systems


Gebruikersavatar
Roel van Haandel
Berichten: 1514
Lid geworden op: 12-01-2007 21:03
Locatie: Erp
Contacteer:

20-09-2007 17:34

mhh.. de laatste tijd valt me op als ik een karper heb toch de wartel van mijn onderlijn uit de clip schiet..

ik heb de clips van korda
en wartel maat 8 van korda
moet perfect passen en anders stukje draad bij doen.. nou heb ik gedaan zit knal vast maar hij komt er toch uit als ik beet heb.. en ze gaan ook heel moeilijk in de clip.. iemand tips ? wat doe ik fout

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

20-09-2007 18:44

Door drukken tot je een klik hoort/voelt, dan zit die goed vast en zal de wartel echt niet snel uit de clip komen.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Roel van Haandel
Berichten: 1514
Lid geworden op: 12-01-2007 21:03
Locatie: Erp
Contacteer:

20-09-2007 18:45

kenny ik hoor soms een klik maar echt niet altijd dan moet je zo hard drukken meestal doet me vinger super zeer.. en zit hij er knal vast in maar heb ik geen klik gehoord?
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

20-09-2007 18:48

De wartel moet inpriciepe in de klip klikken, dus als je het niet hoort moet je even hoe vast de wartel zit.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Roel van Haandel
Berichten: 1514
Lid geworden op: 12-01-2007 21:03
Locatie: Erp
Contacteer:

20-09-2007 18:54

Kenny Willems schreef:De wartel moet inpriciepe in de klip klikken, dus als je het niet hoort moet je even hoe vast de wartel zit.


jaa soms hoor ik wel een klik... maar eigenlijk niet vaak en hij zit altijd knoer vast.. maar als ik een karper heb schiet hij toch los en ik kan hem niet verder er in duwen ( lukt niet) en gaat gewoon zo moeilijk heb je tips? speeksel misschien of dat niet ? en het lood moet je trouwens ook best hard trekken vordat het eruit gaat want test het altijd aan de kant maar het werkt nooit als ik de karper zelf heb :( en wil wel dat dat gebeurd voor het geval dat..
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

20-09-2007 19:04

De clip heeft ribbeltjes waar de conische rubbertje overmoet.
Daarmee stel je dus de strakheid van het rubbertje.
Dus hoe verder erover hoe meer druk de karper moet zetten om het lood te verliezen en mischien zit hier wel het probleem, waarom de clip zelf van de wartel schiet.
Heb je last van wiervelden of waterplanten in eenige vorm?
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Roel van Haandel
Berichten: 1514
Lid geworden op: 12-01-2007 21:03
Locatie: Erp
Contacteer:

20-09-2007 19:06

okee maar waarom schuift haast iedereen hem er bijna helemaal overheen dan moet de karper toch veel meer druk zetten.... ik heb hem er altijd half opzitten

en ja ik heb veel last van planten/wier of zoiets...
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

20-09-2007 19:19

Omdat de meeste mensen niet weten hoe het matriaal werkt en waarvoor het bedoelt is.
Als je veel wier hebt, zou je de lijn clip een stukje in kunnen korten door bij die geribbelde gedeelte de helft te verwijderen (weg knippen) zo kan je het conisch rubbertje er toch helemaal overheen schuiven.
En dan is het veilig voor wier en valt het lood er sneller vanaf.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Roel van Haandel
Berichten: 1514
Lid geworden op: 12-01-2007 21:03
Locatie: Erp
Contacteer:

20-09-2007 19:43

waarom afknippen dan kan je het rubbertje er ook iets losser op zetten lijkt mij...

maar weet je waarom de wartel van m'n onderlijn uit de clip schiet?
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

20-09-2007 20:21

Omdat denk ik het rubbertje toch te strak over de clip hebt zitten, en daarom de wartel uit de clip schiet.

