Wel of geen baitrunner?


Bob van Riek
Berichten: 26
Lid geworden op: 05-10-2003 02:00
Locatie: Hillegom

15-10-2003 21:37

Hallo allemaal,

Ik zie op dit forum steeds vaker mensen zeggen dat ze liever niet met baitrunners vissen.
Of als iemand vraagt over advies voor een baitrunner krijgt deze ook vaak de vraag: "weet je wel zeker dat je baitrunners wilt hebben..".
Mijn ervaring is dus dat ik heel graag allemaal baitrunners zou willen hebben omdat ik nu als ik een run krijg op een "normale" molen ik eerst 10 seconden aan het kloten ben met die slipknop.
Ik denk dat dit mij op den duur wel eens een karper zou kunnen kosten alhoewel dit nog niet gebeurd is.
Mijn vraag dus: waarom zou je een andere molen zonder baitrun optie gebruiken, wat is dus het voordeel daarvan?

met vriendelijke groet

Bob
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

15-10-2003 21:48

Veel mensen vinden een baitrunner overbodig. Het is vrij zinloos om te betalen voor iets wat je overbodig vindt. Persoonlijk vind ik een baitrunner handig bij obstakels of op korte afstanden, op lange afstanden vind ik het ook niet echt nodig, omdat ik dan altijd wel de tijd heb om mijn slip goed te zetten.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Xavier Hacking
Berichten: 336
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00
Locatie: Stein(lb)
Contacteer:

15-10-2003 21:54

gebruik de zoekfunctie eens, staan genoeg meningen in.
persoonlijk vindt ik een baitrunner handiger
gr xavier
The Carphack strikes back @ http://www.carp-freaks.com !
patrick de GRoot
Berichten: 352
Lid geworden op: 31-10-2002 01:00
Locatie: leidschendam

16-10-2003 21:22

ik vis altijd met een baitrunner op korte afstanden of als ik vis met dyneema omdat er dan bijna geen rek in de lijn zit.
Als ik met nylon op grote afstand vis dan zet ik mijn baitrunner uit want dan trekt de vis toch de rek eerst uit de lijn
mvg patje
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

17-10-2003 10:20

het karpervissen is ook wel eens mekaar de ogen uitsteken met materiaal! er zijn mensen die andere molens mooier vinden of exclusiever (ken er een paar vandaar). kwa functie heb ik liever beetrunner zou niet willen ruilen.
Bob van Riek
Berichten: 26
Lid geworden op: 05-10-2003 02:00
Locatie: Hillegom

17-10-2003 11:14

Patrick,

Jij zegt dat je op grote afstand je baitrunner uitzet, bedoel je dan dat je je slip gewoon "dicht" hebt staan?
Trekt de karper je hengel dan niet gewoon van je steunen af?
Je zegt dat je dat compenseert met de rek in je lijn, begrijp ik dat goed?
Maar ik kan me niet voorstellen dat dat goed kan gaan.
Als ik zelf een run krijg is er echt al een aantal meter lijn van mn molen afgesleurd als ik bij mn hengel kom, hoe snel ik ook ben...

with wondering regards

Bob
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

17-10-2003 12:56

Idd, voordat je een aanbeet fatsoenlijk merkt is er meestal al veel rek uit de lijn getrokken en komt veel kracht direct op de uitrusting te staan. En als je met een baitrunner vist, wat is dan het nut ervan om de slip dicht te zetten, je kunt toch gewoon bij een aanbeet de baitrunner uitschakelen?

Als je dicht bij obstakels op afstand vist en je moet meteen veel kracht kunnen zetten kan ik me er nog wat bij voorstellen..

