Een paar vraagjes van een beginner


Plaats reactie
Iwan Koster
Berichten: 103
Lid geworden op: 03-08-2003 02:00
Locatie: Monnickendam

03-08-2003 18:42

Hoi allemaal,

Ik vis eigenlijk al sinds mijn 6de maar de laatste jaren niet meer. Deze zomer heb ik het weer opgepakt en wat is het toch geweldig om aan de waterkant te mogen zitten.

Nou heb ik een aantal vragen.
Ik vis al een tijdje in een stadsvijver, van zo'n 60 bij 60 meter. Het barst er van de karper, elke keer dat ik er vis is het prijs, alleen vallen de maten een beetje tegen. De grootste karper die ik er heb gevangen is 55 cm en ik heb er nog geen grotere gevangen zien worden door anderen.

Hoe kan ik er achter komen of er ook grotere karpers voorkomen?

Ik heb al wat rondgevraagd, vooral aan jongeren. Eén jongen vertelde dat hij een karper van 85 cm. had gevongen, maar of ik dat serieus moet nemen...?

Is het nodig om te voeren?

Omdat het een kleine vijver is en ik toch altijd een aantal karpers vang, heb ik zo iets van 'laat maar zitten,.'
Maar kan voeren ervoor zorgen dat ik grotere karpers vang?

Als aas gebruik ik, tamelijk ouderwets, brood en brinta. :smile:
Zou ander aas voor grotere karpers kunnen zorgen?

Alvast bedankt voor de reacties.

PS. Vandaag flink geschrokken tijdens het vissen. Nadat ik mijn hengel had ingeworpen legde ik mijn hengel even neer, omdat aan mijn andere hengel het één en ander gebeurde. Plotseling hoorde ik mijn hengel verschuiven. Ik kijken, wordt mijn hengel richting water getrokken. Ik dacht dat ie er al inlag maar gelukkig lag er een stuk steen waar mijn molen achter bleef steken. Ik snel mijn hengel oppakken en.... pats, draad gebroken. Balen natuurlijk maar wel blij dat ik niet te water hoefde. :smile:
Wel de laatste keer dat ik 'even' mijn hengel op de grond leg. :smile:
Gebruikersavatar
Henny van Roomen
Berichten: 127
Lid geworden op: 03-02-2003 01:00
Locatie: Tegelen
Contacteer:

03-08-2003 20:29

Hoi Iwan,

Dit is mijn advies:

Dat je geen grote vis vangt met brood en brinta vind ik niet gek, vis daarom met boilies. Ander aas kan ook goed zijn maar ik zou het eerst met boillies proberen. Maak ze het lieftst zelf als je dat nog kan anders koop goede kant en klare boillies.

Dat van die vis van 85 cm kan wel waar zijn ik denk dat er in ieder water wel een grote vis huist

(voor)voeren zou ik niet doen in die kleine stadvijvers er word toch al zoveel gevist

enne de enigste manier om nog te weten te komen of er grote vissen zitten is ze zelf vangen :razz:

K hoop dat je hier wat aan hebt

mvg henndekarpervisser
Alles voor de karper! :D
http://www.hanguh-fishing.nl
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

03-08-2003 20:50

hallo Iwan

voordat je luistert naar die ander laat ik je dan maar even snel de waarheid vertellen.

als je leuk vis vangt met brood en brinta, en je vangt meer vis als de anderen, dan vooral mee doorgaan. op een gegeven moment komt er wel een grote tussen. de beste tip die ik je kan geven om een grote vis te vangen op je water is vooral geen vis verspelen. uiteindelijk vang je dan wel een grote of ze zitten er gewoon niet.

Voorvoeren

Op een put met over het algemeen veel klein is voorvoeren op grotere schaal een absolute misser als je voor de grote vis gaat. weinig voeren is voor het vangen van de grote vissen van een "kleine vissen water" vaak de oplossing gebleken. dit ligt volgens mij eraan dat de groten het in directe concurentie met de snelle kleintjes altijd afleggen, en dus vaak alleen zwemmen. een andere verklaring is ook dat de groten vaak ook de oudsten zijn, en dat karpers vaak met leeftijdsgenoten optrekken. de oudsten hebben door afsterven van andere vissen nog maar weinig leeftijdsgenoten, en dus zwemmen ze in kleine groepjes/alleen.

veel plezier met je visserij, en laat je niet gek maken door het vangen van grote vis, dat komt snel genoeg.

groten

RF
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

03-08-2003 21:33

Je kan wel een beetje selecteren.