Het af knippen doe ik voor een goede afwerking.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Roel van Haandel
Berichten: 1514
Lid geworden op: 12-01-2007 21:03
Locatie: Erp
Contacteer:

20-09-2007 20:34

Kenny ik wil niet vervelend zijn maar op de korda site staat dat je de clip niet mag afknippen of ja dat dat niet goed is..

en zou kunnen dat hij daarom losschiet maar kan ik dan niet gewoon het rubbertje wat losser doen?
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

20-09-2007 23:07

Ik wil dan ook niet vervelend zijn maar kan mij herineren dat Meneer Danny Fabrass dat zelf ook deed op 1 van zijn korda dvd's :D

Maar je kunt dat rubbertje idd wat losser doen, komt het helemaal goed.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

21-09-2007 11:04

Mischien een beetje afwijkend van jullie discussie, maar wil
het toch even toevoegen. Gewoon dat rubber er helemaal op
schuiven zo ver als mogelijk. In het ergste geval zou de vis
het lood kwijt kunnen raken dat de rubber of de wartel uit
het lood los schiet. Wat heb je liever, een vis met een kapotte
lip of een water vol met lood als gevolg dat bij 4 van de 5 drils
de visser zijn lood verliest en dit onder op de boden verdwijnt.
Overigens moet je je ook eens afvragen hoeveel vissen je op
jaarbasis verspeelt aan lijnbreuk, en waar dan de oorzaak ligt?
Lood gaat niet voor niets verbannen worden uit de visserij,
het is gewoon een ontzettend vervuilende stof waar we onze
aarde dik mee kunnen verknallen! Ik vis trouwens met inline,
en verspeel mischien 5 loden op jaarbasis met vastzitten.
"Dode brasem vangen, da's pas erg!"
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-09-2007 11:12

Het is natuurlijk een slecht idee om een clip die veiligheid voor de karper moet geven onklaar te maken, zodat je met een onveilig systeem vist. Helaas is dat wel de praktijk. Safety-clip, laat me niet lachen. Kom dan met een alternatief, maar verhandel dit niet tegen de veiligheid.

Als je iets over de effecten van karperlood op het milieu wil zeggen kom dan met feiten uit metingen van het water! Als dit zo verontrustend zou zijn, dan was dit allang verboden. Men doet namelijk bijna dagelijks deze metingen. De voornaamste reden om lood in de hengelsport te verbieden is vergiftiging van watervogels die loodhagel opeten. Flinke eend die werplood eet. (Neemt niet weg dat we in het kader van Europese milieumaatregelen in de toekomst geen lood meer zullen gebruiken. Terecht of onterecht? Wie zal het zeggen.)

Niettemin geef ik dan maar een alternatief voor iedereen die bang is zijn lood af te werpen. Deze is van Solar en gebruik ik zelf. Je hebt ze ook van Fox en je kunt het zelf ook maken met wat standaard onderdelen. Ben je zo milieubewust, combineer het dat met zo een steenloodje en accepteer het verlies aan werpafstand. Wellicht iets voor PB en Korda?

Afbeelding

Groet, Kees
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 21-09-2007 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Roel van Haandel
Berichten: 1514
Lid geworden op: 12-01-2007 21:03
Locatie: Erp
Contacteer:

21-09-2007 17:38

jaaa waarom gebruik je dan een safety clip als je het lood niet kwijt wil raken omdat anders het water word vervuild.. ik raak nooit me lood kwijt bij een dril of inworpp.. misschien is dit niet goed.. maar ik weet niet meer wat ik het beste kan doen?

safety.. inline what ever!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-09-2007 17:50

Bovenstaand semi-fixed systeem is een goed alternatief Roel. Solar is wellicht beperkt verkrijgbaar. Maar in elke shop ligt Fox tegenwoordig.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Roel van Haandel
Berichten: 1514
Lid geworden op: 12-01-2007 21:03
Locatie: Erp
Contacteer:

21-09-2007 17:53

Kees Ouwehand schreef:Bovenstaand semi-fixed systeem is een goed alternatief Roel. Solar is wellicht beperkt verkrijgbaar. Maar in elke shop ligt Fox tegenwoordig.


ik snap niet precies wat je hiermee bedoeld... en waarom geen korda?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-09-2007 17:58

Roel,

Dit is geen safety clip:

Afbeelding

Het lood komt op een runring die klemt op een sleeve. Het lood valt dus niet van de lijn, maar komt los en glijdt dan over de lijn.

