penvissen met 3.30 meter?


Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

29-08-2003 09:05

Willem,

Met een korte stok sla je juist niet sneller aan. Een lange hengel pakt veel sneller lijn op dan een korte hengel. De verklaring is eigenlijk vrij simpel. Aanslaan doen we vanuit de arm. Hier zijn we mee geboren, deze zullen niet "gemodificeerd" kunnen worden. Dit betekent dat de arm bij het aanslaan veelal altijd dezelfde hoek (in graden) zal hebben. Dit betekent weer dat een langere hefboom (de hengel) meer lijn zal oppakken, dan een kortere hefboom. Immers, een langere hefboom gaat hoger de lucht in en trekt de sneller/ meer in de richting waarin we de haak willen zetten. Hoe sneller de hengel de lijn oppikt, hoe sneller de haak (hopelijk) gezet kan worden. Het verschil tussen een lange en korte hengel in relatie tot het oppikken van de lijn is wederom simpel te testen. Gooi met beide hengels de pen eens vijf meter uit de kant en sla bij beide op dezelfde wijze (zal gezien de arm dus ook veelal het geval zijn) aan.

Wellicht eens iets "techischer" toelichting (cijfers zijn puur ter indicatie):
Vanaf het topoog hebben we tot de haak 5 meter lijn uitstaan. Wanneer we aanslaan met een lange hengel halen we hier direct 2 meter mee terug, terwijl met een kortere hengel 1 meter terughalen. Het feit dat we met een langere hengel bij een aanslag meer lijn binnenhalen, betekent niet dat we met een langere hengel de haak harder zetten. Bij het penvissen hebben we geen strakke lijnen. De lijn ligt veelal in een bocht. Hoe meer uitstaande lijn, hoe groter de speling/ bocht op de lijn. Dan komt de extra lijnoppikking dus erg handig van pas. Bij de aanslag van een korte hengel loop je het risico dat je uitgeslagen bent en dan pas de speling op de lijn eruit hebt geslagen, terwijl dit bij een langere hengel reeds bij een halve aanslag het geval is en je dus de andere helft kunt gebruiken om de haak ook daadwerkelijk te zetten.

Maar, (ja die is er ook), ik heb ondervonden dat wanneer je echt langs het kantje vist, het verschil in lijn oppikken te verwaarlozen is. Pen je op een water redelijk uit de kant en is de karper daar aardig "spuwerig" (nee, niet de benaming van de nieuwst rig), dan wil je zo snel mogelijk dat jouw aanslag doorwerkt naar de haak toe en dus kan ik je in zo'n situatie een langere penhengel aanraden.

Hopelijk nuttige info, niet te lang, interessant, etc. Let wel, niet theoretisch gefundeerd (maar da's nou net wat het allemaal zo leuk maakt, iedere zijn eigen ideetjes)
jan van kranenburg

29-08-2003 13:53

Arjan, pfff
Om exact te zijn 6.20 mtr. Heb die hengel nog steeds; heb er echter meer dan 20 jaar niet mee gevist.
Kan me niet herinneren dat ik een lamme arm of zo, kreeg.
Die hengel was heel handig, als gezegd, om net over de rietkraag heen te vissen. Door de lengte lukte 't vaak om gehaakte vis, uit de rietkraag te houden, en te sturen naar een geschikte landingsplek.
Dat landen was met die hengel wel een probleem, zoals je zult begrijpen. En dan voelde je het gewicht van de hengel wel degelijk als een nadeel.
Willem Barnas

30-08-2003 12:28

Ron,

Waar sla jij sneller mee, met een honkbalknuppel of een hamer?

Ik heb het over KORTE AFSTAND, dus onder de top en dan hoef je geen lijn 'op te pakken' maar enkel te meppen.

Overigens wel een fijne benadering, want wanneer je wat verder vist (3-8 meter, ik noem maar wat) moet je inderdaal die lijn op pakken en zeker als die in een bochtje ligt, of wat 'hangt', zal je met een lange stok sneller contact maken.

Ik denk dat we elkaar begrijpen wat dit betreft.

Vang ze!
WB :wink: