Ondanks gebruik hoekafhouder raken onder- en hoofdlijn in de


Plaats reactie
Joris Driepinter

17-10-2003 13:15

Hoi,

Hebben degenen die ook weleens met een hoefafhouder een voerkorf vissen hier ook weleens last van? Zouden lange hoekafhouders de kans op verwarring van hoofd- en onderlijn verkleinen? Weet iemand een andere oplossing?

Joris
Matthijs Raaben
Berichten: 97
Lid geworden op: 04-08-2003 02:00
Locatie: Utrecht

17-10-2003 13:30

ik zou zonder hoekafhouder vissen, en je voerkorf aan een lus bevestigen. Dit leidt tot minder problemen tijdens het ingooien.

Groet,

Matthijs
Vis en gij zult vangen!!
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

17-10-2003 13:51

Joris,
Probeer het eens met een inline-voerkorf. Dit werkt bij the method prima, dus zou het voor jou ook moeten werken.

Ik vis overigens vaker met een voerkorfje met elastiek-lusje, gewoon aan een warteltje op de hoofdlijn gehangen.

Een stukje siliconentube (+/- 7cm) op je onderlijn over de wartel trekken helpt ook tegen het in de war gooien.

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Jelle Rijmt
Berichten: 202
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00

02-11-2003 21:17

of je vist gewoon met een stuggere onderlijn, een zogenaamde stiff rig, in combinatie met een hoekafhouder zou in de war gooien tot een minimum moeten beperkt worden...
overigens ben ik ook voorstander van het stukje slang...
Enneuh, eventjes voor je lood (korf) het water raakt, met je hand wat afremmen, zo strekt de onderlijn zich ook. Niet plots afremmen, langzaam aan...
_________________
Never mind me...I'm only here for the carp...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jelle Van Rijmenant op 2003-11-02 21:19 ]</font>
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

02-11-2003 21:22

Mensen,

Wat maken we het ons toch moeilijk! :smile:

Als het goed is, heeft de hoek af houder een
lange en een korte kant! De lange kant moet
echter richting haak, zodat de onderlijn ver
van de hoofdlijn vandaan staat! En wolla het
in de war gooien komt haast niet meer voor!

groetjes Benny
Jelle Rijmt
Berichten: 202
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00

02-11-2003 21:56

tenzij je met een onderlijn van 50cm vist he benny, die nodig is om de slimme karpers een stapje voor te zijn... :wink: Zoown groowte afhouder heb ik nog niet gezien...
Echt waar hoor!!!
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

02-11-2003 23:00

Jelle,

Kan wel zijn, maar je kunt altijd beter de
lange kant richting haak doen! Als je het
net andersom doet dan weet je haast helemaal
zeker dat de boel in de war komt.
En als je met een onderlijn van 50cm wilt
vissen, lijkt het me niet dat je dan een hoek
afhouder gebruikt, maar een lange anti-tangle
tube. :wink:

groetjes Benny
rick schoonaard
Berichten: 549
Lid geworden op: 23-05-2003 02:00
Locatie: amersfoort
Contacteer:

03-11-2003 10:53

Op 2003-11-02 21:22, schreef Benny van de Werfhorst:
Mensen,

Wat maken we het ons toch moeilijk! :smile:

Als het goed is, heeft de hoek af houder een
lange en een korte kant! De lange kant moet
echter richting haak, zodat de onderlijn ver
van de hoofdlijn vandaan staat! En wolla het
in de war gooien komt haast niet meer voor!

groetjes Benny





volgens mij moet toch echt de korte kant naar de haak je hebt namelijk ook hoek afhouders van bv shakespear met een lang stuk van 25 cm als de lange kant hier bij richting haak doet dan krijg je nooit je haak aas dcht bij je voer zoals de bedoeling is.

groet rick
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

03-11-2003 11:55

Rick,

Toch moet de lange kant richting haak, omdat
zo je onderlijn verder van je hoofdlijn af
staat en in de war werpen geminimaliseerd
word!
Trouwens ik zou zelf nooit bij het karperen
met een hoek afhouder vissen, een anti-tangle
tube is wat dat betreft veel betrouwbaarder
wat in de war werpen betreft!

groetjes Benny
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

03-11-2003 14:55

Heren,

Ik heb recentelijk langs de waterkant persoonlijk contact gehad met Joris.

