Gevlochten lijn als voorslag


Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

11-05-2011 15:59

Goede post Willen, precies dat doelde ik inderdaad op.
Ter aanvulling zou ik geen enkele beginner ooit aanraden om met gevlochten lijn bij obstakels te gaan vissen. Serieus, zoek een andere stek tenzij je echt heel erg goed weet waar je mee bezig bent, anders ga je alsnog vissen verspelen, karpers molesteren en je kan vast een keer achter je hengel aan duiken.
Dat is de laatste aanvulling: zorg dat je hengel muurvast verankerd ligt want als je de slip strak zet gaat ie in een onbewaakt moment wat echt maar een paar tellen hoeft te duren onherroepelijk het water in.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

11-05-2011 22:25

Wat ik bedoel met niet relevant is dat het voor het vissen geen donder uitmaakt. Of je op 15 meter of 150 meter vist, als je ervoor kiest om tegen de lelies aan te vissen, zet je je slip dicht en blijf je strak achter de lelies zitten. Hoe dan ook, het blijft onverstandig.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

11-05-2011 22:27

mitsz van der kamp schreef:Ik weet niet wat er met haaks op het obstakel bedoeld wordt, maar ik vis alleen maar tegenover een obstakel. En inderdaad... top op de bodem en hand op de slip. Paar stapjes achteruit en dan is het meestal wel gedaan...


De hengelopstelling in een hoek ten opzichte van de stek waar je dan weer zo kort mogelijk op gaat zitten, recht tegenover ja.
En dan op de top vissen Heer v/d Kamp, niet wachten op een waker of pieper maar tikken als de top iets trekt.

20 meter lijn uit vind ik al veel bij obstakel visserij en de hengel ligt altijd los op de steunen en de slip zo licht mogelijk zodat de lijn zonder weerstand door het schuiflood glijd. Wel opletten dan hoor, maar dat is een visser wel toevertrouwd.

Denk ik..
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

11-05-2011 22:35

Daaf Wolters schreef:Ik heb nog niemand de nuttige vraag zien stellen op welke afstand deze lelies eigenlijk liggen?


En deze anfanger zou graag weten hoeveel obstakel vissers met vastlood tegen een obstakel durven te liggen.
Bijvoorbeeld; afstand brugpeiler - rigje / 5 tot 10 cm.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

12-05-2011 07:43

Goeie Henk,

schuiflood!

Daarbij vind ik het helemaal niet zo in het voordeel van een goede beetindicatie, om snaarstrak te vissen. Licht wakertje en een (paar) meter lijn van de slip trekken.

Ik op een waker/pieper wachten bij het obstakelvissen? En liggen slapen zeker? :o

Trek deze maar tussen de takken uit... :P

Afbeelding
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

12-05-2011 14:34

Henk,

Liever 3 gehaakte en gevangen vissen op bijvoorbeeld enkele meters van het obstakel af, dan 3 gevangen en 3 verspeelde vissen strak tegen het obstakel.

Mitsz,

Ik moet naar aanleiding van jou post toch mijn uitspraak 'zo strak mogelijk' uit mijn eerste post, nuanceren. Ik kan er niet omheen. Laat ik ervan maken 'zo gestrekt mogelijk zonder de lijn op te spannen'. En schuivend wartellood in combinatie met een lichte waker, verdient dan ook bij mij de voorkeur. De vis krijgt op deze manier niet die tik voor z'n kop zoals hij die bij een vastloodmontage krijgt wanneer de onderlijn strak gezwommen is. Ik heb gemerkt dat het de vis minder aan het schrikken maakt en als de vis minder schrikt en dus minder fel/snel reageert op die troep in z'n bek, schiet 'ie ook minder snel de obstakels in en hebben wij dus (mits de beetregistratie perfect is), meer tijd om hem om te trekken voordat hij op snelheid is.

Die zo licht mogelijke waker is ook belangrijk, we willen niet teveel weerstand.

Sorry voor de verwarring.

Groeten,
Willem
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

12-05-2011 16:43

S'nachts heeft de vis overgens ook veel minder de neiging om met grof geweld een obstakel in te duiken......
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

12-05-2011 17:15

Willem,

het is je vergeven. :P hahaha

Wat betreft die wakers. Je hebt gezien waar ik mee vis. Dat werkt echt overal, maar vooral in dit soort situaties. Quanta costa? € 1,25 per waker. Je kunt ook een wijnkurk in 2-en snijden en er klitteband tussen monteren.

Lichte wakers? Heel belangrijk...
En dan moet je wel met een beetje speling op de lijn vissen...
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

13-05-2011 19:47

Willem,
wil je resultaat of niet?
Bij het obstakelvissen moet je er vast tegenaan liggen en je viswijze aanpassen.

Die foto welke Mitsz plaatste b.v.
Ik zou mijn aasje op de schaduwplek van de vis willen hebben.
Mitsz weet ook hoe ik die vis ga vangen.

Martijn,
's nachts bevis ik geen obstakels.
Ook al zouden ze er minder onstuimig in knallen, voordat ik m'n ouwe botten overeind heb en de rollator in de richting heb staan is het zeker wel te laat.
Obstakelvissen doe je nu eenmaal niet vanaf de stretcher of vanuit een slaapzak,
zo hoef ik later niet als zo velen lopen klagen dat de vis een kapotte bek of andere schade heeft.
Ik twijfel geen moment aan jou kunde en weet dat het jou als één van zeer weinigen nog lukt ook.
Hopelijk brengt menig visser zijn kennis en kunde op gelijkwaardig peil alvorens 's nachts bij een obstakelstek te gaan zitten. 8)
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

14-05-2011 17:57

mitsz van der kamp schreef:Goeie Henk,

Trek deze maar tussen de takken uit... :P

Afbeelding


Mooie opdracht Mitsz, maar waarom mag ik altijd de kleine visjes vangen?
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

14-05-2011 18:57

Deze is anders behoorlijk aan de MAAT... :P