(dom) vraagje van een beginner over zelfhaaksysteem


Plaats reactie
Mazter Paz
Berichten: 45
Lid geworden op: 16-09-2003 02:00
Locatie: Nederland

16-09-2003 18:58

Hoi,

Ik ben net begonnen met karpervissen en ik moet zeggen dat ik het echt geweldig vind om te doen...

Heb al een aantal kleine karpertjes gevangen, maar de grote jongens moeten nog komen... (hoop ik)

Ik vis in een kleine, veel-beviste put, dus de karpers zijn daar wel iets slimmer geworden volgens mij, en laten zich niet zo makkelijk meer vangen...

Maar het is nu al 3 keer gebeurd dat ik echt zo`n vette run kreeg dat m`n hengel uit de steunen werd getrokken (heb nog niet zulke goede molens)..... Maar iedere keer had de karper m`n haak helaas al weer uitgespuugd voordat ik m`n hengel van de grond heb kunnen oprapen... 3 keer een flinke karper verspeeld daardoor!!!!

Maar nu heb ik iets gelezen over een zelfhaaksysteem waardoor de karper zichzelf lichtjes haakt, en dus ook niet meer uit kan spugen... Kan er alleen niet zo veel over vinden...

Kan iemand mij a.u.b. vertellen hoe dit precies werkt?

Alvast bedankt,

Een beginner...
Gebruikersavatar
robin de ronde
Berichten: 736
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Rozenburg
Contacteer:

16-09-2003 19:25

Een zelf-haak systeem, is een systeem waarbij de vis zich zelf haakt (klink logisch :razz: )

Ik gebruik altijd in-line lood, dat is lood met door het midden heen een soort van gat (weet niet precies hoe ik het moet zeggen) waar de lijn doorheen gaat en waar in een rubbertje zit om de wartel in vast te zetten (zodat de vis zich haakt als hij/zij wegzwemt)
Het lood is meestal 80 of 70 gram.

Je bevestigd het als volgd:

schuif een stuk Anti Tangle Tube van ongeveer 30 cm op de lijn (een holle silicone lijn zodat de onderlijn niet met de hoofdlijn in de war raakt)
Dan zet je het in-line lood op de lijn, en daarna knoop je de onderlijn aan je hoofdlijn, dan klem je de wartel van de onderlijn in het in-line lood en je schijft de Anti Tangle Tube in je lood.

En dan kan er gevist worden. :grin:

Robin

PS er zijn ook andere montages maar die gebruik ik nooit, dus daar kan ik ook weinig van zeggen.
_________________
De Brasemkoning

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: robin de ronde op 2003-09-16 19:27 ]</font>
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

16-09-2003 19:33

Robin,

Niet zelf haakt, MAAR PRIKT!

groetjes Benny
Mazter Paz
Berichten: 45
Lid geworden op: 16-09-2003 02:00
Locatie: Nederland

16-09-2003 19:44

Heej bedankt!! Dus als ik het goed begrijp werkt het ongeveer zoals op deze afbeelding op: http://members.rott.chello.nl/tmarapengopie/rig2.jpg

Ik ga morgen gelijk naar de hengelsport winkel om die spulletjes te halen...

Nogmaals bedankt!!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mazter Paz op 2003-09-16 19:46 ]</font>
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

16-09-2003 20:38

Beste Mazter Paz, (een bijzondere naam)

Even om een idee te geven. Zodra jij de run heb is de vis al geprikt. Dat houdt in dat de karper de haak onder spanning van je onderlijn veel moeite zal hebben met de haak te lossen. Het uitspugen van een geprikte haak gebeurt niet zo snel als jij beschrijft. Daar is voor de vis tijd voor nodig. Ik zou eerder m'n haken controleren op bramen of misschien gewoon weg bot. Het ziet ernaar uit dat je wel de juiste techniek gebruikt om de vis te vangen want je vangt ze. Als ik je verhaal hoor denk ik dat het eerder zal gaan om een botte haak dan dat de vis het aas uitspuugt. Een ander idee is misschien dat je lood te licht is. Probeer eens naar 60 tot 80gr. te gaan (mits je dit nog niet geprobeert heb) de inhaking zal dan iets makkelijker verlopen. En dan nog een vraag gebruik je een vast lood systeem of een vrijloop ook hier kan veel verschil inzitten.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Gebruikersavatar
robin de ronde
Berichten: 736
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Rozenburg
Contacteer:

16-09-2003 20:49

Benny,

Het is toch zo dat de karper zich licht HAAKT, en licht haken is ook haken.

