Toplood


Plaats reactie
Simon Hogenkamp
Berichten: 220
Lid geworden op: 02-06-2003 02:00

28-08-2003 09:02

heeeey,
Ik vis regelmatig op een water waar om het uur een canovaarder aan, dus ik gebruik toplood.
Is Toplood ook ergens slecht voor?

Mazlel
Gebruikersavatar
Stephan van den Boom
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: The Middle of Nowhere

28-08-2003 09:04

Het vermindert de beetregistratie aanzienlijk!

Mvrgr,
Das ist des Jägers Ehrenschild,
daß er beschützt und hegt sein Wild,
weidmännisch jagt, wie sich's gehört,
den Schöpfer im Geschöpfe ehrt.
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

28-08-2003 09:40

Persoonlijk haat ik toplood.

Die met zo'n touwtje blijft wel een aan je lijn hangen bij het aanslaan.

Zo'n schuiver,schuift nooit mooi naar beneden en wankelt maar heen en weer op je lijn.En hij paktt ook nog vuil.

Die pokke dingen hebben me al vis gekost en als het even kan gebruik ik ze NIET.
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

28-08-2003 09:46

Bij het vissen op water met een sterk varierend bodemprofiel is de kans groot dat je vuil oppikt in je lijn. Ik denk dat je in jou geval meer hebt aan het laag houden van je hengeltoppen. Hoe meer prullaria op je lijn, des te minder is in mijn ogen de aaspresentatie en beetindicatie. Ik gebruik toplood alleen bij een schone bodem, veel scheep/recreatievaart en ronddrijvend vuil.

groeten,
karperlimbo
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

28-08-2003 10:24

Het gebruik van top lood kan soms noodzakelijk zijn, kijk maar bijvoorbeeld naar drukke kanalen.

Het is idd wel gevaarlijk om te gebruiken, gebruik het dan ook alleen in nood.
Zeker op kanalen waar veel stenen liggen moet je goed uitkijken, als de karper snel naar links of rechts zwemt kan de lijn gauw vast komen te zitten.
En krijg je deze bijna niet meer los, als je een boot hebt kan dat uitkomst bieden.

Maar je kan ook zo je voordelen eruit halen.
Je kan op plaatsen vissen waar niemand kan komen. Dit kan alleen als je een boot hebt :wink:
vaar je lijn uit en laat een toploodtje zaken 10 meter uit de kant vaar dan met een bocht naar links of rechts leg hier weer een toplood, vaar door bijvoorbeeld naar een stek
die niet te bereiken is via de kant. Leg hier je aas. Dit kan prima mits er een schone bodem is, als je een run krijgt zal dit zeker goed geregistreerd worden, dril de karper dan wel uit de boot.

Voor het geval van Simon, een kanovaarder ligt niet zo diep zorg dat je hengeltoppen gewoon net boven het water uitsteken, zo loopt je lijn al wat dieper naar de stek. Mocht het er erg ondiep zijn en je ver uit de kant ligt, kan je ook je hengeltoppen onderwater zetten dit gaat prima en de beetregistratie gaat niet achter uit.

Succes,
Alex Poot
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

28-08-2003 11:18

Het nadeel van toplood vind ik dat je de beetregistratie een stuk moeilijker maakt. Een harde run merk je echt wel, maar met een langzame zakker bijvoorbeeld zie je nauwelijks wat de vis doet. Bovendien kom je ook makkelijker vast te zitten omdat je lijn over de bodem loopt. In sommige situaties kanje niet zonder maar als het niet echt noodzakelijk is zou ik het niet gebruiken. Een kano ligt echt niet diep, zet gewoon je toppen laag of desnoods onder water dan heb je er totaal geen last van.
groeten,
Daaf
Gebruikersavatar
Stephan van den Boom
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: The Middle of Nowhere

28-08-2003 11:54

Blijft iedereen elkaar herhalen bij deze topic??

Mvrgr,
Das ist des Jägers Ehrenschild,
daß er beschützt und hegt sein Wild,
weidmännisch jagt, wie sich's gehört,
den Schöpfer im Geschöpfe ehrt.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

28-08-2003 13:44

tja het kan een nadeel zuijn als je tegen obstakels aan vist omdat5 de registratie wat moeilijker is maar in een normale situatie maakt het geen reet uit dat je beetverklikker 2 sec later op gang komt, en het lever misschien nog meer runs op ook omdat lijnschuwe vis de lijn niet detecteerd
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

28-08-2003 14:52

Ik vis zelf regelmatig met een toplood. Eerst gebruikte ik het lood dat je op de lijn vast zet (zo'n schuiver). Maar na de aanslag bengelt dat lood heen en weer over de lijn, waardoor je meer kans maakt op lossers. Sinds kort gebruik ik captive backleads, deze van Gardner. Ze werken prima, bij de aanslag sla je het toplood eraf (wel goed afstellen natuurlijk), en kan je vrij drillen.

