peilen naar perfecte plaats


Plaats reactie
wouter mevis
Berichten: 170
Lid geworden op: 27-10-2003 01:00
Locatie: Puth (CHINA)

06-11-2003 13:05

waar moet ik op letten als ik aant het peilen ben? wat zijn goede plaatsen waar karper terug komt/ligt?

bvd wouter
easy does it!!!
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

06-11-2003 13:13

Ik let meer op zichtbare elementen die karper aan (kunnen) trekken, zoals eilandjes, rietkragen, lelies etc.

Ik heb laatst de videoband van Korda gekocht waar uitgebreid wordt ingegaan op de techniek van het peilen. Typische karperstekken zijn al zoveel besproken.... taluds, plateaus, zandbanken, kuilen etc.

Let bij het peilen vooral ook op de bodemgesteldheid, die je kunt achterhalen door je lood langzaam terug te trekken over de grond. Voel je het lood als het ware stuiteren dan zit je op grind, glijdt het lood makkelijk terug dan is er waarschijnlijk een zandbodem en zuigt het lood zich vast en trek je het met moeite terug dan zit je in de blubber. Mocht tijdens het terugtrekken de lijn even slapvallen dan ga je waarschijnlijk van een talud af (goede stek!) en zo zijn er nog meer herkenningspunten.

Tja, oefening baart kunst.

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

06-11-2003 14:40

Op de meeste wateren zijn de stekken als lelies, struiken, eilandjes, landtongen en riet nog altijd het beste.
Maar hoe meer een water bevist wordt, hoe sneller (vooral de grotere) de karper naar de "onzichtbare" stekken als kuilen, plateua's, taluuds en soortgelijke bodemprofielen zal trekken.

Gewoon proberen doet het inderdaad het beste,

grtz,

kevin
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

06-11-2003 15:55

Op de meeste wateren die het meest bevist worden in Nederland (slootjes, plassen enz.), heb je een beetje hetzelfde bodem verloop. Wat meestal het belangrijkst is het punt waar het vanaf de kant dieper wordt, je hebt meestal langs de kant een diepte die een aantal meters uit de kant dmv een taluud de diepte in gaat. Dit is vaak een belangrijk punt op een water en gemakkelijk te trasseren. Als het allemaal wat makkelijker gaat zou je naar de rest van het water kunnen gaan kijken en ook op de bodem gesteldheid gaan letten.

groeten Lex
Als je er maar vertrouwen in hebt.
wouter mevis
Berichten: 170
Lid geworden op: 27-10-2003 01:00
Locatie: Puth (CHINA)

07-11-2003 10:04

okey badankt jongens dus een talud is een stuk wat dus van ondiep naar diep gaat?
easy does it!!!
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

07-11-2003 11:12

Hoi,
Moet je dan echt op de de schuine helling gaan liggen of op het diepe of ondiepe?

groetjes
Ramon Kuipers
Berichten: 66
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Oldenzaal

07-11-2003 16:54

Wouter,

Dat klopt, maar kan ook omgekeerd....

Kevin,

Dit is afhankelijk van veel factoren, maar de balangrijkste is nog wel: hoe trekt de vis langs deze plaatsen, vissen waar de vis niet zwemt....je snapt het wel.

Bijvoorbeeld: iedereen vist bovenaan het talud en de vangsten worden minder, dan kun je het beste wat dieper gaan vissen.

gr. Ramon
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

07-11-2003 17:20

Ramon,
Dus Ramon je kunt ook gewoon op de schuine kant gaan vissen!?

groetjes Kevin :smile:
Gebruikersavatar
hans de haan
Berichten: 114
Lid geworden op: 07-04-2003 02:00
Locatie: zoetermeer/nunspeet

09-11-2003 21:44

kevin
als je zo een talud heb gevonden dan zou ik gewoon een hengel op de rand leggen en 1 op het diepste gedeelte (dit is afhankelijk van de grote van het talud je kunt er anders ook 1 op het schuine leggen)
en dat van je henmgels niet te serieus nemen he :grin:
hans
wouter mevis
Berichten: 170
Lid geworden op: 27-10-2003 01:00
Locatie: Puth (CHINA)

