hoe oud word een karper?


Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-12-2004 11:40

Kees,

geen probleem

Klaas,

sinds 88 is er heel wat onderzoek gedaan naar dit onderwerp. Is het misschien mogelijk, dat er inmiddels wat meer duidelijk is geworden aangaande dit onderwerp? 16 jaar onderzoek met de hedendaagse mogelijkheden is niet gering.

Hans,

ik brand geen eten aan. :D

Laat ik het zeer sterk voor je samenvatten. Vissen, die een hoog gehalte aan maismeel kregen toegediend, hadden een sterk toegenomen vetopslag in spierweefsel en lever. Daarbij ook een veel te hoge bloedsuikerspiegel. Dit kan op de lange duur fataal zijn.

Over mijn aassamenstelling, die in mijn ogen voorkomt dat dit gebeurd praat ik liever niet. Eerst maar eens kijken of de vissen er wel bij varen.
Ik hoop, dat als je vanmiddag uit je nest komt rollen, je tevreden bent met je antwoord.

MVG Mitsz
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

26-12-2004 11:42

Mitsz.

Mag ik hier uit opmaken dat koolhydraten (zetmeel) in het darmkanaal door gebrek aan bepaalde enzymen niet afgebroken (omgezet) worden in enkelvoudige suikers? Die de darmwand wil doordringen.
Dubbelvoudige suikers is dan ook uit de boze als ik het als simpele jongen goed heb?
Die problemen, zijn dat verstoppingen en ontstekingen van het darmkanaal?

De stelling van het vergiftigen gaat mij iets te ver, daar ik niet weet hoeveel natuurlijk voedsel karper tot zich neemt in verhouding tot onze ballen.

MVG,
Peter
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-12-2004 12:22

Peter,

vergiftigen is misschien een wat groot woord. Het is mij echter wel duidelijk, dat overdadige KH consumptie voor karpers weinig goeds doet.

ga nu even wandelen met mijn bezoek die zojuist heeft aangebeld.

MVG Mitsz
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

26-12-2004 15:30

mitsz van der kamp schreef:Laat ik het zeer sterk voor je samenvatten. Vissen, die een hoog gehalte aan maismeel kregen toegediend, hadden een sterk toegenomen vetopslag in spierweefsel en lever. Daarbij ook een veel te hoge bloedsuikerspiegel. Dit kan op de lange duur fataal zijn.

Over mijn aassamenstelling, die in mijn ogen voorkomt dat dit gebeurd praat ik liever niet. Eerst maar eens kijken of de vissen er wel bij varen.
Ik hoop, dat als je vanmiddag uit je nest komt rollen, je tevreden bent met je antwoord.

MVG Mitsz

Mitz,
eigenlijk zou hiervan een andere topic opgestart moeten worden.

Tja...kan niet echt zeggen dat ik tevreden ben met het antwoord, dit gezien jouw stelling dat wij de overige vissers de boel aan het vergiftigen zijn..en dat is een vrij harde stelling. Het e.e.a. natuurlijk weliswaar door onkunde...dus mischien kun jij wel iets meer dan een tipje van de sluier lichten en zeggen hoe het dan wel moet?..dat moet toch mogelijk zijn zonder direct je aassamenstelling geheim te geven?
gr
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

26-12-2004 17:23

Mitsz,

Op zich vrij logisch, dit omdat er ook maar bar weinig koolhydraten in het natuurlijke dieet van de karper voorkomen, maar het is natuurlijk ook weer een TE stelling. Ofterwijl, te veel, te hoog percentage. Ben me sinds dit jaar ook steeds meer in de wetenschap wat betreft aassamenstelling, benodigde hoeveelheden, etc.

Kerstdiner, kom er morgen verder wel op terug
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-12-2004 18:47

Heren,

zoals Bart al aangaf en we allemaal al heel lang weten, zijn er onder water weining koolhydraten te vinden.

Vissen eten ze wel graag. ook dat weten we allemaal al jaren. Voer je slechts met koolhydraten, zal je succes van korte duur zijn. Voor het instant vissen allemaal prima. Het werkt, dus waarom maken we ons druk.

Diverse wetenschappelijke rapporten geven aan dat een overdaad aan koolhydraat schadelijk is voor karpers. het criterium, dat de vissen veel meer natuurlijk voedsel tot zich nemen, vind ik verwerpelijk. Kom maar eens een dagje kijken aan de bosbaan. Zo zijn er vele voorbeelden. Dan nog de voerhoeveelheden op minder beviste wateren. De vissen kunnen er gewoon niet omheen.