Ik lees hier regelematig mensen die zeggen dat hun beet indicatie verminderd, maar ik heb op 80meter uit de kant met een toplood een langzame zakker perfect door gekregen.

mvg
Robbert
Als je lang van je water wilt genieten, smijt dan niet met namen en gewichten...
Sjoerd Koster
Berichten: 142
Lid geworden op: 19-06-2002 02:00

28-08-2003 15:00

als ik toplood gebruikt dan zet ik er meestal een breeklijntje (14/00)tussen van een centimeter of 30-40 om ervoor te zorgen dat mijn hoofdlijn zo min mogelijk de bodem raakt. Dit kan alleen als je een wartelloodje ombouwd tot toplood en niet met de voor gefabriceerde toploodjes met zo'n groot plastic oog eraan.

En voor de rest ga ik mee met de rest; in jouw geval dus gewoon toppen naar beneden en je probleem is opgelost.

Groeten,
Sjoerd

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sjoerd Koster op 2003-08-28 15:01 ]</font>
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

28-08-2003 15:15

Heren,

Voor een zuiverder beet registratie moet het toplood de tegendruk van de waker geheel compenseren. Of te wel, het toploodje moet zwaarder zijn als de waker. Als dat niet zo is, komt het toplood bij de aanbeet omhoog tot de lijn strak staat en daarna pas de waker. Registratie is natuurlijk altijd wat minder, maar soms kun je nou eenmaal niet zonder toplood.

In het geval van kano's zou ik een flying backlead wagen. Dit is eenvoudig een schuivend Olivetti loodje van een grammetje of 5 boven de tubing. De plastic tube die er standaard in zit trek je er gewoon uit. Zakt de Olivetti over de tubing, schuif dan een kort stukje silicone slang over het eind van de tubing. Let voor de veiligheid wel op dat de Olivetti verder overal overheen kan schuiven (voorslagknoop?). Boor anders de Olivetti iets op.

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

28-08-2003 21:26

groot voordeel van toplood is m.i. de verminderde merkbare aanwezigheid van de lijn.

voorbeeldje.

Dit voorjaar viste ik een weekje op een stadsgracht bij mij in de buurt.2 runs per dag was een goed gemiddelde, vaak kreeg je minder.
Ik viste er die week met toplood zo'n 25 uur en kreeg dertig runs, verdeeld over 5 sessies.
de andere vissers samen wisten slechts 8 runs te krijgen. hoewel ik ook met een licht afwijkend aas viste op 1 van de hengels, denk ik niet dat al deze runs daar op af te boeken zijn, 14 van de 30 runs kwamen op een simpele 20 mm boilie, de rest op een 12 mm boilie.

ik ben er zeer zeker van dat het toplood mij gedurende deze week vele vissen heeft opgeleverd!
groetjes Da Fox
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

28-08-2003 22:19

kees dat het loodje loskomt vind ik juist een voordeel hierdoor komt de lijn monder in kontact met de boden bij een run zodat je minder beschadigingen krijgt, en me pieper piet toch wel!

mvg martijn
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

28-08-2003 22:53

Let op je lijn en wacht niet op de piep Martijn. Zo vis ik doorgaans als ik de concentratie kan opbrengen. s'Nachts wil ik ook nog wel eens op de stretcher. :wink:

Kees
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

29-08-2003 20:04

klopt kees...alleen zijnn de runs op mijn water vaak zo hard dat dat niet hoeft hahaha
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

29-08-2003 20:51

Zoals meesten houd ik niet zo van toplood!
Maar soms ontkom je er niet aan, b.v. door
veel plezier vaart. Wat na mijn mening het
belangrijkste als je nog een redelijk beet-
registratie wilt hebben, is het toplood niet
te dicht onder de kant te laten zakken, maar
een eindje van je vandaan!
Wat het camoufleren van de lijn betreft, daar
zou ik geen toplood voor gebruiken! Ik gebruik dan een flyingback lead, en op het einde van m'n anti-tangle tube een beetje
kneedbaar lood om de tube op de bodem te houden.

groetjes Benny
Plaats reactie