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Jurgen Pfalz
Berichten: 13
Lid geworden op: 09-10-2003 02:00
Locatie: Houten

21-10-2003 09:33

ik vis zelf met baitrunners omdat ik dat makkelijk vind. ik heb een paar keer zonder gevist en ik vind dat klote. maar als je vaker zonder vist wen je er wel aan. ik ben namelijk ook gewent om met baitrunner te vissen
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

21-10-2003 11:52

hee bob
ik viste eerst altijd met baitrunners. Dit beviel me prima mijn vaste vismaat deed dat ook altijd totdat hij nieuwe molens kocht (daiwa emblems) dus zonder baitrunner. aangezien wij "vis om vis"vissen moest ik dus ook met zijn molens vis vangen en dus de slip dichtdraaien als je de hengel oppakt. Op een gegeven moment was ik hier helemaal aan gewend en was het ook wel makkelijk. Toen moest ik opok nieuwe molens hebben ik heb lang gestwijfeld tuusen met baitrunner en zonder en uiteindelijk koos ik voor de shimano 6500 omdat ik die indien gewenst met baitrunner kan vissen maar ook zonder omdat de molen een sublieme slip heeft tegen obstakels dus altijd baitrunner uit omdat het namelijk meer tij kost om de baitrunner uit te zetten dan de hengel op te pakken en terwijl je met je hand op de spoel de vis wegtrekt van het opstakel de slip dichtdraait. Ik heb dus een molen met baitrunner maar gebruik hem maar de helft van de tijd en als de omstandigheden het toelaten. Greetz Bart
tip: vis je met baitrunner, stel hem dan zo zwaar mogelijk af dat de hengel niet uit de steun vliegt maar dat het wel moeite kost om de lijn van de molen te trekken dit voorkomt pruiken en zorgt ervoor dat de lijn tijdens een run altijd strak blijft.
Jelle Rijmt
Berichten: 202
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00

21-10-2003 17:00

persoonlijk vis ik met baitrunners,maar ik zou niet zeggen dat ik nooit zou ruilen. Het voordeel van een baitrunner is inderdaad dat je niet aan je slip moet zitten prutsen bij een aanbeet. Het nadeel is volgens mij dat je bij het uitschakelen van de baitrunnerslip er een onmiddelijk een grote druk op de lijn komt te staan, dit is misschien niet zo erg als je met nylon op afstand vist, maar op korte afstand, of met dyneema kan dit leiden tot uitscheuren van haken... dacht ik zo...
Met een gewone molen kan je de run langzaam afremmen om zo de spanning langzaam op te voeren...
greetz
Bob van Riek
Berichten: 26
Lid geworden op: 05-10-2003 02:00
Locatie: Hillegom

22-10-2003 14:17

Oke jongens bedankt voor de opheldering, ik denk dat ik toch maar helemaal overschakel op baitrunners. Gewoon omdat ik ook uit eigen ervaring vind dat een baitrunner toch wat praktischer is. Het is dus blijkbaar ook gewoon een kwestie van hoe je het hebt aangewent en wat je prettig vind. Ik heb nu al 1 Shimano aero 8010, ik vraag me af wat het verschil is in kwaliteit met de 4500 USA molens? Kan iemand me hier wat meer over vertellen?

Groeten,
Bob
rick schoonaard
Berichten: 549
Lid geworden op: 23-05-2003 02:00
Locatie: amersfoort
Contacteer:

22-10-2003 15:28

de slip van een 450 zit voor op dit is vind ik het grootste voordeel verder ken ik de 8010 niet dus zou ik niet weten wat de voordelen en of nadelen zijn
Jelle Rijmt
Berichten: 202
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00

22-10-2003 23:08

de aero 8010 is toch het al wat ouder model met dubbele slinger toch? Volgens mij zijn dat echt wel degelijke molens. Ik vis nog regelmatig(met plezier en vertrouwen)met de aero 5010 en de 8010 zou nog beter moeten zijn. De 4500 ken ik persoonlijk niet
Succes
greetz
Rik Lemmens
Berichten: 295
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00
Locatie: Gulpen

23-10-2003 08:40

Als ik jou was zou ik kiezen voor de "Amerikaners". De slip (voorop) is vele malen beter dan die van de Aero's en zou tevens waterdicht moeten zijn. Het enige voordeel van de Aero's is dat er 2 spoelen bij zitten en dat de lijn beter wordt opgespoeld.

