haken die verkeerd zitten


Plaats reactie
Joris Driepinter

19-08-2003 10:25

Hallo,

Sinds een paar maanden ben ik aan het vissen met m'n winckle picker. Het gebeurt me redelijk vaak dat de haken verkeerd gezet worden. Zo zit de haak bijv. niet in de bek maar in de keel of zelfs naast de bek of naast de kieuw. Ik vraag me af of jullie dat ook hebben. Bij mij is het soms zo dat ik de haken er gewoon niet uit krijg. (deels onervarenheid denk ik) Hebben jullie dat ook? Ik voel me dan rot dat ik de vis met haak terug moet gooien, maar ik weet gewoon niet wat ik anders moet. Hoe lang duurt het trouwens gemiddeld voordat zo'n haak eruit gegroeid is?

Joris
Sjoerd Koster
Berichten: 142
Lid geworden op: 19-06-2002 02:00

19-08-2003 10:38

Het lijkt erop dat de vis teveel speling heeft voordat er een beet zichtbaar is op je top. Ik zou daarom ook beginnen met de onderlijn iets in te korten.

Groeten, Sjoerd
Hugo Bovenmars

19-08-2003 10:39

Het lijkt alsof je de vis te veel ruimte geeft. Ik denk dat je je onderlijn een stuk in moet korten.

groeten, Hugo
Hugo Bovenmars

19-08-2003 10:39

okay Sjoerd, jij wint :lol:
Sjoerd Koster
Berichten: 142
Lid geworden op: 19-06-2002 02:00

19-08-2003 10:51

thanx!! :smile:
Joris Driepinter

19-08-2003 11:43

Hoi,

Hoe lang moet m'n onderlijnd an ongeveer zijn? Ik heb geen idee. Ik heb overigens standaard onderlijnen uit een onderlijnenboekje van gamakatsu ofzo.
Bram Wulterkens
Berichten: 38
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00

19-08-2003 13:16

Hoi Joris,

Je hoeft je onderlijnen niet in te korten. Als je vist met een vaste korf, deze schuivend maken, hierdoor zie je elk aanbeetje op je top, ongeachtde lengte van je onderlijn. Dit bereik je door een feederboom te monteren, je kunt echter ook een simpele lus maken en hier je korf op te bevestigen dmv een speldwartel (dan kun je eventueel nog simpel een korf verwisselen). Wat echter nog belangrijker is, is om geconcentreerd op de top te letten, haak te diep wil vaak zeggen dat de vis te lang heeft kunnen doorbijten. Als je je hier aan houd zal het waarschijnlijk een stuk beter gaan.
succes
Bram
Joris Driepinter

19-08-2003 23:59

Hoi,

Ik heb een hoekafhouder met daaraan een wartel en daaraan een voerkorf. Op die manier zou ik ook elke aanbeet moeten kunnen zien toch? Ik snap niet wat je bedoelt met het schuivend maken van de korf. VOlgens mij kan ik bij mijn constructie ook elke aanbeet zien of niet? Naar mijn idee reageer ik meteen als ik een aanbeet zie. Ik snap daarom ook niet hoe het kan dat de haken regelmatig verkeerd zitten.

Welke instrumenten gebruiken jullie om de vissen te onthaken? Alleen een tangetje en nijptang (om haak kapot te kunnen knijpen als ie er niet uit gaat)?
Plaats reactie