10-11-2003 13:08

bedank voor de informatie ik ga dadelijk op een water hier in de buurt peilen. tis un water met niet veel poespas gewoon een gat met water maar wel tot 8meter diep dus ik ben benuujd wat ik daar aantref..

maar ff og un klein vraagje: tot hoe diep kun je karper voornamelijk verwachten?

greoten wouter
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

10-11-2003 13:33

Doorgaans vis ik niet dieper dan 4 meter, maar er zijn genoeg verhalen van vissen die op 20 meter diepte worden gevangen. Hier zijn meerdere factoren van belang, met name ook de ligging van de spronglaag (overgang van koud naar warm water), maar in deze theorie zit ik niet echt.

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

10-11-2003 18:11

ik vis gemm op 8 meter diep! zoek meestal overgangen op van diep naar ondiep, en probeer een stek te kiezen waar ik meerdere dieptes kan bevissen! ook harde stukken in de bodem zijn wel fijn!
Ramon Kuipers
Berichten: 66
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Oldenzaal

10-11-2003 18:17

Kevin,

ten eerste sorry voor de late reactie, maar je kunt uitstekend op de schuine kant vissen. Denk alleen is aan het feit dat met name de grotere vis niet shuin in het water hoeft te gaan hangen om te azen, ten tweede heb ik het idee dat zich op het talud zelf vaak meer voedsel bevindt dan op vlakke stukken, uitgaande van een harde en schone bodem.

Wat betreft de spronglaag heb ik ook geen kennis. Het enigste wat ik er van kan zeggen is dat volgens mij de invloed ervan 's winters minder is dan zomers.
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

10-11-2003 18:39

Op 2003-11-10 18:17, schreef Ramon Kuipers:
Kevin,

ten eerste sorry voor de late reactie, maar je kunt uitstekend op de schuine kant vissen. Denk alleen is aan het feit dat met name de grotere vis niet shuin in het water hoeft te gaan hangen om te azen, ten tweede heb ik het idee dat zich op het talud zelf vaak meer voedsel bevindt dan op vlakke stukken, uitgaande van een harde en schone bodem.

Wat betreft de spronglaag heb ik ook geen kennis. Het enigste wat ik er van kan zeggen is dat volgens mij de invloed ervan 's winters minder is dan zomers.


Hoi,
Maakt niet uit ho'r van de late reactie :smile:
Denk je dat grote karper makkelijke aast op een schuin talut? en waarom denk je dat dan?
En rollen als je met b.v. bollies vist de bollies niet van het talut?

groetjes Kevin :wink:
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

10-11-2003 18:46

Een taluud is niet perfect glad schuin aflopend he Kevin, als er al maar stenen, mosseltjes oid ligt dan blijft er al een hoop liggen, waarom denk je dat die vis bij taluuds aast, omdat er gewoon vaak veel voedsel te vinden is, voer anders gewoon met tijgers of maak je boillie gewoon niet rond, dan blijft het ook al veel beter liggen.

mvg
stefan
Ramon Kuipers
Berichten: 66
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Oldenzaal

10-11-2003 19:14

Kevin,

Ik kan er geen sluitende verklaring voor geven waarom een grote vis tegen "liever" tegen een talud aast dan op een vlakke bodem, maar

1. zoals stefan al zegt ligt er vaak veel voedsel.

2. het is ook nog eens makkelijker verkrijgbaar, de vis hoeft niet schuin in het water te gaan hangen en kan gewoon rechtstandig azen, scheelt weer energie, etc....

3. Ik heb het zelf te vaak meegemaakt dat ik tegen het talud de dikke vissen ving en op de vlakke stukken de kleinere vis.