Maar je kan het ook prikken noemen.

Robin
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

16-09-2003 20:57

Robin,

De haak zal licht inprikken, maar naar mijn
mening niet tot over de weerhaak! De haak zal pas verder indringen door de druk die je
opvoerd tijdens de dril!
Een haak zonder weerhaak zal vlotter indring-
en............! :wink:
Sommige vissers denken dat de haak volledig
indringt op het gewicht van het vastelood,
vandaar dat ik bewust het woordje PRIKKEN
gebruikt inplaats van HAKEN!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
robin de ronde
Berichten: 736
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Rozenburg
Contacteer:

16-09-2003 21:04

Aja nu snap ik je :grin:
Mazter Paz
Berichten: 45
Lid geworden op: 16-09-2003 02:00
Locatie: Nederland

17-09-2003 15:29

Op 2003-09-16 20:38, schreef Rene Berger:
Beste Mazter Paz, (een bijzondere naam)

- Ik zou eerder m'n haken controleren op bramen of misschien gewoon weg bot.
Het ziet ernaar uit dat je wel de juiste techniek gebruikt om de vis te vangen want je vangt ze.
Als ik je verhaal hoor denk ik dat het eerder zal gaan om een botte haak dan dat de vis het aas uitspuugt.

-Een ander idee is misschien dat je lood te licht is. Probeer eens naar 60 tot 80gr. te gaan (mits je dit nog niet geprobeert heb) de inhaking zal dan iets makkelijker verlopen.

-En dan nog een vraag gebruik je een vast lood systeem of een vrijloop ook hier kan veel verschil inzitten.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger


- Nee, het ligt niet aan m`n haak, ik had nieuwe haken er op gezet en die waren echt wel scherp!!!
Maar heb het gister nog ff geprobeerd, en wéér zo`n vette run, maar helaas weer geen grote karper! Er gaat dus toch iets mis:(!

- Ik gebruik inderdaad maar heel licht lood (10 gram)... Maar ik zit in een kleine put en hoef ook niet ver te gooien...

- Ik vis nu nog op de traditionele? manier met een vrijloop systeem:
Gevlochten lijn (17/00) tot aan de haak (geen onderlijn), hoekafhouders met daaraan 10 gram lood en een stoppertje...

Toch verspeel ik naar mijn mening nog steeds TE vaak de vis, dus daarom ben ik gaan zoeken naar andere methodes...

Nogmaals allemaal bedankt voor de info, en ik ga nu ff die spulletjes halen in mijn hengelsport-shopje... Hopelijk zal dit systeem een stuk beter werken....
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

17-09-2003 17:05

Beste Mazter,
Als ik jou was zou ik die gevlochten lijn vervangen voor nylon. Omdat gevlochten lijn geen rek heeft kan je hierdoor sneller losschieters krijgen. Dit is bepaald niet goed voor de karperbekken.
Voor een zelfhaaksysteem heb je in de meeste gevallen wel een onderlijn nodig, met een zogenaamde hair montage. Ik neem aan dat je weet wat hiermee bedoeld wordt, weet je het niet, laat het me dan ff weten, dan leg ik het wel ff uit.
vriendelike groeten,
Daaf
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Mazter Paz
Berichten: 45
Lid geworden op: 16-09-2003 02:00
Locatie: Nederland

17-09-2003 17:51

Hmm... Ik ken ook een paar vissers die zweren bij een gevlochten lijn omdat die echt heel sterk is maar toch heel erg dun!
Het breekt ook niet zo snel als de lijn ergens langs schuurt en bovendien beweegt gevlochten lijn zich ook op een hele natuurlijke manier door het water...
Maar er zit inderdaad heel weinig tot geen rek in... Ik ga het misschien toch maar weer eens met nylon proberen dan...