Tegenwoordig kopen de meeste mensen meteen baitrunners als ze een karperuitrusting aanschaffen. Als je op karper gaat vissen "moet" je een baitrunner kopen. Ik heb zelf zowel de Aero GT 5010 gehad als de USA 3500. Beide molens zijn goed, maar mijn voorkeur ging uit naar de laatste. Ik vis sinds een jaar of 3 met Shimano Ultegra's en ik wil niet meer anders. De slip van dit soort zeemolens is bij wijze van spreken niet te evenaren. Dat merk je al bij de eerste drill. Ik had eerst ook mijn twijfels bij de niet-baitrunners. In het begin dacht ik ook: "als je een run krijgt moet je eraan denken dat je met je hand op de spoel aanslaat en de slip meteen dichtdraait". Feit was dat dit bij de eerste run eigenlijk vanzelf ging. Dat kwam natuurlijk ook door het feit dat ik ondanks de baitrunners altijd met de hand op de spoel aansloeg.

Iedereen heeft zijn eigen smaak en heeft duidelijke voorkeuren. Het is wel zo dat je pas conclusies kunt trekken als je verschillende molens daadwerkelijk hebt gebruikt.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

23-10-2003 10:36

de aero's zijn leuke molens maar helaas niet echt degelijk voor zware visserij omdat dan bep onderdelen erg snel gaan slijten en er speling ontstaat waardoor de op enneer gaande beweging van de spoel op een bep punt hapert dit komt doordat de zgn wormshaft retainer is ingsleten, dit plaatje is van simpel pisbak blik gemaakt en slijt erg snel in, in mijn ogen dus kut kwaliteit zeker voor de prijs die je moet betalen voor het product!!

mvg martijn

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Martijn Nederpel op 2003-10-23 10:59 ]</font>
Bob van Riek
Berichten: 26
Lid geworden op: 05-10-2003 02:00
Locatie: Hillegom

23-10-2003 11:06

Ok die 4500 serie is dus degelijker en de slip is beter, dat lijkt me dan een makelijke keuze dus... maar hoe zit het met die ultegra's, heb ze wel eens gezien en het waren grote zware molens die voor 3/4 uit spoel bestaan. Aangezien ik met 2,5 lb hengels vis en niet in zware omstandigheden of op echt groot water lijkt me dat nou niet bepaald de aangewezen molen voor mij of zie ik dat verkeerd? Ik vis meestal niet verder dan 60 tot 80 meter uit de kant.

groeten

bob
Rik Lemmens
Berichten: 295
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00
Locatie: Gulpen

23-10-2003 11:15

Het gaat niet alleen om de lijncapaciteit. Ik vind zelf veel belangrijker dat de slip perfect zijn werk doet. Die zeemolens zijn gewoon veel degelijker, sterker en hebben werkelijk een super slip. Ik ben van mening dat je beter in 1 keer een goede molen kiest, waar je ook in de toekomst profijt van hebt. Ik neem aan dat je niet je hele leven op hetzelfde water wilt gaan vissen. Dan hoef je tegen die tijd tenminste niet weer nieuwe molens te kopen. Begrijp me niet verkeerd, ik wil hiermee niet zeggen dat je met baitrunners niet overal uit de voeten kunt. Ik vis zelf op de rivier. Als je daar een vis haakt merk je vanzelf dat de geringste hapering van de slip je vis kan gaan kosten. Vertrouwen in het materiaal is een absolute vereiste en mijn vertrouwens in een sterke en betrouwbare molen is groter dan in een baitrunner. Molens die eigenlijk bedoeld zijn voor de zeevisserij kunnen simpelweg veel meer hebben.
Bob van Riek
Berichten: 26
Lid geworden op: 05-10-2003 02:00
Locatie: Hillegom

23-10-2003 11:21

Ok rik, je hebt zeker een punt maar is zo'n grote molen niet wat uit verhouding in combinatie met mijn hengels?
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