Ik heb hem een zeer korte introductie m.b.t. het karpervissen gegeven. Hierbij zijn ondermeer zaken als wijze van ingooien en simpele onderlijnmontages aan de orde gekomen.

Grappig vind ik dat een eenvoudige vraag van een beginner (niet denigrerend bedoeld) leidt tot inzicht in hoe een hoekafhouder dient te worden gemonteerd.

Ook ik ben van mening dat de lange kant van een hoekafhouder aan de "haak-zijde" dient te zitten. De reden is vrij simpel. Hoewel de hoek hetzelfde blijft, wordt de onderlijn verder van de hoofdlijn afgeduwd. In theorie kan dit ook betekenen dat de haak verder van de korf verwijderd ligt. Echter, ik denk dat dit in de praktijk verwaarloosbaar is.
Jelle Rijmt
Berichten: 202
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00

03-11-2003 19:01

Benny,
ik geef je geen ongelijk, waar ik wel men twijfels over heb tegenwoordig, is het nut van een anti-tangle tube.Ik snap ten eerste al niet goed waarom nou net zo'n tube zou kunne verhinderen dat je je lijn in de war gooit. Je hebt hier namelijk helemaal geen stuk tssn lood en onderlijn zoals bij een afhouder. En tijdens het ingooien gaat je hoofdlijn zich echt niet anders gedragen met of zonder tube. De enige rede waarom ik nog tube zou kunnen gebruiken is om de vis niet te beschadigen en om caouflage-doeleinden. Daarom ben ik ook overgeschakeld op leadcore ipv tube,prima spul...
cheers
Joris Driepinter

04-11-2003 00:30

Als je je onderlijn wat korter maakt dan de lengte van de tube, dan kan de haak zich bijna nooit in je hoofdlijn haken. De haak kan zich in principe wel om om de tube slaan, maar die is glad en daar zal de haak sneller vanaf glijden.

Toch Ron :wink:?
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

04-11-2003 11:55

jelle...tube werkt zeker wel beter dan alleen nylon achter je montage!
Hoe het werkt?? ik denk omdat tube een stukje minder flexibel is dan nylon alleen de haab met aas er minder snel omheen draait/haakt ik heb zowel met als zonder tube gevist en het verschil is zeker merkbaar..als men dan tevens een inline lood gebruikt en de eerste 3 cm van de onderlijn bedekt met een stukje silicone slang dan word het erg moeilijk om de boel in de was te gooien

mvg martijn
Jelle Rijmt
Berichten: 202
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00

04-11-2003 16:09

Ja, dat van dat stukje siliconenslang is zeker waar, maar ik ben nog steeds niet overtuigd van de functionaliteit van tube. Ik zie namelijk niet in dat je lijn zich anders zal gedragen met of zonder tube. De lijn tussen top en lood staat toch steeds onder ongeveer dezelfde spanning tot je lood inslaat? Ik denk dus niet dat tube je lijn gestrekter houd...Als inderdaad flexibiliteit van belang is, dan ben je volgens mij nog steeds beter af met leadcore. Dit is natuurlijk wel een andere discussie... mss maak ik er nog wel een topicje over :wink:....
Versta me niet verkeerd, ik heb helemaal niets tegen tube, ik heb er zelf ook al veel langer mee gevist dan met leadcore, ik ben gewoon een beetje gaan twijfelen. Mss mede door een artikel van Frank Warwick :smile:(laatste Karper)
Greetz
Jelle
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

04-11-2003 20:59

jelle om eerlijk te zijn interesseert het me eigenlijk gen reet hoe dat stukkie tube werkt...wat ik wel weet is dat het werkt en dat het helpt om tangles te voorkomen.......
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

05-11-2003 10:11

Volgens mij wordt het minder in de war gooien met tube verklaard doordat een tube in tegenstelling tot nylon stug is. Maar pin mij er niet op vast. Martijn heeft volledig gelijk: het werkt en dat is belangrijk.
Plaats reactie