Voer op 1 plek veel en vaak voer(duivenvoer,mais of wat jij wilt) voer gerust een paar dagen en vooral veel.

Als je gaat vissen,vis je NIET op die voerstek maar ernaast.Meestal houden de grote vissen zich op naast de voerstek.
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

04-08-2003 20:05

Op 2003-08-03 20:29, schreef Henny van Roomen:
Hoi Iwan,

Dit is mijn advies:

Dat je geen grote vis vangt met brood en brinta vind ik niet gek, vis daarom met boilies. Ander aas kan ook goed zijn maar ik zou het eerst met boillies proberen. Maak ze het lieftst zelf als je dat nog kan anders koop goede kant en klare boillies.



Nou Henny de Karpervisser,

Wat heeft een keiharde knikker wat een goed geurend en lekker zacht stukje deeg niet heeft?
En trouwens, een home made boilie wint het moeiteloos van een kant en klare knikker , zeker op lange termijn.
Of denk jij van niet?


Graag je reactie,

Raymon
Gebruikersavatar
Henny van Roomen
Berichten: 127
Lid geworden op: 03-02-2003 01:00
Locatie: Tegelen
Contacteer:

04-08-2003 21:21

Beste Raymon,

Bij deeg is het misschien zo dat er meer witvis op af komt(hangt er natuurlijk vanaf hoe hard het deeg is en jij zegt een lekker ZACHT stukje deeg). De witvis zit er dan ook steeds aan te snoepen waardoor het deeg kleiner zou kunnen worden en je kleinere karper vangt.

En over die homemade boilies heb je volkomen gelijk, MAAR omdat Iwan de draad deze zomer pas weer heeft opgepakt weet hij misschien niet meer zo goed hoe je homemade boillies maakt en het hele verhaal eromheen daarom zei ik ook ALS JE KAN.
En voor een beginner zoals Iwan zichzelf beschrijft zijn volgens mij kant en klare boillies mits van een goed merk en de juiste smaak de beste keuze.

Verstand een beetje gebruiken voorkomt misverstanden. Ik hoor het nog wel.

Mvg hennydekarpervisser
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

04-08-2003 21:41

Henny,


Hier ga je toch even de mist in. Karper vangen heeft bijna niets met formaat aas te maken. Met 10 mm aas heb ik genoeg relatief zware karper gevangen waar ook kleine karper zwom. Met 30mm ballen knallen de 10 ponders er ook lekker op. Er valt wel iets te selecteren maar niet veel. Of de boilies moeten zeer groot zijn.
Meet maar eens een bek van een 10-ponds karper op, past heel wat in niet?
Met formaat valt bijna niet te selecteren, het aantal vissen dat je gaat vangen valt wel te selecteren. Het gaat om de stoffen die uit het aas kunnen wasemen. Hoe beter een aas lekt, hoe attractiever voor de vis. Nu gaat er van veel kant en klare knikkers niet meer aantrekkingskracht uit dan van een steen, een zacht aas daarentegen kan lekker wasemen wat veel vis aantrekt.
Natuurlijk komt daar witvis op af, maar wat jij daarop zegt dat deze aan het aas snoepen en je omdat het dan kleiner wordt alleen kleine karpers vangt is kolder. Toevallig heb ik nog een boek te koop, Op Jacht naar Grote Karper van Rini Groothuis. Hier staat een ex-wereldrecordkarper in van 74 pond, gevangen op een stukje blikmais. Het is natuurlijk wel kinderachtig van me om direct met een boek aan te komen, alsof ik een politieagent ben die de regeltjes moet uitleggen, maar ik vind dit in dit geval toch wel een aansprekend voorbeeld.
Mocht je interesse hebben in dit boek dan hoor ik dit graag :wink:

Wel wil ik graag van je weten waarom je nu precies met boilies grotere vissen vangt dan met deeg. Misschien dat ik het mis heb.