Ronde boilies blijven echt wel liggen. Ok, er kunnen wel wat boilies meer verspreid komen te liggen, maar is dat een nadeel? Daagt weer uit om een hengel iets buiten de stek te vissen...........
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

11-11-2003 10:51

Hoi Ramon,
over dat het voer verspreid! dat is zeker niet erg misschien wel goed wie weet

Ik heb wel eens op een schuin talut gevist en ik moet zeggen ving wel meteen een 24 ponder op een water waar je die niet zo snel vang. Misschien is het toeval maar misschien ook niet!

groetjes Kevin
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

11-11-2003 15:07

Hoi Kevin ga ermaar vanuit dat dat toeval is geweest (tenminste dat denk ik). Het enigste grote voordeel aan taluuds wat ik zie, is als strak langs de kant de bodem in een taluud vorm gelijk wegloopt. Daar bedoel ik mee dat de bodem vanaf een ondiep kantje gelijk schuin wegloopt en dieper wordt. Dat is meestal wel een hotspot, vooral voor grote karper, want deze kan hier zonder enige moeite (meestal in de vroege ochtend als het wat rustiger is) met gemak op de ondiepte langs de kant azen (waar meestal meer voedsel ligt) zonder moeite te doen en/of opgemerkt te worden.

Veel succes verder
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

11-11-2003 21:18

je boilie en je voer rolt wel naar beneden van een talud! als je tegen een talud opvist kan dat erg knullig zijn boilie rolt dat naar het lood toe!
ik ben van mening dat karpers vaak langs taluds trekken en ze als soort route gebruiken, en daarom vaak daar gehaakt worden. ik heb ook hele jaar op talud gevist en ving er ook goed, maarja of mijn theorie klopt zal ik wel nooit achter komen dat het vangt is zeker, vind ik wel belangrijker!
albert plas
Berichten: 247
Lid geworden op: 24-03-2002 01:00
Locatie: Coevorden

12-11-2003 17:29

moie,
ik heb een paar vragen over het vissen tegen/op taluuds:
-Hoe voorkom je dat het lood wegrolt? Is een plat lood bijvoorbeeld al voldoende, of zijn er nog andere tricks die jullie gebruiken?
-Is er niet een verhoogde kans op lijnzwemmers en vissen die door de lijn worden verschrikt? want als je tegen een taluud aan de overkant vist op de halve diepte, staat er een lijn "haaks" op het taluud (zal wel niet zon grote hoek zijn, maar toch).
-Kan je ook op een taluud vissen dat van de af loopt, dus van diep naar ondiep, of is er dan een kans dat de lijn bij n run word doorgeschuurd?
Ik hoop dat iemand er raad mee weet!
Gr. Albert
Waterbouw... werk voor echte mannen!
Gebruikersavatar
Ties Kanters
Berichten: 84
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00

12-11-2003 22:50

Albert,
In de meeste gevallen is het afdoende om plat lood te gebruiken. Heb je er echter nog geen vertrouwen in neem je het rivierlood van korda.
Als je bang bent voor lijnzwemmers maak je gewoon gebruik van een slider. Waarom zou je lijn doorgeschuurd worden? Dat risico blijft in mijn ogen net zo groot als op iedere "schuine" stek.
M.V.G. Ties

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ties Kanters op 2003-11-12 22:51 ]</font>
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

13-11-2003 00:14

Op 2003-11-10 18:11, schreef Frank bosman:
ik vis gemm op 8 meter diep! zoek meestal overgangen op van diep naar ondiep, en probeer een stek te kiezen waar ik meerdere dieptes kan bevissen! ook harde stukken in de bodem zijn wel fijn!


Frank,

Zeker mee eens! Ik kies m'n stek het liefste
ook zo, dat ik verschillende dieptes kan be-
vissen. Produceerd er maar een bepaalde diep-
te, dan kun je je altijd nog concentreren op
die diepte!
Wat taluds betreft, leg ik meestal 1 hengel
bovenkant talud, en de andere onderkant talud
aan de "voet" van het talud dus. Taluds wor-
den naar mijn mening vaak gebruikt als trek-
route, en er hoopt zich van alles op; zoals
mosselbanken enz.
Voor de rest is het gewoon een kwestie van
proberen, en verschilt het van water tot wa-
ter! :wink:

groetjes Benny
wouter mevis
Berichten: 170
Lid geworden op: 27-10-2003 01:00
Locatie: Puth (CHINA)

13-11-2003 15:20

hoe kan ik het beste opschijven waar ut diep is en waar niet? moet ik dan eerst een schets van het meer maken en daarna de punten aangeven?

hoe doen jullie dat?
easy does it!!!
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

13-11-2003 19:06

ga op een punt staan en geef richtpunten van de overkant weer met daarbij de dieptes.
de afstand kun je evt meten met molenslagen.
Plaats reactie