Nu zouden we terug kunnen gaan naarde hoge percentages eiwit, maar dat is nu ook weer niet de bedoeling. Overdadig eiwit is ook al weer niet goed. Ik ben echter wel van mening, dat het met de vissen een stuk beter gesteld zou zijn als we dit zouden doen. De vangsten zullen hierdoor wel minder worden.

De reden waarom een boilie nooit echt gezond zal zijn voor een vis, is water. het ontbreekt dus aan voldoende water. Koolhydraten vervangen in een boilie, wat in de natuur water is.

Ga d'r maar aan staan. Een boilie maken met een beperkt percentage eiwit wat vet en GEEN koolhydraten. het zal geen boilie worden.

Daar zit wat mij betreft de oplossing.

Hans,

ook ik "vergiftig" de vissen die ik belaag. Al probeer ik het tot een minimum te beperken. Voel je nu niet in de zeik gezet. Dat was niet de bedoeling. Ik denk, dat iki voor dit probleem een oplossing heb gevonden, maar weet nog niet of het gaat werken. In theorie moet het de perfectie benaderen. Kun je me alsjeblieft uitleggen, wat ik in dit stadium opschiet, het hele verhaal uit de doeken te doen?

Het is gewoon nog niet af. Ik ben ook aan het leren en ben nog niet tevreden.

MVG Mitsz
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

26-12-2004 20:48

mitsz van der kamp schreef:Heren,


Voer je slechts met koolhydraten, zal je succes van korte duur zijn.

MVG Mitsz


Mitsz,

Een interessante stelling die je hier neerlegt. Als dit echt waar is moet het voor veel karpervissers de moeite waard zijn zich hier in te verdiepen.

Mag nog maar voor een week voor bakkertje spelen, weet dat er grondstoffen zijn zonder de door jou genoemde stoffen. Een boilie er van draaien is een heel ander geval, ga er zeker aanwerken.


MVG,

Peter
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

26-12-2004 20:49

Mitsz,
Willekeurig Koivoer, de analyse vermeld geen Koolhydraten.
Het KH percentage ligt dan nog altijd rond de 35%..ook al word dit niet vermeld :wink:

Kwaliteitsanalyse Koivoer
--------------------------------
Ruwe proteïnen: Min. 44%
Ruwe vetten: Min. 5%
Ruwe vezels: Max. 5%
Calcium: Min. 3%
Vocht: Max. 9%
Ingredienten

Wit vismeel, tarwebloem, krill, tarwekiemen, garnalenmeel, soyaboonmeel, gist, montmorillonite clay, melkpoeder, vitaminemix*, mineralenmix*, Knoflook, proteïnen en natuurlijke gommen.

Zijn er onder water echt zo weinig KH te vinden?, zoals wij allemaal al heel lang weten??????
Voeding bestaat nu eenmaal uit eiwit, vet en koolhydraten..samen 100%.
En niet uit 40% eiwit, 20% vet en 40% niets, toch?? :oops: 8)

En dan, is elk levend wezen vanaf de geboorte bezig zichzelf hoe dan ook om zeep te helpen.
Elke opname van voedinsmiddelen draagt ertoe bij de grens van zijn maximun te halen, is deze behaald dan kan het enkel minder en minder worden tot het op is..tjah vergiftiging of vervetting hoe je het ook noemt, de één eet en vreet nu eenmaal sneller en meer dan de ander.
De snellere veelvraat is dan ook eerder aan zijn optimumgrens en daarom ook eerder op zijn retour...... :o
Groet'n Henk..

still growing Old.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-12-2004 21:19

We dwalen weer af van de vraagstelling in deze topic n.l. hoe oud wordt een karper. Er zijn enkele voorbeelden te geven, duidelijk is ook dat op de vraag geen algemeen antwoord kan worden gegeven.
Maar ongetwijfeld zijn er nog wateren waar in het 'verre' verleden een eenmalige uitzetting heeft plaatsgevonden en waar nu nog karpers van die eenmalige uitzetting worden gevangen en dus voor die karpers een leeftijd aangegeven kan worden. Wie heeft hier voorbeelden van?
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-12-2004 21:33

Henk,

zoals je leest, op het matje geroepen....

grote aasuitdaging dan maar weer.

Aart,

Raspberry van redmire was hier een voorbeeld van. Ben zelf ook heel benieuwd naar nederlandse voorbeelden.

Mvg Mitsz
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

26-12-2004 22:08

Aart,
volkomen gelijk :wink: ..

