blanken


Romano markus
Berichten: 24
Lid geworden op: 29-07-2013 20:23

30-07-2013 18:39

Ik krijg morgen mn rodpod binnen de ultimate stabilo
Iemand ervaring hiermee?
Ik gebruik ook altyd een pva foam op de haak dat er geen vuil op komt is dit echt nodig
Of is dit een trukje om het gewoon geld te verdienen aan de klanten
Romano markus
Berichten: 24
Lid geworden op: 29-07-2013 20:23

30-07-2013 18:41

Kan iemand mij uitleggen hoe ik fotos hier op kan zetten dan kan ik mijn rig en meer laten zien zodat jullie kunnen zie of ik iets fout doe
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

30-07-2013 19:13

Beste Romano,

Ondernemend ben je niet dat is duidelijk, probeer je daar wel eens toe te zetten!!!

Groet, Peter

Ps mijn zoon is af en toe ook zo laks en vertel hem heel rap dat hij het lekker zelf eens moet gaan uitzoeken, uiteraard big eye watching him.
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

30-07-2013 21:05

Romano , met de chod rig hoef je geen pva te gebruiken .
Je kunt hem gewoon kant en klaar kopen , deze zijn prima voor je kennismaking met de rig .
Kijk ook eens bij " rigperikelen " en dan bij het chod rig topic , daar staan enkele tips tussen hoe je hem veilig en goed kunt inzetten .

Pva is ook geen geldklopperij , het helpt wel zeker om je haak schoon op de bodem te krijgen .

Succes .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

30-07-2013 21:39

Vissen, vissen, vissen..

dingen interpreteren, niet van de hak op de tak of van het ene water naar het andere water hoppen.

Achter een toetsenbord vang je sowieso niets..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

30-07-2013 22:05

De rigs kun je ook in de winkel kopen. Piet Vogel heeft ze, Korda, etc.

Probeer zoals gezegd pva zakjes om zowel aas op de stek te krigen als om je haak
te verstoppen. En proberen, vissen, ervaring opdoen.
Conclusies gaan trekken, anders vissen dan de rest, succes kun je afdwingen.

By the way, velen vangen wat minder dit jaar, maar dat komt wel. Volhouden!

Grtz
Romano markus
Berichten: 24
Lid geworden op: 29-07-2013 20:23

31-07-2013 18:46

Ik heb net een leader van korda gehaald en een chodrig van piet vogel morgen proberen misschien wel succes maar sat zien we morgen
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

31-07-2013 18:51

Hoe ga je de chod op de leader zetten Romano?

Groet, peter
Romano markus
Berichten: 24
Lid geworden op: 29-07-2013 20:23

31-07-2013 18:54

Het was allemaal al kant en klaar ik kon hem er zo met een wartel opschuiven
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

31-07-2013 19:02

Je schuift je rig erop en klaar begrijp ik, saftey hoor!!!

Groet, Peter

Ps je bent dus niet laks geweest en je hebt het uitgevogeld.
Wel dicht op je steunen zitten hé.
Romano markus
Berichten: 24
Lid geworden op: 29-07-2013 20:23

31-07-2013 19:06

Zo zeibdie man van de vis winkel dat dus dat heb ik gedaan andersbzou ik het ook niet weten en ik zit altyd dicht op mn steunen
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

31-07-2013 19:15

Dicht op je steunen dan is het goed, ff melden hier hé wanneer je hem op de mat hebt.

Groet, Peter
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

31-07-2013 21:09

Nou nou peter , vrolijk vandaag ? Zo kan het ook he .
Succes met je chod romano
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Romano markus
Berichten: 24
Lid geworden op: 29-07-2013 20:23

31-07-2013 21:14

Dankje jeffrey
Romano markus
Berichten: 24
Lid geworden op: 29-07-2013 20:23

31-07-2013 22:47

Iemand nog tips over welk merk pop is?

Ik heb nu nash peace
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

31-07-2013 23:15

Romano markus schreef:Zo zeibdie man van de vis winkel dat dus dat heb ik gedaan andersbzou ik het ook niet weten en ik zit altyd dicht op mn steunen


En ben je zelf dan niet benieuwd HOE een systeem werkt??
Wat er gebeurd bij een lijnbreuk?
Gelukkig denkt Piet ook na over veiligheid, maar het is toch altijd fijn als een visser "meedenkt"

# Is geen aanval op jou, maar een hint om na te denken over het hoe en waarom :wink:
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

31-07-2013 23:25

Bedoelt hij niet dat hij de onderlijn met een wartel op de leader heeft gezet, zodat de
onderlijn met wartel over de leader kan glijden?