Ik zou Iwan het advies willen geven om lekker door te vissen, die grote vis komt vanzelf als ie er zwemt. Zie ook het antwoord van Roger,


Met vriendelijke groet,
Raymon
Gebruikersavatar
Henny van Roomen
Berichten: 127
Lid geworden op: 03-02-2003 01:00
Locatie: Tegelen
Contacteer:

04-08-2003 22:16

Raymon

Ik spreek alleen maar uit ervaring en wat ik hoor.
Ik lees nl. vaak oa hier op het forum dat voor grote vis vaak grotere boilies gebruikt worden. En dat een voormalig recordkarper in engeland op mais gevangen was wist ik al :wink: en die is misschien ook wel vanzelf gekomen zoals jij het zegt dus niet selectief gevangen al weet k niet veel over die vangst.
En dat een 10 pond karper een grote bek heeft weet ik ook wel,
maar stop jij ook een gehaktbal geheel in je mond????? :grin:

En over dat de stoffen uit het aas moeten wasemen kan ook weleens in tegenstelling werken tot de grotere vissen door de sterke geurstoffen waardoor ze juiste letterlijk onraad kunnen gaan ruiken.

Maar ik kan het natuurlijk weer eens mis hebben, dus als er ook andere vissers zijn die sugesties hierover hebben reageer graag desnoods open ik een nieuw topic(anders krijgen we weer van dat gezeur dat het om de vragen van Iwan ging). ik wil altijd wel wat bij leren. :smile:

mvg hennydekarpervisser
Alles voor de karper! :D
http://www.hanguh-fishing.nl
Iwan Koster
Berichten: 103
Lid geworden op: 03-08-2003 02:00
Locatie: Monnickendam

04-08-2003 22:34

Hoi jongens bedankt voor alle snelle replies. Ik blijf lekker door vissen en als het grotere werk zich heeft aangediend krijgen jullie het te horen. :smile:
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

05-08-2003 11:12

Iwan,

laat je niet gek amken door de verhalen aan het water! Blijf lekker doorvissen zoals je bezig bent! Net als Roger al zei, je aas vangt goed, dus waarom zou je dat gaan veranderen? Ik denk niet dat het nodig is om je tatiek aan te passen!
Voeren in een stadsvijver is ook helemaal niet nodig!
Als je veel vis vangt komt er vanzelf een grotere vis op, als die er natuurlijk zwemt! Het verhaal over boilies is flauwekul, want ik heb akrpers gevangen op een pluimpje brood wat een voorntje ook naar binnen krijgt... Daar gaat het dus helemaal niet om!
Blijf lekker op deze manier vissen en heb geduld.. Als er grotere karper zwemt komen ze vanzelf wel!

Ferenc,

Je kan toch niet kilo´s gaan voeren zoasl jij verteld? Je vist op een stadsvijver en wij beleven een hittegolf! Daarbij is het water al verschrikkelijk warm... je voer wat niet direct word weggevreten gaat lekker rotten, stinken, en je maakt alleen het water maar kapot als je veel gaat voeren op een stadsvijver...
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

05-08-2003 19:26

Op 2003-08-04 22:16, schreef Henny van Roomen:


*En dat een 10 pond karper een grote bek heeft weet ik ook wel,
maar stop jij ook een gehaktbal geheel in je mond????? :grin:

Antwoord: Henny, het gaat er niet om hoe groot de bek van een vis is. Mischien verkeerd van me om dit te schrijven. Maar in ieder geval, uit ervaringen van mij en anderen kan ik de conclusie trekken dat op klein aas veel fanatieker geaasd wordt, ook door grote karpers.

*En over dat de stoffen uit het aas moeten wasemen kan ook weleens in tegenstelling werken tot de grotere vissen door de sterke geurstoffen waardoor ze juiste letterlijk onraad kunnen gaan ruiken.

Antwoord: Het zijn juist in 99% van de gevallen de kant-en klaar boilies waar de sterke geurstoffen uit komen. Wel eens brood en brinta geroken? Komt heel weinig geur af hoor, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een scopex knikker.
Niet dat ik dat echt relevant vind. Een karper kan volgens diverse bronnen namelijk helemaal niet ruiken. Een karper kan wel proeven volgens deze bronnen. En de smaak lekt beter uit deeg dan uit een boilie. En daar is waar ik eigenlijk naar toe wil. Het is de smaak die een karper aantrekt.
Pak maar eens een hand vers gemaakte tijgers.Deze ruiken bijna niet. Als je ze daarentegen proeft dondert het glazuur bijna van je tanden, ze zijn goed zoet.
Koolhydraten zijn zeer aantrekkelijk voor karper, en tijgers zitten hier vol mee.