De maximale leeftijd -------------------------------------------------------------------------------- Een karper kan onder optimale omstandigheden net zo oud worden als een mens. In onverwarmde buitenvijvers is een leeftijd van 30 a 40 jaar ook goed haalbaar. Volgens de overlevering is de oudste karper ooit (bij de liefhebbers bekend onder de naam Hanako) ruim 200 jaar geworden. Daarnaast kan de vis ruim een meter groot worden. De grootste vis die ooit aan de 'All Japan Show' heeft meegedaan was zelfs 1,40 meter. --------------------------------------------------------------------------------
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

27-12-2004 01:52

Klaas,
Misschien heb jij wel een mega inkomen vergeleken bij die anderen :D
Zonder gekheid, heb mij er toen wel over verbaasd maar zag ook best een kern van waarheid in hun verhaal.

misschien te naief? i don`t know.
groet,
P
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Nick van den Oord
Berichten: 282
Lid geworden op: 21-11-2003 01:00
Locatie: Eindhoven

27-12-2004 18:32

ik heb in een beet nummer van dit jaar gelezen dat ze 50 jaar worden.../
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-12-2004 21:02

Nick, dat is maar 'een slag in de lucht', sommige worden 'maar' 25 jaar maar een enkeling ook meer dan 60 jaar.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

27-12-2004 21:14

Een karper kan onder optimale omstandigheden net zo oud worden als een mens.
:o

:lol: :lol: :lol:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-12-2004 21:25

Dat is dan 969 jaar, Henk. :D

Nou, de vraag zelf dan maar. :wink:

Is net zo een vraag als de oudste mens. De oudste erkende man komt uit Japan en werd 120 jaar. Methusalem werd echter 969 jaar, maar is niet officieel erkend.

De oudste karper was al beantwoord. Dat was Hanako en die is 215 jaar.

http://www.vcnet.com/koi_net/hanako.html

Vraag ik me toch af wat deze vis zoal te eten heeft gekregen. :roll:

De oudste bekende Engelse karper was Raspberry en werd tenminste 60 jaar. Een andere beroemde karper is Mary, die werd maar 29 jaar.

Iets vertelt me dat we qua leeftijd van onze karpers net als de Engelsen achterlopen op de Japanners. :-?

Groet, Kees
Aart Appel

27-12-2004 21:32

Yep KSN heeft nog veel te doen i.p.v te mekkeren over rigs en voedingswaarde :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

27-12-2004 21:35

Kees,
Ik dacht minder ver, meer in Nederlandse richting..

Jah, hoe zeggie zoiets nou voorzichtig zonder ook maar iemand te kwetsen :oops: :oops:
Bijvoorbeeld; de leeftijden van Aart L, John P en Jan v K, daar zou toch menig karper voor tekenen?!
Niet dan??

Ja en voor de leeftijd van Hanako zou ik direct tekenen, mits...... :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-12-2004 21:37

Visverbod? :o
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-12-2004 21:39

Wat eet Aart zoal?
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

27-12-2004 22:07

Kees Ouwehand schreef:Wat eet Aart zoal?

vast roggebrood met stroop :D
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

27-12-2004 22:21

Hans Brinkel schreef:
Kees Ouwehand schreef:Wat eet Aart zoal?

vast roggebrood met stroop :D


Die stroop, da's wel luxe Hans..
Denk eerder aan Kaas en hesp met 'grijs' brood.. 8)
Groet'n Henk..

still growing Old.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-12-2004 22:21

Hans, we dwalen weer van de topic af. Wel roggebrood met kaas, maar niet met stroop :lol:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-12-2004 22:22

Nou, daar zit je mogelijk niet zo ver naast, Hans. :lol:

Hoewel, een bitterballetje op zijn tijd…

Dan rest nog de vraag over groeisnelheid. Lees daar dan het noeste werk van Joris en René bij de AHV maar op na:

http://www.karperwereld.nl/kub/ahv/tuss ... rt2004.php

Kees
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

27-12-2004 22:53

Aart Lokhorst schreef:Hans, we dwalen weer van de topic af. Wel roggebrood met kaas, maar niet met stroop :lol:


tjaaa...sorry Aart.

Hoe oud wordt een karper?...2 x de helft mischien? :lol:

Nu ff zonder dollen.

In absoluut optimale natuurlijke omstandigheden zonder enige invloeden van de mens wellicht heel oud. Op wateren waar veel gevist en gevoerd wordt minder oud....vissen worden hier in een sneltreinvaart wel zwaar en groot, maar leggen duidelijk ook veel eerder het loodje.(uitzonderingen daargelaten)
Wel hebben die koi''s in japan zeer opmerkelijke hoge leeftijden gehaald...blijkbaar is Japan de uitzondering op de regel, gunstig klimaat of bodemgesteldheid..of wordt alles in het werk gesteld om een optimale leefklimaat te creeeren...wie zal het zeggen
gr
Hans