Dan is er in wezen niet zoveel aan de hand.

Als je de leader met een wartel aan de hoofdlijn bevestigt zou inderdaad zonde zijn,
zo blijft heel het spul aan de vis hangen bij lijnbreuk :o
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

01-08-2013 08:45

Wat er in ieder geval wel aan de hand is: iemand zonder enig benul van waar ie mee bezig is, gaat op karper vissen. Geen punt op zich, al ben ik meer van "bij het begin beginnen".
Ik weet het ook allemaal niet...
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

01-08-2013 08:56

Romano Markus,

waarom heb je ervoor gekozen om een chod rig in te zetten ? Waarom niet een 'gewone' onderlijn ?
Probeer het simpel te houden. Werkt in mijn ogen overal.

Romano als je toch kant en klare onderlijnen koopt : de adjustable hair rig van Piet is een fijne beginners rig vind ik. Kan je de hair langer maken voor een snowman presentatie.

Hoop dat je snel wat vangt.
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

01-08-2013 10:00

Mart Honen schreef:Wat er in ieder geval wel aan de hand is: iemand zonder enig benul van waar ie mee bezig is, gaat op karper vissen. Geen punt op zich, al ben ik meer van "bij het begin beginnen".


Mee eens, maar gelukkig kunnen we hier een beginner nog iets van tips mee geven. En er zijn ook genoeg gasten die na jaren karpervissen nog steeds geen benul hebben wat ze aan het doen zijn.

Wat die chod rig betreft, misschien doet die het wel perfect daar, maar ik zou niet beginnen met een beginner met allerlei ingewikkelde rigs te laten vissen. Begin bij het begin, wat mij betreft is dat visveoligheid, observatie en bodemkennis. Daarna eens gaan kijken naar aas en voeren en dan komen rigs een keer om de hoek kijken. Tegen die tijd ben je als het goed is ook zelf in staat om een simpele onderlijn te knopen.
Zoek een vismaat met wat meer ervaring, aan de waterkant leer je stukken sneller en makkelijker dan achter een beeldscherm.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

01-08-2013 10:13

Mee eens Daaf.

Gelijk allerlei tips m.b.t. rigs, volkomen zinloos in mijn optiek. Gewoon een knotless knot "leren" (kost je al gauw een minuut of 5) en zelf je standaard onderlijntjes knopen. Zeker met de tegenwoordig kant-en-klaar verkrijgbare line-aligners, kun je bijna niks fout doen.

Hier een filmpje met een glasheldere uitleg over hoe je een standaard hair-rig knoopt:


Je hair maak je 2x zo lang als dat je aas groot is (gemeten vanaf de onderkant van de haakbocht). Dus 20 mm. boilie, dan 4 cm. hair. Dan zit je 9 van de 10 keer goed. De lengte van de onderlijn zou ik, om te beginnen, tussen de 15 en de 25 cm. houden.

Pak als haak zo'n model:
Afbeelding
En in de meeste situaties zit je goed.

Zo'n dingetje (of iets wat er op lijkt) als line-aligner:
Afbeelding
En klaar is je rig...
Ik weet het ook allemaal niet...
milan van baekel
Berichten: 17
Lid geworden op: 23-07-2013 11:45

01-08-2013 11:54

Ik wou even meegeven dat Romano waarschijnlijk met de chod-rig gaat vissen omdat hij dat hier als reactie gekregen heeft. Misschien zou hij best bij het begin beginnen en op die manier wat gaan opbouwen, maar zoals (bijna) elke beginnende karpervisser twijfelt hij aan zijn aanpak en wil hij graag wat tips om zijn visserij te verbeteren. Gelukkig zijn er dan zulke lieve, vriendelijke, ervaren karpervissers die hem raad willen geven. De ene zegt Chod-rig, de andere zegt lekker simpel doen. De volgende zegt misschien koop deze of die boilies. Degene daarna zegt misschien dat hij hengels van 200 euro moet kopen (dit is by the way een overdreven voorbeeld).
Uiteindelijk moet onze vriend Romano hier dan mee aan de slag en hopelijk trekt hij de juiste conclusies en neemt hij de goede tips met zich mee en laat hij zich niet gek maken.

