 11:38

Denk wel dat het afhankelijk is van waar je vist, persoonlijk vis ik niet graag alleen in bijv stads wateren, nu vis ik daar zowiezo al niet, maar ook recreatie gebiedn zijn niet altijd veilig zeker wanneer je voor de eerte keer alleen gaat. Ik vis zelf vaak op buiten water en moet zeggen er is niks beters dan lekker alleen op een stek te zitten, je leert er enorm veel van de de intensiteit van het vissen neemt toe. En denk bij je zelf: wat kan er meer gebeuren dan overdag? er is maar een verschil en dat is dat het licht uit is!
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

19-11-2003 11:43

Het zal allemaal ook wel meevallen maar het is toch normaal dat je de eerste keer alleen bang bent, ja bij mij dan.

De water die ik in de buurt heb zijn niet bepaald veilig dus ik moet een goed water zoeken waar je lekker rustig kan zitten! marja dat zal wel niet mee vallen denk ik.

weet iemand misschien antwoord op de vraag van mij over de bewaarzak?

groetjes Kevin :wink:
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

19-11-2003 12:06

kevin
over je bewaarzak vraag. Ik vis zelf veel alleen en zak de vis dus ook wel eens als ik dat nodig acht (mooie of grote vis) als je merkt dat een vis erg zwak is en niet direct wegzwemt KAN het verstandig zijn om hem eerst ff op adem te laten komen in een zorgvuldig weggehangen bewaarzak. maar hoe doe je dat. Allereerst heb je je vis op de onthaakmat liggen. Als je een zak klaar hebt liggen pak deze en leg hem op je mat. heb je hem niet klaarliggen dan vouw je de mat ff dubbel en klikt hem vast dan pak je je zak uit de tas en legt hem op je mat neer (blijf wel altijd goed opletten dat de vis niet uit de mat klapt. Vervolgens, het is wat moeilijk uit te leggen, stroop je je zak op zodat je de bodem kunt zien en je gewoon een platte zak hebt zeg maar. dan til je de vis voorzichtig op en legt hem op de bodem van de zak (zorg er trouwens ten alle tijden voor dat de vinnen langs het lichaam liggen) en rol de zak voorzichtig omhoog (de vis blijft dus in de zak op de mat liggen). Als je dat goed hebt gedaan ligt de vis in de zak. adn kijk je weer of de vinnen goed liggen en tilt de zak op. hang de zak met vis weg op een plaats waar hij niet kan beschadigen ( diep genoeg water en geen takken in de buurt) zorg er ook voor dat je ene goede knoop legt dat de vis in geen geval kan ontsnappen met de zak(dat overleeft hij niet namelijk) nou ik hoop dat je het begrijpt enne dat je het goed toepast.
Greetz Bart

p.s. veel sterkte met de eerste nacht en als ik je een tip mag geven, doe het in de zomer dan zijn de nachten namelijk niet zo lang en is het niet zo lang donker :smile:
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

19-11-2003 12:25

Bart,
Bedankt voor je tips :smile:
Voor een bewaarzak hoe diep moet het water dan zijn?
En hoe lang kan een karper in een bewaarzak blijven?.

Ach ja weet je wat het voordeel van wintervissen is je zit lekker rustig aan het water omdat het gewoon niet druk is met vissers in de koude maanden!
Ik denk dat ik mijn eerste nachtje alleen pak in december!

groetjes Kevin :wink:
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

19-11-2003 14:48

Hmmm Kevin,

Mate, ik ken dit.

Ben dit jaar 3 pogingen gaan doen.
En het lukte gewoon niet, zat er niet op mijn gemak.
Bepaalden redenen gehad hoor. Heel terleurstellend is het. Sindsien zit ik lekker de dagjes enkelt. Maar de nachten in 2004 moeten er ook aan gaan geloven!
Maar a.s. voorjaar moet het gewoon van me zelf.

Noem me een watje, eikel ofzo... maar ik ga er niet "verplicht" zitten. I do my own thing :smile:

Na 3 keer midden in de nacht opgeruimd te hebben krijg je daar wel een handigheidje in. Mn overwrap weet ik in et pikkedonker goed te handteren! :smile:

We zullen het er zaterdag nog ff over hebben!