En ik weet wel wat een hair montage is hoor, maar toch bedankt voor het aanbieden van je hulp!

Nou ik heb de spulletjes gehaald, dus ik ga nu ff kijken hoe ik dat in elkaar ga zetten...

Mvg,

Mazter Paz
henk gerressen

18-09-2003 17:46

Hallo Matzer dat je iedere keer los schieters heb kan ook wel aan je hair liggen.
als je hair te lang is dan heb je kans dat die alleen maar de boillie vast heeft an dan als nog los schiet!!!
en iets meer lood wil ook wel helpen en een stoppertje boven je lood +/- 30 cm zo vis half freeline help ook op dressuur water.



succes met vangen!!!!!!!
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

18-09-2003 18:12

Henk,

Door een Te korte hair onstaan juist los-
schieters, ik heb het hier over bodem aas!

groetjes Benny
Mazter Paz
Berichten: 45
Lid geworden op: 16-09-2003 02:00
Locatie: Nederland

19-09-2003 20:18

Ik heb gisteren m`n hengels ff in orde gemaakt (met vast lood nu van 75 gram), en daarna ben ik weer ff gaan vissen om het uit te proberen.
Het heeft ff geduurd, maar na een paar uurtjes kreeg ik een run... Ik ren naar m`n hengels toe en... eindelijk... BEET!
Jippie!... De karper zwom zich gelijk vast in het riet... nee hè... Die krijg ik vast niet meer los, dacht ik, maar na een kwartiertje voorzichtig te trekken en te spelen met de lijn heb ik `m toch nog wonder boven wonder uit het riet èn op de kant weten te krijgen.....

Het is weliswaar nog niet zo`n hele grote, maar voor die put waar ik in zit te vissen is dit toch best wel een hele flinke...
Snel ff een fotootje genomen en weer terug gezet... Ben `m nu wel door alle aktie helemaal vergeten te wegen en te meten...
Jammer... Maar goed... hij staat in elk geval op de foto...
En ik zal er nu vast nog wel meer vangen!!
Zal ik nu zeker niet vergeten `m ff te wegen en te meten...

Nogmaals allemaal bedankt voor alle hulp, en nu ga ik weer lekker ff vissen....

Mvg,
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

20-09-2003 15:57

Op 2003-09-18 17:46, schreef henk gerressen:
Hallo Matzer dat je iedere keer los schieters heb kan ook wel aan je hair liggen.
als je hair te lang is dan heb je kans dat die alleen maar de boillie vast heeft an dan als nog los schiet!!!

succes met vangen!!!!!!!


Henk,
Een karper zuigd de boilie direct ongeveer 12cm naar binnen, naar de maalplaten in zijn keel. Het komt dus niet zo maar voor dat de vis de haak niet in zijn bek heeft. Een hair is eerder te kort dan te lang, als je boilie te dicht onder de haak hangt kan de vis daardoor druk op de haak zetten waardoor die losschiet. Met een langere hair hangt de boilie verder van de haak af, waardoor hij niet in de weg kan zitten onder de dril.
Ik vis zelf meestal met een tussenruimte van ca 4 cm, maar in bepaalde gevallen ga ik tot de tien cm, en ik heb altijd minimaal 2,5 cm. Ik heb tegenwoordig nooit last van losschieters, dat was vroeger, toen ik er weinig ruimte tussen had wel anders, toen schoot altijd bijna een kwart los.

groeten,
Daaf

_________________
There 's more to explore

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Daaf Wolters op 2003-09-20 15:57 ]</font>
Mazter Paz
Berichten: 45
Lid geworden op: 16-09-2003 02:00
Locatie: Nederland

20-09-2003 16:14

Hmmm... misschien dat dat dan ook meespeeld... want ik vis met een tussenruimte van nog geen 2 centimeter...
Ik ga ook eens een langere proberen....

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mazter Paz op 2003-09-20 16:14 ]</font>
Plaats reactie