Vaslood of schuiflood?


Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

11-11-2003 10:06

Hoi,
Ik wil in deze maanden wat meer statisch gaan vissen dan penvissen wat ik eigenlijk bij voorkeur doe ik ga statisch vissen omdat ik dat in deze koude winter maanden langer volhoud dan naar een pennetje turen!

Nu wil ik echter wel zo licht mogenlijk vissen dus ik zat er aan te denk met vastlood te vissen gewoon mijn penhengel 1.1/4 1.1/2 lb met daarop een usa 3500 met 25/00 nylon maar ik ga niet hoger dan 40 gram met mijn hengel maar zou dit gaan ik bedoel dus de karper haakt zich zelf niet omdat het lood te licht is ! :smile: maar denken jullie voordat ik aangetikt heb de karper het al uit gepuugd heeft?

Nou is de oplossing met schuilood te vissen maar hoe ziet dit systeem er dan uit want ik hou er niet van om een wartelloodje op de lijn te schuiven want ik ben bang voor het beschadigen van de lijn iemand hier een oplossing voor?

B.v.d en groetjes Kevin :wink:
Gebruikersavatar
joachim stelma
Berichten: 434
Lid geworden op: 09-02-2003 01:00
Locatie: Leiden
Contacteer:

11-11-2003 10:10

als je naast je hengels zit ben je wel snel genoeg als je met schuiflood zit. Dan hoeft de vis zichzelf niet te haken.
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

11-11-2003 10:27

Beste Kevin,

40 gram lood prikt welliswaar minder. Maar prikt zeker nog wel. Volgens mij gaat het niet veel uitmaken of je met en vast lood of schuiflood systeem zit te vissen. Bij een vast lood systeem is het waarschijnlijker dat de karper minder snel het aas kan uitspugen. Zolang er maar spanning blijft staan op de onderlijn.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

11-11-2003 10:31

Hoi,
Dus denken jullie wel dat vastlood gaat? het loodje weegt om precies te zijn 42 gram van fox en als onderlijn een 25 cm lange gevlochte onderlijn met Line Aligner.

Oja ik zit toch altijd kort achter mijn hengel ga niet slapen ofzo :wink:

groetjes Kevin :smile:
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

11-11-2003 10:57

Vul eens een emmer met water,leg je lood en onderlijn erin, en test hoe snel en hoe goed je haak prikt onder invloed van verschillende gewichten...
Kan een hoop duidelijkheid verschaffen.

vr gr Sjoerd

_________________
If you see my little red rooster, please drive him home...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sjoerd Groot op 2003-11-11 10:58 ]</font>
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

11-11-2003 11:37

Ik heb laatst ook eens geexperimenteerd met een licht schuifloodje. Ik heb een catherine-schuiflood (lood met een gleuf en een kunststof stokje met een gleuf waar de lijn doorheen gaat) gebruikt. Het liep op dat moment vrij stroef op het water. Op één hengel viste ik dus met een schuifloodje van 20 gram en een haak beaasd met een boilie en met de andere hengel was ik aan de oppervlakte bezig. Plotseling merkte ik dat de lijn van de bodem-hengel slap viel en weer straktrok en dit een aantal keren achter elkaar. Ik dacht aan brasem en tikte aan. Het bleek toch een mooie karper te zijn, die als ik met zwaar vastlood had gevist, waarschijnlijk mijn haak eruit had gewerkt. Zeker op dressuurwater werkt dit systeem dus goed (anders dan anderen!), je moet alleen goed alert blijven.

Groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-11-2003 11:40

In alle gevallen komt een karper in de problemen. Gecondtioneerde karper wellicht omdat hij het lichte lood niet verwacht.

Je hebt overigens van die Whisp inline loodjes van Nash die 1 en 1.5 ounce wegen. Ik weet niet of die nog te koop zijn. Bij korda is het lichtste inline loodje 1.5 ounce meen ik. In ieder geval, ik gebruik deze lichtste Whisp loodjes doorgaans voor dit soort werk. Verder heb ik er altijd tubing boven.

Maar je kunt natuurlijk ook met wartellood semi-fixed of schuivend werken met de systemen die je anders voor zwaarder lood gebruikt. Ik vis met het Solar schuivend systeem ook wel eens met wartelloodjes van een grammetje of 30.

Een wartelloodje schuivend op de lijn werkte 20 jaar geleden ook, dus waarom zou het nu ineens de lijn beschadigen?

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

11-11-2003 11:48

Een wartelloodje schuivend op de lijn werkte 20 jaar geleden ook, dus waarom zou het nu ineens de lijn beschadigen?