Visze

Frank
Sjoerd Koster
Berichten: 142
Lid geworden op: 19-06-2002 02:00

19-11-2003 15:02

Koop een hoofdlampje, het is echt relaxt als je beide handen kan gebruiken EN dingen kan verlichten.
Voor je eigen gemoedsrust kan je beginnen stekken te bevissen die je af kan sluiten met een tent of plu, dan weet je zeker dat er niet zomaar iemand voor je tent staat.
Hou een slagvoorwerp binnen handbereik (better be safe then sorry)
en laat je vooral niet opnaaien door de geluiden van de nacht, die waren er ook al toen je met een vismaat aan het nachtvissen was alleen hoorde je ze toen niet! :smile:

En wat andere al aangaven; als je regelmatig alleen nachtvist dan zullen je vangsten stukken beter zijn dan als je met meerdere zit.
Gebruikersavatar
joachim stelma
Berichten: 434
Lid geworden op: 09-02-2003 01:00
Locatie: Leiden
Contacteer:

19-11-2003 15:33

Je kan beter geen slagvoorwerp meenemen. Zo ga je ook alleen maar denken dat er wat gebeurd. Denk gewoon aan vis en niet aan dat er iets gebeurd. Je kan ook een paar keer 's nachts gaan kijken daar of het er veilig is. Bij bruggen zou ik niet gaan zitten en ook niet op een plek langs een fietspad waar veel (dronken) jongeren langskomen ofzo.

Hoofdlamp is inderdaad echt handig. En leg alles klaar binnen handbereik. (weegschaal, weegzak, landingsnet)

Je verstand op 0 zetten en vissen!!
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

19-11-2003 15:40

Hoi Frank,
Zeker ze kunnen ons wat zeggen! interseerd me helemaal niks als mensen zeggen dat je een schijterd of watje bent! ik denk dat ik het nog wel eng vind om alleen te gaan vissen vooral als er een groep ineens voor je tent staat dus dat wil ik verkomen ik ken wel een water waar je snacht's kunt gaan zitten en waar het redelijk veilig is.

Als ik ga nachten wil ik zo weinig mogenlijk licht gebruiken je begrijpt wel waarom denk ik he. :wink:

Frank we hebben het er Zaterdag uitgebreid over ok!

groetjes mannen! en Frank tot zaterdag :smile:
Kevin
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

19-11-2003 15:54

Er is niks om je voor te schamen als je de eerste keren wat angstig bent als je alleen gaat nachtvissen. Ik ben 2 jaar geleden ook voor het eerst alleen gaan nachtvissen. Ook ik sliep de eerste keren nogal slecht en angstig. Daar hoef je echt geen watje voor te zijn. Het went vanzelf.
En over je bewaarzak; Als je 's nachts een karper vangt en je zet die 's ochtends op de foto dan is er niks aan de hand hoor. Zoals je misschien al weet is de karper dan wel volledig bijgekomen van de dril en dus laat ie zich in het algemeen niet meer zo makkelijk hanteren. hierbij moet je dus goed gaan opletten en zal het wat langer duren voor je veilig de goede foto kan laten schieten.
Succes ermee,
mvg Rob
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

19-11-2003 16:01

Kevin, zal zaterdag ff duidelijk maken hoe ik het foto probleem oplos :wink:
zodat er niet gezakt hoeft te worden.

Gr Frank
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

19-11-2003 16:07

Ik kan ook best begrijpen dat je de eerste
keer alleen aan het nachtvissen bent, dat je
dan wat angstig bent! Iemand die zegt dat ie
dat niet had bij het eerste nachtje alleen,
liegt in mijn ogen! :wink:
Hier enkele tips, om je minder angstig te
voelen!
1- Vermijd drukke plekken, zoals in steden
en dergelijke! Wil je deze plekken wel bevis-
sen, zorg dan voor dat je niet opvalt! Of be-
vis deze plekken toch samen met een maat.
2- Probeer niet op het nachtelijk geluid te
letten, maar wees opzich ook wel allert!
3- Ga NIET, als jezelf denkt dat je er nog
niet aan toe bent!
4- Zelf heb ik altijd wat bij me, om me te
beschermen (knuppel)! Leg deze aub niet in
het zicht! Probeer het ook NIET te gebruiken,
probeer het eerst op te lossen met woorden!
Gebruik het dus ALLEEN als laatste redmiddel,
als het niet anders kan! Maar gelukkig komt
zoiets praktisch niet voor!