23-10-2003 11:22

i sluit bij rik aan ik heb zelf daiwas op mijn 2 en een half ponders en dat bevalt me prima! goed slip en de lijn loopt ook op grotere afstand prima af! iets wat handig is bij het uitvaren van je lijn als je je hengel meeneemt in de boor plus een grotere werpafstand
Bob van Riek
Berichten: 26
Lid geworden op: 05-10-2003 02:00
Locatie: Hillegom

23-10-2003 11:28

Oh na enig speurwerk op het net zie ik dat de molen die ik toen gezien heb geen Ultegra was. Het valt best mee met die spoel zie ik op dit plaatje http://www.plat.co.jp/english/bass/shimano/ultegra.htm

praten we nu over dezelfde molen?

groeten

Bob
Rik Lemmens
Berichten: 295
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00
Locatie: Gulpen

23-10-2003 11:45

Dat zijn niet dezelfde als mijn Ultegra's. Ik heb de Ultegra XT (14000)versie. Die van mij kun je vergelijken met de Big Baitrunner, maar dan zonder baitrunner natuurlijk of de Daiwa Emblems.

Wat betreft de verhoudingen denk ik dat dit meer iets voor het oog is (slanke hengel met lompe molen, ziet er niet uit!). Je moet natuurlijk geen penhengel met een dikke zeemolen uitrusten als je begrijpt wat ik bedoel. In het begin had ik ook zoiets van: is wel erg lomp, die molen. Feit is dat enkel de spoel groot is en de body in verhouding vrij slank. Maar nu zie ik het niet meer zo, het went heel erg snel. Ik vis zelf momenteel met Ulterga's op 2,25 ponds Gibbinsons. Het is een vrj lichte hengel qua testcurve, maar de combinatie is perfect. Ik zou zeggen ga naar diverse hengelsportwinkels en neem eens een zeemolen in de hand, test de slip, kijk naar de opspoeling van de lijn (indien mogelijk) en de dikte van de as. Dat zegt meestal al genoeg. Als je nou echt zoiets hebt van die molens zijn me gewoon te lomp, dan moet je je gevoel nagaan en voor de baitrunners kiezen. Succes in ieder geval met de eventuele koop en ik ben benieuwd waar de keuz uiteindelijk voor zal vallen.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-10-2003 11:51

Volgens mij niet :wink:

Overigens zijn er ook molens met een normale lijn capaciteit en een goede slip. Het vissen met zeemolens op mijn mooie 2.5 lbs ballistasjes bevalt mij heel wat minder. Daarvoor heb ik liever mijn Stradics waarop 300 m 30/100 past. Een puike slip, en veel lichter. Houd ik mijn zeemolens wel voor het afstandwerk.

Kees
Rik Lemmens
Berichten: 295
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00
Locatie: Gulpen

23-10-2003 11:54

Ik spreek bij deze natuurlijk alleen voor mezelf en iedereen heeft zijn eigen smaak en ideeen over molenhengel combinaties.
Bob van Riek
Berichten: 26
Lid geworden op: 05-10-2003 02:00
Locatie: Hillegom

23-10-2003 11:59

Tja heb die ultegra 14000 opgezocht en dat was dus inderdaad degene die ik had gezien.
Toch niet mijn ding moet ik je eerlijk zeggen.
Denk dat ik voor de 4500 USA ga omdat ik het gevoel heb dat die molens het meest geschikt zijn voor mijn visserij.
Maar heb mijn definitieve beslissing nog niet gemaakt dus als iemand nog goede argumenten heeft voor een andere optie...

groeten

Bob
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

23-10-2003 12:12

Ik zou idd ook gaan voor die 4500 enne over het plotseling uitschakelen van de baitrunner: Als ik een run krijg op mijn baitrunners staan die zowieso zwaar ik pak mijn hengel op en klik de baitrunner uit vervolgens laat ik mijn hengel gewoon krom trekken door de vis dus niet aanslaan ik heb gemerkt dat als je aanslaat je meer vis verspeelt. Dit is in mijn geval zo ik weet niet of anderen wel aanslaan??????
greetz Bart