Groeten, Kees
[/quote]

Hoi Kees,
Daar ben ik bang voor! maar ik probeer het eerst eens met vastlood kijken hoe dat werkt als ik merk dat ik geen mooie beten krijg of ik verspeel erop dan maar mooi schuiflood! :wink:

Maar eerste instantie was mijn vraag is 42 gram zat om de de onderlijn strak te houden zodat de karper het niet uit kan spugen?

groetjes Kevin :smile:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-11-2003 11:53

Kevin,

Het blijkt in de praktijk zeer goed te werken. Zelfs op dressuur water. Het hoe en het waarom in relatie met het hele prikverhaal laat ik maar in het midden. Dat wordt een hele theoretische verhandeling. Enige beperking is de afstand die je kunt werpen.

Kees
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

11-11-2003 12:01

Hoi Kees,
Wat vind jij dan de maximale afstand die je kunt werpen?

Ik vis persoonlijk toch nooit verder dan een meter of 30 hooguit maar meestal dichterbij! :wink:

Kevin :smile:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-11-2003 12:06

Kevin,

Een metertje of 30 in combinatie met 25/100e en 1.5 lbs moet makkelijk lukken met 42 gram. Ik kwam pas in de problemen als ik een voorslag gebruikte. Door het lichte gewicht schiet de standaard voorslagknoop niet goed door de ogen en het resultaat als ik dan flink aanzette voor een worp van een metertje of 50 was een vervelende pruik.

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-11-2003 12:10

Moet je maar niet net een voorslag vissen, ik weet het. Tussen de 30 en 50 meter schat ik de maximale afstand, afhankelijk van de actie van de hengel.
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

11-11-2003 12:14

Hoi Kees,
Ik vis nooit met een voorslag mits het nodig is !

50 meter uit de kant vis bijna nooit !
ja op groot water maar dan pak ik ook mijn 2,5 stokken uit de foudraal :wink:

Bedankt Kees en andere ik weet genoeg
Ik ga voor het vastlood systeem!

Groetjes Kevin :smile:
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

11-11-2003 15:01

Hoi laatste vraag :wink:

Heeft iemand ervaring met het vissen met licht lood gram of 50 of minder? Heb je iets gemerkt met de aanbeet of inhaking dan zwaar lood?

groetjes kevin :grin:
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

11-11-2003 15:24

Kevin,

Jazeker, ik gebruik licht lood alleen bij
een schuifmontage. Het lood kan dan geheel
vrij schuiven op de lijn.
Het voordeel van een schuifmontage is, dat je
veel meer ziet qua beetregestratie. Hier bij
sla ik dan wel zelf aan, omdat de vis zich
zelf hierbij niet prikt.
Het gewichtje laat ik afhangen van de te be-
vissen afstand. Al vind ik dat het schuifsy-
steem het beste werkt tot een meter of 30. De
lood gewichtjes varieren van 15 tot 30gr.
Bij deze manier van vissen, zit je het beste
vlak bij je hengels, en gebruik een lichte
waker! :wink:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
hans de haan
Berichten: 114
Lid geworden op: 07-04-2003 02:00
Locatie: zoetermeer/nunspeet

11-11-2003 19:13

hoi kevin
ik heb wel eens met 30gr gevist op een stadsgracht van 30 a 40 breed .
het gaat perfect want als het lood verschuifd
dan gaat ook je toplood werken en de kracht van de lijn daarachter.
als ik op grotere afstanden zo kon vissen dan deed ik dat.
maar daar gebruik ik zwaarder lood voor het werpgewicht
ga je met de rekrig vissen dan moet je wel zwaarder gaan maar dat had je zelf denk ik al begrepen.

groeten hans
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

11-11-2003 19:27

Kevin,

zie ook mijn topic verder boven. Het is in ieder geval belangrijk om goed op je lijn te letten, aangezien je vaak geen flinke runs krijgt.

Je ziet aanbeten die je met een flinke bonk lood nooit zou zien. Alleen zal de karper zich niet zo snel zelf haken.

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Mark Pijnappels
Berichten: 5
Lid geworden op: 09-10-2003 02:00

12-11-2003 11:34

Kevin
Ik heb van 1999 t/m 2001 alleen maar gevist met een schuivend systeem met lood tussen de 15 en 30 gram.
Het systeem wordt echter minder interessant wanneer je met een zware waker en licht lood vist. Als je bijvoorbeeld het gewicht van je swinger zo licht mogelijk afsteld, is bij een loodgewicht van 30 gram de weerstand van de swinger groter dan die van het lood. Zwemt de vis niet in een rechte lijn van je af dan gaat het lood zeker versleept worden.
Om dit tegen te gaan zijn ben ik met zeer lichte wakers gaan vissen en ik durf wel te zeggen dat dat veel gevoeliger is dan het bovengenoemde systeem. Je ziet en hoort veel en veel meer als je met een lichte waker vist.
Het grote nadeel is echter dat je als je een flinke kabbel op het water krijgt je vooral veel meer hoort en dat is voor onze nachtrust niet echt ideaal. Heel de nacht door om de 10 seconden een enkel piepje daar wordt je compleet gek van. Vis nu eigelijk alleen maar met zelfhaaksystemen en vang minstens zoveel, maar ik moet wel zeggen dat het niet om 'dressuur' wateren gaat.