Zo vind ik het wel weer genoeg.


Met vriendelijke groet,
Raymon
Gebruikersavatar
Henny van Roomen
Berichten: 127
Lid geworden op: 03-02-2003 01:00
Locatie: Tegelen
Contacteer:

06-08-2003 14:18

Ik had altijd vaak gelezen dat een karper kon ruiken en een karper heeft toch ook van die neusgaten? als ik het goed heb maja,
Ik begin er nu wel aan te twijfelen ook vooral na jou conclusie want ik vis zelf ook met boilies die bijna niet ruiken en wel sterke smaak hebben en ik vang er idd goed mee. En bedankt voor alle info.

mvg Henny
Alles voor de karper! :D
http://www.hanguh-fishing.nl
Marc Middelhoek
Berichten: 2
Lid geworden op: 20-07-2003 02:00
Locatie: Amsterdam

11-08-2003 20:29

Raymon heeft goede bronnen :wink:...
2 dingen:
1. EEN KARPER RUIKT NIET!
2. EEN KARPER PROEFT!

Jij mag je boilie flavouren wat je wilt...
Maar een extreem voedbare boilie voor de karper werkt gewoon veel beter, althans dat is hoe ik er overdenk.. en waarom? wat maakt dat uit :smile: En trouwens,

maar stop jij ook een gehaktbal geheel in je mond?????

Ik vang op mijn watertje karpers, en graskarpers zijn dan wel geen echte karper achtige(volgens weinige wel) toch heeft kwa boilies, particels etc. de graskarper het zelfde menutje als de gewone karper.. toch?
ik weet niet of je ervaring hebt met graskarpers maar op mijn water zie ik soms zelfs de wat kleinere grasbakken(75cm+) de riet stengels van pluim tot wortels! eruit getrokken worden waarna ze deze in zijn geheel verorberen alsof het niets is! daarbij vreten ze ook, net als de gewone karper lelies! dit gebeurt meestal onderwater waar het blad nog niet zijn geronde vorm heeft.. Wat ik bedoel is..

Karper is niet te vergelijken met ons ras, ik bedoel als je zoiets zegt als: maar stop jij ook een gehaktbal geheel in je mond - Dan weet ik er ook nog wel 1! Een karper heeft toch ook geen ves en mork? uhh geen merk en vos? najah je snapt wel wat ik bedoel :wink:

En ojah Iwan! Omdat het stukkie brood er misschien wat snel afdwarelt, Je zult niet er niet bang voor hoeven zijn dat de grotere karpers wat langzamer op je stek komen dan de kleinere want als het 60 bij 60 is... lijkt het met dat de top vissen naar de 15 a 20 pond gaan!(mits het nergens op aansluit?) maar zou ik het met een blikkie zachte mais proberen! Met dit weer is de korts ook een killer! Probeer voor de grap een stukbrood zonder korst, en als de vis dan lekker hapt aan de opervlakte probeer dan die witte pluim brood langzaam! te laten zinken... dit zien de karpers! en kunnen dit niet weerstaan! o jah... Wel eens kattenbrokkies geprobeert? :grin:

MEVG Marc

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Marc Middelhoek op 2003-08-11 20:34 ]</font>
Dap of Robin
Berichten: 4
Lid geworden op: 19-08-2003 02:00
Locatie: Emmen

19-08-2003 21:07

PS. Vandaag flink geschrokken tijdens het vissen. Nadat ik mijn hengel had ingeworpen legde ik mijn hengel even neer, omdat aan mijn andere hengel het één en ander gebeurde. Plotseling hoorde ik mijn hengel verschuiven. Ik kijken, wordt mijn hengel richting water getrokken. Ik dacht dat ie er al inlag maar gelukkig lag er een stuk steen waar mijn molen achter bleef steken. Ik snel mijn hengel oppakken en.... pats, draad gebroken. Balen natuurlijk maar wel blij dat ik niet te water hoefde.
Wel de laatste keer dat ik 'even' mijn hengel op de grond leg.