Voor zover mij bekend hebben alleen Solar en Fox dit systeem kant en klaar.

Lood komt dus los, maar valt niet van de lijn.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Roel van Haandel
Berichten: 1514
Lid geworden op: 12-01-2007 21:03
Locatie: Erp
Contacteer:

21-09-2007 18:03

heb er nog nooit over gehoord... maar is dat dus beter.. of hoe moet ik dat zien..

raad je me safety clip af?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-09-2007 18:38

Wat is beter?

De safety clip is uitermate geschikt om in die Engelse putjes die stijf staan van het wier te vissen. Daar zijn ze voor ontworpen. Als een enorme berg wier aan het lood hangt, komt deze los en wordt de dril veel eenvoudiger. Nadeel is het loodverlies wat je dan op de koop toeneemt. In de meeste andere situaties is het door mij beschreven systeem prima geschikt en geeft alleen loodverlies bij lijnbreuk.

In jouw geval zou ik mij niet zo druk maken dat de clip loskomt. Als dat het probleem is moet je één van de andere safety clips hebben waarbij je de wartel in het clipje kunt fixeren. Er is een rijk aanbod aan verschillende clipjes. Of je gebruikt het door mij beschreven systeem, zolang je maar niet op een wierputje vist.

Dat jij ergens nog niet van gehoord hebt zegt mij weinig. Tegenwoordig is men tamelijk gefixeerd op een aantal standaard zaken en kent de alternatieven niet meer.

Groet, Kees
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 21-09-2007 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Roel van Haandel
Berichten: 1514
Lid geworden op: 12-01-2007 21:03
Locatie: Erp
Contacteer:

21-09-2007 18:42

tjaa maar als het lood kan bewegen over het lijn zal het lood er ook wel afschuivenn lijkt mij..

ik zit met best veel wier maar het gaat er echt niet af.. en als de clip losschiet heb ik er niks aan dan is het bij lijnbreuk ook dat alles eraf schiet!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-09-2007 18:48

Roel,

Ik geef je een aantal opties. Aan jouw de keuze.

Als ik een clip gebruik is dat in water dat stijf staat van het wier. Mijn keuze is dan een clipje waarvan de wartel in het clipje gezekerd zit. Dus niet het clipje dat jij gebruikt. Ik ben van mening dat alleen dan de clip werkt zoals het zou moeten. Voor dat schuiven is dat andere systeem vele malen beter.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Roel van Haandel
Berichten: 1514
Lid geworden op: 12-01-2007 21:03
Locatie: Erp
Contacteer:

21-09-2007 18:56

Kees,

dus je bedoeld

- dat als het vol staat met het wier.. dat je dan beter de clip kan gebruiken... en anders jou systeem van fox..? had er nog nooit van gehoord..

- bij ons is het wier nou voor grootste deel weg maar als het geregend heeft heb je nog wel last van een bosje/bos wier zou je dan ook de clip gebruiken
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-09-2007 19:01

Roel,

Een beetje wier dat aan de lijn hangt is voor mij geen reden een clip te gebruiken. Dat zit niet in de weg. Als je die Engels putjes kent weet je waar het om gaat. Daar staat de begroeïng haast tot het wateroppervlak en is er amper een wiervrije plek te vinden.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Roel van Haandel
Berichten: 1514
Lid geworden op: 12-01-2007 21:03
Locatie: Erp
Contacteer:

21-09-2007 19:04

Kees Ouwehand schreef:Roel,

Een beetje wier dat aan de lijn hangt is voor mij geen reden een clip te gebruiken. Dat zit niet in de weg. Als je die Engels putjes kent weet je waar het om gaat. Daar staat de begroeïng haast tot het wateroppervlak en is er amper een wiervrije plek te vinden.

Groet, Kees


okee dus ik moet gaan voor het systeem van fox.. maar waarom heb ik hier nooit eerder over gehoord iedereen gebruikt de clipjes of inline :O ?