Groeten Mark
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

12-11-2003 12:14

Op 2003-11-12 11:34, schreef Mark Pijnappels:
Kevin
Ik heb van 1999 t/m 2001 alleen maar gevist met een schuivend systeem met lood tussen de 15 en 30 gram.
Het systeem wordt echter minder interessant wanneer je met een zware waker en licht lood vist. Als je bijvoorbeeld het gewicht van je swinger zo licht mogelijk afsteld, is bij een loodgewicht van 30 gram de weerstand van de swinger groter dan die van het lood. Zwemt de vis niet in een rechte lijn van je af dan gaat het lood zeker versleept worden.
Om dit tegen te gaan zijn ben ik met zeer lichte wakers gaan vissen en ik durf wel te zeggen dat dat veel gevoeliger is dan het bovengenoemde systeem. Je ziet en hoort veel en veel meer als je met een lichte waker vist.
Het grote nadeel is echter dat je als je een flinke kabbel op het water krijgt je vooral veel meer hoort en dat is voor onze nachtrust niet echt ideaal. Heel de nacht door om de 10 seconden een enkel piepje daar wordt je compleet gek van. Vis nu eigelijk alleen maar met zelfhaaksystemen en vang minstens zoveel, maar ik moet wel zeggen dat het niet om 'dressuur' wateren gaat.

Groeten Mark



Hoi,
En wat voor wakertje gebruiktje je dan?
Als ik dit zou doen zou ik voor aluminium folie kiezen maar dat is met dit weer niet te doen wind regen dan piept net zo lang zodat je er gek van wordt volgens mij?

groetjes kevin
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-11-2003 12:19

Inderdaad Kevin en Mark, niet te vergeten.

Ik vis met heel licht lood een slappe lijn en hengels die goed naar beneden wijzen. Verder de lichste hangers (Solar sensalite met touwtje) of bij wind swingers (butt hangers dan) met verlengde arm die ik diep af laat hangen met de sensalite hanger. Bij wind ook toppen onder water. Je komt een heel eind weg hoor, maar er zijn grenzen.

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

12-11-2003 12:21

sjoerd bedenk wel dat het lood zich ook in de bodem vastzuigt dus is de kracht op de haak groter dan dat je het test in een emmer met water.
Enne zaterdag ving mijn maat nog een vis op een glijdend 50 grams loodje en die was perfect gehaakt ik zou desalniettemin voor vast gaan omdat hij dan zeker haakt Greetz Bart
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

12-11-2003 12:30

Kevin,

Een rolletjes aluminiumfolie, is goed te ge-
bruiken! Als je last van wind heb, doe het
rolletje aluminiumfolie dan op een naald een
lange brei-naald b.v.!
Ik ken ook iemand die heeft een paar lichte
hangwakers gemaakt. Die maak je als volgt:
Koop van die kurkenballetjes, Steek er 2
speldekopjes vlak naast elkaar in het kurk,
vast lijmen de speldekopjes. Maak nu een
mini-warteltje vast aan de ander kant "iets
inboren met dunne boor" dan warteltje erin
duwen en weer iets lijm om het warteltje vast
te zetten. Knoop nu een koortje aan het oog
van het warteltje, en aan de andere kant van het koord een lus voor bevestiging aan de steun.
De lijn kun je nu tussen de 2 speldeknopjes
klemmen, en bij de aanslag schiet ie ervan
zelf af! :wink:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-11-2003 12:36

Raadpleeg Karper van Rini Groothuis voor de technieken van toen. Die gaan ook nog steeds op. In die tijd was 15 – 30 gram wartellood vrij normaal. Maar ja, de tijd schrijdt voort. :smile:
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

12-11-2003 12:42

Hoi,
Ik heb zelf de simpele swinger van Fox maar kan ik die niet op zijn lichts afstellen en dan gewoon met een loodje van 20 a 30 gram vissen?

groetjes kevin
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

12-11-2003 12:51

Kevin,

Zou wel kunnen, maar stel hem dan zo licht
mogelijk af!
Persoonlijk zou ik voor een stukje folie of
een hangertje gaan!

groetjes Benny