groetjes Benny
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

19-11-2003 17:08

Mijn eerste keer.. Tja.. Was geen pretje.
Zat aan een plas eindje van huis. Niet ver van m'n tent waren al vroeg in de avond een aantal gasten die met een aanhanger stopte, behoorlijk wat hout achterin smeten, paar keer hard schreeuwde en bierflesjes kapot smeten. Ik hoopte maar dat ze me niet zagen.
Geluk had ik toen wel, ze zagen me niet, en na 10 minuten waren ze weg. Uurtje later werd ik gecontroleert, en werd weggestuurt..

Nacht niet afgemaakt helaas. Andere eerste nacht, was wel geslaagd. Ik werd weer gecontroleert door politie (waardoor ik me wel ietsje veiliger voelde), en deze keer lastig gevallen door aantal dronken lui.
Deden niks gelukkig. Die nacht ving ik wel mijn mooiste spiegel tot nu toe!

Tis wel ff wennen. Je zit alleen, moet alles verder alleen doen, zoals tent opzetten enzo. Niemand om tegen te praten tijdens de vroege nachtuurtjes, en een hoop enge geluiden! :grin:

Gewoon er doorheen denken. Blijf desnoods de hele nacht wakker!

mvg
Robbert


_________________
Als je lang van je water wilt genieten, smijt dan niet met namen en gewichten...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Robbert Spuijbroek op 2003-11-19 17:10 ]</font>
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

19-11-2003 17:22

Neem géén wapen mee! Liever een functioneel voorwerp zoals een hengelsteun. Sla je met een knuppel .o.i.d dan kan dat nog veel meer narigheid opleveren dan alleen pijn,maar deze discussie is uitgebreid gevoerd.

Leg een steun je telefoon en je hengelsteun (en evt. zo'n overlevingsmes) 't binnen handbereik naast je stretcher en blijf alert.
Wat inderdaad helpt is om 's nachts een paar keer te gaan kijken van tevoren. Soms ben ik totaal niet bang, soms ben ik om 11 uur 's avonds aan het voeren en krijg ik opeens zo'n blare-witch gedachte dat er iemand achter je aanloopt :smile: Da's vaak een stuk enger. Je moet jezelf gewoon niet gek proberen te maken...

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

19-11-2003 17:27

Hoi,
Ik kan me zelf wel verdedigen ho'r ik zit al een hele tijd op Taekwondo dus kan ik me aardig verdedigen gebruik ook het liefst geen wapen! marja wat heb je nou aan taekwondo als uit je slaap gewekt wordt in je slaapzak midde in de nacht door een engerd NIKZ dat is het hem juist en of een grote groep. marja ene kant moet je er ook niet te veel over denken want dat maakt het alleen nog maar erger!

groetjes Kevin :wink:
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

19-11-2003 17:34

Reel blijven mannen,

je moet maar zo denken,op stap gaan in een stad tot bv 01.00 uur s'nachts is risico voller dan een hele nacht ergens heel alleen aan een water te zitten.

Ga je voor de eerste keer een nacht alleen zorg dat je de volgende dag niet teveel hoeft,en blijf eens wakker achter je stokjes inplaats van te liggen op je stretcher in je donkere bivvy.
Je ziet en hoort zo meer,ja helaas de wat mindere geruststellende geluiden ook,maar je komt er snel achter dat je nergens bang voor hoeft te zijn.

Trouwens je eerste nacht alleen en dan wat bang zijn is niets om je voor te schamen,het is menselijk.

Wil.
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

19-11-2003 17:44

Nou,
dat "in me eentje nachtvissen" is er bij mij dit jaar een beetje in geslopen.

Ik ging vaak s'avonds vissen, en heb dan de neiging om lang te blijven zitten, en het gebeurde regelmatig dat ik pas om 12 uur of 1 uur s'nachts de boel inpakte.
Tja, en dan is het een kleine stap om alleen te gaan nachtvissen.

