Toplood


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeffrey Pen
Berichten: 260
Lid geworden op: 14-09-2003 02:00
Locatie: Almere

17-10-2003 10:23

Waar dient toplood nou precies voor? En hoe werk het precies?

Met vragende groet
Jeffrey
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

17-10-2003 10:37

Jeffrey,

Toplood wordt gebruikt om de lijn zoveel mogelijk over de grond te laten lopen. Dit kan als reden hebben om scheepvaart te ontwijken of om op dressuurwater ervoor te zorgen dat de karper de lijn zo min mogelijk ziet/merkt. Na de inworp hang je het toploodje met het clipje in de lijn (niet tussen de ogen :smile: ) en laat je het een paar meter uit de kant zakken.

Zorg wel dat je bij gebruik van toplood op een schone, egale bodem vist. Het nadeel is namelijk dat anders de lijn door obstakels kan lopen en dat je hele rare hoeken in je lijn krijgt als je bijvoorbeel boven op een talud vist.

Ik gebruik het persoonlijk erg weinig onder het motto hoe minder zooi op je lijn hoe beter. Die van fox zijn overigens wel goed. Deze zijn met een touwtje aan je rodpod bevestigd en die schieten bij de aanslag los.

Om mijn lijn over de bodem te laten lopen gebruik ik liever een flying backlead, een loodje van een gram of 10 met een centraal gat dat je boven je lood op de lijn rijgt. Bij de inworp blijft het lichte loodje achter en landt het achter de montage in het water, waardoor de laatste paar meter lijn over de bodem lopen. Zo heb je minder kans dat je lijn door obstakels loopt.

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

17-10-2003 10:38

Beste Jeffrey,

Voordelen van toplood zijn.

1. bij scheepvaart op het water ligt je lijn op de bodem en pakt een boot je lijnen niet op

2. Bij druk bezette wateren en je lijn ligt op de bodem kan het verschil maken of je wel of geen vis vangt. (vis ziet lijn niet dus is minder schuw)

3. Als je op grote afstand vist(150meter tot 300meter) op ondiep water dan krijg je makkelijker je lijn strak.

Nadeel.

Beet registratie wordt minder. Zeker zakkers worden wat minder weergegeven. Wat je vaak ook mist is de eerste piep van het oppakken van het lood (aas).

Een ander nadeel is wanneer je geen back lead gebruikt je lood een extra obstakel is bij de dril.

Ik hoop het zo wat duidelijk geformuleerd te hebben. Ocerigens kan ik dit nu even bedenken misschien dat er andere mensen nog zijn met toevoegingen hierop.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Gebruikersavatar
Jeffrey Pen
Berichten: 260
Lid geworden op: 14-09-2003 02:00
Locatie: Almere

17-10-2003 14:43

Bedankt Jurgen en Rene !!
Als ik het zo hoor, lijkt mij idd de flying backlead toch wat beter. Echter is dit dus alleen nodig bij water waar je veel last hebt van scheepsvaart of op dressuurwateren?
Anders is het dus overbodig?

M.v.g. Jeffrey
Ramon Kuipers
Berichten: 66
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Oldenzaal

17-10-2003 15:13

Jeffrey,

Anders is het niet overbodig, een andere toepassing is bijvoorbeeld op een erg kleine stek waar de lijn van de andere hengel in de weg "staat" tijdens het drillen. Toploodje erop en probleem is opgelost..

Op niet "dressur"wateren kun je ze ook rustig gebruiken, scheelt daar vaak nog meer dan op druk bevist water...

gr. Ramon
Gebruikersavatar
Jeffrey Pen
Berichten: 260
Lid geworden op: 14-09-2003 02:00
Locatie: Almere

18-10-2003 10:54

Ramon, op kleine stekken is het idd ook erg handig. Gaat alleen natuurlijk wel ten koste van je beetregistratie, dus wat dat betreft kan je het dan toch beter alleen gebruiken als het echt nodig is?

M.v.g. Jeffrey
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

18-10-2003 11:26

Ik vis zeer veel op een afwaterings kanaaltje. Daar komt regelmatig een maaiboot voorbij in de zomer. Het licht er dan helemaal vol met wier en halve lelies. als het dan gaat stromen kon ik eerst het vissen wel vergeten omdat er veel te veel wier ligt. Dus zet ik mijn toppen 10 cm onder water, en gooi ik een toploodje uit omdat die bossen wier ook gedeeltelijk onder water liggen.

Zo heb je vele malen minder last van het wier.

Maar ik gebruik het liever niet zoals jeffrey al zei. (beet registratie)

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

21-10-2003 12:17

Toplood blijft ook altijd toblood
greetz Bart
Gebruikersavatar
gerrit schippers
Berichten: 925
Lid geworden op: 15-01-2004 19:28
Locatie: Enschede

25-01-2004 17:36

je kan toplood toch ook voor drijf ijs gebruiken :wink:
Plaats reactie