Ik weet wat het is om als beginnende karpervisser raad te vragen en antwoorden te krijgen waar je feitelijk niets mee bent.
Dit is meestal geen kwestie van laksheid of luiheid, maar een kwestie van door de bomen het bos niet meer te zien.

Begin op het forum maar eens te zoeken wat je fout doet....
Ligt het aan je rig? Je aas? Je presentatie? Heb je rekening gehouden met de ondergrond? En met de wind en het weer? Vis ik slecht of aasde de vis gewoonweg niet? Was mijn lood zwaar genoeg, of net té zwaar? ....

Ik wil enkel maar aangeven dat je als beginnende karpervisser (zoals ik en Romano) naar een forum komt om bij te leren. Gelukkig zijn er toffe, vriendelijke kerels zoals mart (en vele anderen) die ons effectief helpen. (thanx!) De reacties die ons niets bijleren en enkel maar meer twijfel bezorgen kunnen volgens mij beter niet gepost worden.

Ik schrijf deze reactie als opbouwende feedback, niet als negatieve kritiek!!!!
Hopelijk zorgt dit ervoor dat die ervaren rotten zoals jullie weer even terug denken aan de tijd waarin je zelf van toeten nog blazen wist.

Groeten,

Milan.
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

01-08-2013 12:19

Het vangen van vis hangt van zoveel factoren af dat dat eigenlijk niet vanuit een forum te sturen is. Natuurlijk kunnen mensen je wel een beetje de goede weg op sturen maar het meeste moet je toch echt zelf doen.

Het advies om een chod te gebruiken is misschien zo gek nog helemaal niet, zeker beginnende vissers gooien zomaar, zonder enige onderzoek, ergens in en hopen ze een vis te vangen. Niet wetende hoe de bodem er uit ziet en wat er allemaal ligt. Het gevaar dat je je bodem aas met een standaard rig tussen een pluk wier of troep terecht komt is er en de (grote) kans op een blank dus ook.

Als je het mij vraagt moet je je bij een nieuw water altijd afvragen, "wat hebben we"? Als in wat is het voor een water, hoe ziet de bodem er uit, hoe druk is het er, veel of weinig vis ect. ect. Als je dat weet ga dan pas bepalen welke materialen, rigs en aas je gaat gebruiken.

Ik was er gister nog getuige van dat jongens neerplofte op een stek terwijl er om de hoek er volop vis aan het springen was toen we het water gingen bekijken. Staar je dus niet blind op de kale plekken in het gras of waar je lekker bij kunt komen, zoek de vis op en de helft van het werk is gedaan :wink:
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

01-08-2013 13:37

Juist. Observeer het water, leer je water kennen (ik zeg het niet vaak genoeg), loop rond in je vrije uurtjes, zonder te vissen. Kijk naar het water, wat doet de vis, heeft die wind invloed op de vis, en die zon? Wat doen ze?

Ik doe dat op mijn manier. Ik neem de hond mee, rugzakje met voerschepje en voer. Lekker lopen, observeren, hee vis, voeren, wachten, kijken, verder, onthouden (opschrijven, foto maken, of op je smartphone: mytracker gebruiken). Vanavond weer observeren/hond uitlaten/fotograferen op ander, minder bekend penwater.
Ga dan vissen. je weet dan ongeveer wat voor water je hebt, wat je gezien hebt. Vis daar waar de vis zit. Kevin Maddocks zei het vroeger al. Onderzoek al vissend de bodem af (peilen/dieptemeter).

Nu ga je vissen met een bepaald systeem. Leer dat systeem kennen, gooi je alles in de war of niet, heb je zwaarder lood nodig, je merkt het vanzelf. Gebruik een bepaald soort aas, vis ermee gedurende een bepaalde tijd. Zetten de beten door, of blijven het piepjes. Is het karper of brasem. Vissen is proberen, leren. Afwegen wat goed is, nadenken wat beter kan. Gebruik je teveel mogelijkheden (dwz je verandert telens een onderdeel in je keten) door elkaar heen, weet je niet waarom je succesvol bent of juist niet.
Hoe meer je weet over je water, je vismethode, je aas, des te meer vertrouwen je krijgt in wat je doet, hoe meer kans op vis.

Tip: switch dus niet telkens van verschllend water, rig, boilie, voer, hengel of wat dan ook. Leer de omstandigheden kennen, herken dat de volgende keer.
milan van baekel
Berichten: 17
Lid geworden op: 23-07-2013 11:45

01-08-2013 13:50

Bedankt voor deze reacties, ik heb zeker weer wat bijgeleerd!