Lampvissen?


Plaats reactie
Mazter Paz
Berichten: 45
Lid geworden op: 16-09-2003 02:00
Locatie: Nederland

04-11-2003 17:59

Ik las op http://www.indenatuur.nl/thematijd/tip15.htm een grappig stukje over lampvissen...

Maar het lijkt me niet dat de karpervisser hier iets aan heeft toch? Ben benieuwd naar jullie reacties...
Met de vriendelijke groenten,

Mazter Paz...
Jeroen Rickhoff
Berichten: 27
Lid geworden op: 02-11-2003 01:00
Locatie: Rotterdam

04-11-2003 18:29

lijkt mij ook niet dat dit effect heeft op de karper... maar wie weet :grin:

gegroet,

Jer0en
Carp 4 Life...
Keep your fishing area clean and have fun.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

04-11-2003 18:38

Werkt alleen in dichtbevolkte woonwijken!
Helemaal wanneer men de 500 watt halogeenlampen kan inpluggen op de tuinverlichting van aanwonenden.

83qvoiq40y656wyasQten Henk


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Henk ter Maat op 2003-11-04 18:39 ]</font>
jan van kranenburg

05-11-2003 02:22

Ik had vroeger veel succes met dat lampvissen; of eigenlijk met dmv zware dieselmotoren gesteund schijnwerpervissen.
Mocht niet meer omdat het motor-geluid van mijn zware truck storend was voor de bewoners. Analoog aan de overlast van piepers in het Amsterdamse.

Had geen eens een netje nodig; de karper wandelde zo de kant op.
Ik ben niet zo handig anders had ik vast ingeplugd op tuinverlichtingen.
Maar dat idee was al wettig gedeponeerd door Henk...

Even serieus, Matzer.
Geloof er geen moer van.

mvg
Jan
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

05-11-2003 09:50

Tja, er zit toch wel wat in. Immers, licht trekt allerlei diertjes, zowel boven als onder water aan. Vissen zijn ook diertjes. Wellicht ligt de verklaring in het feit dat de vissen weer op de eetbare diertjes afkomen. Ik denk overigens wel dat hierbij conditionering ook zeker een rol speelt. Zet je vissen ineens in het licht, dan weten ze niet hoe snel ze weg moeten komen; zijn ze niet gewend. Dit is door mij veelvuldig in mijn vijver getest :smile:

In dezelfde serie is nu ook de cursus "Hoe vang ik vissen met geluid" uitgebracht. Ik heb ooit ergens gelezen (best wel vaag dus) dat je vissen kunt lokken met een bepaald monotoon geluid(sinterval).

Laat ik het maar gewoon bij mijn hengel houden. Is al moeilijk genoeg.
Gebruikersavatar
Henny van Roomen
Berichten: 127
Lid geworden op: 03-02-2003 01:00
Locatie: Tegelen
Contacteer:

05-11-2003 18:30

Ik heb idd ergens gelezen dat licht vissen BEPAALDE vissoorten aantrekt. Zo zouden ze bijvoorbeeld vissen om kunnen leiden bij waterkrachtcentrales alleen het probleem is dat sommige vissen hierdoor juist afgeschrikt worden dus dat was ook geen optie. Dus of karpers ook gelokt hierdoor worden? ik weet het niet maar volgens Jan dus wel. Over lokken met geluid, doen ze met meerval ook. Ze slaan dan met een stuk hout met een speciale vorm in het water dat trillingen veroorzaakt. Dit zou de meerval meten lokken, en geluid zijn trillingen dus...

mvg henny
gerrit haverhoek
Berichten: 132
Lid geworden op: 07-10-2003 02:00
Locatie: zwolle

05-11-2003 21:08

lampvissen wil wel maar niet op karper.
ik doe het in de winter veel, maar vis dan op spiering, dat werkt prima.
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

06-11-2003 03:47

Heren,

toch wel vreemd dat wij vroeger één specifieke winterstek hadden in de Haagsche kanalen. We noemden het de lampenstek en u kunt al raden waarom.....

Zo was er nog een stek waar men gebouwen aan het afbreken was. De stenen(betonblokken) kwamen continu het water ingezeild. En vangen dat we deden.....

Raar dat juist op groter water, de plekken waar zwemmers zich tijdens een warme dag operbest vermaken, zoveel grote vis opleverd....

Met uiterst vriendelijke groet, MB
Hans Wols
Berichten: 60
Lid geworden op: 01-05-2002 02:00

08-11-2003 15:34

Of je nu wel gelooft in het effect van lampen; feit is dat beroepsvissers op de Middellandse Zee al sedert jaren en jaren
's nachts vissen met behulp van felle lampen
op hun bootjes.........
Of je het moet/wilt gaan toepassen bij het
visser op karper is een heel ander verhaal.

Met vriendelijke groet,

Hans
Mazter Paz
Berichten: 45
Lid geworden op: 16-09-2003 02:00
Locatie: Nederland

08-11-2003 18:29

Okee dus het werkt wel, alleen niet met karper... Niet dat ik ze met een net zou willen vangen ofzo, maar ik dacht dat het misschien wel handig zou zijn om een felle lamp recht boven je voerstek te hangen mits het ook zou werken met karper.

Ik vond het wel een grappig stukje om te lezen en was gewoon een beetje benieuwd...
Met de vriendelijke groenten,

Mazter Paz...
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

08-11-2003 18:47

Op 2003-11-06 03:47, schreef Michael Bouman:
Heren,

toch wel vreemd dat wij vroeger één specifieke winterstek hadden in de Haagsche kanalen. We noemden het de lampenstek en u kunt al raden waarom.....

Zo was er nog een stek waar men gebouwen aan het afbreken was. De stenen(betonblokken) kwamen continu het water ingezeild. En vangen dat we deden.....

Raar dat juist op groter water, de plekken waar zwemmers zich tijdens een warme dag operbest vermaken, zoveel grote vis opleverd....

Met uiterst vriendelijke groet, MB


Micheal,

Bij ons op een water heb je ook een stek die
goed produceerd bij een lantaarpaal, ik denk
dat de vis gewend moet zijn aan dat licht.
Wat stranden/zwemmers betreft, dat is eenvou-
dig te verklaren! Aller eerst is de vis eraan
gewend, ten tweede woelen zwemmers de bodem
om zodat allerlei natuurlijk voedsel naar bo-
ven komt, ten derde worden die stranden goed
opgewarmd in het voorjaar, dus dan zijn ze
ook zeer productief! :wink:
Maar ik denk dat je dat wel wist!!!!!! :smile:
Karpers zijn in sommige gevallen minder schuw
dan we denken, de karper is gewoon de naam
"schuwheig" opgelegd, maar in praktijk blijkt
het vaak wel anders!

groetjes Benny
Plaats reactie