Breekt een kleine karper je 25/00 30/00 ook al zo snel ??
Gebruikersavatar
Henny van Roomen
Berichten: 127
Lid geworden op: 03-02-2003 01:00
Locatie: Tegelen
Contacteer:

20-08-2003 11:51

Marc/Raymond,

Over dat een karper niet kan ruiken heb k wel een paar vraagjes:

- Waarvoor zijn die gaten onder de ogen van de karper?
- Waarom spreken SOMMIGE vissers dan ook vaak over dat de geur van het aas ook belangrijk is(waar ik het zelf niet mee eens ben)
- En ik lees ook vaak dat karpers kunnen ruiken in boeken enz

dus daarom ben k ff de weg kwijt;

Kunnen ze nou ruiken ofniet?
(graag een zeer goede verklaring)

En over groot aas heb k gemerkt (tenminste op mijn thuiswater) dat hoe grotere boillies ik gebruikte ik minder last had van witvis(voornamelijk kroeskarpers) vandaar mijn conclusie. Maar het blijkt dus dat dat kan verschillen per water

mvg henny
Alles voor de karper! :D
http://www.hanguh-fishing.nl
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

20-08-2003 11:57

De neus is er niet alleen om te ademen, hij doet ook dienst als reukorgaan, want door je neus kun je lekkere en vieze geuren ruiken.

Een geur ontstaat doordat heel kleine deeltjes van een stof de lucht in kunnen zweven. Als je ademt komt, komen de deeltjes ook in je neus. Hoog in de neusholte bevinden zich miljoenen kleine cellen op een gedeelte dat niet groter is dan een postzegel. Deze cellen vangen de geuren op. Die cellen heten geurreceptorcellen. de lucht stroomt daar overheen en de zenuwen sturen dan boodschappen naar de hersenen. De hersenen zetten de boodschap weer om in een daad.




Lucht vervangen door water.

Ben je al een end in de juiste richting
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

20-08-2003 12:52

Als ik water met een luchtje in mijn neus druppelt. Ruik ik niets maar proef ik des te meer.Dus smaak is belangrijker dan geur.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-08-2003 13:12

Daar gaan we weer.

Definitie:

- Ruiken is het waarnemen van min of meer sterk verdunde moleculen
- Proeven is het waarnemen van min of meer sterk geconcentreerde moleculen

Er is alle rede om aan te nemen dat karper zeer sterk verdunde moleculen in water kan waarnemen en derhalve volgens bovenstaande definitie kan ruiken. Niet van sterk verdunde moleculen in lucht zoals wij natuurlijk, maar wel van sterk verdunde moleculen in water. De definitie van ruiken ligt niet vast bij de eventuele drager zoals lucht of water maar bij de verdunning van de moleculen in de drager.

Met niet opgevende groet, Kees
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

20-08-2003 13:23

voor de geïnteresseerden in een discussie over geur, smaak en een heleboel moleculen...

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.karperwereld.nl/forum/viewtopic.php?topic=7641&forum=35&63" target="_blank" class=bericht>http://www.karperwereld.nl/forum/viewtopic.php?topic=7641&forum=35&63</a><!-- BBCode auto-link end -->
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

20-08-2003 14:01

Marijn bedankt voor de verwijzing en Kees bedankt voor de hele goede uitleg.Je hebt me overtuigd. Dus vooral niet opgeven hé.
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

20-08-2003 14:44

Dap of Robin(???)

Misschien was het wel die ene grote vis :wink:

Iwan,

Mijn advies is gewoon doorvissen zoals je doet. Het is praktisch onmogelijk om gericht op die ene grote vis te vissen. Tenzij je natuurlijk betrouwbare informatie hebt over eerder vangsten van desbetreffende vis, zoals:
-waar gevangen?
-wanneer gevangen?
-welk aas? (niet welk smaakje/geurtje boilie, maar wat voor soort aas (boilies of particles)
-wat voor presentatie? (bolt-rig, drijvend, pop-up, pennetje, freelinen)
-etc.....

Gewoon doorzetten!

Succes,

Martijn

PS

Als je nog nooit eerder boilies heb gedraaid, kan je wellicht beter beginnen met ready mades, mits van goede kwaliteit, zoals bijvoorbeeld Martin SB (Atrractor Range).
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-08-2003 15:09

Tot je dienst Michel,

Blijft natuurlijk wel een vraag over. Welke moleculen wekken nu de door een zo gewenste reactie op bij een karper. Dit is vaag terrein. Maar ik wil niet bij voorbaat alle waarnemingen van mannen als o.a. Rod Hutchinson direct als onzin bestempelen. Bovendien, als je stap 1 niet wil maken kom je nooit bij stap 2.

Kees
Plaats reactie