Het in je eentje in het donker een vis drillen maar vooral scheppen is een belevenis op zich, maar dat truukje krijg je gauw genoeg door.

Als je de spullen die je nodig denkt te hebben een vaste plaats geeft, en een hoofdlamp op je kop doet dan is er weinig aan de hand qua "chaos-om-de-stek".

Wanneer ik alleen aan t nachtvissen ben, heb ik standaard de hoofdlamp op, ook tijdens het "slapen".

Ik hoop dat je dr wat aan hebt!

Groet;

WouteR StegginK
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

19-11-2003 22:55

ik ben dus ook een keer midden ik de nacht gaan opruimen omdat ik niet durfde te gaan slapen.
steeda hoorde ik rare geluiden (ook van ratten) en durfde dus niet meer naar buiten te gaan...
dus 3 zaklampen gepakt, radio ff heel hard aangezet (in de hoop dat die ratten wegbleven) en een rondje op mijn tent gelopen maar ik zag niets.
10 min later ben ik gaan oppruimen....

Nu vis ik 90 % van de nachten alleen.
Vind ik eigenlijk leuker/beter.
Ik vis voornamelijk op een kanaaltje, of je gaat voor de gezelligheid, en deelt de vangsten, of je gaat in je eentje en vange (misschien) meer.

Groeten, en succes Kevin.

Luuk

_________________
Nie Lulluh, Maar Bewaarzakke Vulluhh!!!
wel kijken op http://luukschenk.flappie.nl

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: luuk schenkelaars op 2003-11-19 22:57 ]</font>
Gebruikersavatar
Marco Meuwsen
Berichten: 558
Lid geworden op: 21-03-2003 01:00
Locatie: Didam

20-11-2003 01:21

ik ben niet zo bang aangelegt en mijn eerste keer (nachten in me 1tje dan he :smile: ) was dan ook heel anders.. :smile:

1 uur snachts aangekomen alles opgebouwd
2 uur eindelijk alles klaar even een sigaretje en dan lekker gaan liggen maffen.
word ik smorgens rond half 7 wakker met een loeiharde run.
sta ik net met mijn hengel in de hand de vis bij de strand palen weg proberen te houden hoor ik achter me goede morgen wat zijn we hier aan het doen? kijk ik achterom zijn het 2 milieupolitie agenten!
ik mocht gelukkig de vis wel eerst afdrillen
na het terug zetten van een mooie 22 ponds schub en met de heren een bak koffie te hebben gedronken mog ik mijn spullen weer inpakken! en heb gelukkig geen boete gekregen omdat ze vonden dat ik zo netjes met de vis omging en ik 1 van de 2 wil aardig goed kende :grin:

ik wist wel dat ik niet op het strand mocht vissen maartoch tis gewoon klote als je net een paar uur zit te vissen en dan al weer op kan tieften >:(

heb het dat jaar nog iets van 9 keer geprobeert op het strand waarvan ik 6 keer de politie aan de tent heb gehad en de laatste keer ik een boete kreeg.
maar wel hele mooie vissen heb gevangen :grin:

en dus een 1ste nacht om nooit te vergeten :wink:


mvg marco

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Marco Meuwsen op 2003-11-20 01:21 ]</font>
rick schoonaard
Berichten: 549
Lid geworden op: 23-05-2003 02:00
Locatie: amersfoort
Contacteer:

20-11-2003 01:23

nog ff een tip voor de mensen die zich graag willen kunnen verdedigen mocht het nodig zij koop een maglite voor 70 euro heb je de grootste inclusief baterijen dit is een zaklamp die je ook als knuppel zou kunnen gebruiken maar hier zeker niet voor bedoeld is (maar wel gemaakt) en er komt ook bij als je iemand in zijn bakkus schijnt met dat apperaat zijn ze meestal al weg. ze schijnen +- 1500m ver dus is het ook nog eens een leuk speeltje als je je 's nachts verveelt. ze zijn water dicht en schok (cq sloop) bestendig een zeer goeie aankoop waar je de rest van je leven mee doet




enne ik word niet gesponsord!

succes